Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-03-2004, 09:51
Not for Sale
Not for Sale is offline
Ik zat te denken... In deeltjesversnellers, kerncentrales en andere interessante plaatsen vinden ze wel eens een onbekend element of een onbekende isotoop van een bekend element. Wetenschappers blij, hebben ze weer een stofje waarvan ze de chemische eigenschappen, de halfwaardetijd enzovoorts van kunnen vaststellen.

Maar waarom kunnen we dat niet berekenen? (of kan dat wel, dan heb ik iets groots gemist) Volgens mij mist er of nog een kracht/deeltje uit ons model, of we zouden moeten kunnen voorspellen wat de magnetische permeabiliteit en de kleur en de levensduur van element 300 zou moeten zijn.
Oud 31-03-2004, 12:04
Just Johan
Just Johan is offline
Volgens mij zijn 'nieuwe' deeltjes meestal vooral een extra bevestiging van het standaardmodel omdat de experimenteel bepaalde eigenschappen dan weer blijken te kloppen met wat al was berekend. Zoals laatst toen ze voor het eerst een deeltje waarnamen dat uit 5 quarks bestond; volgens het model was er geen aanleiding voor dat het niet zou kunnen, maar niemand had er ooit een gezien. Nu hoeven ze dus niet meer te zoeken naar een reden waarom een pentaquark niet zou kunnen bestaan om het model te verbeteren, we weten dat het kan.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 13:16
Not for Sale
Not for Sale is offline
Maar ik bedoel, men is op zoek naar ' het eiland van stabiliteit' . Een stel elementen, mogelijk rond nr. 130, die langere levensduren hebben dan de nr's 105 t/m 118 (heel erg kort).
Maar waarom is dat een gok? Waarom volgt niet uit het model, die isotoop van dat element moet stabiel zijn?
Oud 31-03-2004, 15:42
Myris
Myris is offline
Ze weten niet of het stabiel is en ze kunnen het ook niet afleiden. Wetenschappers hopen alleen maar dat ze zo'n eiland van stabiliteit vinden.
Oud 01-04-2004, 23:09
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Myris schreef op 31-03-2004 @ 16:42 :
Ze weten niet of het stabiel is en ze kunnen het ook niet afleiden.
Citaat:
Not for Sale schreef:
Maar waarom kunnen we dat niet berekenen?
Oud 04-04-2004, 14:28
cup a soup
cup a soup is offline
ik denk dat het model hier inderdaad nog tekort schiet.. uit de eerder gevonden meetresultaten en dergelijke lijkt het eiland van stabiliteit voor de hand te liggen. Volgens mij schiet het model wat nu gebruikt wordt hier te kort ja. Vaak genoeg zijn dingen pas te berekenen nadat het ook echt uitgevoerd is.
Oud 28-04-2004, 22:15
funky!
funky! is offline
Het periodiek systeem der elementen was eerst nog helemaal niet compleet (nu volgens mij nog steeds niet) en toen was men de lege plekken in het systeem aan het voorspellen.
Tot nu toe zijn bijna alle voorspellingen die daarmee gedaan zijn uitgekomen, en klopt het systeem ook.
De meeste isotopen die worden gevonden, zijn dan al van te voren voorspeld.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten