Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-04-2004, 16:27
lisanne_tje
lisanne_tje is offline
wat heeft ertoe gebracht dat mensen getallen uitvonden?
had iemand zo maar het idee: ik ga getallen uitvinden ofzo???
hoe is dat dan verlopen?
Of is het gewoon gebeurt doordat mensen gingen ruilen in dingen en dat de mensen dat gewoon bij wilden houden?

kus lies

Laatst gewijzigd op 09-04-2004 om 16:40.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-04-2004, 16:39
liner
liner is offline
Citaat:
lisanne_tje schreef op 09-04-2004 @ 17:27 :
wat heeft ertoe gebracht dat mensen getallen uitvonden?
had iemand zo maar een idee? ik ga getallen uitinden ofzo???
hoe is da verlopen?
kus lies
om het aantal schaapjes op te tellen..
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 17:57
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
lisanne_tje schreef op 09-04-2004 @ 17:27 :
wat heeft ertoe geleid dat mensen getallen uitvonden?
had iemand zomaar het idee: ik ga getallen uitvinden of zo???
hoe is dat dan verlopen?
Of is het gewoon gebeurd doordat mensen gingen ruilen in dingen en dat de mensen dat gewoon bij wilden houden?

kus lies
In het begin waren getallen nog aan bepaalde dingen gekoppeld. Zo maakt het Oud-Grieks onderscheid tussen het enkelvoud anèr (man, eigenlijk één man) en andre (2 mannen). Pas na verloop van tijd ontdekte men dat bijvoorbeeld 5 schapen en 5 steentjes overeenkwamen in aantal, waardoor het getal 5 ontstond. Het was met name vanwege de handel tussen diverse nederzettingen dat het getalbegrip zich verder uitbreidde. Om getallen te rangschikken ging men gebruik maken van de vingers van één hand of van beide handen, zodat men als telbasis 5 of 10 ging gebruiken, maar ook 20 was bij sommige volkeren gebruikelijk, bijvoorbeeld bij de Maya's en de Kelten. Dit twintigtallige karakter vind je terug in het Franse quatre-vingts voor 80. Quatre-vingts betekent eigenlijk zoiets als "vier van twintig".
Om de aantallen bij het tellen bij te kunnen houden maakte men gebruik van steentjes die op een hoop werden gelegd, of maakte men inkervingen in een stok. Daar komt dan ook de uitdrukking "iets op zijn kerfstok hebben" vandaan.
Oud 09-04-2004, 18:14
lisanne_tje
lisanne_tje is offline
heel erg bedankt
kus lies
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 19:20
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 09-04-2004 @ 18:57 :
In het begin waren getallen nog aan bepaalde dingen gekoppeld. Zo maakt het Oud-Grieks onderscheid tussen het enkelvoud anèr (man, eigenlijk één man) en andre (2 mannen). Pas na verloop van tijd ontdekte men dat bijvoorbeeld 5 schapen en 5 steentjes overeenkwamen in aantal, waardoor het getal 5 ontstond. Het was met name vanwege de handel tussen diverse nederzettingen dat het getalbegrip zich verder uitbreidde. Om getallen te rangschikken ging men gebruik maken van de vingers van één hand of van beide handen, zodat men als telbasis 5 of 10 ging gebruiken, maar ook 20 was bij sommige volkeren gebruikelijk, bijvoorbeeld bij de Maya's en de Kelten. Dit twintigtallige karakter vind je terug in het Franse quatre-vingts voor 80. Quatre-vingts betekent eigenlijk zoiets als "vier van twintig".
Om de aantallen bij het tellen bij te kunnen houden maakte men gebruik van steentjes die op een hoop werden gelegd, of maakte men inkervingen in een stok. Daar komt dan ook de uitdrukking "iets op zijn kerfstok hebben" vandaan.
Is het niet 'andres' ipv 'andre'?
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 19:44
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Sketch schreef op 11-04-2004 @ 20:20 :
Is het niet 'andres' ipv 'andre'?
Ik heb het voorbeeld ontleend aan het boek Geschiedenis van de wiskunde van D.J. Struik. Ik heb zelf, in tegenstelling tot Struik, geen klassieke opleiding gevolgd, maar ik ga er van uit dat het voorbeeld dat hij gaf correct is.
Oud 12-04-2004, 11:44
cup a soup
cup a soup is offline
Er was ook een beschaving die een twaalf-cijferig stelsel gebruikte. Ze gebruikten bij het tellen de 12 vingerkootjes van de vingers van 1 hand, behalve de duim. Met de duim gaven ze aan hoe veel 12-tallen ze al hadden.
welke beschaving.... schiet me alleen ff niet te binnen
Oud 12-04-2004, 18:42
Svavl
Svavl is offline
de maya's deden dat, als ik me niet vergis.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 18:55
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Svavl schreef op 12-04-2004 @ 19:42 :
de maya's deden dat, als ik me niet vergis.
Nee, de Maya's hadden een twintigtallig stelsel. Zie tevens mijn eerste reply.
Oud 12-04-2004, 21:53
Verwijderd
Het binaire stelsel werd te beperkt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten