Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-03-2004, 14:39
Verwijderd
Ik niet
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-03-2004, 14:43
Verwijderd
2x gedaan. Een keertje toen de docent de klas uit was en we een SE-toets natuurkunde maakten begon iedereen te overleggen, dus om dat nou spieken te noemen. En een keertje in de brugklas bij een toets Frans, mijn schrift lag open op de grond en zo kon ik een antwoord checken.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 14:45
verwijderddeze
verwijderddeze is offline
ja...maar meer om te checken of ik t goed heb...en als ik wat anders heb.. maar ik denk dat t goed is, dan laat ik t nog wel gewoon staan..dus mijn spieken heeft weinig nut.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 14:45
Freestyler*
Freestyler* is offline
zovaak hoor

ik ben niet iemand van spiekbriefjes ofzo, maar in het verleden heb ik toch regelmatig overlegd met mijn buurman of -vrouw
Oud 18-03-2004, 14:51
Balance
Balance is offline
Ja, heel vaak
Als ik de mogelijkheid krijg doe ik het bijna altijd wel eigenlijk.
Oud 18-03-2004, 14:54
professor2
professor2 is offline
bijna nooit ik ebn er niet zo goed in
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 15:07
The0
The0 is offline
overleggen, toetsen vantevoren, rekenmachine dan wel binas vol. All the way
Oud 18-03-2004, 15:23
Verwijderd
Veel bij Frans in de eerste en de tweede.

Nu spiek ik niet meer
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 15:27
Verwijderd
in de 1ste 2de en derde wel nu niet meer, te riskant.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 15:33
Verwijderd
Op de middelbare school spiekte ik altijd wel, zelfs met m'n examens

Nu 'overleggen' we gewoon tijdens toetsen.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 15:34
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Ja. Maar ook meer controleren, of met kleine SO's als ik een woordje ofzo neit weet. Niet bij SE's ofzo. Dat vind ik zielig
Oud 18-03-2004, 15:35
Co
Co is offline
Ik heb vorig jaar spiekend Frans en scheikunde afgesloten...
Ik had van die goedkope pennen, die waren niet rond, maar was echt een 5-hoek. Op al die zijdes zette ik dan uitgangen of formules. Tuurlijk, als je gepakt wordt ben je zwaar de lul, maar ik had het er wel voor over. Ik ben nog nooit gesnapt.

Nu spiek ik minder. Maar áls ik de gelegenheid heb en als ik het ff niet meer weet, heb ik er geen problemen mee

Je leert er niks van, maar ik ben ervan overtuigd dat ik anders niet over was gegaan. Aangezien ik die vakken nu toch niet meer heb, mis ik niks... Het gaf me ook totaal geen schuldgevoel.

Sommige leraren hebben me genaaid waar ik bij stond, dit vond ik wel een morele gelijkmaker
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 17:19
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Nooit gedaan, nooit nodig gehad ook.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 17:47
kuik
kuik is offline
duh... ik doe t altijd als ik de kans krijg... maar ik doe er niet mn best voor ofzo en ik zet ook altijd dingen in mijn GR maar dat is legaal en ik schrijf dingen die ik echt niet kan onthouden op mn hand...
Oud 18-03-2004, 17:50
Verwijderd
Vroeger spiekte ik wel, toen had ik ook regelmatig een markeerstift of tippex potje beplakt met spiekbriefjes. Tegenwoordig doe ik dat niet meer, als ik iets niet weet en ik krijg de kans om het aan me buur te vragen vraag ik het gewoon .
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 18:10
Mother Earth
Mother Earth is offline
In de eerste, hadden we altijd proefwerken van 'verzorging' , maar in die lokalen konden de tafels niet uit elkaar. Het waren zeg maar 2 persoonstafels. Nou, sorry hoor, dat vraagt gewoon om spieken. En we gingen altijd in de eerste dingen op gummetjes schrijven en dan doorgeven aan elkaar.
Nu spiek ik eigenlijk bijna nooit. Soms, als ik echt desperate ben, dan wel, maar verder maak ik het gewoon voor mezelf.
Ik snap mensen trouwens niet die niet willen dan er bij hun afgekeken wordt, die dan zeggen van 'doe het maar lekker zelf'. Je kan andere mensen toch wel es helpen?
Oud 18-03-2004, 20:09
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Niet meer. Vroeger wel gewoon met woordjes so's enzo maar nu echt niet meer.

@Mother Earth: Als je diegene kent en weet dat diegene geen ruk doet en altijd maar van jou overschrijft, zou ik dat inderdaad zeggen ja. Ga het lekker zelf leren ofzo. Af en toe helpen okee, maar ligt wel aan de persoon en aan de situatie
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 20:15
Verwijderd
Mjah, bij woordjes ofzo, soms bij wiskunde, maar meer of diegene die naast me zit ongeveer hetzelfde doet als ik qua berekening. Verder niet echt. Meestal leer ik wel goed
Heb trouwens wel eens een keer een toets gemaakt met de hele klas omdat die leraar gewoon wegliep tijdens de toets. Nou dan krijg je dat hoor
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 20:25
fractuur
fractuur is offline
Bijna altijd, behalve bij wiskunde en geschiedenis, want daar heeft het toch geen zin. Gewoon om mn antwoorden te controleren. Ik kijk zelfs af bij Duits, dus het is echt alleen maar om te controleren. En ik doe het of heel erg goed, of de docenten vinden mij aardig en laten het allemaal gebeuren. (combi van beiden gok ik )
Oud 18-03-2004, 20:54
naked_elf
naked_elf is offline
oeioei, ik spiek héééééél de tijd... de helft van mijn antwoorden komen gwn altijd van mijn buur en eigelijk kan het mij niet schelen, wij in de klas, daar helpt iedereen iedereen, zo haalt (bijna) iedereen fantastische punten, dus, iedereen blij, nietwaar? ik heb meestal gn spiekbriefjes ofzo mee, maar gwn tekens afspreken met anderen, gewoon elkaars blad omwisselen, afschrijven, ... anders zat ik nu nogmaar ergens, sja, zeer laag, zonder spieken ... maarja, spieken moet je nu gwn eenmaal durven!
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 21:00
Verwijderd
jah.

en ik vind dat als jij spiekt zondat dat de docent(e) erachter komt.
dan heb je het cijfer verdient ook. het moet echter wel zo zijn dat de desbetreffende docent(e) een goede controle uitvoert
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 22:55
Verwijderd
Eigenlijk niet veel meer, omdat het vrij onmogelijk geworden is in de Tweede Fase. Maar als ik de kans krijg, doe ik het wel, zoals bij luistertoetsen
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 15:19
songeur
songeur is offline
Citaat:
Dukko schreef op 18-03-2004 @ 22:00:
jah.

en ik vind dat als jij spiekt zondat dat de docent(e) erachter komt.
dan heb je het cijfer verdient ook. het moet echter wel zo zijn dat de desbetreffende docent(e) een goede controle uitvoert
Dat vind ik echt onzin, het is geen test voor de docent, maar een test voor jou.

Zelf spiek ik niet, zonder spieken zijn mijn cijfers al heel goed en met spieken zou ik me alleen maar schuldig voelen als ik een goed cijfer zou halen. Zo heb ik een keer per ongeluk een antwoord op iemand anders blaadje zien staan, maar expres mijn eigen foute antwoord laten staan. Omdat ik het liever fout heb dan een punt hoger.

Misschien vinden jullie dat schijnheilig, maar ik doe liever waar ik me goed bij voel.
Oud 19-03-2004, 15:40
Apomes
Apomes is offline
wij spieken constant bij elk vak (behalve bij geschiedenis, engels en nederlands)
informatica: openen we vorige databases waar de oefeningen in staan!

Boekhouden en economie: schrift naast onze stoel, vrouw ziet dat wel maar zegt er niets van! en als je het niet weet zegt ze het gewoon voor als je lang zaagt

biologie en aarderijskunde: zon doorschijnend mapje en daaronder steken we een samenvattingsblad

duits, frans: woordjes op de bank, spiekbriefje

wiskunde: telmachine

recht: now dat moeten we niet spieken omdat we wetteksten hebben

dat is het zo wat! Spieken is niet bedriegen, spieken is een kunst
Oud 19-03-2004, 16:12
Verwijderd
tuurlijk. berekeningen in rekenmachine, briefjes in etui, bij de buurvrouw kijken, zachtjes praten als de leraar niet kijkt. alleen nu ik alleen nog maar tentamens en examens heb, gaat het niet zo makkleijk meer. *in een aula met 5 leraren om je heen*
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-03-2004, 18:02
Verwijderd
Ja, de afgelopen jaren heb ik wel redelijk veel gespiekt (zeker bij Latijn, al die rijtjes enz), maar dit jaar spiek ik eigenlijk nooit meer. Ik moet ook op eigen kracht m'n examen zien te halen...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 18:09
Tha Jodo
Tha Jodo is offline
Nee niet spieken,
Atlas, woordenboek of Grafische rekenmachine zet ik altijd vol.
Werkt veel beter en de kans dat je gepakt wordt is ook behoorlijk stukje kleiner. Vooral de grafische rekenmachine werkt goed
Oud 19-03-2004, 18:47
Dolores
Dolores is offline
Neuh, doe het eigenlijk nooit meer. Ik weet nog wel dat ik het in de 2e heel vaak deed, en dan ook echt voorbereid.. dus niet alleen bij mn buurman/buurvrouw kijken, maar ook briefjes op de computer typen (lettertype heel klein) en dat dan in mn etui plakken etc. Nu doe ik dat nooit meer, weet eigenlijk niet waarom niet.. vind het gewoon niet zo nodig.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 19:03
El Kim
El Kim is offline
Nee.
Oud 19-03-2004, 19:21
Verwijderd
hmm, alleen grafische rekenmachine formules in zetten, maar dat is legaal: je mag alle functies van de GR gebruiken, ook bij economie, M&O en dus wiskunde.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 19:35
Saycheese
Saycheese is offline
Ik heb wel vaak formules in mn GR gezet, maar dat mag, zeker als je je bedenkt dat je gewoon Wisforta bij je examens mag houden. Je hoeft die dingen dus niet eens uit je hoofd te kennen!
Oja, in d eeerste hadden wij een geweldig truukje. Als we klaar waren met een toets, seinden we altijd naar elkaar: mag ik je agenda even inkijken. Als de leraar daar al wat van zei, zei je gewoon dat je je verveelde. Dan schreven we iets dat we niet wisten in die agenda, en gaven hem weer terug. De ander zocht het op en schreef het antwoord eronder en gaf de agenda weer terug. Je las het antwoord, bladerde nog even heel geinteresseerd in die agenda en gaf hem weer terug. Vervolgens pakte je je blaadje en onder het mom van: ik kreeg ineens een ingeving, schreef je het goede antwoord op.
Helaas werkte dat niet meer toen we in ogere klassen kwamen, want dan werden de toetsen zo moeielijk dat je nog maar zelde tijd overhad tijdens een toets. En bovendien hadden we toen de GR.
Oud 19-03-2004, 22:49
Surjirro
Surjirro is offline
Zit vaak naast goeie vriendin. Met haar overleg ik dan ook wel. En bij bepaalde lessen wordt door de hele klas gebruik gemaakt van spiekbriefjes, en doe ik vrolijk mee. Ben er alleen te scheiterig voor en leer dus meestal wel gewoon
Oud 20-03-2004, 16:34
Silver rain
Silver rain is offline
Nog nooit gedaan *braaf* Je bent niet alleen op school voor de punten, het gaat erom dat je er ook werkelijk iets van leert
Oud 20-03-2004, 16:39
JA
JA is offline
Soms
Oud 20-03-2004, 16:45
rubenrtv
rubenrtv is offline
soms om te controleren en als ik het echt helemaal niet weet, want ik haat t om niks in te vullen.
En nu we bij Duits delen van een woordenboek (Wortschatz) uit ons hoofd moeten leren, hou ik daar mn boek erbij.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 17:12
RayMania
RayMania is offline
Op de middelbare in de brugklassen altijd wel met SO-tjes.
En daarna heel vaak de GR en Binas volgeschreven, maar soms echt bang om betrapt te worden dus als een SE was begonnen wiste ik me memory en gumde ik me Binas dus had er nog niks aan .
Oud 20-03-2004, 17:32
farrar-misty
farrar-misty is offline
Citaat:
Silver rain schreef op 20-03-2004 @ 17:34:
Nog nooit gedaan *braaf* Je bent niet alleen op school voor de punten, het gaat erom dat je er ook werkelijk iets van leert
you sound like my mother....
alsof ze je iets leren op school..... ze herhalen slechts dingen die je wel eens eerder hebt gehoord...

en spieken---> ik?---> ja, maar ik zou het eerder overleggen of informatie delen noemen.

EN DAT MENSEN IS DE BASIS VAN DE OVERLEVING VAN ONS RAS!

want kijk, dankzij de goede samenwerking (lees uitwisseling van informatie) hebben we het zo ver (ook discussierbaar) geschopt!!

hoop dat de leraren het hier ook mee eens zijn
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 17:44
PV
PV is offline
zelden gedaan, alleen 1 x heel bewust toen ik een proefwerk Duits in moest halen.. mocht het op de gang maken dus dat was een eitje uiteindelijk heeft dat proefwerk me gered van echt blijven zitten ofzo
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 18:03
Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:
farrar-misty schreef op 20-03-2004 @ 18:32:
you sound like my mother....
alsof ze je iets leren op school..... ze herhalen slechts dingen die je wel eens eerder hebt gehoord...
Oh, dus jij zit alleen op school om goede punten te halen zodat andere mensen trots op je kunnen zijn?
Oud 20-03-2004, 18:16
RayMania
RayMania is offline
Citaat:
farrar-misty schreef op 20-03-2004 @ 18:32:

Omfg.
Oud 20-03-2004, 18:54
Fatality
Fatality is offline
..Ik spiek in mijn binas
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 20:26
Stefanie
Stefanie is offline
Vorig jaar had ik veel spiekbriefjes, nu niet meer omdat je dan echt de l*l bent als ze het zien. Af en toe stiekem fluisteren wordt minder snel opgemerkt en dan kun je altijd nog zeggen dat je om een gum vroeg ofzo
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 20:33
Cinamon
Cinamon is offline
Wij hebben zo'n 'roeleer-systeem' op school. We hebben 4 vwo klassen en wanneer 1 klas een bepaald pw eerder dan de andere, jatten zij het en geven het aan ons. Aangezien we toch allemaal dezelfde proefwerken krijgen is dat behoorlijk handig!
En iedereen doet het voor elkaar, maakt niet uit welk vak. Dus da's mooi geregeld.

En in de klas ben ik trouwens niet het meisje wat spiekt, maar degene waarbij mensen spieken.
Oud 21-03-2004, 12:29
W00t@n00bs
W00t@n00bs is offline
als het nodig is...
Oud 21-03-2004, 13:14
Tinkiebell
Tinkiebell is offline
Als ik iets echt niet weet, spiek ik wel eens..soms gewoon kijken bij diegen die naast me zit, maar die kan het natuuurlijk ook fout hebben, dus ook wel een een klein tekstje tussen mn vingers, of op een blaadje in mn toetsblok.
Ben nog nooit gesnapt, die leraren letten nooit op.
Overigens komt het vaker voor dat anderen bij mij spieken...
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 13:30
Blues
Blues is offline
Spieken, nee alleen met toestemming
Al het andere = als 'k de kans krijg (vaak niet)
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 14:41
OceanEye
OceanEye is offline
ik heb geen toetsen ofzo met m'n eigen klas. ik heb 6 toetsweken per jaar en dan zit ik bij leerlingen met een ander vak en een ander niveau...ja daar is over nagedacht...
Oud 21-03-2004, 15:54
Verwijderd
Vroeger heb ik genoeg overlegd, dan dat werkte prima. Helaas is het bij exacte vakken (heb N&T) niet mogelijk te overleggen, en zul je er zelf uit moeten komen.

Bij talen heb ik echt vrij veel gespiekt en overlegd.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 17:11
@Moon
@Moon is offline
In de 2e en 3e klas had ik dat wel eens gedaan en zo vaak was het niet. Daarna niet meer gedaan.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 23:23
Verwijderd
uhm wrom niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten