Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-04-2004, 14:06
Fantôme
Fantôme is offline
hallo!
ik ben bezig mijn 3 thema's bio te leren en één daarvan is gaswisseling. Alleen één stukje is in mijn ogen zo moeilijk opgeschreven dat ik het, voor mezelf in andere woorden, nog een keer neerzette, maar nu twijfel ik aan de juistheid hiervan.
kan iemand controleren of onderstaand klopt?

het zuurstof wat in de longhaarvaten terecht komt kopppelt zich voor het grootste gedeelte meteen aan hemoglobine, zo blijft er, ondanks diffusie een verschil in zuurstofspanning in de longhaarvaten en in de longblaasjes (verschil in osmotische waarde?) waardoor diffusie blijft plaatsvinden. Wanneer al het zuurstof, wat in het bloedplasma terecht is gekomen, zich heeft gekoppeld met hemoglobine (je krijgt dus zuurstof met hemoglobine = oxyhemoglobine) word de zuurstofspanning van die in het bloedplasma gelijk aan die van het vocht in de longblaasjes.

weet iemand of bovenstaand verhaal juist is?

alvast bedankt!

liefs, wendy
Oud 17-04-2004, 15:32
Sherco
Sherco is offline
Het eerste gedeelte van je verhaal klopt, maar het is niet waar dat de zuurstofspanning in het bloedplasma gelijk wordt als die van het aveolaire vocht (vocht in de longblaasjes dus).
Het hemoglobine bindt het zuurstof, zodat er dus altijd een lage zuurstofspanning in het bloedplasma is. Doordat het bloed verder stroomt, komt er weer "nieuw" hemoglobine waar het zuurstof dan aan gebonden wordt. Er zit dus geen/nauwelijks zuurstof in het bloedplasma.
Als de zuurstofspanning gelijk zou zijn zou je niet meer kunnen ademen, wat weer allerlei vervelende problemen zou opleveren
Oud 17-04-2004, 16:57
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Sherco schreef op 17-04-2004 @ 16:32 :
Het eerste gedeelte van je verhaal klopt, maar het is niet waar dat de zuurstofspanning in het bloedplasma gelijk wordt als die van het aveolaire vocht (vocht in de longblaasjes dus).
Het hemoglobine bindt het zuurstof, zodat er dus altijd een lage zuurstofspanning in het bloedplasma is. Doordat het bloed verder stroomt, komt er weer "nieuw" hemoglobine waar het zuurstof dan aan gebonden wordt. Er zit dus geen/nauwelijks zuurstof in het bloedplasma.
Als de zuurstofspanning gelijk zou zijn zou je niet meer kunnen ademen, wat weer allerlei vervelende problemen zou opleveren
Alveolair...

Je hebt gelijk, ja, geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2004, 19:50
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Sherco schreef op 17-04-2004 @ 16:32 :
thnx. dus wat je wilt zeggen is dat omdat het bloed blijft stromen (in hoge of lage snelheid doet er even niet toe) het nooit zo kan zijn dat de osmotische waarde in het bloedplasma gelijk is aan die van in de vocht van de longblaasjes, waardoor er diffusie plaats blijft vinden? ja, wel logisch opzich
maar dat verhaal in mijn boek is niet logisch gewoon
Reageren

Regels voor berichten