Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-07-2005, 16:35
Verwijderd
2 schijven: 20gig, 3 jaar oud. WD & 80gig, 1.5 jaar oud. Maxtor.

Ik heb dertijd windows XP geinstalleerd op de 80, dat ging al goed totdat hij steeds vaker bevroor. Opnieuw opstarten hielp meestal wel, duurde het weer even voordat hij opnieuw bevroor maar vandaag had het totaal geen nut, heb het in de tussentijd al tien keer gedaan en op den duur kwam hij nieteens meer verder dan mn inloggen. Daarna kreeg ik een (bluescreen) melding dat mn ati2dvag niet goed liep, en verder dan dat kwam ik niet.

Hij werd overigens ook bloedje heet, dus heb ik m een slate lager gehangen zodat allebei de schijven meer ruimte hebben.

Ik heb mn 80 daarna maar op slave (eigenlijk niets) gezet, mn 20 op master en heb daar opnieuw XP op gezet. Geen gezeik, schone XP zodat ik de 80 niet meer direct hoef aan te roepen/via 80 hoef te booten. Als er een fout in de schijf zit/zat had dit een oplossing geweest.

Dit is even goed gegaan, totdat ik dus nu net de 20 (eerste keer mét 80 nog ingeplugd als slave) ook bevriest. Daarna de 80 compleet losgekoppeld (zodat hij dus nu los in de pc zit, niet aangesloten whatsoever) en weer geprobeerd. Bevriest weer.

Dit zijn twee apparte schijven, botsende OS-en is dus geen optie. De fan van/op mn CPU doet het prima, het koelblok zelf is ook niet heet. Heb alle kabels (ondanks de on-voor de hand liggend-heid) nagekeken en er zit dus in totaal 1 slate (plek) tussen de twee schijven in (niet pal op elkaar).

Het enige waar ik dus nu op vastloop; loopt mijn pc nu echt te heet op of is/kan er meer aan de hand zijn?

(als er nog meer is dat je moet/wil weten; ask).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-07-2005, 16:56
Koning
Koning is offline
Voeding spanningen in orde? Videokaart niet te warm? Geen lekkende condensatoren op je mobo?
Oud 17-07-2005, 18:00
M@rco
M@rco is offline
Check de temperatuur van je schijf/schijven eens, kun je zien met Everest Home Edition (www.lavalys.com), mits de schijf het ondersteunt.

En wat voor voeding heb je (merk/type)? Rotting voedingen zijn vaak de oorzaak van kapotte harde schijven.
Oud 17-07-2005, 18:14
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 17-07-2005 @ 19:00 :
Check de temperatuur van je schijf/schijven eens, kun je zien met Everest Home Edition (www.lavalys.com), mits de schijf het ondersteunt.

En wat voor voeding heb je (merk/type)? Rotting voedingen zijn vaak de oorzaak van kapotte harde schijven.
Ja, die had ik al eerder van je gehad, maar ik kan moeilijk die tests draaien als ik 'm niet fatsoenlijk draaiend heb. Heb het niet helemaal goed kunnen zien maar het is een Modecom 300W LC-B300ATX voeding.

@Koning; hoe check ik dat?

Met citaat reageren
Oud 17-07-2005, 18:29
M@rco
M@rco is offline
Voltages kun je vaak ook zien in het BIOS, bij 'System Hardware Monitor' oid
Oud 17-07-2005, 19:29
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 17-07-2005 @ 19:29 :
Voltages kun je vaak ook zien in het BIOS, bij 'System Hardware Monitor' oid
Ben duf.

SHM zegt dat de CPU niet hoger komt dan 40 graden, de M/B 28. Mn fan draait op 4000+ gemiddeld.

Voltage(s):
core 1.641 gemid.

- 3.30 3.372 gemid.
- 5.00 5.000 gemid.
- 12.00 12.500 gemid.

Weet 't ook niet meer hoor
Met citaat reageren
Oud 17-07-2005, 19:39
Verwijderd
Ik heb een hoop schijven en een hoop crappy voedingen gezien en gehad maar mijn ervaring is dat de voltages van de voeding wel gigantisch slecht moeten zijn wil een schijf er echt beschadigd door raken. Zelfs de meest verbaggerde naamloze of QTec-voeding laat een schijf nog niet zomaar crashen.

Eerder denk ik aan hitte, zeker met deze temperaturen. Maar ik zou eerst maar 'ns even de diagnoseprogramma's van WD resp. Maxtor draaien en kijken of je daarin fouten ziet.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2005, 19:54
Marcade
Marcade is offline
ati2dvag is een driver van je ATI videokaart; mijn gok zou simpelweg zijn dat je videokaart te heet word. Heb ik ook wel is gehad en dan gaat het hele scherm idd. gewoon bevriezen oid.

Kijk of er rond de videokaart genoeg ruimte is voor lucht en of de koeler op de videokaart nog draait en niet te vuil geworden is?
Met citaat reageren
Oud 17-07-2005, 19:57
Jolt
Jolt is offline
Huis tuin en keuken ventilator erop zetten, als je geen problemen meer heb, is je probleem overhitting.

Klaar, niet zo moeilijk gaan doen.

Als je het probleem niet is opgelost, dan kan je andere dingen gaan controleren.
Oud 17-07-2005, 20:08
Verwijderd
Citaat:
Marcade schreef op 17-07-2005 @ 20:54 :
ati2dvag is een driver van je ATI videokaart; mijn gok zou simpelweg zijn dat je videokaart te heet word. Heb ik ook wel is gehad en dan gaat het hele scherm idd. gewoon bevriezen oid.

Kijk of er rond de videokaart genoeg ruimte is voor lucht en of de koeler op de videokaart nog draait en niet te vuil geworden is?
Dan gaat mn scherm wat? Bevriezen? Mn muis reageert dan nog wel, behalve als ik er als een malloot mee gaat klikken. Dan krijg ik een piep naar mn hoofd en herstart 'ie.

@Jolt; ventilator heeft erop gestaan. Geen effect, hij gaat er echt niet langer van draaien. Alles bij elkaar, sinds vandaag: 3 minuten tops.
@Nare; dus opnieuw, als ik het goed begrijp een prog draaien? Zie reactie op M@rco, dat gaat moeilijk als ik 'm nieteens aan de gang krijg
Met citaat reageren
Oud 17-07-2005, 20:09
Verwijderd
Dan moet je even bij iemand anders proberen dat ding te downloaden, want je moet die programma's sowieso vanaf hun eigen bootdisk draaien.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2005, 20:34
Jolt
Jolt is offline
Nieuwste ATI drivers al geprobeerd?
Welke versie gebruik je eigenlijk?
Oud 17-07-2005, 21:58
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 17-07-2005 @ 21:34 :
Nieuwste ATI drivers al geprobeerd?
Welke versie gebruik je eigenlijk?
pfff,

ATI Radeon 9200 (SE), 128Mb met een 6.14.10.6360 driver van 02/06/2003. Als dit uberhaupt is wat je bedoelt.

@Nare; ben ik dan ook weer dingen kwijt? want dat zou balen zijn. Maar als het niet anders kan.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2005, 22:02
Verwijderd
Om je schijven te testen hoef je ze niet te formatteren. In elk geval kun je de quick en de SMART-tests wel uitvoeren maar van de burn-in test weet ik het niet zeker.

Maar goed, vooralsnog staat überhaupt nog niet vast of het aan die schijven ligt. Heb je al eens een ventilatortje ervoor geschroefd en dan gewoon met één schijf Windows geprobeerd te draaien?
Met citaat reageren
Oud 17-07-2005, 22:11
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 17-07-2005 @ 23:02 :
Om je schijven te testen hoef je ze niet te formatteren. In elk geval kun je de quick en de SMART-tests wel uitvoeren maar van de burn-in test weet ik het niet zeker.

Maar goed, vooralsnog staat überhaupt nog niet vast of het aan die schijven ligt. Heb je al eens een ventilatortje ervoor geschroefd en dan gewoon met één schijf Windows geprobeerd te draaien?
Ja, dan is het goed.

De laatste aantal keer sowieso die 80 eraf en uit de kast. Geen fans in huis dus gewoon een volle power ventilator erop ook goed?
Al wordt hij sowieso niet heet meer nu die schijven verder van elkaar af liggen...
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 09:03
Verwijderd
Happy happy, joy joy nergens een driver te vinden die n'iet gaat gillen dat hij de videokaart niet kan vinden en een standaard vga driver wil zien.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 10:49
M@rco
M@rco is offline
http://www2.ati.com/drivers/5-7_xp-2..._wdm_24085.exe

?
Reageren

Regels voor berichten