Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-04-2004, 08:20
coopergirl
coopergirl is offline
Haaai medeforummers,

...Ik kom direct me de spreekwoordelijke deur in huis vallen;
zijn er toevalligerwijs menschen die ervaringing hebben met de therapievorm EMDR? (hieronder staat een explicatie ervan).
M'n shrink zegt dat het een veelbelovende behandelmethodiek is... Ikzelf vind het ergens ietwat 'eng' lijken. Nu mijn vraag; wie heeft hier ervaring mee en wil dit delen?

Joyce

EMDR, ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog Francine Shapiro (1989), is een betrekkelijk nieuwe vorm van behandeling voor mensen met klachten ten gevolge van traumatische gebeurtenissen (post traumatische stress-stoornis). Zij ontdekte dat snelle oogbewegingen (rapid eye movement) gecombineerd met het concentreren (of oproepen) van de traumatische herinneringen op storende gedachten en herinneringen een kalmerend effect teweegbracht.
Kortweg komt EMDR erop neer dat de patiënt de herinnering aan het trauma als een film in gedachten laat afspelen en deze stopzet op het meest schokkende moment. De patiënt wordt gevraagd zich te concentreren op de (lichamelijke) gevoelens die dat beeld oproept en tegelijkertijd met de ogen de hand van de therapeut te volgen (die een serie van snelle (meestal) horizontale oogbewegingen uitlokt). In de regel ontstaan hierdoor nieuwe beelden, emoties en lichamelijke gevoelens, die vervolgens opnieuw met EMDR worden bewerkt.

Deze combinatie leidt ertoe dat het herinneringsbeeld vrij snel de emotionele lading verliest en het dus minder pijnlijk is om aan de gebeurtenis terug te denken.
Een belangrijk voordeel van EMDR is de relatief geringe belasting voor de cliënt. Zo is het in het geval van EMDR niet noodzakelijk dat cliënten hun ervaringen uitvoerig beschrijven.
Nu, tien jaar na de introductie van EMDR in de psychotherapeutische literatuur, kunnen we spreken van een stevige wetenschappelijke ondersteuning wat betreft de werkzaamheid van EMDR bij de behandeling van PTSS. Er is zelfs meer onderzoek gedaan naar EMDR voor het verwerken van schokkende ervaringen dan naar andere vormen van therapie. Uit de resultaten blijkt dat cliënten (zowel volwassenen als kinderen) opmerkelijk goed op EMDR reageren. Al na drie tot vier zittingen is 80% van hen weer in staat om de normale dagelijkse bezigheden te verrichten; de gebeurtenis speelt niet langer een overheersende rol in hun leven.
De grote kracht van EMDR is dat het de hersenen laat herstellen, in een tempo waarin het lichaam fysieke klachten geneest. Hierbij veroorzaakt EMDR herkenbare veranderingen die ook na langere tijd blijven bestaan.
Oud 23-04-2004, 08:21
Verwijderd
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=798196

Laatst gewijzigd op 23-04-2004 om 08:23.
Oud 23-04-2004, 08:23
coopergirl
coopergirl is offline
....Bovenstaande url doet het niet bij mij
Oud 23-04-2004, 08:24
Verwijderd
Nu wel?

Anders moet je ff met de zoekfunctie zoeken op 'emdr' op psychologie, 't is een topic van Sabje! Ik denk dat deze topic daar ook wel in kan. Als jij vindt van niet, dan moet je me maar ff een pm sturen met het waarom ed, oké?
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten