Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-04-2004, 20:57
Verwijderd
ik heb vaak, als ik opsta (niet nadat ik geslapen heb, maar als ik gewoon gezeten of gelegen heb) dat ik dan de eerste 5/10 seconden allemaal zwarte of soms rooie vlekken voor mijn ogen krijg (dan zie ik dus, behalve die vlekken, niks meer) en ff heel duizelig word
daarna gaat dit vanzelf weer weg
als ik bijvoorbeeld in de zon heb gezeten, is dit nog erger, maar de laatste tijd heb ik het ook als ik gewoon opsta van de bank ofso

hebben jullie dit ook wel eens? of weet iemand hoe het komt of wat ik eraan kan doen?
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 21:03
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb dat ook wel ooit, bij mij helpt rustiger opstaan en iets eten en drinken meestal wel.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 23:18
Balance
Balance is offline
Ik heb dat ook heel vaak. Vooral idd van zonlicht naar donker. Maar ook bij gewoon opstaan af en toe. Ik sta dan meestal maar ff stil en pak voor de zekerheid iets vast. Als het dan over is ga ik weer verder.
Oud 14-04-2004, 23:21
Guybrush
Guybrush is offline
Heb ik ook heel vaak. Ik heb nu iets veel ernstigers... ik heb een vlekje op mijn oog die ik gewoon zie. Als ik iets lees dan zie ik het meebewegen, echt superirritant. Het lijkt wel met de dag minder te worden, maar heb het nu al een paar dagen... Iemand dit wel eens gehad?
Oud 14-04-2004, 23:35
Balance
Balance is offline
Citaat:
Guybrush schreef op 15-04-2004 @ 00:21 :
Heb ik ook heel vaak. Ik heb nu iets veel ernstigers... ik heb een vlekje op mijn oog die ik gewoon zie. Als ik iets lees dan zie ik het meebewegen, echt superirritant. Het lijkt wel met de dag minder te worden, maar heb het nu al een paar dagen... Iemand dit wel eens gehad?
nee, maar als dat te lang blijft zou ik wel naar de dokter / opticien gaan! Lijkt me niet gezond als je een (permanent dus?) vlekje op je oog hebt.
En of het perpanent is weet je natuurlijk niet, maar ik bedoel er mee dat het niet iets is wat zomaar opkomt, maar iets dat echt op je oog zit. Of heb ik je post verkeerd opgevat?
Oud 14-04-2004, 23:49
count.me.out
count.me.out is offline
Citaat:
Balance schreef op 15-04-2004 @ 00:18 :
Ik heb dat ook heel vaak. Vooral idd van zonlicht naar donker. Maar ook bij gewoon opstaan af en toe. Ik sta dan meestal maar ff stil en pak voor de zekerheid iets vast. Als het dan over is ga ik weer verder.
omg, precies hetzelfde hier.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 01:18
Bhasj
Bhasj is offline
Als je net overeind komt en je voelt die duizeling opkomen moet je voorover buigen. Bij mij is 't dan vrijwel meteen over...
Oud 15-04-2004, 07:07
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Inderdaad eventjes mee naar de (oog)arts gaan, misschien is het niks, maar misschien is je netvlies wel beschadigd ofzo, en daar moet je dan niet te lang mee rondlopen.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 07:51
Sweet Revenge
Sweet Revenge is offline
Citaat:
Balance schreef op 15-04-2004 @ 00:18 :
ik heb precies hetzelfde. Ik zie alleen geen vlekken maar het wordt helemaal zwart voor mijn ogen en ik zie dan een paar tellen helemaal niets.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 08:28
Verwijderd
Citaat:
Sweet Revenge schreef op 15-04-2004 @ 08:51 :
ik heb precies hetzelfde. Ik zie alleen geen vlekken maar het wordt helemaal zwart voor mijn ogen en ik zie dan een paar tellen helemaal niets.
Heb ik ook. Heeft toch iets te maken met dat je bloed opeens weer (harder) begint te stromen oid...? Gewoon wat rustiger op staan (en als je gelegen hebt bv. eerst langzaam gaan zitten en dan langzaam opstaan) en/of even stil blijven staan wanneer je bent gaan staan.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 09:22
Kronkeltje
Kronkeltje is offline
Ik heb het ook.

Als zoveel mensen het hebben zal het wel niet verontrustend zijn...
Oud 15-04-2004, 09:42
Verwijderd
Ik heb dat ook wel eens, het komt doordat je dan zo snel omhoog gaat dat je bloed geen tijd heeft om goed mee te bewegen en dus even deels wegtrekt uit je hersenen. Niets om bang voor te zijn, gewoon wat rustiger opstaan . Of, als je te snel bent opgestaan, weer even gaan zitten of idd voorover buigen.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 10:38
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Dat heb ik dus ook, een permanent 'stipje' op mijn rechteroog wat meebeweegt met de oogbewegingen (hoewel het wel langzaam naar beneden zakt wanneer ik op een punt concentreer).
Ik ga er binnenkort mee naar de oogarts.

-edit- http://www.google.nl/search?hl=nl&ie...ken&lr=lang_nl

Laatst gewijzigd op 15-04-2004 om 10:41.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 12:27
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 15-04-2004 @ 11:38 :
Dat heb ik dus ook, een permanent 'stipje' op mijn rechteroog wat meebeweegt met de oogbewegingen (hoewel het wel langzaam naar beneden zakt wanneer ik op een punt concentreer).
Ik ga er binnenkort mee naar de oogarts.

-edit- http://www.google.nl/search?hl=nl&ie...ken&lr=lang_nl
Niks om je zorgen over te maken zo'n vlekje.....het heet een mouches volantes (oftewel een 'vliegende mug') en het is een stukje eiwit/ afgebrokkeld glasvocht (of zoiets) wat in je glasvocht van je oog komt te drijven. (glasvocht is een soort gelei in je oog..het is eigenlijk van geen nut meer als je volgroeid bent, tis alleen van nut als je oog nog groeit om het oog zijn vorm te laten houden. Je kan het dus laten weghalen en een andere substantie erin laten spuiten als je veel last hebt van die dingen, maar dat is nogal risicovol -zeker op jonge leeftijd- en dus niet aan te raden..er is niks aan te doen dus tenzij je grote risico's wilt lopen op oogschade).
Ze bewegen idd mee met je ogen als je je ogen beweegt, en als je je ogen dan ff stilhoudt dan zakken ze langzaam weg over je oog totdat je je oog weer beweegt want dan bewegen ze weer mee.
Ze kunnen heeeeel irritant zijn als je er veel hebt of als je er 1 of meerdere hebt die continu in je gezichtsveld zitten, maar ze zijn totaal onschuldig en je kunt er ook niks aan doen (dat is risicovol zoals ik hierboven al zei). Wat wel kan helpen is een zonnebril dragen, soms vallen ze dan minder op.
Ze kunnen weer weggaan, het kunnen er ook meer worden. Veek mensen hebben of krijgen er ooit in hun leven last van...vooral als je ouder wordt krijg je er meer last van omdat je glasvocht dan gaat krimpen.
Ze kunnen er ook verschillend uitzien: als een zwart vlekje of sliertje, als een soort van samengeklonterde doorzichtige belletjes, als spikkels, als sliertjes etc.
Je ziet ze vooral bij een heldere, zonnige dag en tegen een witte achtergrond.
Kijk anders eens naar een andere topic hier op gezondheid over 'ik zie rare dingen' of zoiets van peterpeter. Daar heb ik ook een verwijzing ingezet naar een ander forum (hulpgids) waar hier ook een topic over loopt, wel herkenbaar denk ik voor mensen die last hebben van mouches volantes.

Groetjes, tulpje
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 12:33
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
Kronkeltje schreef op 15-04-2004 @ 10:22 :
Ik heb het ook.

Als zoveel mensen het hebben zal het wel niet verontrustend zijn...
Tis vrij normaal. Zeker bij het opstaan vanuit liggende of zittende toestand en zeker wanneer je vanuit de felle zon opstaat om ergens naar binnen te gaan enz. Dit heb ik ook wel eens, zeker bij dat laatste.

Je hebt er alleen meer last van volgens mij als je een lage bloeddruk hebt of bloedarmoede of een slechte bloedsomloop.
Laat, als je er echt superveel last van hebt (echt heel vaak en heel lang zwarte vlekken zien en je net goed voelen), anders eens kijken of je bloeddruk niet te laag is of dat je geen bloedarmoede hebt.

En bedenk verder: als je het s'ochtends hebt bij het uit je bed komen heb je nog niet gegeten waardoor je wat zwakker kunt zijn en er dus ook meer last van kunt hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 13:50
kleinedraak
Hallo,
Ik heb dit dus ook, maar ik heb het ook gewoon opeens. Dus niet als ik opsta en dan iets ga doen, maar bijv. als ik aant lopen ben, dan zie ik echt 15sec nix(ik loop gewoon door net alsof ik met mijn ogen dicht loop dus). De dokter weet niet wat het is, dit heeft waarschijnlijk met mijn bloeddruk te maken enzo. Hij wil er verder niet naar zoeken wat het kan zijn, ondanks dat ik al een paar keer bijna flauw ben gevallen. Mja bij medici moet je eerst echt flauwvallen voordat ze eigenlijk eens gaan onderzoeken wat nu de oorzaak is.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 16:31
jan_jansen_13
jan_jansen_13 is offline
Citaat:
Tulpje6 schreef op 15-04-2004 @ 13:33 :
Je hebt er alleen meer last van volgens mij als je een lage bloeddruk hebt of bloedarmoede of een slechte bloedsomloop.
Laat, als je er echt superveel last van hebt (echt heel vaak en heel lang zwarte vlekken zien en je net goed voelen), anders eens kijken of je bloeddruk niet te laag is of dat je geen bloedarmoede hebt.
ik heb een zeker voor jonge mensen, vrij hoge bloeddruk en heb het ook wel 's als ik opsta, maar 't is precies hetzelfde als wanneer ik bij extreme inspanning op het eind vlekken voor m'n ogen krijg of niets meer zie
gewoon ff te weinig zuurstof in je netvlies of andere 'organen' 'bovenin' als je ligt.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 16:44
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Volgens mij is het vrij normaal dat je het hebt als je een tijdje in de zon gezeten hebt. Ik heb het dan namelijk ook altijd en volgens mij ben ik verder gezond. Ik kan gewoon niet zo goed tegen de zon (krijg ook altijd kippenvel in de zon en ongelofelijk hoofdpijn --> moet altijd wat op mn hoofd hebben ed).

Misschien dat je op dat moment iets te weinig suiker hebt of ijzer oid. Misschien is ijzertabletten slikken een oplossing of iets zoeter eten (ik merk het bijv. direct als ik te weinig suiker op heb --> duizelig, zwak en misselijk).

Je valt niet écht flauw, dus ik niet dat het iets is om je heel erg zorgen over te maken.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 17:21
Luna
Luna is offline
Ik heb dat dus ook heel vaak, zelfs als ik van een stoel opsta of van de bank inderdaad. Ik heb het al jaren en soms is het wat erger dan anders. 1 keer heb ik zelfs 10 minuten niet kunenn zien en raakte ik helemaal in paniek, ik dacht dat ik blind werd
Nouja, het is niet heel ernstig maar het zou misschien ook kunnen komen door ijzer tekort, heb ik eens gehoord.
Oud 15-04-2004, 20:50
Guybrush
Guybrush is offline
Citaat:
Tulpje6 schreef op 15-04-2004 @ 13:27 :
*verhaal*
Zo, jij weet er veel van af. Maar om even een lang verhaal kort te maken: ik hou het dus voor de rest van m'n leven? Heel misschien gaat het weg, maar misschien wordt het ook wel erger?
Oud 15-04-2004, 21:33
ESCO
ESCO is offline
ja het leven is hard
Oud 15-04-2004, 21:59
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
oh heb ik heel vaak. als ik opsta wanneer ik gezeten heb enzo.
voorheen viel ik ook vaak flauw als ik bijv. de trap op rende, maar nu niet meer zo vaak. gelukkig
Oud 16-04-2004, 12:02
Lilything
Lilything is offline
Citaat:
snoepie!!! schreef op 14-04-2004 @ 21:57 :
ik heb vaak, als ik opsta (niet nadat ik geslapen heb, maar als ik gewoon gezeten of gelegen heb) dat ik dan de eerste 5/10 seconden allemaal zwarte of soms rooie vlekken voor mijn ogen krijg (dan zie ik dus, behalve die vlekken, niks meer) en ff heel duizelig word
als ik bijvoorbeeld in de zon heb gezeten, is dit nog erger, maar de laatste tijd heb ik het ook als ik gewoon opsta van de bank ofso

hebben jullie dit ook wel eens? of weet iemand hoe het komt of wat ik eraan kan doen?
Ja heb ik ook een hele tijd gehad, nu je t zegt bedenk ik me ineens dat ik het minder heb de laaste tijd Maar dat was bij mij gewoon mn evenwichtsorgaan omdat je dan zo snel opstaat terwijl je heen langs gelegen hebt. Kijk uit voor bloedarmoede
Oud 16-04-2004, 12:02
Lilything
Lilything is offline
heen langs= heel lang
Oud 16-04-2004, 13:22
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Sweet Revenge schreef op 15-04-2004 @ 08:51 :
heb ik wel eens , heb het ook wel eens gehad dat ik gewoon niks zag. (dus geen wit en geen zwart of iets)
Oud 16-04-2004, 13:26
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
kleineghcdraak schreef op 15-04-2004 @ 14:50 :
Hallo,
Ik heb dit dus ook, maar ik heb het ook gewoon opeens. Dus niet als ik opsta en dan iets ga doen, maar bijv. als ik aant lopen ben, dan zie ik echt 15sec nix(ik loop gewoon door net alsof ik met mijn ogen dicht loop dus).
heb ik ook wel eens gehad , zo'n 3 keer dat ik me kan herinderen. Maar niet flauwgevallen ofzo.
Oud 19-04-2004, 15:12
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
Guybrush schreef op 15-04-2004 @ 21:50 :
Zo, jij weet er veel van af. Maar om even een lang verhaal kort te maken: ik hou het dus voor de rest van m'n leven? Heel misschien gaat het weg, maar misschien wordt het ook wel erger?
Tja ik weet niet meer precies of die dingen nu wel of niet weg gaan uit je glasvocht...of ze nu wel of niet afgebroken worden op den duur. Dit moet je maar even nazoeken op i-net of even bij je dokter langsgaan.
ALS ze langzaam aan afgebroken worden, verdwijnen ze en heb je er geen last meer van (hoe lang dat dan zou duren weet ik niet).
Als alles wat in je glasvocht zit NIET afgebroken wordt dan zul je het dingetje je leven lang houden. Wel kan het zijn dat hij op den duur lijkt te verdwijnen, omdat hij dan op een andere plek in je glasvocht is gaan zweven waar je hem niet zo ziet (maar hij zou dan ook weer terug kunnen zweven na verloop van tijd lijkt mij).
Die dingen zweven namelijk in je glasvocht en zitten niet altijd op dezelfde plek, dus soms heb je er meer last van dan anders.
Ook zal hij in de winter waarschijnlijk minder opvallen dan in de zomer (met al dat felle licht en heldere luchten). Ook met een zonnebril heb je er vaak minder last van (ik tenminste). En als je er niet teveel op let zul je hem misschien ook minder zien.

Het kan zijn dat er meer mouches volantes bijkomen -als er meer eiwitten (or whatever het zijn) in je glasvocht gaan drijven-.
Als je ouder wordt schijn je er meer last van te krijgen omdat je glasvocht dan gaat krimpen en dan breken eiwitten meer af etc.

t wil helemaal niet zeggen dat t erger wordt maar t zou wel kunnen.

Tja....tis lastig ik weet er alles van: ik heb er ontzettend veel en wordt helemaal gek van die dingen
Met citaat reageren
Oud 19-04-2004, 15:25
Verwijderd
Citaat:

ik heb dat als ik heel moe ben. dan zie ik in een bepaald gebied met met rechteroog niets, wat ik ook doe, of waar ik ook naar kijk. tsja, weet het verder ook niet.

en over wat TS zegt: dat heb ik ook, als ik te snel opsta, ofzo. volgens mij heeft iedereen dat wel eens. gewoon rustig doen.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2004, 19:36
Guybrush
Guybrush is offline
Citaat:
Tulpje6 schreef op 19-04-2004 @ 16:12 een lange reply
Hmmz, dat is zeker wel balen ja. Ik ga er (nog) niet mee naar de dokter. Het lijkt erop dat het stipje steeds minder duidelijk te zien is. Ik zie hem nog nog wel een klein beetje, maar niet meer echt als een zwart puntje maar als een wazig vlekje. Ik ga er van uit dat het over enkele dagen geheel verdwenen is, zo niet, ga ik alsnog ff langs een dokter/opticiën. In elk geval bedankt voor het heldere verhaal.
Oud 23-04-2004, 00:20
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
snoepie!!! schreef op 14-04-2004 @ 21:57 :

Eten zou kunnen helpen.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 00:28
Verwijderd
Citaat:
khad dit een keer gehad, tijdens het kijken van een film. kvond het echt hel, twas vreselijk. echt kut voor je man
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 16:56
Plo
Plo is offline
Ik heb het wel is gehad dat ik opstond uit me bed, duizelig werd, ik me vastpakte aan de kast, en ik zo de rode letters van de wekker zag vervagen, na 5 seconden zag ik het weer terug 'verschijnen'', gelukkig gebeurt dit niet vaak, maar het is wel erg vervelend, helemaal als ik dan ga bedenken wat er gebeurt als er een keer brand is....
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten