Advertentie | |
|
![]() |
|
Technisch gezien zou dat toch wel dwarves moeten zijn... aangezien de regel toch is: fs in meervoud wordt ves.
Althans... dat lijkt mij het meest logisch. Maar volgens het woordenboek is het: Dwerg: 1 (kabouter en astron) dwarf [snow-white and the seven dwarfs] 2... en op www.thesaurus.com staat te lezen: dwarf - dwarfs or dwarves. Conclusie die hieruit valt te trekken: het mag allebei ![]()
|
Definition
dwarf [Show phonetics] noun [C] plural dwarfs or dwarves 1 in stories for children, a creature like a little man with magical powers: Snow White and the Seven Dwarves 2 OFTEN OFFENSIVE a person who is much smaller than the usual size http://dictionary.cambridge.org/defi...4395&dict=CALD
|
![]() |
Ik heb het in twee woordenboeken opgezocht:
Oxford English Dictionary Geeft geen meervoud, alleen in literatuurverwijzingen wordt dwarfs gebruikt. Webster International Dictionary Geeft beide meervouden op als geaccepteerd. Waarom er nu twee verschillend vormen zijn staat er niet bij, maar ik heb het aan een Engels taalkundige gevraagd en die vertelde mij het volgende. In het Engels zijn er een aantal woorden op -f of -fe die van het standaard meervoud -fs afwijken en -ves als meervoud hebben. (zie een lijstje op http://www.gsu.edu/~wwwesl/egw/crump...Plural%20Forms). De rest heeft het standaardmeervoud. De reden waarom dat die woorden een meervoud op -ves hebben is onduidelijk. Dat is gebeurd in een langdruig proces van taalverandering. Het waarom van die verandering is zelden bekend. Er is een hele lange tijd waarin beide vormen geaccepteerd zijn en uiteindelijk krijgt één de overhand, vaak de uitzondering. Je kunt dit proces nu zien gebeuren met dwarfs dat langzaam zal veranderen in dwarves (of misschien juist niet). Over enkele (tientallen) jaren weten we het. En nogmaals waarom die verandering plaatsvindt is iets wat niemand weet. Misschien wel omdat Tolkien in zijn zeer veel gelezen boeken die vorm gebruikt dat men die is gaan overnemen omdat men niet beter weet. Was dat een antwoord op de vraag? |
Advertentie |
|
![]() |
|
|