Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-03-2004, 18:16
Tauruss
Tauruss is offline
zo ja, wat was zijn stijl dan?

Voor de mensen onder ons die verstand van kunst hebben..

Nee ff serieus, wat was de stijl van Pablo Picasso? Moet een vriendin heeeeel snel weten

Bij voorbaat dank


Tauruss
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-03-2004, 18:22
Captain N
Avatar van Captain N
Captain N is offline
Ehm...abstract?
__________________
They came...from...behind!
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 18:23
Verwijderd
kubisme en avant-gardistische schilderstijl
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 18:23
Tauruss
Tauruss is offline
weet je dat dan ook zeker..?


Naaa..don't think so


(de vraagtekens komen niet echt overtuigend over )

Toch bedankt
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 18:28
Tauruss
Tauruss is offline
Citaat:
Roxane schreef op 24-03-2004 @ 10:23:
kubisme en avant-gardistische schilderstijl


Sure?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 18:43
Tauruss
Tauruss is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 24-03-2004 @ 10:28:
roxanne geeft anders een verdomt goeie uitleg ihmo.

Kommop. Je kunt zijn victory boogy toch wel voor de geest halen.
Ik had het tegen Captain N..
Sorry had hem moeten quoten
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 18:43
Verwijderd
zover ik van mijn kunstgeschiednis lessen weet ja, maarja, het is niet allemaal in 1 stroom te plaatsen denk ik, net zoals je dat bij bijv boeken niet kan doen, het is altijd een samensmelting van verschillenden stijlen en stromingen. Picasso wisselde ook wel eens van stijl, dat had volgensmi jweer allemaal te maken met de vrouwen die hij heeft versleten. Vrouwen waren iig zn uitgangspunt, ook voor veel van zijn schilderijen
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 18:54
Verwijderd
Citaat:
EvilSmiley schreef op 24-03-2004 @ 19:28:
roxanne geeft anders een verdomt goeie uitleg ihmo.

Kommop. Je kunt zijn victory boogy toch wel voor de geest halen.

dude , wat sneu iemand verbeteren en dan zeggen dat victory boogie woogie van picasso is , dude ga een boek lezen

anyway : victory boogie woogie is van mondriaan dus.

ow ja en picasso is een kubist in zijn laatste jaren, en daarvoor had hij allerelei perioden die totaal van stijl verschilden
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 18:54
Type
Avatar van Type
Type is offline
Kubisme sowieso, wil je echt details zal ik mijn kunstgeschiedenis boek er even bij moeten pakken, als het daar nog instaat dit jaar...
__________________
I'd like to meet the man who invented SEX and see what he's working on now
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 21:20
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
Sigúr schreef op 24-03-2004 @ 19:54:
dude , wat sneu iemand verbeteren en dan zeggen dat victory boogie woogie van picasso is , dude ga een boek lezen

anyway : victory boogie woogie is van mondriaan dus.

ow ja en picasso is een kubist in zijn laatste jaren, en daarvoor had hij allerelei perioden die totaal van stijl verschilden
Drie duizend maal excuus ...

Kansloze dag vandaag...

Laatst gewijzigd op 24-03-2004 om 21:25.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 23:10
funest
Avatar van funest
funest is offline
Haha!
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 23:30
GRRR
Avatar van GRRR
GRRR is offline
tering zijn mensen nou echt zo dom?? GOOGLE.COM
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 23:32
Verwijderd
Citaat:
GRRR schreef op 25-03-2004 @ 00:30:
tering zijn mensen nou echt zo dom?? GOOGLE.COM
Niet iedereen hoort bij die bovenlaag van intelligente mensen zoals wij GRRR..
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 10:20
NERD
Avatar van NERD
NERD is offline
Picasso, Pablo, officieel: Pablo Ruiz Picasso (Malaga 25 okt. 1881 - Mougins 8 april 1973), Spaans schilder, tekenaar, beeldhouwer, grafisch kunstenaar en keramist, begon zijn artistieke activiteiten onder leiding van zijn vader, die in 1891 benoemd werd tot hoogleraar aan de kunstacademie te Coruña; in 1895 volgde diens benoeming aan de academie in Barcelona, waar de zoon in 1896 voor de tekenklas werd ingeschreven. Toen hij zestien jaar was, vond de eerste tentoonstelling van Picasso's werk plaats. In Barcelona verkeerde hij in de kring van jonge, vooruitstrevende schilders en schrijvers, die hem in contact brachten met de internationale stromingen in de beeldende kunst. In het najaar van 1897 werd hij toegelaten tot de Koninklijke Academie San Fernando te Madrid, die hij echter al in het volgende jaar verliet; hij ging schilderen op het land. In 1900 keerde hij naar Barcelona terug, waar het vooruitstrevende blad Joventud (= Jeugd) zijn tekeningen publiceerde; in hetzelfde jaar maakte hij zijn eerste reis naar Parijs, waar schilders als Henri Toulouse-Lautrec zijn voorbeeld waren. In 1901 werkte hij in Madrid, waar hij met zijn vriend Soler het tijdschrift Arte Joven (= Jonge Kunst) oprichtte; hij maakte de illustraties voor het eerste nummer.

1. De blauwe periode

Een tweede reis naar Parijs bracht hem ook daar, in de kunsthandel Ambroise Vollard, een tentoonstelling, een lovende bespreking hiervan in de Revue Blanche, en de eerste contacten met de Parijse artistieke avant-garde. Tegelijkertijd begon bij Picasso (zo signeerde hij voortaan zijn werk) de blauwe periode: uitbeeldingen van figuren aan de rand van de maatschappij - bedelaars, straatzangers, enz. - in een dof blauw, zonder enige aanduiding van hun omgeving, als geïsoleerde, tragische wezens. Deze periode duurde tot 1904, het jaar waarin hij zich definitief in Parijs vestigde.

2. De roze periode

In 1905 kwam hij in contact met Guillaume Apollinaire, de voorman der vooruitstrevende kritiek in Parijs, en hij vond de eerste verzamelaars van zijn werk. Fernande Olivier werd zijn eerste levensgezellin. Met deze veranderingen kwam een nieuwe kleur zijn werk binnen: de roze periode nam een aanvang, gekenmerkt door uitbeeldingen uit het leven van circusartiesten. In dit jaar ontstonden ook zijn eerste plastische werken en eerste etsen. De lichte, warme sfeer van de roze periode duurde niet lang.

3. De derde dimensie

In 1906 toonde Picasso's werk, onder invloed van Oudspaanse beeldhouwwerken, een wending naar een stijl waarin de driedimensionale werking van de voorwerpen een grote rol ging spelen: het portret van de Amerikaanse schrijfster Gertrude Stein (1906; Mus. of Mod. Art, New York) is het meesterwerk van deze periode. Het jaar 1907 bracht opnieuw een kentering: de herdenkingstentoonstelling van Cézanne moedigde Picasso nog meer aan tot het onderzoek naar de derde dimensie in de schilderkunst; misschien werkte ook de waardering van beeldhouwwerk van de schriftloze volken deze ontwikkeling in de hand, hoewel hij dit altijd heeft ontkend. In 1907 ontstond het grote schilderij Les demoiselles d'Avignon (Mus. of Mod. Art, New York), dat het uitgangspunt vormde voor deze nieuwe ontwikkeling, het kubisme.

4. Het kubisme

Deze stijl is door Picasso, samen met Georges Braque en met de voortdurende geestelijke en materiële steun van Daniel Henry Kahnweiler, de kunsthandelaar met wie hij in 1907 kennis maakte, in de periode 1907-1914 ontwikkeld: het kubisme gaat uit van het onderzoek naar ruimtelijke hoedanigheden van de voorwerpen, door de vormen van de dingen en van de omgevende ruimte tot hun samenstellende elementen te ontleden en ze volgens de beginselen van de stereometrie te behandelen. In 1909 ontstonden Picasso's eerste kubistische landschappen, waarin de vormen stelselmatig als kubussen en andere geometrische lichamen zijn behandeld, in 1910 de portretten van Kahnweiler (Chicago Art Inst.), Fritz Uhde (Coll. Sir R. Penrose) en Vollard (Poesjkinmuseum, Moskou), die de vormen van de geportretteerden in vlakjes ( 'plans superposés') ontleden. In 1911 zette deze ontwikkeling zich voort tot een vormentaal waarin figuren en voorwerpen in stillevens tot facetten worden ontleed en waarbij de verschillende aanzichten van één voorwerp - van voren, van opzij, van boven - in de schildering worden samengevoegd. Het kubisme wil niet de optische indruk van de voorwerpen uitbeelden, maar hun begripsmatige voorstelling. De vorm krijgt de volle aandacht, de kleur wordt beperkt tot tinten van oker, grijs en groen. In de overgang van 1912 tot 1913 kwam in deze werkwijze een verandering, en wel door de uitvinding van een nieuwe techniek: de zgn. papiers collés (zie collage). Picasso, en met hem Braque en Juan Gris, gingen nu niet meer uit van de analyse van een voorwerp, maar van hun voorstelling ervan: uitgeknipte stukken papier van zeer karakteristieke vorm vertegenwoordigen op deze werken de voorwerpen: een samenvoeging van twee lange rechthoeken stelt bijv. een fles voor. Door deze nieuwe werkwijze, het synthetisch kubisme, kreeg de kleur weer een nieuwe waarde in deze werken. De verdere ontwikkeling van het kubisme werd echter door het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog onderbroken.

5. Neoclassicisme

In 1915 verbaasde Picasso zijn bewonderaars door realistische portrettekeningen van zijn vrienden Vollard en Max Jacob, gehouden in strakke contourlijnen. In 1917 ging hij met Jean Cocteau naar Rome, om er de aankleding van diens ballet Parade (muziek van Erik Satie) te verzorgen. Hij ontdekte er de kunst van de oudheid en de renaissance en ontmoette erIgor Strawinsky en de danseres Olga Kochlova (met wie hij in 1918 trouwde). In de ontwerpen voor balletdecors van de volgende jaren en in zijn schilderijen komen nadien klassieke motieven naar voren, naast andere werken die in een consequent kubistische stijl zijn gehouden: zo staat in 1921 zijn klassieke compositie Drie vrouwen bij de bron naast het kubistische werk Drie muzikanten (beide Mus. of Mod. Art, New York). Picasso beschikte vanaf die tijd vrijelijk over zijn stijlmiddelen: in de klassieke trant vooral werken over het thema moederschap - ingegeven door de geboorte van zijn zoon Paolo -, in kubistische stijl de reeks grote stillevens. Naast deze werken kwam, als een andere vernieuwing, in 1925 zijn werk De dans (Tate Gall., Londen) te staan, waarin de ontketende driften en verhevigde hartstochten, die tot nu toe buiten zijn oeuvre stonden, het thema vormen. Van dit werk leidt een rechte lijn naar zijn zgn. monsterperiode van het einde van de jaren twintig, waarin agressieve, wanstaltige figuren een levensgevoel van dreiging en onlust vertolken.

6. De jaren dertig

In het begin van de jaren dertig traden twee nieuwe tendensen naar voren: de hernieuwde bezigheid met de plastiek - waarvoor hij het kasteeltje Boisgeloup aankocht en als atelier inrichtte - en de oriëntatie op een eigen mythologische thematiek. Deze persoonlijke mythologie werd versterkt door zijn belangstelling voor het stierengevecht, gewekt tijdens een Spaanse reis in 1934, en kreeg een bijzondere betekenis door het uitbreken van de Spaanse Burgeroorlog in 1936. Een jaar later publiceerde hij zijn satirische ets Droom en leugen van Franco. Deze richting in zijn werk bereikt een hoogtepunt in zijn grote schildering Guerníca (jarenlang in bruikleen bij het Museum of Modern Art, New York, sinds medio 1981 in Spanje, Madrid) voor het Spaanse paviljoen op de Wereldtentoonstelling 1937 in Parijs, een werk waartoe de aanval van Duitse vliegtuigen in dienst van Franco op de open Baskische stad Guerníca hem inspireerde. Gedurende de Tweede Wereldoorlog werkte Picasso in volledige afzondering in zijn Parijse atelier: hier ontstonden de stillevens van alledaagse voorwerpen en de serie schilderijen van een vrouw in een leunstoel. Na de bevrijding van Parijs in 1944 werd Picasso met een grote tentoonstelling van zijn recente werk in de Salon d'Automne gehuldigd; in hetzelfde jaar trad hij tot de Franse Communistische Partij toe. Een reeks van Parijse stadsgezichten dateert uit deze jaren; zij zijn de voortzetting van de sobere stijl van de oorlogsjaren.

7. Na 1945
Een nieuwe fase begon in 1946, met een verblijf aan de Franse Rivièra en de ontmoeting met Françoise Gilot: in een reeks werken, ontstaan in het Musée Grimaldi in Antibes, bezong hij de levensvreugde. Dit nieuwe thema vond tevens uiting in een reeks lithografieën en in het decor van keramische voorwerpen, twee technieken die Picasso toen voor zich ontdekte. Hij verhuisde naar Vallauris in Zuid-Frankrijk, waar hij in de keramische fabriek Madoura ging werken. In 1950 werd deze nieuwe stijl door het uitbreken van de koude oorlog afgebroken: Picasso schilderde in 1951 Massamoord in Korea (verz. Picasso, Vallauris), in vale, groenige tinten, en in 1952 zijn grote wandschilderingen Oorlog en vrede voor een vredeskapel in Vallauris. Sinds 1950 hield Picasso zich tevens bezig met het werk van oude meesters: in de loop der jaren nam deze belangstelling de vorm aan van series, waaruit hij het thema telkens in een reeks doeken varieerde: in 1954 Eugène Delacroix' Vrouwen van Algiers, in 1957 Velázquez' Meniñas (bestaande uit 58 schilderijen), in 1961 Déjeuner sur l'herbe van Manet. Dit werken in series strekte zich later ook tot eigen thema's uit en sindsdien vooral in grafische cycli.

8. Waardering

Typerend voor het grote levenswerk van deze vruchtbaarste kunstenaar van de 20ste eeuw is dat Picasso steeds weigerde zich op één stijl - zelfs al was die zijn eigen vinding - vast te leggen en dat hij beweeglijkheid verkoos boven eenheid van stijl of volmaaktheid.
De grootste verzamelingen van zijn werk zijn die van het Musée National d'Art Moderne, Centre Pompidou, te Parijs, het Museum of Modern Art in New York, het Poesjkinmuseum in Moskou en - vnl. van jeugdwerk - het Picassomuseum in Barcelona. Ook in Antibes bevindt zich een Picassomuseum. De enorme verzameling eigen werk van Picasso zelf, liet hij aan zijn erven na; een selectie daaruit is overgegaan in het bezit van de Franse staat; deze wordt getoond in het Musée Picasso in Parijs. Zijn collectie werken van anderen schonk hij aan de Franse staat.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 10:52
Verwijderd
Citaat:
EvilSmiley schreef op 24-03-2004 @ 22:20:
Drie duizend maal excuus ...

Kansloze dag vandaag...
kan gebeuren
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 19:52
funkypunk
Avatar van funkypunk
funkypunk is offline
niemand die niet een complete studie heeft afgerond kan alles weten over PAblo Picasso, maar je had dit toch best zelf kunnen opzoeken op internet, nou ja, iig is NERD zo lief geweest om het hier voor je te plaatsen, maar in de gemiddelde bieb is ook wel een goed boek over hem te vinden
luierlakken
__________________
nooit meer
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 20:48
Verwijderd
hij koos een 'stroming/stijl' bij zijn stemming en gevoel wat hij op dat moment had. De ene dag kon hij dus iets heel anders schilderen dan de andere dag, hoewel hij (zoals eerder gepost) ook zeker 'periodes' had.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 23:19
funest
Avatar van funest
funest is offline
ach hij keek gewoon waar andere hippe kunstenaars mee bezig waren en kopieerde die stijl...
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 10:25
Verwijderd
Pica...wie?
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 10:26
Queen Klazina Wok
Avatar van Queen Klazina Wok
Queen Klazina Wok is offline
maar hij was wel op dezelfde dag geboren als ik... of andersom eigenlijk..
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 10:39
count.me.out
count.me.out is offline
roze periode dogg.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 11:36
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
nee, daar weet ik niet alles van.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2004, 13:34
funest
Avatar van funest
funest is offline
Citaat:
Queen Klazina Wok schreef op 26-03-2004 @ 11:26:
maar hij was wel op dezelfde dag geboren als ik... of andersom eigenlijk..
dan ben je behoorlijk op leeftijd
Met citaat reageren
Oud 27-03-2004, 14:20
Queen Klazina Wok
Avatar van Queen Klazina Wok
Queen Klazina Wok is offline
hehe droogkloot
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 14:06
Ocharme ik
Avatar van Ocharme ik
Ocharme ik is offline
Citaat:
N00dles schreef op 26-03-2004 @ 11:25 :
Pica...wie?
__________________
"There's a crack in everything, that's how the light gets in"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-04-2004, 10:12
CyWu
CyWu is offline
Citaat:
funkypunk schreef op 25-03-2004 @ 20:52 :
niemand die niet een complete studie heeft afgerond kan alles weten over PAblo Picasso, maar je had dit toch best zelf kunnen opzoeken op internet, nou ja, iig is NERD zo lief geweest om het hier voor je te plaatsen, maar in de gemiddelde bieb is ook wel een goed boek over hem te vinden
luierlakken
gemiddelde bieb?
__________________
- I became insane with long intervals of horrible sanity - Poe
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 10:32
KrizzZzZZzzjE :P
Avatar van KrizzZzZZzzjE :P
KrizzZzZZzzjE :P is offline
Pikachu?
Die is toch Electric?
__________________
Estilapo coge la dretticos !!
Met citaat reageren
Oud 19-04-2004, 22:32
Verwijderd
Citaat:
KrizzZzZZzzjE schreef op 12-04-2004 @ 11:32 :
Pikachu?
Die is toch Electric?
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 14:01
KrizzZzZZzzjE :P
Avatar van KrizzZzZZzzjE :P
KrizzZzZZzzjE :P is offline
Citaat:
ShootingStar schreef op 19-04-2004 @ 23:32 :
niet?
__________________
Estilapo coge la dretticos !!
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 14:08
mmuddy
Avatar van mmuddy
mmuddy is offline
Citaat:
NERD schreef op 25-03-2004 @ 11:20 :
Picasso, Pablo, officieel: Pablo Ruiz Picasso (Malaga 25 okt. 1881 - Mougins 8 april 1973), Spaans schilder, tekenaar, beeldhouwer, grafisch kunstenaar en keramist, begon zijn artistieke activiteiten onder leiding van zijn vader, die in 1891 benoemd werd tot hoogleraar aan de kunstacademie te Coruña; in 1895 volgde diens benoeming aan de academie in Barcelona, waar de zoon in 1896 voor de tekenklas werd ingeschreven. Toen hij zestien jaar was, vond de eerste tentoonstelling van Picasso's werk plaats. In Barcelona verkeerde hij in de kring van jonge, vooruitstrevende schilders en schrijvers, die hem in contact brachten met de internationale stromingen in de beeldende kunst. In het najaar van 1897 werd hij toegelaten tot de Koninklijke Academie San Fernando te Madrid, die hij echter al in het volgende jaar verliet; hij ging schilderen op het land. In 1900 keerde hij naar Barcelona terug, waar het vooruitstrevende blad Joventud (= Jeugd) zijn tekeningen publiceerde; in hetzelfde jaar maakte hij zijn eerste reis naar Parijs, waar schilders als Henri Toulouse-Lautrec zijn voorbeeld waren. In 1901 werkte hij in Madrid, waar hij met zijn vriend Soler het tijdschrift Arte Joven (= Jonge Kunst) oprichtte; hij maakte de illustraties voor het eerste nummer.

1. De blauwe periode

Een tweede reis naar Parijs bracht hem ook daar, in de kunsthandel Ambroise Vollard, een tentoonstelling, een lovende bespreking hiervan in de Revue Blanche, en de eerste contacten met de Parijse artistieke avant-garde. Tegelijkertijd begon bij Picasso (zo signeerde hij voortaan zijn werk) de blauwe periode: uitbeeldingen van figuren aan de rand van de maatschappij - bedelaars, straatzangers, enz. - in een dof blauw, zonder enige aanduiding van hun omgeving, als geïsoleerde, tragische wezens. Deze periode duurde tot 1904, het jaar waarin hij zich definitief in Parijs vestigde.

2. De roze periode

In 1905 kwam hij in contact met Guillaume Apollinaire, de voorman der vooruitstrevende kritiek in Parijs, en hij vond de eerste verzamelaars van zijn werk. Fernande Olivier werd zijn eerste levensgezellin. Met deze veranderingen kwam een nieuwe kleur zijn werk binnen: de roze periode nam een aanvang, gekenmerkt door uitbeeldingen uit het leven van circusartiesten. In dit jaar ontstonden ook zijn eerste plastische werken en eerste etsen. De lichte, warme sfeer van de roze periode duurde niet lang.

3. De derde dimensie

In 1906 toonde Picasso's werk, onder invloed van Oudspaanse beeldhouwwerken, een wending naar een stijl waarin de driedimensionale werking van de voorwerpen een grote rol ging spelen: het portret van de Amerikaanse schrijfster Gertrude Stein (1906; Mus. of Mod. Art, New York) is het meesterwerk van deze periode. Het jaar 1907 bracht opnieuw een kentering: de herdenkingstentoonstelling van Cézanne moedigde Picasso nog meer aan tot het onderzoek naar de derde dimensie in de schilderkunst; misschien werkte ook de waardering van beeldhouwwerk van de schriftloze volken deze ontwikkeling in de hand, hoewel hij dit altijd heeft ontkend. In 1907 ontstond het grote schilderij Les demoiselles d'Avignon (Mus. of Mod. Art, New York), dat het uitgangspunt vormde voor deze nieuwe ontwikkeling, het kubisme.

4. Het kubisme

Deze stijl is door Picasso, samen met Georges Braque en met de voortdurende geestelijke en materiële steun van Daniel Henry Kahnweiler, de kunsthandelaar met wie hij in 1907 kennis maakte, in de periode 1907-1914 ontwikkeld: het kubisme gaat uit van het onderzoek naar ruimtelijke hoedanigheden van de voorwerpen, door de vormen van de dingen en van de omgevende ruimte tot hun samenstellende elementen te ontleden en ze volgens de beginselen van de stereometrie te behandelen. In 1909 ontstonden Picasso's eerste kubistische landschappen, waarin de vormen stelselmatig als kubussen en andere geometrische lichamen zijn behandeld, in 1910 de portretten van Kahnweiler (Chicago Art Inst.), Fritz Uhde (Coll. Sir R. Penrose) en Vollard (Poesjkinmuseum, Moskou), die de vormen van de geportretteerden in vlakjes ( 'plans superposés') ontleden. In 1911 zette deze ontwikkeling zich voort tot een vormentaal waarin figuren en voorwerpen in stillevens tot facetten worden ontleed en waarbij de verschillende aanzichten van één voorwerp - van voren, van opzij, van boven - in de schildering worden samengevoegd. Het kubisme wil niet de optische indruk van de voorwerpen uitbeelden, maar hun begripsmatige voorstelling. De vorm krijgt de volle aandacht, de kleur wordt beperkt tot tinten van oker, grijs en groen. In de overgang van 1912 tot 1913 kwam in deze werkwijze een verandering, en wel door de uitvinding van een nieuwe techniek: de zgn. papiers collés (zie collage). Picasso, en met hem Braque en Juan Gris, gingen nu niet meer uit van de analyse van een voorwerp, maar van hun voorstelling ervan: uitgeknipte stukken papier van zeer karakteristieke vorm vertegenwoordigen op deze werken de voorwerpen: een samenvoeging van twee lange rechthoeken stelt bijv. een fles voor. Door deze nieuwe werkwijze, het synthetisch kubisme, kreeg de kleur weer een nieuwe waarde in deze werken. De verdere ontwikkeling van het kubisme werd echter door het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog onderbroken.

5. Neoclassicisme

In 1915 verbaasde Picasso zijn bewonderaars door realistische portrettekeningen van zijn vrienden Vollard en Max Jacob, gehouden in strakke contourlijnen. In 1917 ging hij met Jean Cocteau naar Rome, om er de aankleding van diens ballet Parade (muziek van Erik Satie) te verzorgen. Hij ontdekte er de kunst van de oudheid en de renaissance en ontmoette erIgor Strawinsky en de danseres Olga Kochlova (met wie hij in 1918 trouwde). In de ontwerpen voor balletdecors van de volgende jaren en in zijn schilderijen komen nadien klassieke motieven naar voren, naast andere werken die in een consequent kubistische stijl zijn gehouden: zo staat in 1921 zijn klassieke compositie Drie vrouwen bij de bron naast het kubistische werk Drie muzikanten (beide Mus. of Mod. Art, New York). Picasso beschikte vanaf die tijd vrijelijk over zijn stijlmiddelen: in de klassieke trant vooral werken over het thema moederschap - ingegeven door de geboorte van zijn zoon Paolo -, in kubistische stijl de reeks grote stillevens. Naast deze werken kwam, als een andere vernieuwing, in 1925 zijn werk De dans (Tate Gall., Londen) te staan, waarin de ontketende driften en verhevigde hartstochten, die tot nu toe buiten zijn oeuvre stonden, het thema vormen. Van dit werk leidt een rechte lijn naar zijn zgn. monsterperiode van het einde van de jaren twintig, waarin agressieve, wanstaltige figuren een levensgevoel van dreiging en onlust vertolken.

6. De jaren dertig

In het begin van de jaren dertig traden twee nieuwe tendensen naar voren: de hernieuwde bezigheid met de plastiek - waarvoor hij het kasteeltje Boisgeloup aankocht en als atelier inrichtte - en de oriëntatie op een eigen mythologische thematiek. Deze persoonlijke mythologie werd versterkt door zijn belangstelling voor het stierengevecht, gewekt tijdens een Spaanse reis in 1934, en kreeg een bijzondere betekenis door het uitbreken van de Spaanse Burgeroorlog in 1936. Een jaar later publiceerde hij zijn satirische ets Droom en leugen van Franco. Deze richting in zijn werk bereikt een hoogtepunt in zijn grote schildering Guerníca (jarenlang in bruikleen bij het Museum of Modern Art, New York, sinds medio 1981 in Spanje, Madrid) voor het Spaanse paviljoen op de Wereldtentoonstelling 1937 in Parijs, een werk waartoe de aanval van Duitse vliegtuigen in dienst van Franco op de open Baskische stad Guerníca hem inspireerde. Gedurende de Tweede Wereldoorlog werkte Picasso in volledige afzondering in zijn Parijse atelier: hier ontstonden de stillevens van alledaagse voorwerpen en de serie schilderijen van een vrouw in een leunstoel. Na de bevrijding van Parijs in 1944 werd Picasso met een grote tentoonstelling van zijn recente werk in de Salon d'Automne gehuldigd; in hetzelfde jaar trad hij tot de Franse Communistische Partij toe. Een reeks van Parijse stadsgezichten dateert uit deze jaren; zij zijn de voortzetting van de sobere stijl van de oorlogsjaren.

7. Na 1945
Een nieuwe fase begon in 1946, met een verblijf aan de Franse Rivièra en de ontmoeting met Françoise Gilot: in een reeks werken, ontstaan in het Musée Grimaldi in Antibes, bezong hij de levensvreugde. Dit nieuwe thema vond tevens uiting in een reeks lithografieën en in het decor van keramische voorwerpen, twee technieken die Picasso toen voor zich ontdekte. Hij verhuisde naar Vallauris in Zuid-Frankrijk, waar hij in de keramische fabriek Madoura ging werken. In 1950 werd deze nieuwe stijl door het uitbreken van de koude oorlog afgebroken: Picasso schilderde in 1951 Massamoord in Korea (verz. Picasso, Vallauris), in vale, groenige tinten, en in 1952 zijn grote wandschilderingen Oorlog en vrede voor een vredeskapel in Vallauris. Sinds 1950 hield Picasso zich tevens bezig met het werk van oude meesters: in de loop der jaren nam deze belangstelling de vorm aan van series, waaruit hij het thema telkens in een reeks doeken varieerde: in 1954 Eugène Delacroix' Vrouwen van Algiers, in 1957 Velázquez' Meniñas (bestaande uit 58 schilderijen), in 1961 Déjeuner sur l'herbe van Manet. Dit werken in series strekte zich later ook tot eigen thema's uit en sindsdien vooral in grafische cycli.

8. Waardering

Typerend voor het grote levenswerk van deze vruchtbaarste kunstenaar van de 20ste eeuw is dat Picasso steeds weigerde zich op één stijl - zelfs al was die zijn eigen vinding - vast te leggen en dat hij beweeglijkheid verkoos boven eenheid van stijl of volmaaktheid.
De grootste verzamelingen van zijn werk zijn die van het Musée National d'Art Moderne, Centre Pompidou, te Parijs, het Museum of Modern Art in New York, het Poesjkinmuseum in Moskou en - vnl. van jeugdwerk - het Picassomuseum in Barcelona. Ook in Antibes bevindt zich een Picassomuseum. De enorme verzameling eigen werk van Picasso zelf, liet hij aan zijn erven na; een selectie daaruit is overgegaan in het bezit van de Franse staat; deze wordt getoond in het Musée Picasso in Parijs. Zijn collectie werken van anderen schonk hij aan de Franse staat.
dat had ik ook in mijn ckv werkstuk staan
__________________
Wat is er met mijn Unique Clone account aan de hand? Ik ban boos, ik ban gebanned. Unbannen die zooi, of ik ban jullie!
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 15:57
Myuki
Avatar van Myuki
Myuki is offline
Citaat:
KrizzZzZZzzjE schreef op 12-04-2004 @ 11:32 :
Pikachu?
Die is toch Electric?
vuur dacht ik...

__________________
To eu zèn
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 12:41
Verwijderd
Citaat:
KrizzZzZZzzjE schreef op 20-04-2004 @ 15:01 :
niet?
sorry ik had geloof ik het verkeerde smileytje maar ik moest hebben
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:57.