Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-04-2004, 10:09
Verwijderd
Ik kreeg het onderwerp "Hartafwijkingen" onder m'n ogen geduwd, en dom als ik ben, heb ik het uitgesteld tot het laatste moment. Ik kom nu dus Cyanogene en niet-Cyanogene hartafwijkingen tegen, maar WTF is Cyanogeen? Weet iemand dit?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-04-2004, 11:26
Markiex
Markiex is offline
Je bedoeld misschien cyanotisch..afgeleid van cyanose.
Met cynotische hartafwijkingen wordt die groep hartafwijkingen bedoeld waar er "blauwzucht " (blauw zien. door tekort aan zuurstof in het bloed) optreedt. Bij bepaalde type hartafwijkingen is er een verbinding tussen de rechter en linker kant van het hart waardoor het zuurstofrijke bloed met het zuurstofarme bloed kan mengen. Dit mengsel, wat dus minder geoxygeneerd is dan bloed dat in de normale situatie door de slagaderen gaat, wordt vervolgens door de linker kamer het lichaam in gepompt. Doordat dit mengsel dus relatief onderverzadigd is treedt er cyanose, blauwzucht, op.
Er zijn ook hartafwijkingen die dus niet gepaard gaan met cyanose, bijv. een hartinfarct.

hopelijk ben je hiermee wat verder geholpen
Oud 22-04-2004, 11:36
Verwijderd
Citaat:
Markiex schreef op 22-04-2004 @ 12:26 :
Met cynotische hartafwijkingen wordt die groep hartafwijkingen bedoeld waar er "blauwzucht " (blauw zien. door tekort aan zuurstof in het bloed) optreedt. Bij bepaalde type hartafwijkingen is er een verbinding tussen de rechter en linker kant van het hart waardoor het zuurstofrijke bloed met het zuurstofarme bloed kan mengen. Dit mengsel, wat dus minder geoxygeneerd is dan bloed dat in de normale situatie door de slagaderen gaat, wordt vervolgens door de linker kamer het lichaam in gepompt. Doordat dit mengsel dus relatief onderverzadigd is treedt er cyanose, blauwzucht, op.
Er zijn ook hartafwijkingen die dus niet gepaard gaan met cyanose, bijv. een hartinfarct.

Mjah ik had het net zelf gevonden, maar daar staat dat het ook Cyanogeen kan heten ofzo
iig bedankt
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 19:20
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Markiex schreef op 22-04-2004 @ 12:26 :

Inderdaad.

Cyanotisch i.p.v. cyanogeen lijkt me ook, ja.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 21:19
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Markiex?

Zou 'cyanogene hartaandoeningen' misschien kunnen duiden op langere-termijn gevolgen van een cyanotische (ischemische) periode, zoals bij MI?
Dus bv. hartfalen na MI?
(Ik denk het niet, maar misschien weet jij er iets van.)

Edit: Ik weet weer welke term ik zocht: postcyanotisch functieverlies.

Laatst gewijzigd op 22-04-2004 om 22:05.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 08:33
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 22-04-2004 @ 16:19 :
Markiex?

Zou 'cyanogene hartaandoeningen' misschien kunnen duiden op langere-termijn gevolgen van een cyanotische (ischemische) periode, zoals bij MI?
Dus bv. hartfalen na MI?
(Ik denk het niet, maar misschien weet jij er iets van.)

Edit: Ik weet weer welke term ik zocht: postcyanotisch functieverlies.
Voor de duidelijkheid: met cyanotisch wordt iets anders bedoeld dan ischemisch. Als je ischemie van je hartspier krijgt door bijvoorbeeld een vernauwing krijg je pijn op de borst klachten. Mocht de vernauwing plots dicht gaan zitten krijg je dus een infarct (MI). Dit infarct kan inderdaad leiden to functieverlies van de hartspier wat uiteindelijk kan resulteren in hartfalen (verminderde pompfunctie van het hart). Bij hartfalen spreekt men, voor zo ver ik weet, niet van een cyanotische
hartaandoening aangezien andere symptomen voorop staan. Hartfalen kan uiteindelijk wel gepaard gaan met cyanose maar symptomen die op de voorgrond staan zijn vochtophoping (oedeem) en verminderde inspanningstolerantie.
Algemeen gesproken spreekt met van cyanotische hartaandoeningen als er een zgn. rechts-links shunt is, dit komt voor bij een aantal aangeboren hartafwijkingen.

Was dit wat je wou weten?
Oud 23-04-2004, 15:26
Keith
Keith is offline
Cyanogeen wil zeggen dat het cyanose tot gevolg heeft (net als fibrinogeen tot fibrine lijdt en pespinogeen tot pepsine, uitgang geen komt van het griekse gignomei [of zoiets] dat geboren wroden betekent). Deze bewering berust echter meer op taalkundige dan wetenschappelijke kennis.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 19:48
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Markiex schreef op 23-04-2004 @ 09:33 :
Voor de duidelijkheid: met cyanotisch wordt iets anders bedoeld dan ischemisch. Als je ischemie van je hartspier krijgt door bijvoorbeeld een vernauwing krijg je pijn op de borst klachten. Mocht de vernauwing plots dicht gaan zitten krijg je dus een infarct (MI). Dit infarct kan inderdaad leiden to functieverlies van de hartspier wat uiteindelijk kan resulteren in hartfalen (verminderde pompfunctie van het hart). Bij hartfalen spreekt men, voor zo ver ik weet, niet van een cyanotische
hartaandoening aangezien andere symptomen voorop staan. Hartfalen kan uiteindelijk wel gepaard gaan met cyanose maar symptomen die op de voorgrond staan zijn vochtophoping (oedeem) en verminderde inspanningstolerantie.
Algemeen gesproken spreekt met van cyanotische hartaandoeningen als er een zgn. rechts-links shunt is, dit komt voor bij een aantal aangeboren hartafwijkingen.

Was dit wat je wou weten?
Oh ja, ik weet het weer. Ja. Aangeboren hartafwijkingen, septaal defect... Ja, ik weet het.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 20:51
Roos
Roos is offline
Onder een cyanotische congenitale hartafwijking wordt verstaan, dat er een rechts-links shunt is.

Bijvoorbeeld bij een Ventriculair Septaal defect (dit komt het meest voor), maar het kan ook bijvoorbeeld atriaal zijn.

Er is dus een verbinding tussen het rechter- en linkergedeelte van het hart (of grote vaten). Hierdoor kan er zuurstofarm bloed uit het rechtergedeelte, in het linkergedeelte komen.
Het bloed wat dan in de aorta komt, is minder zuurstofrijk. Hierdoor ontstaat logischerwijs cyanose.

Cyanose ontstaat wanneer mimaal 15% van het Hb in het bloed, niet gebonden is aan zuurstof.

congenitaal = aangeboren
aorta = lichaamsslagader
Hb= hemoglobine
Reageren

Regels voor berichten