![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Vergeleken met wat je kán krijgen is wat buikpijn niks... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Net zoals jij meer weet over bepaalde dingen waar ik niets van weet. Maar laten we die discussie niet opnieuw voeren, dat verziekt dit topic. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik zorg liever dat het goed duidelijk is. Geen misverstanden. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Mijn arts zei alleen dat mijn leverfuncties ontregeld waren en dat ik dat moest verhelpen met rust, geen vet eten en geen alcohol. Over de milt heeft hij het niet gehad, maar daar heb ik zelf last van (die steken aan de linkerkant). En aangezien de lever en milt in verbinding staan, lijkt me het vrij logisch. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Splenic rupture, which requires splenectomy, can result from splenomegaly and capsular swelling. Although most patients note abdominal pain, splenic rupture is occasionally painless, and patients may present with hypotension. A history of trauma is present only about half of the time. Because of the risk of splenic rupture, heavy lifting and contact sports should be avoided for 2 mo after presentation, even if there is no obvious splenomegaly. Vertaald: Scheuren van de milt, waarbij het operatief verwijderen van de milt noodzakelijk is, kan het gevolg zijn van opzwellen van de milt en het miltkapsel. De meeste patienten merken hierbij (hevige) buikpijn, maar het komt incidenteel voor dat patienten geen pijn voelen en met ernstige lage bloeddruk op de spoedeisende hulp belanden. Slechts in de helft van de gevallen is een ongeval/klap de oorzaak. Vanwege het risico op het scheuren van de milt zijn zwaar tillen en contactsporten gedurende twee maanden na de diagnose verboden, zelfs wanneer de milt niet duidelijk opgezet is. Hier na te lezen: http://www.merck.com/mrkshared/mmanu...er265/265b.jsp Onder het kopje 'Infectious Mononucleosis' (ander woord voor Pfeiffer), iets voorbij de helft van de pagina. Geschreven door: ROBERT T. SCHOOLEY, M.D. Head, Infectious Diseases Division, University of Colorado Health Sciences Center Dus het hoofd van de sectie infectieziekten van een van de meest gerespecteerde universiteiten ter wereld. Die vertrouw ik liever dan een overjarige polder-huisarts. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik ben ook niet blij met zulke berichten. Een nieuw lid van bijv. een jaar of 13 zou behoorlijk bang kunnen worden.. maar daar ging mijn post ook helemaal niet om. ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik zit niet zonder diploma thuis. En al zou dat wel zo zijn, WAAAT heeft dat dan hiermee te maken???? Ik vertrouw op het hoofd van de afdeling infectieziekten van een van de belangrijkste en beste medische faculteiten ter wereld. Die weet écht wel beter dan de gemiddelde Nederlandse huisarts wat Pfeiffer is en wat de risico's zijn. En nu sta je op M&M, trouwens. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Jij begrijpt het dus ook al niet! Ik maak niemand onnodig bang! Heb je enig idee wat voor gevolgen het heeft als je milt opeens scheurt? Door je milt stroomt elke minuut 10% van het bloed in je lichaam, dus in principe kan je in 10 minuten doodgebloed zijn. Na 15 minuten komt de ambulance. En denk maar niet dat een ambulanceverpleegkundige een miltbloeding kan stoppen; dat moet een chirurg in een OK doen. Ik ben geen arts. Inderdaad. Maar ik weet er een stuk meer van dan jij of nare man. Nare man, ga jij je nou bezig houden met rechten, dat is jouw gebied. Ik ga ook geen onzin verkopen over rechten door mensen te vertellen dat op moord geen straf staat o.i.d. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Jij begrijpt het dus ook al niet! Ik maak niemand onnodig bang! Heb je enig idee wat voor gevolgen het heeft als je milt opeens scheurt? Door je milt stroomt elke minuut 10% van het bloed in je lichaam, dus in principe kan je in 10 minuten doodgebloed zijn. Na 15 minuten komt de ambulance. En denk maar niet dat een ambulanceverpleegkundige een miltbloeding kan stoppen; dat moet een chirurg in een OK doen. Ik ben geen arts. Inderdaad. Maar ik weet er een stuk meer van dan jij of nare man. Nare man, ga jij je nou bezig houden met rechten, dat is jouw gebied. Ik ga ook geen onzin verkopen over rechten door mensen te vertellen dat op moord geen straf staat o.i.d. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Splenomegalie (opzetten van de milt) komt bij de helft van de patienten voor. Dat betekent dat het miltkapsel onder een grote druk komt te staan. Een klap daartegen betekent dat het miltkapsel scheurt, en met wat pech is het dan zo gebeurt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik weet het iig niet.. Tuurlijk is het nuttig dat je het erbij zet, nu weten mensen dat ze ermee uit moeten kijken. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ROBERT T. SCHOOLEY, M.D. Head, Infectious Diseases Division, University of Colorado Health Sciences Center Because of the risk of splenic rupture, heavy lifting and contact sports should be avoided for 2 mo after presentation, even if there is no obvious splenomegaly. Die huisarts heeft daar dus helemaal niets over gezegd tegen haar. Het lijkt mij dat dr. Schooley er wel meer van weet dan een hollandse huisarts. Als je griep hebt zegt de huisarts 'ga in bed liggen en ga niet naar buiten'; als je pfeiffer hebt moet ie zeggen 'je mag 2 maanden lang geen contactsporten beoefenen en geen zware dingen tillen' Nou is de kans dat iemand die met griep naar buiten gaat en longontsteking krijgt denk ik groter dan de kans dat iemand met pfeiffer zwaar tilt en z'n milt scheurt.... maar een gescheurde milt is heel wat ernstiger dan een longontsteking. Voor een gescheurde milt beland je in de OK voor splenectomie of 5 dagen op de IC ter observatie. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Voor de rest heb je natuurlijk gelijk dat je best zoiets in het topic mag zetten, het is zeker wel een nuttige toevoeging, dat zei ik al. En natuurlijk zijn artsen niet heilig en maken ze soms erge fouten ja. Maar of dat in dit geval zo is weet ik niet.. maar ik denk ook niet dat het nuttig is om het daarover te hebben. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
(Huis-)Artsen zijn inderdaad niet heilig, zoals nare man ze ziet. Ik heb wel gezegd dat ik er meer van weet dan nare man of duivelaartje, ja, en dat is omdat dat gewoon de waarheid is. Geen gezeik, dat is gewoon zo. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
En ik vind overigens wel dat het er toe doet hoeveel kans je op iets hebt. Dat maakt erg veel uit in hoe bang je ervoor moet zijn. Er is ook een kans dat ik hartinfarct krijg binnen 5 minuten. Die kans is echter zo klein dat ik me er geen zorgen over ga maken. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik heb toch weinig te doen op 't moment. Ben dus alweer een jaartje ofzo serieus bezig medische teksten te bestuderen. Ik ken medisch Engels en vrijwel alle Latijnse termen. ![]() Zie bv. http://www.merck.com/mrkshared/mmanu...er202/202d.jsp , daar heb ik zelf een samenvatting van gemaakt. ![]() Dus ik weet er wel wat van, en dat durf ik ook te zeggen, want tja, zonder arrogant te zijn, dat is gewoon zo. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||