Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2004, 14:28
Verwijderd
heej,
ik heb sinds begin september de ziekte van Pfeiffer en ik heb er nog steeds erg veel last van. ik heb ook erg veel pijn bij mijn milt en lever, vooral mijn lever. ik moet morgen een echo/scan laten maken, maar ik ben best wel bang dat er iets mis is, omdat ik er zoveel last van heb. hebben er hier meer mensen last van hun milt of lever en wat waren bij jullie de klachten enzo??

kuss
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 21:36
Verwijderd
echt niemand???
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 22:20
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Nee, maar je hebt wel reden om bezorgd te zijn. Je kan echt behoorlijk ernstig ziek worden.

Maar, geruststelling: weinig kans op overlijden. Wat er ook gebeurt, bijna iedereen geneest na complicaties van Pfeiffer.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 12:45
Lorelei
Lorelei is offline
Wheheh, FA, je bent niet erg geruststellend

TS: Ik heb Cythomegalie gehad (dit lijkt op Pfeiffer) en een leverinfectie. (op hetzelfde moment) Ik had op dat moment ook erg veel pijn daar. Niet 'zomaar' maar bijvoorbeeld als iemand m'n rug masseerde en in de buurt kwam van de plek waar je lever zit, dan schoot ik omhoog van de pijn. Bij mij is die pijn gewoon over gegaan.

Sterkte met je echo/scan!
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 16:47
Verwijderd
ik ben echt zooo blij!!! mijn lever en milt waren normaal op de echo !!! maarja, ik heb nog wel die pfeiffer, maarja, het gaat weer over, kep niet echt iets ernstigs, dus ik ben heeeel blij!!!!!!!!
kussie
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 18:06
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
lise_smiles schreef op 14-04-2004 @ 17:47 :
ik ben echt zooo blij!!! mijn lever en milt waren normaal op de echo !!! maarja, ik heb nog wel die pfeiffer, maarja, het gaat weer over, kep niet echt iets ernstigs, dus ik ben heeeel blij!!!!!!!!
kussie
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 18:21
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
grl schreef op 14-04-2004 @ 13:45 :
Wheheh, FA, je bent niet erg geruststellend
Had een beetje een flauwe bui, maar het is wel de waarheid.

Citaat:
Complications
Although most cases resolve uneventfully, complications may be dramatic.

CNS complications include encephalitis, seizures, Guillain-Barré syndrome, peripheral neuropathy, aseptic meningitis, myelitis, cranial nerve palsies, and psychosis. EBV-associated encephalitis may present with cerebellar manifestations, or it may be global and rapidly progressive, mimicking herpes simplex encephalitis. Unlike the latter, EBV-associated encephalitis is usually self-limited.

Hematologic complications are usually self-limited and do not require specific treatment. They include granulocytopenia, thrombocytopenia, and hemolytic anemia. Mild granulocytopenia or thrombocytopenia is observed transiently in about 50% of patients; severe cases, associated with bacterial infection or bleeding, occur less frequently. Hemolytic anemia is usually due to antibodies of anti-i specificity. Splenic rupture, which requires splenectomy, can result from splenomegaly and capsular swelling. Although most patients note abdominal pain, splenic rupture is occasionally painless, and patients may present with hypotension. A history of trauma is present only about half of the time.

Pulmonary complications involve airway obstruction or interstitial pulmonary infiltration. Airway obstruction due to pharyngeal or paratracheal lymphadenopathy is an indication for hospitalization and possible surgical intervention, if corticosteroids fail to control the process. Interstitial pulmonary infiltrates are reported more frequently in pediatric patients, are usually found on radiography, and remain clinically silent.

Hepatic complications are indicated by abnormalities in liver function tests. Elevated hepatocellular enzyme levels (about 2 to 3 times normal, returning to baseline over 3 to 4 wk) occur in about 95% of cases. If jaundice or more severe enzyme elevations occur, other causes of hepatitis should be investigated.

Overwhelming infection with EBV occurs sporadically, but a family history may also exist. In particular, X-linked lymphoproliferative syndrome (Duncan's syndrome) has been delineated in several kindreds (see also Ch. 147). In these kindreds, primary EBV infection may be associated with uncontrolled lymphoproliferation, aplastic anemia, or hypogammaglobulinemia.

http://www.merck.com/mrkshared/mmanu...er265/265b.jsp
Ik vind het raar dat iedereen Pfeiffer zo licht neemt... Van 'je bent een weekje of 2 ziek en dan ben je weer beter'. Als ik die lijst met complicaties zie denk ik er toch *iets* anders over...
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 19:19
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 14-04-2004 @ 19:21 :
Had een beetje een flauwe bui, maar het is wel de waarheid.

Ik vind het raar dat iedereen Pfeiffer zo licht neemt... Van 'je bent een weekje of 2 ziek en dan ben je weer beter'. Als ik die lijst met complicaties zie denk ik er toch *iets* anders over...
jij denkt overal anders over
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 20:32
Verwijderd
Ik heb nu net een paar weken Pfeiffer en mijn buik doet vaak pijn. Hij voelt ook hard aan en ik heb steken in mijn zij (milt). Maar het schijnt bij Pfeiffer te horen...

Ik baal wel als ik lees dat het nog zo lang kan duren enzo...
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 20:40
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
bugge schreef op 14-04-2004 @ 21:32 :
Ik heb nu net een paar weken Pfeiffer en mijn buik doet vaak pijn. Hij voelt ook hard aan en ik heb steken in mijn zij (milt). Maar het schijnt bij Pfeiffer te horen...

Ik baal wel als ik lees dat het nog zo lang kan duren enzo...
Wees blij dat je geen serieuze buikklachten hebt.

Vergeleken met wat je kán krijgen is wat buikpijn niks...
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 20:45
Verwijderd
mijn keel is al verrot genoeg
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 21:06
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Voor zowel de topicstarter als bugge nog een heel strikt advies.

Je arts zal dit (neem ik aan) ook al wel gezegd hebben:

* Geen contactsporten (vechtsporten);
* Voorzichtig met kinderen (die wel eens tegen je buik kunnen slaan, per ongeluk).

Als je als Pfeiffer-patient een flinke klap op je buik krijgt kan je milt scheuren, en dát kan wel eens dodelijk aflopen.
En als het al niet dodelijk afloopt beland je in de operatiekamer of op de intensive care.

Wees dus voorzichtig. Je milt is al aangetast, en één klap ertegen kan 'm doen springen. Met wat pech ben je dan doodgebloed voor je op de operatietafel ligt, zeker in Nederland.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 21:07
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
light fighter schreef op 14-04-2004 @ 20:19 :
jij denkt overal anders over
With all due respect, ik weet er meer over dan jij.
Net zoals jij meer weet over bepaalde dingen waar ik niets van weet.

Maar laten we die discussie niet opnieuw voeren, dat verziekt dit topic.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 21:15
probeer
probeer is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 14-04-2004 @ 22:06 :

* Voorzichtig met kinderen (die wel eens tegen je buik kunnen slaan, per ongeluk).

Als je als Pfeiffer-patient een flinke klap op je buik krijgt kan je milt scheuren, en dát kan wel eens dodelijk aflopen.
En als het al niet dodelijk afloopt beland je in de operatiekamer of op de intensive care.

Wees dus voorzichtig. Je milt is al aangetast, en één klap ertegen kan 'm doen springen. Met wat pech ben je dan doodgebloed voor je op de operatietafel ligt, zeker in Nederland.
kerel.. alleen de waarschuwing was genoeg geweest.. het bloederige deel mag de volgende keer wel weg blijven .
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 21:38
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
scrolllock schreef op 14-04-2004 @ 22:15 :
kerel.. alleen de waarschuwing was genoeg geweest.. het bloederige deel mag de volgende keer wel weg blijven .
Anders heeft het geen effect. Dan lezen ze het en denken ze 'het zal wel', en morgen gaan ze weer naar karate/judo/jiu-jitsu ofzo.

Ik zorg liever dat het goed duidelijk is. Geen misverstanden.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 13:39
Konijn
Konijn is offline
Inderdaad, en mensen kunnen ook niet genoeg gewaarschuwd worden dat ze vooral uit moeten zieken. Net zo lang, of liever nog langer, tot je je écht goed genoeg voelt om langzaam weer wat te gaan doen. De gevolgen daarvan kunnen ook verstrekkend zijn namelijk.

En dat oppassen met kinderen werkt ook op een andere manier: zij zijn extra vatbaar voor besmetting, dus ben je bijvoorbeeld oppas bij een jong kindje/baby, ga daar even niet heen. (Zij raken veel eerder besmet, en bovendien ben je eerder geneigd een nachtzoentje te geven zonder er bij na te denken o.i.d.)

@TS: Ik had ook erg veel last van mn lever toen ik Pfeiffer had. Geen vette dingen eten en geen alcohol drinken. Fijn voor je dat alles ok was!
Oud 15-04-2004, 14:01
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 14-04-2004 @ 22:06 :

Mijn arts heeft dit niet gezegd. Maar er kan weinig gebeuren aangezien ik de hele dag op bed lig of in ieder geval thuis blijf Of geldt dit ook als je weer beter bent?

Mijn arts zei alleen dat mijn leverfuncties ontregeld waren en dat ik dat moest verhelpen met rust, geen vet eten en geen alcohol. Over de milt heeft hij het niet gehad, maar daar heb ik zelf last van (die steken aan de linkerkant). En aangezien de lever en milt in verbinding staan, lijkt me het vrij logisch.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 18:22
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
bugge schreef op 15-04-2004 @ 15:01 :
Mijn arts heeft dit niet gezegd. Maar er kan weinig gebeuren aangezien ik de hele dag op bed lig of in ieder geval thuis blijf Of geldt dit ook als je weer beter bent?

Mijn arts zei alleen dat mijn leverfuncties ontregeld waren en dat ik dat moest verhelpen met rust, geen vet eten en geen alcohol. Over de milt heeft hij het niet gehad, maar daar heb ik zelf last van (die steken aan de linkerkant). En aangezien de lever en milt in verbinding staan, lijkt me het vrij logisch.
Wat een achterlijke arts! Dat is een van de belangrijkste dingen die er zijn bij Pfeiffer. Zeker zo'n bijna 65-jarige die na z'n opleiding in de jaren 50/60 niks meer aan bijscholing heeft gedaan.

Splenic rupture, which requires splenectomy, can result from splenomegaly and capsular swelling. Although most patients note abdominal pain, splenic rupture is occasionally painless, and patients may present with hypotension. A history of trauma is present only about half of the time.
Because of the risk of splenic rupture, heavy lifting and contact sports should be avoided for 2 mo after presentation, even if there is no obvious splenomegaly.

Vertaald:

Scheuren van de milt, waarbij het operatief verwijderen van de milt noodzakelijk is, kan het gevolg zijn van opzwellen van de milt en het miltkapsel. De meeste patienten merken hierbij (hevige) buikpijn, maar het komt incidenteel voor dat patienten geen pijn voelen en met ernstige lage bloeddruk op de spoedeisende hulp belanden. Slechts in de helft van de gevallen is een ongeval/klap de oorzaak.
Vanwege het risico op het scheuren van de milt zijn zwaar tillen en contactsporten gedurende twee maanden na de diagnose verboden, zelfs wanneer de milt niet duidelijk opgezet is.

Hier na te lezen:
http://www.merck.com/mrkshared/mmanu...er265/265b.jsp
Onder het kopje 'Infectious Mononucleosis' (ander woord voor Pfeiffer), iets voorbij de helft van de pagina.

Geschreven door:

ROBERT T. SCHOOLEY, M.D.
Head, Infectious Diseases Division, University of Colorado Health Sciences Center

Dus het hoofd van de sectie infectieziekten van een van de meest gerespecteerde universiteiten ter wereld.

Die vertrouw ik liever dan een overjarige polder-huisarts.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 18:30
Lorelei
Lorelei is offline
Ik moet zeggen dat ik het voor een keertje toch redelijk met FA eens ben. Hoewel ik denk dat FA het een beetje te ver doortrekt. Want Pfeiffer is meestal geen ramp als je bedenkt dat 90% (oid?) van de mensen onder de 30 het wel eens heeft gehad. Maar als je weet dat je pfeiffer hebt, dan is het wel zaak dat je ermee oppast! Want inderdaad, als je er eenmaal wèl last van hebt.. dan is het echt niet een "2-weken-ziekte". In de extremere gevallen gaat het echt fout (zeg maar wat FA laat zien..), dat gebeurt niet vaak. Maar toch.. goed oppassen!
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 18:31
Verwijderd
Heb je nou echt niks beters te doen dan een beetje teksten van internet oplepelen en onwetende meisjes bangmaken? Ik begin me echt met de dag meer aan jou te ergeren, ga alsjeblieft gewoon een keertje geneeskunde studeren en laat eens zien wat je kan, hou anders je kop dicht.

Weirdo.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 18:36
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-04-2004 @ 19:31 :
Heb je nou echt niks beters te doen dan een beetje teksten van internet oplepelen en onwetende meisjes bangmaken? Ik begin me echt met de dag meer aan jou te ergeren, ga alsjeblieft gewoon een keertje geneeskunde studeren en laat eens zien wat je kan, hou anders je kop dicht.

Weirdo.
Ik weet dat het lekker is om FA af te kraken. En meestal zegt-ie ook de domste dingen (of-ie er iets aan kan doen of niet laat ik achterwege) en inderdaad, hij is niet erg subtiel en geeft alleen de meest extreme gevallen weer maar zelfs jij moet toch toegeven dat-ie hier wel een punt heeft. Niet?
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 18:48
Verwijderd
Wie zegt mij dat hij een punt heeft? Hij beweert dat zijn informatie afkomstig is van de meest gerenommeerde arts die je je maar kunt voorstellen, en dat moeten wij maar voor vaststaand aannemen. Iemand die niet die bronnen tot zijn beschikking heeft, kan alleen op het advies van zijn eigen huisarts afgaan.

Je mag ervan uitgaan dat huisartsen je geen totale onzin voorspiegelen, of je leven bewust in gevaar brengen, of zo incompetent zijn dat ze nooit tot de beroepsgroep toegelaten hadden mogen worden. Dat stelt FA hier wel, door het te hebben over een overjarige polder-huisarts die zogenaamd niet weet waar hij het over heeft.

Op deze manier stelt hij dus zo'n meisje voor de keuze: afgaan op het oordeel van haar huisarts (wat naar zijn mening haar leven wel eens in gevaar zou kunnen brengen) of naar hem luisteren (éen of andere weirdo op internet, zonder wat voor diploma dan ook, die geobsedeerd is door geneeskunst maar zonder opleiding thuis zit).

Dat vind ik onwenselijk. Er wordt nodeloos verwarring gesticht. Als meneer het zo goed weet, laat hem dat dan eens demonstreren door cum laude een diploma te halen en geneeskunde te gaan studeren, of door zo ongelooflijk goed te zijn dat je de lotingen kunt omzeilen. Maar nee, meneer zit thuis omdat alle opleidingen en scholen hem tegenwerken, want die zijn zo groot en zo machtig, en iedereen is erop uit hem kapot te maken

Over gek gesproken.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 18:58
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-04-2004 @ 19:48 :
*cut*
Dat bedoelde ik niet. Het ging me totaal niet om zijn opleiding of de absolute correctheid van z'n berichten. Ze zijn nogal, extreem, eenzijdig. Ik (en zo goed als iedereen met mij) zie ook wel in dat FA het veel te ver doortrekt en dat-ie zelf niet in staat is om ook maar het vmbo af te ronden, laat staan een studie geneeskunde. Ik denk alleen dat hij wel gelijk heeft dat mensen over bepaalde dingen vaak te makkelijk denken. En ik ga er eigenlijk vanuit dat mensen slim genoeg zijn om daar doorheen te kunnen lezen.

Ik ben ook niet blij met zulke berichten. Een nieuw lid van bijv. een jaar of 13 zou behoorlijk bang kunnen worden.. maar daar ging mijn post ook helemaal niet om.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 19:01
Konijn
Konijn is offline
En nu gaat dit weer allemaal over FA, waar ts niet echt mee geholpen wordt..
Oud 15-04-2004, 19:02
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Konijn schreef op 15-04-2004 @ 20:01 :
Is volgens mij ook niet echt meer nodig (of wel?):

Citaat:
lise_smiles schreef op 14-04-2004 @ 17:47 :
kussie
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 19:05
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Konijn schreef op 15-04-2004 @ 20:01 :
Heb Leonoor ge-pm'd of ze een beetje wil schoonmaken (ja, ook jullie posts en deze), want anders word dit topic ook verziekt. Dus stop er nu liever over. Negeer hem en ga er niet op in, anders gaat dit topic eerdere topics achterna. Laat nare maar Pfeiffer krijgen en overlijden aan een spontaan gescheurde milt. Is volgens hem toch alleen maar onzin?
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 19:07
duivelaartje
duivelaartje is offline
Als je huisarts zegt dat er niks aan de hand is en in de echo niks bijzonders te zien is, dan kan je er vanuit gaan dat alles in orde is. Die pijn zal te maken hebben met je Pfeiffer. Ik zou wel, als je nog lang last houdt van je lever (en milt?) wel weer opnieuwd naar de dokter gaan. Misschien is er toch wat aan de hand, maar dat is nog niet te zien ofzo.

Maar Konijn dat zij tijdens haar Pfeiffer er ook last van had, dus het zal wel gewoon bij de ziekte horen. Geen alcohol drinken en geen vette dingen eten is een goede.

*En FA!!! Hou eens op met je a la geneeskunde-achtige gedoe. Die "fabbeltjes" die je van internet en uit boeken haalt hoeven niet altijd waar te zijn, of, misschien beter gezegd; zijn vaak overdreven. Doe je niet voor als een internet-dokter die je niet bent. Advies en ervaringen uitwisselen is prima, maar hele doktersadviezen te geven is niet echt de bedoeling. (Zoals Nare Man zei: je studeert geen geneeskunde, dus wat weet je er nou eigenlijk precies van.)
Ik bedoel dit niet aanvallend, maar je maakt zo mensen (onnodig) bang.*

Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 19:09
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 15-04-2004 @ 20:05 :
Heb Leonoor ge-pm'd of ze een beetje wil schoonmaken (ja, ook jullie posts en deze), want anders word dit topic ook verziekt. Dus stop er nu liever over. Negeer hem en ga er niet op in, anders gaat dit topic eerdere topics achterna. Laat nare maar Pfeiffer krijgen en overlijden aan een spontaan gescheurde milt. Is volgens hem toch alleen maar onzin?
Oeps Leonoor, gooi dat tussen sterretjes (*....*) van mij dan ook maar weg, als alles weg moet
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 19:18
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-04-2004 @ 19:48 :
Wie zegt mij dat hij een punt heeft? Hij beweert dat zijn informatie afkomstig is van de meest gerenommeerde arts die je je maar kunt voorstellen, en dat moeten wij maar voor vaststaand aannemen. Iemand die niet die bronnen tot zijn beschikking heeft, kan alleen op het advies van zijn eigen huisarts afgaan.

Je mag ervan uitgaan dat huisartsen je geen totale onzin voorspiegelen, of je leven bewust in gevaar brengen, of zo incompetent zijn dat ze nooit tot de beroepsgroep toegelaten hadden mogen worden. Dat stelt FA hier wel, door het te hebben over een overjarige polder-huisarts die zogenaamd niet weet waar hij het over heeft.

Op deze manier stelt hij dus zo'n meisje voor de keuze: afgaan op het oordeel van haar huisarts (wat naar zijn mening haar leven wel eens in gevaar zou kunnen brengen) of naar hem luisteren (éen of andere weirdo op internet, zonder wat voor diploma dan ook, die geobsedeerd is door geneeskunst maar zonder opleiding thuis zit).

Dat vind ik onwenselijk. Er wordt nodeloos verwarring gesticht. Als meneer het zo goed weet, laat hem dat dan eens demonstreren door cum laude een diploma te halen en geneeskunde te gaan studeren, of door zo ongelooflijk goed te zijn dat je de lotingen kunt omzeilen. Maar nee, meneer zit thuis omdat alle opleidingen en scholen hem tegenwerken, want die zijn zo groot en zo machtig, en iedereen is erop uit hem kapot te maken

Over gek gesproken.
Over offtopic gesproken.

Ik zit niet zonder diploma thuis. En al zou dat wel zo zijn, WAAAT heeft dat dan hiermee te maken????

Ik vertrouw op het hoofd van de afdeling infectieziekten van een van de belangrijkste en beste medische faculteiten ter wereld.
Die weet écht wel beter dan de gemiddelde Nederlandse huisarts wat Pfeiffer is en wat de risico's zijn.

En nu sta je op M&M, trouwens.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 19:22
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 15-04-2004 @ 20:07 :
*En FA!!! Hou eens op met je a la geneeskunde-achtige gedoe. Die "fabbeltjes" die je van internet en uit boeken haalt hoeven niet altijd waar te zijn, of, misschien beter gezegd; zijn vaak overdreven. Doe je niet voor als een internet-dokter die je niet bent. Advies en ervaringen uitwisselen is prima, maar hele doktersadviezen te geven is niet echt de bedoeling. (Zoals Nare Man zei: je studeert geen geneeskunde, dus wat weet je er nou eigenlijk precies van.)

ZUCHT.

Jij begrijpt het dus ook al niet!

Ik maak niemand onnodig bang!

Heb je enig idee wat voor gevolgen het heeft als je milt opeens scheurt? Door je milt stroomt elke minuut 10% van het bloed in je lichaam, dus in principe kan je in 10 minuten doodgebloed zijn.
Na 15 minuten komt de ambulance. En denk maar niet dat een ambulanceverpleegkundige een miltbloeding kan stoppen; dat moet een chirurg in een OK doen.

Ik ben geen arts. Inderdaad. Maar ik weet er een stuk meer van dan jij of nare man.

Nare man, ga jij je nou bezig houden met rechten, dat is jouw gebied. Ik ga ook geen onzin verkopen over rechten door mensen te vertellen dat op moord geen straf staat o.i.d.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 19:22
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 15-04-2004 @ 20:07 :

ZUCHT.

Heb je enig idee wat voor gevolgen het heeft als je milt opeens scheurt? Door je milt stroomt elke minuut 10% van het bloed in je lichaam, dus in principe kan je in 10 minuten doodgebloed zijn.
Na 15 minuten komt de ambulance. En denk maar niet dat een ambulanceverpleegkundige een miltbloeding kan stoppen; dat moet een chirurg in een OK doen.

Ik ben geen arts. Inderdaad. Maar ik weet er een stuk meer van dan jij of nare man.

Nare man, ga jij je nou bezig houden met rechten, dat is jouw gebied. Ik ga ook geen onzin verkopen over rechten door mensen te vertellen dat op moord geen straf staat o.i.d.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 19:25
Maarten
Maarten is offline
Maar FA, haar punt was dat jij je baseert op informatie uit boeken en een dokter het baseert op de praktijk en informatie uit boeken. Ik vertrouw eigenlijk meer op de combinatie theorie uit boeken + praktijk die een dokter bezit, dan wat jij beredeneert puur op basis van theorie.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 19:28
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 15-04-2004 @ 20:22 :
ZUCHT.

En hoe groot is de kans dan dat zo'n milt scheurt? Als je dat er nou 'ns even bijzet. 0,001% 0,2%? 5%? 80%? Dat lijkt me wel relevant. Al is dit hele topic niet meer relevant want de topicstarter heeft haar antwoord al. En dat was zeker niet "ik heb een gescheurde milt"
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 19:30
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
DiGiTracker schreef op 15-04-2004 @ 20:25 :
Maar FA, haar punt was dat jij je baseert op informatie uit boeken en een dokter het baseert op de praktijk en informatie uit boeken. Ik vertrouw eigenlijk meer op de combinatie theorie uit boeken + praktijk die een dokter bezit, dan wat jij beredeneert puur op basis van theorie.
Dan nog schrijft het hoofd infectieziekten van een universitair ziekenhuis over iets waar hij véél meer ervaring mee heeft dan de gemiddelde huisarts. Huisartsen zien Pfeiffer veel te licht, als een soort zware verkoudheid. En het Nederlandse volk neemt die houding over. (Misschien is het ook wel andersom.)
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 19:33
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
grl schreef op 15-04-2004 @ 20:28 :
En hoe groot is de kans dan dat zo'n milt scheurt? Als je dat er nou 'ns even bijzet. 0,001% 0,2%? 5%? 80%? Dat lijkt me wel relevant. Al is dit hele topic niet meer relevant want de topicstarter heeft haar antwoord al. En dat was zeker niet "ik heb een gescheurde milt"
Dat kan ik nergens vinden, en dat doet er ook niet toe.

Splenomegalie (opzetten van de milt) komt bij de helft van de patienten voor. Dat betekent dat het miltkapsel onder een grote druk komt te staan. Een klap daartegen betekent dat het miltkapsel scheurt, en met wat pech is het dan zo gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 19:36
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 15-04-2004 @ 20:30 :
Dan nog schrijft het hoofd infectieziekten van een universitair ziekenhuis over iets waar hij véél meer ervaring mee heeft dan de gemiddelde huisarts. Huisartsen zien Pfeiffer veel te licht, als een soort zware verkoudheid. En het Nederlandse volk neemt die houding over. (Misschien is het ook wel andersom.)
Maar hoe vaak komt het nu in de praktijk voor hier in Nederland, dat iemand met Pfeiffer een gescheurde milt krijgt?
Ik weet het iig niet..

Tuurlijk is het nuttig dat je het erbij zet, nu weten mensen dat ze ermee uit moeten kijken. Maar ik denk dat je er niet steeds bij moet zetten "ik weet er meer van dan jij". Dat staat mensen tegen en dan reageren ze zo op je.. jij kunt in principe toch ook niet weten wat zij allemaal in hun vrije tijd op internet opzoeken..
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 19:40
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 15-04-2004 @ 20:36 :
Maar hoe vaak komt het nu in de praktijk voor hier in Nederland, dat iemand met Pfeiffer een gescheurde milt krijgt?
Ik weet het iig niet..

Tuurlijk is het nuttig dat je het erbij zet, nu weten mensen dat ze ermee uit moeten kijken. Maar ik denk dat je er niet steeds bij moet zetten "ik weet er meer van dan jij". Dat staat mensen tegen en dan reageren ze zo op je.. jij kunt in principe toch ook niet weten wat zij allemaal in hun vrije tijd op internet opzoeken..
Dat heb ik nooit gezged.

ROBERT T. SCHOOLEY, M.D.
Head, Infectious Diseases Division, University of Colorado Health Sciences Center
Because of the risk of splenic rupture, heavy lifting and contact sports should be avoided for 2 mo after presentation, even if there is no obvious splenomegaly.

Die huisarts heeft daar dus helemaal niets over gezegd tegen haar.
Het lijkt mij dat dr. Schooley er wel meer van weet dan een hollandse huisarts.
Als je griep hebt zegt de huisarts 'ga in bed liggen en ga niet naar buiten'; als je pfeiffer hebt moet ie zeggen 'je mag 2 maanden lang geen contactsporten beoefenen en geen zware dingen tillen'
Nou is de kans dat iemand die met griep naar buiten gaat en longontsteking krijgt denk ik groter dan de kans dat iemand met pfeiffer zwaar tilt en z'n milt scheurt.... maar een gescheurde milt is heel wat ernstiger dan een longontsteking.
Voor een gescheurde milt beland je in de OK voor splenectomie of 5 dagen op de IC ter observatie.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 19:46
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 15-04-2004 @ 20:40 :
Dat heb ik nooit gezged.
Jawel, 2x in dit topic.. kijk maar eens goed.

Voor de rest heb je natuurlijk gelijk dat je best zoiets in het topic mag zetten, het is zeker wel een nuttige toevoeging, dat zei ik al.
En natuurlijk zijn artsen niet heilig en maken ze soms erge fouten ja. Maar of dat in dit geval zo is weet ik niet.. maar ik denk ook niet dat het nuttig is om het daarover te hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 19:53
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 15-04-2004 @ 20:46 :
Jawel, 2x in dit topic.. kijk maar eens goed.

Voor de rest heb je natuurlijk gelijk dat je best zoiets in het topic mag zetten, het is zeker wel een nuttige toevoeging, dat zei ik al.
En natuurlijk zijn artsen niet heilig en maken ze soms erge fouten ja. Maar of dat in dit geval zo is weet ik niet.. maar ik denk ook niet dat het nuttig is om het daarover te hebben.
Eigenlijk is dat een apart topic waard.

(Huis-)Artsen zijn inderdaad niet heilig, zoals nare man ze ziet.

Ik heb wel gezegd dat ik er meer van weet dan nare man of duivelaartje, ja, en dat is omdat dat gewoon de waarheid is. Geen gezeik, dat is gewoon zo.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 20:06
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 15-04-2004 @ 20:53 :
Ik heb wel gezegd dat ik er meer van weet dan nare man of duivelaartje, ja, en dat is omdat dat gewoon de waarheid is. Geen gezeik, dat is gewoon zo.
Hoe komt dat dan? Dat je hier zoveel over weet? (en dit is geen zeikvraag, interesse!)
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 20:09
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 15-04-2004 @ 20:53 :
Eigenlijk is dat een apart topic waard.

(Huis-)Artsen zijn inderdaad niet heilig, zoals nare man ze ziet.

Nee, huisartsen zijn niet heilig. En ik ga niet voor nare man spreken, maar ik denk dat hij ook niet vindt dat ze heilig zijn. MAAR huisartsen zijn wel opgeleid in tegenstelling tot een zekere "Fleet Admiral"

En ik vind overigens wel dat het er toe doet hoeveel kans je op iets hebt. Dat maakt erg veel uit in hoe bang je ervoor moet zijn. Er is ook een kans dat ik hartinfarct krijg binnen 5 minuten. Die kans is echter zo klein dat ik me er geen zorgen over ga maken.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 20:10
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 15-04-2004 @ 21:06 :
Hoe komt dat dan? Dat je hier zoveel over weet? (en dit is geen zeikvraag, interesse!)
Gewoon, zelf leren.

Ik heb toch weinig te doen op 't moment. Ben dus alweer een jaartje ofzo serieus bezig medische teksten te bestuderen. Ik ken medisch Engels en vrijwel alle Latijnse termen.

Zie bv. http://www.merck.com/mrkshared/mmanu...er202/202d.jsp , daar heb ik zelf een samenvatting van gemaakt.

Dus ik weet er wel wat van, en dat durf ik ook te zeggen, want tja, zonder arrogant te zijn, dat is gewoon zo.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 10:57
Markiex
Markiex is offline
@FA

Zo vluchtig het topic door lezende concludeer ik dat je best veel leest op het medische gebied maar de toepassing van je kennis laat helaas nog wat te wensen over.
De werkelijke kans op scheuring van de milt is natuurlijk errug klein. Dit doet wel degelijk ter zake. Als je een beetje de literatuur er op naslaat dan zie je dat die kans slechts ca. 0.1 % is. Daar komt bij dat in de meeste gevallen dat de milt scheurt er duidelijke symptomen zijn en dat dus niet zomaar "out of the blue" je milt zodanig is opgezwollen dat er een scheur optreedt. Je kan dus patienten die "at risk" zijn wel z'on advies geven, dat is zeker op zijn plaats!
De behandeling is trouwens niet altijd operatief (milt verwijderen) maar ook zgn. conservatieve behandeling (niks doen, beloop afwachten en patient in de gaten houden) kan een goed resultaat geven.
Oud 16-04-2004, 12:08
Lilything
Lilything is offline
Ik heb weleens wat gehoord van speciale dieten enzow,
misschien is dat wat als pfeiffer hebt?
Oud 16-04-2004, 12:19
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Lilything schreef op 16-04-2004 @ 13:08 :
Ik heb weleens wat gehoord van speciale dieten enzow,
misschien is dat wat als pfeiffer hebt?
Zo min mogelijk vet en alcohol om de lever te ontzien en veel fruit om het vet dat je wel eet te neutraliseren.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2004, 14:05
Verwijderd
@FA

je hebt heus wel gelijk dat een vergrote milt veel kwetsbaarder is en als hij scheurt dat dat inderdaad ernstig is.

Maar om mijn huisarts uit te maken voor ouderwetse polderarts (oid) is wel een beetje overdreven. Hij is inderdaad vrij oud maar ook hij volgt nog bijscholing, zo'n 80 uur per jaar.

En ik mag dan wel in Groningen wonen, het is hier geen boerendorp
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 16:01
Verwijderd
nou, mijn huisarts, de hele praktijk trouwens, is echt super erg... je moet wel half dood de praktijk komen binnenkruipen willen ze iets doen. ze zeggen altijd eerst eeuwig: kijkt u nog maar even aan. en daarna doen ze altijd alsof je gek bent en psychisch dat jij je zorgen maakt terwijl het hardstikke veel pijn doet enzo... ookal waren mijn milt en lever normaal op de echo, het doet nog wel pijn. en ik ben nog zooo ontzettend moe. soms lijkt het allemaal wel erger te worden... mijn huisarts heeft niets gezegd over dat soort dingen en ik vraag mij trouwens af of je we bij kinderen uit de buurt moet blijven. misschien moet je ze juist besmetten (klinkt raar, maar ik zou het fijn vinden als ik het eerder had gehad). want kinderen worden niet ziek. kinderen krijgen er niets van en hebben het toch gehad en hebben er antistoffen voor en kunnen het dan niet meer in hun puberteit of later krijgen en hebben er dan dus nooit last van. dus eigelijk doe je ze daar een plezier mee...
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 18:23
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
lise_smiles schreef op 20-04-2004 @ 17:01 :
nou, mijn huisarts, de hele praktijk trouwens, is echt super erg... je moet wel half dood de praktijk komen binnenkruipen willen ze iets doen. ze zeggen altijd eerst eeuwig: kijkt u nog maar even aan. en daarna doen ze altijd alsof je gek bent en psychisch dat jij je zorgen maakt terwijl het hardstikke veel pijn doet enzo... ookal waren mijn milt en lever normaal op de echo, het doet nog wel pijn. en ik ben nog zooo ontzettend moe. soms lijkt het allemaal wel erger te worden... mijn huisarts heeft niets gezegd over dat soort dingen en ik vraag mij trouwens af of je we bij kinderen uit de buurt moet blijven. misschien moet je ze juist besmetten (klinkt raar, maar ik zou het fijn vinden als ik het eerder had gehad). want kinderen worden niet ziek. kinderen krijgen er niets van en hebben het toch gehad en hebben er antistoffen voor en kunnen het dan niet meer in hun puberteit of later krijgen en hebben er dan dus nooit last van. dus eigelijk doe je ze daar een plezier mee...
Nou.. erhm.. kinderen kunnen er wel degelijk ziek van worden hoor. Maar het gebeurt inderdaad minder snel/heftig.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 19:47
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
grl schreef op 20-04-2004 @ 19:23 :
Nou.. erhm.. kinderen kunnen er wel degelijk ziek van worden hoor. Maar het gebeurt inderdaad minder snel/heftig.
Behalve onder de 6/7 jaar, dan worden ze er wel degelijk erg ziek van. Ehm, ik bedoel natuurlijk, dat kunnen ze worden.
Oud 24-04-2004, 19:58
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Markiex schreef op 16-04-2004 @ 11:57 :
@FA

Zo vluchtig het topic door lezende concludeer ik dat je best veel leest op het medische gebied maar de toepassing van je kennis laat helaas nog wat te wensen over.
De werkelijke kans op scheuring van de milt is natuurlijk errug klein. Dit doet wel degelijk ter zake. Als je een beetje de literatuur er op naslaat dan zie je dat die kans slechts ca. 0.1 % is.
En als je sex hebt zonder condoom is de kans dat je HIV/AIDS krijgt nog veel kleiner dan 0.1%... En toch gebruik je een condoom als je een ONS doet! (Velen dan.)
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten