Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2004, 19:01
erretS
erretS is offline
We moeten voor nederlands een debat houden met als stelling:
Jongeren moeten berecht worden volgens het volwassenenstrafrecht.

Ik ben tegen, maar ik heb nog wat argumenten nodig. Argumenten voor zijn ook goed, dan weet ik wat ik van de voorstanders kan verwachten.

Alvast bedankt.
Oud 18-05-2004, 20:08
Verwijderd
Waarom ben je zelf tegen? Geef de argumenten die je al hebt, dan kunnen we je helpen, zo lijkt het wel of wij moeten verzinnen waarom jij tegen bent, en het lijkt me dat je dat zelf ook wel moet weten.
Een argument voor is bijvoorbeeld dat jongeren heus wel weten wat ze doen, ze willen met alles verantwoordelijkheid, laat ze die dan ook nemen als het over hun eigen slechte daden gaat.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 14:53
jamstalkershome
jamstalkershome is offline
Geef eerst aan waarom je tegen bent

jams
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 17:36
Verwijderd
sluit me aan bij de vorige reacties..

ik ben voor:
jongeren weten heel goed wat ze doen. Als ze bijvoorbeeld iemand neerschieten doen ze dit met hun volle verstand, dan mag je daar ook voor gestraft worden.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 01:46
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 19-05-2004 @ 18:36 :
sluit me aan bij de vorige reacties..

ik ben voor:
jongeren weten heel goed wat ze doen. Als ze bijvoorbeeld iemand neerschieten doen ze dit met hun volle verstand, dan mag je daar ook voor gestraft worden.
Maar jongeren zijn niet niet volwassen en zodus kunnen ze nog niet berecht worden als een volwassene.
Een jongere is nog aan het evolueren en is nog 'kneedbaar'.
Door hem een alternatieve straf aan te bieden zal hij er misschien beter uitkomen, dan door een (volwassen) gevangenisstraf. Het is een ontmoetingsplaats met andere (zware) criminelen.

Door alternatieve projecten zoals een reis naar Santiago de Compostella met de fiets, ontwikkelen ze zichzelf, staan ze stil bij hun fouten..

Als ik meer weet te verzinnen, typ ik het wel nog een keertje neer.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 17:29
erretS
erretS is offline
Ok. Ik vind mijn argumenten niet erg sterk, daarom wil ik er graag nog wat. Bedankt voor de reacties in ieder geval.

Tegen:
-Jongeren zijn nog in ontwikkeling, ze zijn nog niet zo ontwikkeld als volwassenen. Ze weten dus ook minder dan volwassenen en daar zouden ze ook naar behandeld moeten worden. Ze heten niet voor niets 'jongeren'...
-Jongeren worden op allerlei gebieden anders behandeld dan volwassenen(denk aan rijbewijs, werken, school etc.), er moet ergens een grens getrokken worden tussen het 'kind zijn' en volwassenheid.
-Jongeren zijn erg vatbaar voor groepsgedrag. Ze doen dingen die ze zelf eigenlijk niet willen doen onder groepsdruk. Dit geldt niet voor volwassenen, die moeten dus anders berecht worden.
-Als jongeren berecht worden volgens het volwassenenstrafrecht zijn de gevangenisstraffen uiteraard ook langer. Als een jongere dan weer vrij is, wordt het moeilijker om weer in de maatschappij te komen. De jongere heeft een strafblad(bij jeugdstrafrecht niet) en op die manier kan het niet normaal leven. Het is op die manier dus ook moeilijker voor het kind om weer op het rechte pad te komen, omdat de jongere nog steeds hinder zal ondervinden dankzij het strafblad en de jaren dat hij/zij buiten de maatschappij stond.
-Bij het jeugdstrafrecht moet de jongere meestal naar HALT of een boete betalen. Bij HALT krijgt de jongere een straf die bij datgene past wat de dader verkeerd heeft gedaan(bij de supermarkt werken als de dader wat gestolen heeft, bijvoorbeeld). Hier leert de jongere meer van, dan wanneer hij/zij een lange gevangenisstraf uit moet zitten.
-Als jongeren met psychische problemen een misdaad plegen, is het niet zo dat zij beter volgens het volwassenenstrafrecht gestraft kunnen worden, de opvang is beter bij het jeugdstrafrecht. Jongeren krijgen betere begeleiding, waardoor ze niet nog een keer zoiets doen.
Reageren

Regels voor berichten