Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-04-2004, 20:09
FIEloSOOF
FIEloSOOF is offline
Ben je gelukkig?
Waar hangt het vanaf of je gelukkig bent of niet?
Oud 01-04-2004, 20:16
Makaveli
Makaveli is offline
Antwoord: Op de manier waarop je tegen het leven aankijkt.
Ik kijk op dit moment positief tegen het leven aan, ik voel me gelukkig!
Met citaat reageren
Oud 01-04-2004, 23:39
JCG
JCG is offline
Citaat:
Makaveli schreef op 01-04-2004 @ 21:16 :
Same here
Oud 02-04-2004, 03:04
phensicske
phensicske is offline
Geluk moet je volgens mij in zekerheid vinden en dat kan enkel in wat niet onmiddelijk vergankelijk is. Ik probeer mijn geluk niet te laten afhangen van materiële dingen en des te meer van kleine zaken. Dierbaren zijn ook 'vergankelijk', maar dit probeer ik niet te zien.

Ik ben nu gelukkiger dan enkele weken geleden, maar toch nog niet zo gelukkig als ik wel zou willen zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 19:44
Akites
Akites is offline
Citaat:
Makaveli schreef op 01-04-2004 @ 21:16 :
Dat lijkt me eerder een gevolg dan een oorzaak.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 20:46
Dragon God
Dragon God is offline
Citaat:
FIEloSOOF schreef op 01-04-2004 @ 21:09 :
Ben je gelukkig?
denk het wel

emoties
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 12:38
FIEloSOOF
FIEloSOOF is offline
wanneer ben je gelukkig dan?
Oud 04-04-2004, 12:45
SilentFairy
SilentFairy is offline
Geluk hangt voor mij heel erg af van je gezondheid. Na 1,5 jaar lang ziek te zijn geweest, ben ik erachter hoe zeer je gezondheid je leven en vooral je geluk beinvloedt, aangezien ziekte je helemaal aan de rand van de maatschappij zet. Je hoort er eigenlijk niet meer bij. Je kan niet doen wat je wilt, je hoort nergens meer echt bij, je kan niet voorzien in je eigen behoeftes...
Mij maakte het behoorlijk ongelukkig.

Momenteel ben ik herstellende van een operatie.
Helemaal gelukkig voel ik me niet, maar in tegenstelling tot de tijd dat ik 1,5 jaar lang thuis zat is hiervan het einde in zicht
Ik kan genieten, en dat is heel belangrijk voor me.
Ongelukkig ben ik iig ook niet
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 14:14
Silver rain
Silver rain is offline
Je bent gelukkig als je tevreden bent met hoe je leven is. Op dit moment ik niet helemaal maar het is erger geweest.
Zoals eerder al is gezegd ligt het eraan hoe je tegen het leven aankijkt. Niemand heeft een volmaakt leven of een rotleven. Het is hoe je het zelf ervaart. Op het moment is dat voor mij niet echt negatief, maar ok niet heel positief.
Oud 04-04-2004, 14:30
saly
saly is offline
Citaat:
Silver rain schreef op 04-04-2004 @ 15:14 :
Je bent gelukkig als je tevreden bent met hoe je leven is. Op dit moment ik niet helemaal maar het is erger geweest.
Zoals eerder al is gezegd ligt het eraan hoe je tegen het leven aankijkt. Niemand heeft een volmaakt leven of een rotleven. Het is hoe je het zelf ervaart. Op het moment is dat voor mij niet echt negatief, maar ok niet heel positief.
dat denk ik ook
je bent dus gelukkig als jou verwachtingen in de toekomst of in andere dingen in vervulling zijn gebracht.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 14:51
cup a soup
cup a soup is offline
het is makkelijker positief tegen het leven aan te kijken als alles beetje meezit, maar het staat niet gelijk aan elkaar. Ze beinvloeden elkaar indirect.

Bij gebrek aan sluitende levensopvatting en door het niet kunnen accepteren van de zinloosheid van het leven, ben ik soms minder gelukkkig dan ik zou willen zijn.
Oud 04-04-2004, 16:09
Verwijderd
Jup, I'm happy!

Geluk hangt inderdaad af van hoe je met dingen omgaat. Al is je leven een hel geweest, of maybe zelfs de hemel, als je een optimist bent is die hel te dragen zonder diep ongelukkig te worden, en als je een pessimist bent is zelfs de hemel niet genoeg.

En alles valt en staat bij wilskracht. échte wilskracht.. Niet zeggen, maar ook doen. Ik had dat niet altijd, maar ik heb dat nu wel en kweet gewoon dat ik dat heeel moeilijk weer kan kwijtraken. Gelukkig maar
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 16:13
Verwijderd
ja ik ben redelijk gelukkig...

dat hangt bij mij af van hoe het met mijn vrienden en familie gaat. en ook met mezelf op bijvoorbeeld school.
maar over het algemeen ben ik gelukkig!
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 19:11
SilentFairy
SilentFairy is offline
T valt me op dat een hoop mensen (niet alleen hier) geluk vinden in succes...
Maar dat is zoooo vergankelijk.

Mijns inziens moet je, zoals al eerder gezegd, geluk proberen te zoeken in stabiele factoren.
Maar ook dat is lastig, want zoals ik al zei: als je bijv. ziek wordt, dan stort in feite bijna alles in. Je sociale leven, je school/carriere, alles waar je voorheen je geluk uit haalde.
Geluk is niet alleen de manier waarop je tegen je leven aankijkt, er zijn ook een hoop factoren buiten dat die jouw geluk bepalen. Ik denk alleen dat de meesten daar niet bij stilstaan.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 19:55
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:

De reeds gegeven, onderling afwijkende, opvattingen van voorgaande "respondenten" komen mij alle onjuist voor, omdat zij anders luiden dan de, voor de hand liggende, opvatting die naar alle waarschijnlijkheid wél juist is: dat de mate van geluk afhangt van de mate waarin men erin slaagt dat te bereiken wat geluk brengt, i. e., afhangt van de mate waarin men erin slaagt de behoeften te bevredigen.
Oud 04-04-2004, 20:56
cup a soup
cup a soup is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 04-04-2004 @ 20:55 :
De reeds gegeven, onderling afwijkende, opvattingen van voorgaande "respondenten" komen mij alle onjuist voor, omdat zij anders luiden dan de, voor de hand liggende, opvatting die naar alle waarschijnlijkheid wél juist is: dat de mate van geluk afhangt van de mate waarin men erin slaagt dat te bereiken wat geluk brengt, i. e., afhangt van de mate waarin men erin slaagt de behoeften te bevredigen.
De antwoorden die gegeven werden, zouden kunnen worden beschouwd als persoonlijke uitwerkingen van de behoeften die jij noemt. Jouw visie is veel algemener en daardoor dus ook meer waar, aangezien dit door meer mensen gedeeld kan worden.
Oud 04-04-2004, 21:02
Isa
Isa is offline
Citaat:
Ben je gelukkig?
Ja.
Citaat:

De hoeveelheid God in je.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 21:44
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
cup a soup schreef op 04-04-2004 @ 21:56 :
De antwoorden die gegeven werden, zouden kunnen worden beschouwd als persoonlijke uitwerkingen van de behoeften die jij noemt. Jouw visie is veel algemener en daardoor dus ook meer waar, aangezien dit door meer mensen gedeeld kan worden.
Als het goed is, kan het door een ieder gedeeld worden.

Hoe dan ook, het is denk ik juist, zoals je zegt, dat men alhier, in antwoord op de gestelde vraag, vooral uitdrukking gaf aan de eigen behoeften. Ik verstond de vraag evenwel als een algemene.

(dat ik dat terecht deed, begin ik overigens, bij tweede lezing, te betwijfelen. De "je" in de [tweede] gestelde vraag vatte ik op als de onbepaalde derde persoon, ofwel als "men". Maar, gezien de kennelijke betekenis van "je" in de éérste gestelde vraag, moet misschien gezegd worden dat de topicstarter tóch vooral in persoonlijke kwesties geďnteresseerd is. In dat geval is míjn antwoord op de gestelde vraag misplaatst ).
Oud 04-04-2004, 21:46
Verwijderd
Heel kortgezegd hangt geluk af van de mate waarin je elementaire behoeften bevredigd worden. Dat zijn een veilige omgeving, het hebben van leuk menselijk contact en liefde. Dan hoef je nog niet eens veel geld te hebben.

En ontopic: ik ben best gelukkig maar erg onzeker soms. Dat verpest het soms wel.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 22:10
Isa
Isa is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-04-2004 @ 22:46 :
Heel kortgezegd hangt geluk af van de mate waarin je elementaire behoeften bevredigd worden. Dat zijn een veilige omgeving, het hebben van leuk menselijk contact en liefde. Dan hoef je nog niet eens veel geld te hebben.

En ontopic: ik ben best gelukkig maar erg onzeker soms. Dat verpest het soms wel.
noem mij dan eens niet elementaire behoeftes of behoeftes die niet daarop terug te herleiden zijn, die niet gelukkig maken.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 09:07
sextinction
sextinction is offline
Waarom posten al die mensen hierboven die beweren gelukkig te zijn nog op het forum?
Oud 05-04-2004, 15:02
Verwijderd
Citaat:
sextinction schreef op 05-04-2004 @ 10:07 :
Waarom posten al die mensen hierboven die beweren gelukkig te zijn nog op het forum?
Jij beweert dat mensen die op het forum komen niet gelukkig zijn? Of bedoel je dat die mensen 'geen leven' hebben en dus niet gelukkig kunnen zijn?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 15:04
Verwijderd
Citaat:
Isa schreef op 04-04-2004 @ 22:02 :
Ja.

De hoeveelheid God in je.
Als je 'God in je' hebt, maar het niet weet, ben je dan ongelukkig? (Als God ieder mens geschapen heeft, heeft ieder mens 'God in zich', niet dan?)
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 15:06
pure_evil
pure_evil is offline
op dit moment ben ik wel gelukkig, hoewel dat met de minuut kan veranderen. ik moet nog heel veel doen de komende 6/7weken voor mijn examen, en het verschilt per dag hoe ik me daarbij voel...verder ben ik heel erg gelukkig
Oud 05-04-2004, 16:17
Verwijderd
Citaat:
Ben je gelukkig?
Ik geluk het doel opzich of de manier om een ander doel te bereiken? Vind het moeilijk om hierop antwoord te geven...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-04-2004, 21:13
BeertjeColargol
BeertjeColargol is offline
is je gelukkig voelen en gelukkig zijn eigenlijk wel hetzelfde? pas als je een antwoord op die vraag hebt kun je volgens mij pas een eerlijk antwoord op deze vraag geven
Oud 05-04-2004, 22:04
Dragon God
Dragon God is offline
Citaat:
Xia schreef op 05-04-2004 @ 16:04 :
Als je 'God in je' hebt, maar het niet weet, ben je dan ongelukkig? (Als God ieder mens geschapen heeft, heeft ieder mens 'God in zich', niet dan?)
ik heb moleculen in me

ik denk dat hij bedoelde of je gelooft in god, en in welke mate je dat doet.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 12:59
FIEloSOOF
FIEloSOOF is offline
Citaat:
Witte Roos schreef op 05-04-2004 @ 22:13 :
is je gelukkig voelen en gelukkig zijn eigenlijk wel hetzelfde? pas als je een antwoord op die vraag hebt kun je volgens mij pas een eerlijk antwoord op deze vraag geven
goeie vraag, ik weet het niet, ik denk dat het niet altijd hetzelfde hoeft te zijn. Ik denk dat je best gelukkig kan zijn, maar dat je dat zelf op dat moment niet echt zo voelt. Maar dat ligt er dan weer aan, wat je verstaat onder gelukkig zijn, anders weet je ook niet of je je gelukkig voelt als je gelukkig bent.

Help!
Ik volg mezelf niet meer!
Oud 06-04-2004, 13:17
Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:
Witte Roos schreef op 05-04-2004 @ 22:13 :
Daar zit wat in. Ik denk dat om gelukkig te zijn, je je gelukkig voelen moet, anders dan ben je niet gelukkig. Maar als je je gelukkig voelt, hoef je het denk ik nog niet echt te zijn. Maarja, waar ligt dan de grens tussen gelukkig zijn en niet gelukkig zijn?
Oud 06-04-2004, 18:46
Verwijderd
Citaat:
sextinction schreef op 05-04-2004 @ 10:07 :
Om mensen die niet gelukkig zijn de ogen uit te steken, duh.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 19:16
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Ja.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 09:07
sextinction
sextinction is offline
Aan xia en nare man:

Stel je zit 's morgens vroeg niet op het forum. Je besluit naar het forum te gaan. Waarom? Niet omdat je al gelukkig bent. Dan zou je niet naar het forum gaan. Je hebt de behoefte te gaan en niet-gaan zorgt ervoor dat je je onaangenaam voelt, relatief ongelukkig zelfs. Dus je gaat, hetgeen je gelukkig maakt. Ergo; wie begeert, kent geen geluk.

Oud 09-04-2004, 19:15
minatjuh
minatjuh is offline
In deze wereld kun je toch nooit gelukkig worden. er gaan mensen door waarvan je houd en er zijn overal oorlogen. kinderarbeid en moordernaars daar word je toch niet gelukkig van!
Oud 09-04-2004, 19:40
RockGuru
RockGuru is offline
Gelukkig?

Nee, maar ik kan wel tot op een zekere hoogte "blij" zijn. Maar echt gelukkig en van het leven genieten? Nee, dat kan ik niet. Ik vind persoonlijk het leven nutteloos. Het heeft geen enkele zin. Tenzij je gelovig bent, maar dat ben ik niet.

Maar ik ben op dit moment normaal zeg maar, niet gelukkig, niet ongelukkig. Niet overdreven positief, niet overdreven negatief.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2004, 16:50
Metallinos
Metallinos is offline
Nee, ik denk niet dat ik gelukkig ben. Een reden is zo'n beetje de reden die minatjuh geeft. Een wereld met zoveel onrecht en leed is niet een wereld waar ik ooit echt helemaal gelukkig in kan zijn denk ik, tenzij ik oogkleppen voordoe en het me niet meer laat beďnvloeden. Daarbij bezit ik ook niet bepaalde eigenschappen die me meer geluk brengen. Maarja, ik leef er maar mee en als ik mezelf niet echt gelukkig kan maken hoop ik dat ik in ieder geval de mensen om wie ik geef wel gelukkig kan maken. Als ik die mensen gelukkiger maak, maak ik mezelf ook wat gelukkiger denk ik.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2004, 16:53
Verwijderd
Gelukkig zijn is voor mij het gevoel hebben dat alles/het meeste op rolletjes loopt

ik ben niet gelukkig
Met citaat reageren
Oud 18-04-2004, 21:29
Verwijderd
ik ben diep ongelukkig
Met citaat reageren
Oud 19-04-2004, 17:26
Shitonya
Shitonya is offline
niet gelukkig
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 23:00
Chris
Chris is offline
quasi-gelukkig

ik heb momenten waarbij ik zo in kan storten, maar nu gaat het weer verbazend goed met me. Ik denk wel dat ik alles goed gaat, alleen moet ik een beetje met mezelf aan het puzzelen van hoe en wat, maar ik ben niet ontevreden
Oud 29-04-2004, 10:28
shanker
shanker is offline
Citaat:
ik denk dat 'geluk' een heel relatief iets is, het is maar net hoe je tegen dingen aankijkt. je kunt op een bepaald moment toch wel gelukkig zijn terwijl bv je hele leven overhoop ligt ofzo. bv als de zon ineens gaat schijnen en je zit lekker buiten, dan kan ik me op zo'n moment best gelukkig voelen, ook al zijn er zoveel dingen om me heen waar ik me zorgen over maak. of als mijn vriendje ineens iets heel liefs zegt of doet, dan kan ik ineens zielsgelukkig zijn met dat, terwijl ik me eigenlijk kut voel door bijvoorbeeld school ofzo. ik denk niet dat een mens altijd compleet gelukkig kan zijn, er is altijd wel iets wat mis is, niet zoals je het graag zou willen. maar dat neemt niet weg dat je ondertussen met kleine dingen op bepaalde momenten hartstikke gelukkig kunt zijn.

ok het is een beetje een onduidelijk verhaal geworden geloof ik, ik hoop dat het toch een beetje te snappen is
Oud 29-04-2004, 15:15
metropolis
metropolis is offline
Geluk is een levenswijze.... een keuze die je maakt.... een manier waarop je je leven leeft. Iedereen kan de keuze maken om gelukkig te zijn, voor de 1 is het soms alleen wat lastiger dan de ander...

En het kan even duren, maar ieder mens kan geluk vinden in het leven. Het is gewoon op een bepaalde manier leven en op een bepaalde manier omgaan met tegenslagen en voorspoed.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 08:41
Plo
Plo is offline
Je geluk zoeken in dingen als geld etc is inderdaad vergankelijk, zoals al eerder gezegd werd, ik denk dan ook dat wij op deze aarde nooit écht volmaakt gelukkig kunnen worden.
[ontopic] Ik heb het zeker niet slecht hier, en ik ben redelijk gelukkig met alles wat ik heb, maar je bent pas écht gelukkig hier als je in God geloofd, dan maakt het niet uit hoeveel je hier hebt, dan kan je álles aan.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 21:49
DvoorA
DvoorA is offline
ik weet niet waar geluk van afhangt...als ik mijn leven rationeel bekijk, trek ik de conclusie: ik ben gelukkig. Maar zo voel ik me niet altijd. Ik voel me gelukkig als ik niet nadenk over mijn leven, als ik in een soort roes of waas leef, zodat ik niet bij dat ene zinnetje stil kan staan: eigenlijk mis ik iets en ben ik helemaal niet zo happy. Niet gelukkig zijn is: iets missen wat van essentiel belang is voor je.
Oud 05-05-2004, 16:03
Wijtje
Wijtje is offline
Het "Geluk" bestaat denk ik niet. Het is een gegeven woord zonder achterliggende concrete betekenis, geheel subjectief ook. "Gelukkig zijn" is afhankelijk van de eisen die je aan je leven stelt, en welk gevoel je verstaat onder geluk. Persoonlijk denk ik dat een hele dag gelukkig zijn onmogelijk is, wel ken ik momenten van opperste gelukzaligheid (als ik bij mijn vriend ben en ik besef hoe veel ik om hem geef)
Oud 05-05-2004, 18:20
light smiley
light smiley is offline
ik ben alles BEHALVE gelukkig,
oftewel diep-ongelukkig
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 01:26
mmmm
mmmm is offline
Ik ben wel gelukkig ja.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 07:34
Isa
Isa is offline
Citaat:
minatjuh schreef op 09-04-2004 @ 20:15 :
In deze wereld kun je toch nooit gelukkig worden. er gaan mensen door waarvan je houd en er zijn overal oorlogen. kinderarbeid en moordernaars daar word je toch niet gelukkig van!
ik word nog veel ongelukkiger van het oordeel van andere mensen over die zogenaamde moordenaars denkend dat zij zoveel beter zijn dan die moordenaar, alsof zei, als ze misschien een iets slechtere jeugd hadden gehad, niet 10 keer zo erg hadden gehandeld.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 17:55
*Burning water*
*Burning water* is offline
Nee. Ik ben een ontevreden gedrocht.
Oud 08-05-2004, 12:49
light smiley
light smiley is offline
nee
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 22:45
Dionysos
Dionysos is offline
Het geluk kriebelt wel ergens....
Heb alleen geen zin om er te veel moeite voor te doen.
Ik wacht op de zon en op de liefde, dan komt het vanzelf.
Verders ben ik nu niet ongelukkig. Ben wel tevreden.
Reageren

Regels voor berichten