Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-04-2004, 15:53
Dreams
Dreams is offline
Het valt me op dat mensen altijd zin in iets hebben, zin in vakantie, zin in het einde van de werkdag. Op school zit je altijd naar het einde van het jaar toe te werken, vaak ben je blij als je schooldag erop zit.

Als je je verveelt wil je altijd dat je dag zo snel mogelijk voorbij gaat, en ben je blij dat het avond is. Je zit gewoon je secondes van je leven te verspillen.

Mensen willen leven dus altijd ergens naartoe leven. Totdat je oud en bejaard niets meer kunt doen, ga je dan naar de dood toe leven?

Het doel van het leven is dus voor veel mensen verder leven tot de dood. Maar het valt me op hoe weinig mensen genieten van waar ze eigenlijk mee bezig zijn.

Nou vraag ik me af, wat is er mis met deze gedachte? Of klopt het, en waarom?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-04-2004, 17:43
Daboman
Daboman is offline
Volgens mij klopt het wel dat mensen altijd ergens naar toe leven. Ga maar na, binnenkort moet je je verslag inleveren, binnenkort heb je examens, binnenkort ga je op vakantie, binnenkort... naja you got the point denk ik.

Maar je trekt er wel een naar mijn idee foute conclusie uit. Mensen leven ergens naartoe dus kunnen ze niet van het moment genieten. Volgens mij is dat hetzelfde als zeggen dat iemand niet knap, en dus lelijk is. Daar zit nog een hele hoop tussen.

Mensen kunnen wel degelijk ook van een moment genieten. Lig jij nooit lekker in het zonnetje? Zit jij nooit lekker even het scholierenforum te lezen? Geniet jij nooit van het samenzijn met je vriend(in) of andere vrienden? Denk jij aan je verslag als je in six flags rondloopt?
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 18:20
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
ohh.. i wish this moment could last forever
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 18:36
ModePopje
ModePopje is offline
oeps ...ik denk wel aan mijn verslag als ik in six flags rondloop(..bij wijze van dan he)
misschien heb ik vakantie nodig....zucht...
...kut ik moet nog 40 pagina's duits leren...oeps!
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 19:02
metropolis
metropolis is offline
Ik begrijp wat je bedoelt, en we doen het eigenlijk allemaal vaak. Toch is het een verkeerde manier van leven. Je moet leven waar en wanneer je leeft, niet te veel plannen voor de toekomst, maar aan de andere kant ook wel rekening houden met de toekomst, wat beperkingen geeft voor je direkte vrijheid, maar je leven op de lange termijn wel verbeterd.

Bijvoorbeeld: je zit in de tram, onderweg om een trein te halen. Dan zie je buiten een bekende lopen. Je kan dan spontaan bij de eerste halte uitstappen en gezellig gaan doen, maar dat kan je beter niet doen want dan mis je wel je trein (je plan op langere termijn, zeg maar).

Kort gezegd: mensen kunnen vaak de goede balans vinden tussen heel losbandig leven, gezond plannen en alleen maar aan je plannen denken...
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 19:04
metropolis
metropolis is offline
Ik kom nog even terug op daarnet, want ben zelf niet helemaal overtuigd van mijn post. Is het niet beter om helemaal spontaan te leven, uit te stappen bij die eerste tramhalte en dan een trein later nemen of een andere dag gaan?
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 19:13
Mu
Mu is offline
Ik vind dat een hele mooie en juiste constatering van je. Seneca zei het wel mooi: Hoe kan iets in het voorbijgaan tot nut strekken?

Constant zijn we op zoek naar het verbeteren van een situatie. We hebben honger, maken een boterham, er zit nog geen boter op en daar hebben we toch wel zin in, we schenken melk in want dat is nog lekkerder, we morsen melk, we ruimen het op, we lopen naar de TV, zakken onderuit, eten ons brood. Brood op; schoteltje opruimen, afwassen. En zo gaat het maar door.

Telkens bevinden we ons in een situatie. Op een gegeven moment bedenken we ons een betere situatie, die wij dan proberen te verwezenlijken.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 19:31
metropolis
metropolis is offline
Citaat:
Mu schreef op 28-04-2004 @ 20:13 :
(...) Telkens bevinden we ons in een situatie. Op een gegeven moment bedenken we ons een betere situatie, die wij dan proberen te verwezenlijken.
Maar is die situatie dan wel veel beter? Ik denk dat het vaak een illusie is... Geluk is een levenswijze, geen omgeving ofzo. Dus ik weet niet of het streven naar 'Aards geluk' wel zoveel brengt? Misschien is het wel beter om weinig tot zeer weinig te plannen? Ik schrijf er een vraagteken achter omdat ik het zelf ook niet helemaal weet.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 19:36
sinaasappeltje>
sinaasappeltje> is offline
ben het wel met je idee eens
vaak is het ook wel zo dat mensen ergens naartoe leven en dat het dan als het geweest is ook weer zo leeg is. Dan nemen ze weer iets anders om naartoe te leven en zo gaat dat maar door. Denk dat t best menselijk is om naar de toekomst te kijken/. ben inmiddels wel even de gedachte kwijt van t gene waar ik op reageer.. ghe/
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 20:44
Mu
Mu is offline
Citaat:
metropolis schreef op 28-04-2004 @ 20:31 :
Maar is die situatie dan wel veel beter? Ik denk dat het vaak een illusie is... Geluk is een levenswijze, geen omgeving ofzo. Dus ik weet niet of het streven naar 'Aards geluk' wel zoveel brengt? Misschien is het wel beter om weinig tot zeer weinig te plannen? Ik schrijf er een vraagteken achter omdat ik het zelf ook niet helemaal weet.
Nee, er is geen verbetering mogelijk. Maar wie dat inziet, brengt al verbetering teweeg.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 21:32
metropolis
metropolis is offline
Citaat:
Mu schreef op 28-04-2004 @ 21:44 :
Nee, er is geen verbetering mogelijk. Maar wie dat inziet, brengt al verbetering teweeg.
Niet op Aards niveau, maar in jezelf ik vat m!

Maar dit geeft nog geen antwoord op de vraag; hoe moet je dagelijks leven, heel spontaan en direkt of ook veel plannen maken? Ik twijfel nog een beetje maar ik denk vooral van de momenten genieten zoals het leven is en dan af en toe kijken wat je 'morgen' gaat doen...?
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 21:36
EggeD
EggeD is offline
Het is wel zo dat de maatschappij tegenwoordig gehaaster en prestatiegerichter wordt. Dit leidt natuurlijk tot dit soort gedrag. Ik ken echter genoeg voorbeelden die de dag plukken.
Oud 06-05-2004, 16:32
esprit-chick
esprit-chick is offline
Citaat:
EggeD schreef op 28-04-2004 @ 22:36 :
Het is wel zo dat de maatschappij tegenwoordig gehaaster en prestatiegerichter wordt. Dit leidt natuurlijk tot dit soort gedrag. Ik ken echter genoeg voorbeelden die de dag plukken.
ben ik deels meyt je eens maar in deze context denk ik dat je t over iets groters moet hebben dan de invloed van de maatschappelijk instelling, die idd erg prestatiegericht is

persoonlijk denk dat het ook iets vanb dierlijk instinct is watleidt tot die praktische zaken.
je kan wel uit die tram stappen om een bekende te begroeten, maar mss was je wel opo weg boodschappen te gaan doen terwijl je niet in huis hebt en t nog maar kort voor sluitingstijd is.

je kan wel genieten van t mooie weer maar uiteindelijk moet je toch je examen halen, omdat dat ook een doel van je is, dat stel je op dat moment hoger omdat t verder reikende gevolgen zal hebben en even toegerekend op dat dierlijke is je examen dan een soort van garantie voor een levensonderhoud, omdat je erdoor een goede baan kan krijgen (beetje zwart-wit gesteld idd, maar zo denk naar mijn mening de mens wel van nature)

ook wil iedereen aan het einde van de dag of wart danook tog iets van vodoening hebben, als je allemaal plannen had om bv je schoolwerk is te gaan doe en je doet t vervolgens niet zul je tog balen.

ik ben t wel eens met d topic starter, maar ik denk datmensen wel degelik genieten van t moment, t gaat alleen iets minder bewust, omdat je jezelf er niet altijd zo aan hoeft te herinneren op t moment zelf alleen achteraf denk je dan "goh was tog wel leuk die vakantie"
wel is t zo dat veel mensen meer 'voorpret' hebben van iets dan dat ze er uioteindelijk van genieten, simpelweg omdat ze er van te voren zo naar toe leven en mee bezig zijn
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 16:57
DvoorA
DvoorA is offline
Die gedachte van jou, dat heb je erg goed en scherp gezien! Het is waar...het lijkt wel of mensen altijd vooruit willen in de tijd, en als dat voorbij is, willen ze weer verder, etc. Waar willen we allemaal naar toe? Wat is het toch, dat we allemaal willen bereiken? Zijn er veel mensen die genieten van het hier en nu? Ik denk dat we allemaal op zoek zijn naar hetzelfde, maar dat de manieren waarop we datzelfde proberen te bereiken, verschillend zijn, afhangen van de persoon.

Ikzelf heb ook heel sterk dat vooruit-willende. En als ik dan beleef waar ik zo naar uit gekeken heb, wil ik weer verder, of altijd in dat gelukkige moment blijven, maar je weet dat je verder moet. Mensen hebben dingen nodig om naar uit te kijken, zodat ze hun hoop voor de toekomst niet verliezen.

Mensen willen altijd het ultieme geluk, en zeg nou eerlijk: wie van ons heeft dat gevoel nou? Daarom blikken we altijd vooruit, denk ik, terwijl we hopen dat gebeurtenissen in de toekomst ons naar dat ultieme geluk zullen leiden. (we're always fooling ourselfs")
Oud 06-05-2004, 20:06
cup a soup
cup a soup is offline
onze vriend Freud zou misschien zeggen dat het komt door 1 van de twee primaire driften: de drift om dood te gaan. Die zou worden afgezwakt door de hersenen tot 'uitkijken naar'

ik zelf denk dat het ook komt doordat je het meest overdenkt als je neit echt wat doet. Je denkt dus het meest na op de niet bijster blije momenten. En dan lijkt het me logisch dat je of vooruitkijkt, of terugblikt.
Je gaat niet uitkijken naar de volgende keer, tijdens je orgasme dan heb je et ff te druk met genieten
Oud 09-05-2004, 19:40
Watisdit
Watisdit is offline
Citaat:
Dreams schreef op 28-04-2004 @ 16:53 :
Nou vraag ik me af, wat is er mis met deze gedachte? Of klopt het, en waarom?
Volgen mij moet je gewoon de goede keuze maken: volg een richting die je leuk vind.
Ik vind school nog niet zo slecht (behalve het vroege opstaan vind ik verschrikkelijk ) maarja ik volg bouw: veel uren praktijk en weinig uren wisk, ned,...
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 19:48
cup a soup
cup a soup is offline
Citaat:
Watisdit schreef op 09-05-2004 @ 20:40 :
Volgen mij moet je gewoon de goede keuze maken: volg een richting die je leuk vind.
Ik vind school nog niet zo slecht (behalve het vroege opstaan vind ik verschrikkelijk ) maarja ik volg bouw: veel uren praktijk en weinig uren wisk, ned,...
je naam zegt genoeg..
Reageren

Regels voor berichten