Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-04-2004, 20:50
RedWarrior
RedWarrior is offline
Ik heb als profiel NG gekozen, vooral omdat het voorbereid op milieu/landbouw. Maar wat scheikunde betreft had ik een 'enigszins negatief' advies. Alleen, wat ik gehoord heb is dat biologie het zwaarste vak is in NG en ook het irritantste. Is dat zo? Is't heel anders dan in de 3e? Want nu vind ik het gewoon wel een van de leukere vakken. En scheikunde, sommigen zeggen dattet heel lastig wordt...
Oud 29-04-2004, 21:04
autodropje
autodropje is offline
Dat ligt er maar net aan wat je zelf moeilijk en leuk vind en wat niet, ik vond biologie het makkelijkste profielvak.

Zeker de profielvakken vond ik wel een stuk moeilijker worden, maar dat is ook logisch omdat ze wat meer diepgang krijgen.
Oud 29-04-2004, 22:38
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ik vind bio wel erg veel enzo maar echt moeilijk is het niet, als je oplet

scheikunde daarentegen is echt een makkie
Met citaat reageren
Oud 29-04-2004, 22:39
DMC
DMC is offline
Over het algemeen denk ik dat de meeste mensen natuurkunde het moeilijkst vinden.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2004, 23:08
Tuuurlijk
Tuuurlijk is offline
Biologie is niet het zwaarste en ook niet het irritantste vak.
Maar dat ligt er uiteraard ook aan waar je goed in bent.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 08:06
Gothic
Gothic is offline
Mensen die N&G kiezen, zijn beta meestal. Daarom zullen wi, sk en na wel lukken. Bij bio komt ook een stukje puur leerwerk en een andere manier van snappen kijken... dus het zou kunnen dat bio daarom 'zwaar' is. Bio 1 is niet moeilijk, bij 2 ga je er diep opin...
Oud 30-04-2004, 10:11
Breg
Breg is offline
Ik vind zelf natuurkunde het moeilijkste vak, maar dat heb ik altijd al 1 van de moeilijkere vakken gevonden. Biologie is vooral heel erg veel.
Oud 30-04-2004, 10:13
Verwijderd
De meesten vinden wiskunde het moeilijkst, aangezien er een heel erg groot verschil zit tussen 4 en 5 VWO met wiskunde B.
Ik deed NT en vond uit mijn profiel Scheikunde het lastigst.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 10:27
Verwijderd
t is best te doen alleen is NA best klote en wis b is ook niet zo makkelijk
het is gewoon een kwestie van willen leren en doorzetten dan haal je t wel
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 11:55
Verwijderd
Wiskunde B1: Is op zich wel te doen als je er een beetje voor inzet. Kan je echt geen wiskunde dan kan het een probleem opleveren, maar het is te doen.

Scheikunde 1: Vind ik persoonlijk het makkelijkst in NG. Het moet je wel liggen en ook beseffen dat het compleet anders in dan wat je in de 2e en de 3e hebt gehad. Het is daarentegen heel gevarieerd, zo ben je het ene moment bezig met veel rekenwerk, maar daarna kan je bezig zijn met de naamgeving van koolwaterstoffen.

natuurkunde 1: Wel te doen, als je een beetje oplet en niet alles laat versloffen hoeft het niet zo'n probleem te zijn. Ook hier vrij veel variatie qua onderwerp.

biologie 1,2: Biologie 1 is heel goed te doen bij mij op school. Wel veel lezen en oefenen maar het is wel leuk en je leert aardig wat. Biologie 2 is wat lastiger. De boeken zijn goed te begrijpen, maar het is wel veel leerwerk over verschillende onderwerpen. De toetsen zijn erg toepassingsgericht. Ze zullen dus niet vragen naar de naam van een onderdeel, maar wat inzichtsvragen bij een onderdeel. De SE-toetsen zijn op mijn school vrij lastig maar te doen. Je gaat in vergelijking met de onderbouw wat dieper op de stof in en leert een aantal vaardigheden.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 13:34
Verwijderd
Citaat:
iemand of niemand schreef op 30-04-2004 @ 12:55 :
natuurkunde 1: Wel te doen, als je een beetje oplet en niet alles laat versloffen hoeft het niet zo'n probleem te zijn. Ook hier vrij veel variatie qua onderwerp.
Waar hebben jullie 't dan over? Ik vind dat er bij ons eigenlijk weinig variatie is:
h1: elektriciteit
h2: golven en trillingen
h3: geluid (=golven)
h4: licht (=golven)

't zal d'r ook wel aan liggen dat ik 't niet zo boeiend vind

Over de moeilijkheidsgraad kan ik niet veel zeggen, dat hangt van jezelf af. Blijf gewoon je huiswerk maken, dan komt 't vast wel goed. (de meesten komen in de problemen doordat ze dingen niet maken en zo steeds verder achterlopen en het met de toets dan in 1 keer moeten inhalen. Als je je huiswerk niet maakt snap je de uitleg vaak ook niet -->neerwaartse spiraal,...)
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 13:53
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
marianne22 schreef op 30-04-2004 @ 14:34 :
Waar hebben jullie 't dan over? Ik vind dat er bij ons eigenlijk weinig variatie is:
warmte, arbeid en energie, krachten (= mechanica), snelheid, radioactiviteit ed komt er ook allemaal nog bij
Oud 30-04-2004, 14:32
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
marianne22 schreef op 30-04-2004 @ 14:34 :
Dat zijn pas de eerste vier hoofdstukken, er komen nog twee boeken.

Ik doe ook NG:
Biologie: als je de basisprincipes leert valt er minstens een zes uit te slepen (is goed te doen).
Natuurkunde: Natuurkunde vindt ik vrij makkelijk, ik doe er weinig voor maar ik sta toch een voldoende.
Scheikunde: Vindt ik het moeilijkst. Je moet vrij veel leren en tegelijk ook snappen. Eist veel discipline ook met maken en daar ontbreekt het mij nog weleens aan.
Wiskunde: Daar moet je wel altijd alles van maken en geluk hebben met de leerkracht want dat is zeker niet een van de makkelijkste vakken.

Maar het is natuurlijk heel persoonlijk: het is maar net wat je ligt.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 14:40
SuperSanne
SuperSanne is offline
heb het zelf ook gehad, bg. het valt best mee. Biologie is niet zozeer moeilijk, maar de hoeveelheid leerstof is echter gigantisch dus daarom vinden veel mensen het irritant
Oud 30-04-2004, 14:47
Outlaw
Outlaw is offline
Ik vind Biologie zeker niet het moeilijkste vak van N&G, integendeel. Ik vind het zelf eigenlijk het makkelijkste vak van het profiel, maar dat kan ook aan mij liggen.

Iedereen die ik ken vind trouwens ook (vooral) Scheikunde en Natuurkunde veel moeilijker dan Biologie.

Citaat:
maar de hoeveelheid leerstof is echter gigantisch dus daarom vinden veel mensen het irritant
Dat vind ik dus zelf zeker niet. In de 4e had je bij ons juist erg weinig leerstof, maar dat wordt trouwens geleidelijk wel meer.
Oud 30-04-2004, 15:44
quibus
quibus is offline
ik vind juist NG een makkelijk profiel, het is natuurlijk ook wat je het meest ligt, maar CM zijn zo veel talen. Dat is pas veel leerwerk.
Ik denk dat als je een beetje je best doet en goed oplet enz het best te doen moet zijn, maar mischien ben ik ook te veel beta hoor
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 16:35
Verwijderd
@gothic,sunrice1987: phew.. Al ben ik dus straks wel een half jaar oid met golven bezig geweest

@triple; wij hadden in de 4e geen bio (en in de 1e ook niet). Ik vond 't dus echt een enorme sprong qua snelheid en moeilijkheidsgraad... mja.. ook voor bio geldt weer: houd je huiswerk bij

@quibus: latijn bv. kost veel tijd idd.. maar fa2 bij mij iig niet. Ik heb bijna nooit huiswerk en moet voor toetsen wel woordjes/zinnetjes e.d. leren maar in verhouding moet ik toch meer voor na/wi/sk/bi doen! Daarvoor heb ik namelijk altijd huiswerk en moet ik voor een toets ook nog eens wat opgaven maken/leren.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 19:58
da leentjuh
da leentjuh is offline
Ik vind bio veruit het makkelijkste. Scheikunde gaat nog wel, het is wel dat je nu veel meer moet rekenen, wiskunde gaat ook wel, maar zal volgend jaar (als ik alleen nog maar wiskunde b heb) wel iets moeilijker worden en natuurkunde is een ramp. Maar dat laatste ligt ook aan mijn leraar.
Oud 30-04-2004, 22:26
the tourist
the tourist is offline
Ik vind biologie en wiskunde het makkelijkst bij N&G. Biologie is gewoon leer- en inzichtwerk. Als je alles van wiskunde gewoon met aandacht maakt is het best te doen.

Natuurkunde is eigenlijk best makkelijk, maar omdat ik er nooit wat aan doe heb ik er geen geweldig cijfer voor. Eigenlijk is het alleen begrijpen en formules invullen.
Scheikunde in de 4e en 6e is makkelijk, in de 5e niet Maar dat kan ook komen doordat wij in de 5e maar 3 hoofdstukken hebben gedaan (van de 18 ) en dat vond ik moeilijke hoofdstukken (molberekeningen). We hebben ze dus steeds herhaald en ik haalde steeds een 4 of een 5. Ik keek de avond voor de toets de stof steeds voor het eerst door, dus misschien kan dat er ook wel mee te maken hebben gehad
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 11:07
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
TrIple schreef op 30-04-2004 @ 15:47 :

Dat vind ik dus zelf zeker niet. In de 4e had je bij ons juist erg weinig leerstof, maar dat wordt trouwens geleidelijk wel meer.
mazzelaar Bij ons was het zelfs zo erg dat echt NIEMAND (en we waren echt een klas van extreme "stuudjes") zijn/haar biologie proefwerken optijd afkreeg, zoveel was het. We zijn zelfs nog gaan klagen bij de piepeltjes die de leiding hadden en die zouden ons verzoek om minder leerstof "overdenken"
Oud 01-05-2004, 11:21
Verwijderd
Biologie hoeft niet per sé het moeilijkste vak uit het profiel te zijn. Ik had vorig jaar ook NG en alleen voor biologie stond ik een 6. Voor de andere vakken natuurkunde, scheikunde en wiskunde had ik een 5 of lager.
Ik had alleen voor wiskunde een negatief advies gekregen. Toch had ik besloten om NG te doen. In het begin van het vorige jaar had ik amper iets gedaan, en misschien dat het daar ook mee te maken heeft, maar ik snapte niets van scheikunde en natuurkunde. De toetsen kon ik nog zo goed leren ik bleef 4en halen, dit kwam deels omdat ik aan het begin van het jaar de stof niet mee had gekregen.
Eigenlijk geldt voor alle 3 de vakken hetzelfde, de stof die je in de 4e krijgt is veel uitgebreider en diepgaander.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2004, 09:56
Verwijderd
Hehe zelfs ik heb N&G gehaald. Voor bio had ik volgens mij het hoogste van al mijn examens gehaald (maar dat was dan nog niet echt goed hoor ), maar bio is idd veel leerwerk. Toch vond ik het altijd wel een leuk vak .

Ik vond natuurkunde ook leuk (alleen sommige onderwerpen lagen me wat minder), zeker toen ik het een beetje door begon te krijgen (dat was uhh de 2e keer 5v ).

Scheikunde vond ik ook wel leuk, maar niet zo leuk als sommige dat vonden, zij vonden dat echt een wereldvak, terwijl ik dat wel mee vond vallen.

Wiskunde vond ik wel altijd wat lastiger, maar goed. Het is natuurlijk ook erg van afhankelijk wat jezelf leuk vind enzo.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2004, 10:34
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
biologie is in verhouding tot de andere 3 wel het meeste leerwerk (als je de beta-vakken een beetje beheerst dan: anders kun je je doodleren op natuurkunde/wiskunde, maar voldoendes halen wordt dan nog lastig). Er wordt wat minder inzicht vereist dan bij vooral wiskunde, wel moet je een groot aantal termen kennen. Natuurkunde is vaak het goed interpreteren van formules en samenhang tussen verschillende grootheden (op de middelbare school tenminste). Scheikunde is een mix tussen het begrijpen van reacties en het rekenen aan reacties. Dit kan erg lastig zijn als je niet begrijpt hoe de stoffen opgebouwd zijn, maar anders is het meestal vrij makkelijk.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2004, 13:21
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Natuurlijk is NG niet zwaar, van je vier profiel vakken zijn er drie deelvak!
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 11:15
thabomb1986
thabomb1986 is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 02-05-2004 @ 14:21 :
Natuurlijk is NG niet zwaar, van je vier profiel vakken zijn er drie deelvak!
Dat is dus niet echt een argument, dan gaat t meer om de hoeveelheid.

Ik doe NG en na2 en sk2. Ik vind t ni echt lastig, eigenlijk alleen wiskunde. Maar als ik overal wat voor zou doen, zou ik het wel halen.

sk is trouwens niet erg moeilijk, alleen ligt t eraan welke leraar je hebt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten