Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-05-2004, 10:21
R-J-N
R-J-N is offline
Een vriend van me is afgelopen week zeer plotseling overleden, 18 jaar oud...

Morgen is de herdenking en we gaan vanmiddag wat op papier zetten voor tijdens de ceremonie, nu heb ik al wat op papier voor mezelf, maar ik herinner me van me opa dat ik een passage in de bijbel had gevonden die bij een dergelijke gelegenheid paste. Ik heb alleen nu gee ntijd om een (halve) bijbel door te lezen, misschien heeft iemand een suggestie??
Oud 03-05-2004, 10:35
tiram
tiram is offline
Jeetje, wat erg...
Ik ben niet bekend met de bijbel, dus ik kan je niet helpen...
Maar ik wilde toch even reageren om je veel sterkte te wensen.

Liefs, Mar
Oud 03-05-2004, 11:28
Verwijderd
Sterkte. Ik hoop dat je er iets moois van kan maken.

Ik heb vanuit mijn opvoeding vrij veel kennis over de bijbel, dus als je kan vertellen waar het ongeveer over gaat, kan ik je misschien helpen met het vinden van de juiste passage.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 03-05-2004, 16:05
R-J-N
R-J-N is offline
Nu in dit geval zit het zo. Die jongen was pas 18 en overleden aan de gevolgen van een operatie om een bacteriële infectie weg te halen uit z'n hersenen...

Het was een jongen waarmee je serieus altijd lol had, dat klinkt heel cliché, maar hij was zo'n echte sfeermaker met de mooiste opmerkingen op de beste tijden....hij stond heel positief en direct in het leven en heeft er heel hard voor geknokt om dit jaar z'n examen Havo te doen (hij begon op de lom-school), maar goed....

nu besef je pas eigenlijk hoe eindig, nietig en oneerlijk het leven is en dat het uiteraard altijd de verkeerden zijn die weggenomen worden.

Dan sta je in ene stil bij het feit dat je gaat denken waar jezelf mee bezig bent, wat voor nut dat allemaal heeft en of je er niet alleen in de toekomst, maar ook nu wat aan hebt....je kan je wel blindstaren op de achtergrond van een foto zeg maar, maar op de voorgrond is alles scherp en zijn de details sie het hem doen, dat moet je niet uit het oog verliezen....

dit is wat ik zo even kan typen over hoe ik denk en me voel....op dit moment dan....
Oud 03-05-2004, 16:11
Verwijderd
Als ik dit zo lees, heb je niet echt een bijbelpassage nodig, maar kan je deze tekst min of meer voordragen. Het is misschien mooier om zelf te spreken dan iemand anders te laten spreken.

Het grote probleem is dat passages in de bijbel waar dit behandeld wordt heel erg vaak hameren op het feit dat God genadig en gerechtig is en uitkomst biedt. Vooral die eerste twee komen (op mij althans) nogal wrang over.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 03-05-2004, 16:16
EggeD
EggeD is offline
Ja, zeker als er veel jongeren komen lijkt het me niet heel toepasselijk om uitvoerig de gerechtigheid van God te bespreken. Dan is het inderdaad frisser om een wat hedendaagser metafoor als die foto te gebruiken. Misschien een korte verwijzing naar de bijbel, als die op zijn plaats lijkt.

Succes ermee, ik weet dat het mooi wordt !
Oud 03-05-2004, 17:53
R-J-N
R-J-N is offline
Hmmm ja, jullie hebben gelijk en ik zou het ook zelf willen verwoorden....alleen op het moment dat ik het echt uiteen wil zetten op papier....ja, dat lukt niet, dat heb ik zeg maar "normaal" ook al, dan vind ik het meestal niks meer, beetje gek, ik weet het....lastig.....zal iig nog één keer ff echt goed me best doen m'n eigen woorden op papier te zetten....bedankt voor jullie medeleven....
Oud 03-05-2004, 17:58
EggeD
EggeD is offline
Het is al lang goed zoals het hier staat joh (of in ieder geval bijna goed). Niemand zal het je verwijten dat je niet vaderslandsdichter bent oid.
Oud 03-05-2004, 19:57
tiram
tiram is offline
Nee precies, als het maar echt uit je hart komt!
Reageren

Regels voor berichten