Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-05-2004, 16:29
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Donner stelt eisen aan eerder vrijkomen

DEN HAAG - Minister Donner van Justitie wil eisen stellen aan het gedrag van gevangenen die vervroegd willen vrijkomen. Voor hen moet in de toekomst bijvoorbeeld een locatieverbod of een meldingsplicht gelden. Ook kan als eis gelden een alcohol- of drugsverbod, of meedoen aan een cursus.

De bijzondere voorwaarden voor de zogeheten vervroegde invrijheidsstelling staan in een wetsvoorstel dat Donner vrijdag voor advies naar openbaar ministerie, rechterlijke macht en advocatuur stuurt. In Donners plannen blijven veroordeelden ook als zij vervroegd vrijkomen langer onder toezicht van justitie.

In het wetsvoorstel staat ook dat een rechter een gevangenisstraf van twintig jaar kan opleggen zonder voorwaardelijke invrijheidsstelling. De gedetineerde moet in dat geval de straf volledig ondergaan. Hiermee verkleint Donner het gat tussen de hoogste tijdelijke straf die een rechter kan opleggen (twintig jaar) en het zelden uitgesproken levenslang.

Donner kondigde de beperking van de vervroegde invrijheidsstelling al eerder aan. Een meerderheid in de Tweede Kamer en de meerderheid van de rechters pleitten daar ook al voor.

Donner tornt in zijn wetsvoorstel overigens niet aan de termijnen van vervroegde invrijheidsstelling. Nu worden gevangenen met een straf langer dan één jaar na tweederde van hun straf zonder meer vrijgelaten. Dat blijft zo. Nieuw zijn de voorwaarden die Donner nu stelt aan het gedrag van een gevangene die eerder vrijkomt.

bron
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2004, 16:45
Verwijderd
Lijkt me niets mis mee. Ik heb me al vaker verbaasd over het gemak waarmee gedetineerden vrijkomen na tweederde van hun straf. Ik heb geen problemen met vervroegde vrijlating, maar er moet wel een reden voor zijn - en een cellentekort mag daar in elk geval niet een reden voor zijn.

Ben alleen wel benieuwd wát voor voorwaarden Donner in gedachten heeft. Dat lijkt me nou juist cruciaal voor het hele gebeuren, en daarover staat hierin niets vermeld. Misschien een soort goed-gedragregeling?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 16:48
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Komt die man éindelijk eens met iets nuttigs.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 17:18
ConcordDawn
ConcordDawn is offline
eingelijk iets goeds van donner...
vervroegd vrijkomen slaat nergens op.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 17:20
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-05-2004 @ 17:45 :
Lijkt me niets mis mee. Ik heb me al vaker verbaasd over het gemak waarmee gedetineerden vrijkomen na tweederde van hun straf. Ik heb geen problemen met vervroegde vrijlating, maar er moet wel een reden voor zijn - en een cellentekort mag daar in elk geval niet een reden voor zijn.

Ben alleen wel benieuwd wát voor voorwaarden Donner in gedachten heeft. Dat lijkt me nou juist cruciaal voor het hele gebeuren, en daarover staat hierin niets vermeld. Misschien een soort goed-gedragregeling?
Citaat:
MarkB schreef op 07-05-2004 @ 17:48 :
Komt die man éindelijk eens met iets nuttigs.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 21:02
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Het lijkt mij een goed idee om mensen na hun vervroegde vrijlating nog een tijd aan goed toezicht te onderwerpen en bepaalde eisen te stellen aan hun vrijlating. Zo valt misschien te voorkomen dat ze in herhaling vallen met bepaald gedrag.
Dat men 20 jaar onvoorwaardelijk kan krijgen voor zeer ernstige vergrijpen ben ik het ook mee eens, echter, de rechter zou in dit geval misschien eerder geneigd zijn tot het uitspreken van een kortere straf waardoor je er nog niks mee op zou schieten. Tja, dit laatste blijft natuurlijk suggestief.
Oud 07-05-2004, 21:07
meisje
meisje is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-05-2004 @ 17:45 :

Precies, ik vind het zelf wel interessant, maar er mag niet voorbij worden gegaan aan het 'boete gedaan' principe in de zin van een ex-gevangene wordt jaren erna nog beperkt. Ik zou die goed-gedragvoorwaarden alleen willen laten duren tijdens het moment van vrijlating en het eigenlijke einde van de straf.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 21:09
meisje
meisje is offline
Citaat:
Sir_Cramlek schreef op 07-05-2004 @ 22:02 :
Het lijkt mij een goed idee om mensen na hun vervroegde vrijlating nog een tijd aan goed toezicht te onderwerpen en bepaalde eisen te stellen aan hun vrijlating. Zo valt misschien te voorkomen dat ze in herhaling vallen met bepaald gedrag.
Dat men 20 jaar onvoorwaardelijk kan krijgen voor zeer ernstige vergrijpen ben ik het ook mee eens, echter, de rechter zou in dit geval misschien eerder geneigd zijn tot het uitspreken van een kortere straf waardoor je er nog niks mee op zou schieten. Tja, dit laatste blijft natuurlijk suggestief.
daar ben ik het dus mee oneens. Het Nederlandse strafsysteem gaat ervan uit dat wanneer je je straf hebt uitgezeten je boete hebt gedaan en je weer met een schone lei kunt beginnen. (in principe dan, herhaling wordt meegenomen in een uitspraak). Ik vind dat erna de ex-gevangene kans moet krijgen zijn leven te verbeteren zonder vast te zitten aan allerlei cursussen of meldingplichten.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 21:37
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 07-05-2004 @ 22:07 :
Precies, ik vind het zelf wel interessant, maar er mag niet voorbij worden gegaan aan het 'boete gedaan' principe in de zin van een ex-gevangene wordt jaren erna nog beperkt. Ik zou die goed-gedragvoorwaarden alleen willen laten duren tijdens het moment van vrijlating en het eigenlijke einde van de straf.
Ja, ben ik met je eens. Als iemand vrijgelaten is moet hij ook echt vrij zijn. Je kunt iemand niet eerst belonen voor goed gedrag en dan later die beloning intrekken omdat hij zich later toch niet zo goed gedraagt. Dan had dat vantevoren bepaald moeten worden bij de rechterlijke uitspraak.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 09:12
meisje
meisje is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-05-2004 @ 22:37 :
Ja, ben ik met je eens. Als iemand vrijgelaten is moet hij ook echt vrij zijn. Je kunt iemand niet eerst belonen voor goed gedrag en dan later die beloning intrekken omdat hij zich later toch niet zo goed gedraagt. Dan had dat vantevoren bepaald moeten worden bij de rechterlijke uitspraak.
Beter samengevat ja
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 15:59
Levitating Nun
We zijn het allemaal wel roerend eens voor de verandering
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 16:05
Levitating Nun
dan maggie wat mij betreft op slot
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 20:02
Joostje
Joostje is offline
Ik ben heter niet mee eens, omdat als ikme het goed herinner tot aande jaren tachtig er zo een systeem was, en omdat er te veel tijd en geld in ging zitten of dat het om een andere reden niet werkte werd afgeschafd. Waarom zou het nu wél werken?
Oud 08-05-2004, 20:42
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Hardstikke goed Een straf is een straf! Natuurlijk, bij uitmuntend gedrag kunnen er misschien wat maandjes vanaf maar het is toch te gek voor woorden dat iemand automatisch bij 2/3 van zijn straf, vrijkomt. Geef die mensen dan meteen in de rechtszaal 2/3 van hun straf .
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 22:05
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Sweet_Hadar schreef op 08-05-2004 @ 21:42 :
Geef die mensen dan meteen in de rechtszaal 2/3 van hun straf .
Nee, want dan krijgen ze maar 2/3 van die 2/3.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 10:26
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Idioot dat dat nog steeds niet zo is... Dat zijn toch gewoon al vrij oude systemen die al vaak toegepast zijn? Lijkt mij alleen maar logisch dat het zo is...
Reageren

Regels voor berichten