Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-04-2004, 15:14
bayirgul
bayirgul is offline
Hallo allemaal

Ik wilde weten of iemand weet hoe je de liquiditeit en sovabilteit kan bereken. Ik wist het 2 maanden geleden wel maar ik haal het nu door de war terwijl ik het nu nodig heb.

weet iemand dit.

groetjes
Oud 29-04-2004, 16:20
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
De liquiditeit is de mate waarin een onderneming in staat is om zijn kort vreemd vermogen en de formule daarvoor is volgens mij:

(vlottende activa + liquide activa) / (kort vreemd vermogen)

Als deze waarde groter dan 1 is, dan is de onderneming theoretisch gezien liquide.

De formule van de solvabiliteit weet ik ook even niet meer.
Oud 29-04-2004, 16:55
Agamemnon
Agamemnon is offline
Liquiditeit = de verhouding tussen de vlottende activa en de kortlopende schulden.

Solvabiliteit = de verhouding tussen het eigen vermogen en het totale (in het bedrijf gestoken) vermogen.

Zo staat het in mijn economieboek.
Oud 29-04-2004, 21:53
Sailor
Sailor is offline
Om de liquiditeit te bereken is volgens mij niet een directe formule, maar liquiditeitskerngetallen:

werkkapitaak: vlottende activa - kortlopende schulden
Het werkkapitaal is eigenlijk het deel van de vlottende activa dat met permanent vermogen of langlopende schuld is gefinancieerd. Als het werkkapitaal negatief is, dan zijn er vaste activa met kortlopende schulden gefinancierd. De beschikkingsduur van het vermogen komt dan niet overeen met de investeringsduur van de vaste activa. Liquiditeitsproblemen zullen dan het gevolg zijn.
current ratio: vlottende activa- kortlopende schulden
Gemakshalve kun je ervan uitgaan dat de liquiditeit voldoende is als de current ratio groter is dan 1,5.
quick ratio: (vlottende activa - voorraden) : kortlopende schulden
Gemakshalve kun je aannemen dat de liquiditeit voldoende is als de quick ratio groter is dan 1,2.
Samengevat kun je dus zeggen dat een onderneming liquide is als het werkkapitaal positief is, de current ratio groter is dan 1,5 en de quick ratio groter is dan 1,2

De solvabiliteit wordt bepaald door de totale activa te delen door het totaal aan schulden. Deze waarde is meestal positief als je uitgaat van de balanswaarde.
Voor het gemak kun je aannemen dat een onderneming solvabel is als het kerngetal van de solvabiliteit groter is dan 2.
Samengevat
Solvabiliteit = totale activa : schulden

Vlottende activa zijn overigens bezittingen die worden verbruikt (dus niet gebruikt zoals een auto) naar bv. voorraden en geld

Hoop dat het zo duidelijker voor je is
Oud 04-05-2004, 10:03
bayirgul
bayirgul is offline
Hoop dat het zo duidelijker voor je is [/B][/QUOTE]

Bedankt , want dit is het informatie die ik echt nodig had

heel erg bedankt allemaal, ook kan ik nu verder met mijn oefening
Reageren

Regels voor berichten