Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-04-2004, 19:44
[BlisteX]
[BlisteX] is offline
Ahoy!

maargoed, mij is altijd geleerd dat je een zin moet ontleden ( nee dat is me niet geleerd maar asl ik dit nu zo typ komt het beter over..), dus dat doen we dan maar

Wat is de zin van het leven?

Wat : wat1 (het ~)
1 als gesubstantiveerd vragend voornaamwoord

is:, staat niet in van dale , maarja, staat gelijk aan denk ik

de : de (lidw.)
1 zonder nadruk: lidwoord van bepaaldheid
2 met nadruk: gebruikt om de beste in zijn soort aan te duiden

zin :zin (de ~ (m.), ~nen, ~nen)
1 gevoel voor beleving en waardering van niet direct zintuiglijk waarneembare zaken
2 verlangen om iets te doen => animo, goesting, lust
3 betekenis
4 bestaansreden, nut
5 reeks woorden in syntactisch verband die een afgerond geheel vormen
6 [muz.] afgeronde groep motieven [inf.]

van :van1 (bw.)
1 weg
2 bij de aanduiding van een beginpunt
3 bij de aanduiding van een oorzaak
4 bij de aanduiding van het voorwerp van een gedachte, gevoel, uitspraak enz.
5 bij de aanduiding van een al genoemde zaak

van2 (vz.)
1 ter aanduiding van een verwijdering, plaats, afstand, afwijking
2 ter aanduiding van een bevrijding, verlossing, beroving, onthouding
3 ter aanduiding van de oorsprong, bron, afkomst, herkomst, (van)uit
4 ter aanduiding van de plaats, het punt waarop men, waarop iets begint
5 als uitdrukking van het behoren tot, bezit van
6 ter aanduiding van de stof, substantie, inhoud, het materiaal
7 ter aanduiding van de beweegreden, oorzaak, grond, aanleiding of verklarende omstandigheid, door
8 m.b.t. veroorzaker, maker, ter aanduiding van een subjectieve genitief
9 als inleiding van een objectieve genitief
10 te weten, om [als aanduiding van een explicatieve genitief]
11 als omschrijving van een partitieve genitief, als deel van
12 ter aanduiding van een eigenschap, hoeveelheid, leeftijd, waarde enz.
13 wat betreft, ten opzichte van
14 ter aanduiding van een middel, gereedschap
15 met betrekking tot, over, betreffende
16 gedurende [ter aanduiding van een tijd of tijdstip]
17 het beeld zijnde voor, de kwalificatie zijnde van
18 in een min of meer expletieve functie, ter inleiding van indirect aangehaalde woorden, geluiden, als inleidend woord bij deunen, refreinen

het :het1 (pers.vnw.)
1 als onzijdig subject, 3e pers. enk.
2 als onzijdig object, 3e pers. enk.

het2 (lidw.)
1 als onzijdig lidwoord van bepaaldheid [zonder nadruk]
2 het beste, belangrijkste in zijn soort [met nadruk]
3 in verbinding met een bn. of bw. als overtreffende trap

leven :le·ven1 (het ~, ~s, ~s)
1 complex van eigenschappen en functies van een organisme, zoals voortplanting, stofwisseling, groei en reageren op de omgeving, dat er voor zorgt dat dat organisme blijft voortbestaan => aanzijn; <=> dood
2 iemands bestaan van zijn geboorte tot zijn dood
3 levenswijze
4 geheel van verschijnselen en werkzaamheden in een bepaalde kring
5 drukte, rumoer
6 het vlezige deel van het dierlijk of plantaardig lichaam [euf.]

le·ven2 (onov.ww.)
1 (van organische wezens) zich in de toestand bevinden waarin de verschillende functies en eigenschappen die tezamen het leven vormen aanwezig zijn
2 (van zaken en voorstellingen) bestaan, niet verloren gegaan zijn
3 zijn leven op een bepaalde manier inrichten, doorbrengen

of te wel..., volgens mij kan iets alleen maar zin hebben als er gebruik van word gemaakt, of te wel we leven voor elkaar, moeten gebruik maken van elkaar anders heeft het geen zin.. ofzo

Gimme You're point of view
Oud 20-04-2004, 19:59
thabomb1986
thabomb1986 is offline
@ this moment heb ik ff geen zin van het leven. Leef van dag tot dag, kan zelf geen verandering aanbrengen...
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 20:04
Quiana
Quiana is offline
Ik dacht dat het ontleden van een zin niet zozeer voor de
betekenis was, maar voor de grammaticale kant. Maar goed.

Citaat:
of te wel..., volgens mij kan iets alleen maar zin hebben als er gebruik van word gemaakt, of te wel we leven voor elkaar, moeten gebruik maken van elkaar anders heeft het geen zin..
Dat iets alleen maar zin kan hebben als er gebruik van wordt
gemaakt, hm. Ik ben dan alleen wel benieuwd waar je het
"oftewel we leven voor elkaar" vandaan haalt. (kun je enkel
en alleen door anderen gebruik maken van je leven, kun je
alleen maar gebruik maken van het leven van een ander, en
niet van het jouwe? Of intepreteer ik dingen nu verkeerd?)
Oud 20-04-2004, 20:25
[BlisteX]
[BlisteX] is offline
Citaat:
Quiana schreef op 20-04-2004 @ 21:04 :
Ik dacht dat het ontleden van een zin niet zozeer voor de
betekenis was, maar voor de grammaticale kant. Maar goed.

Dat iets alleen maar zin kan hebben als er gebruik van wordt
gemaakt, hm. Ik ben dan alleen wel benieuwd waar je het
"oftewel we leven voor elkaar" vandaan haalt. (kun je enkel
en alleen door anderen gebruik maken van je leven, kun je
alleen maar gebruik maken van het leven van een ander, en
niet van het jouwe? Of intepreteer ik dingen nu verkeerd?)
m'n redenatie was meer een soort van vraag ook, Ik vroeg het me af. Maar iets heeft alleen maar zin als het gebruikt word. dat zie ik wel als feit, de redenatie die erop volgt kan ik nog niet echt geven, ik heb m'n tijd nodig.. Maar een kant van het verhaal ozu idd kunnen zijn dat we alleen voor elkaar leven, niet zonder anderen om je heen, je kan wel gebruik maken van het leven van jezelf maar nooit 100%, je hebt anderen nodig als aanvulling ofzo
Oud 20-04-2004, 22:50
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
[BlisteX] schreef op 20-04-2004 @ 21:25 :
m'n redenatie was meer een soort van vraag ook, Ik vroeg het me af. Maar iets heeft alleen maar zin als het gebruikt word. dat zie ik wel als feit, de redenatie die erop volgt kan ik nog niet echt geven, ik heb m'n tijd nodig.. Maar een kant van het verhaal ozu idd kunnen zijn dat we alleen voor elkaar leven, niet zonder anderen om je heen, je kan wel gebruik maken van het leven van jezelf maar nooit 100%, je hebt anderen nodig als aanvulling ofzo
Een mens is zowiezo een sociaal wezentje dat niet kan zonder anderen. Maar is geen negatief punt daarom.

'k Ben nu moe en ga slapen.

Later kom ik er wel eens op terug.

*gaapt*
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 09:43
coopergirl
coopergirl is offline
Logisch dat 'is' niet in de van dale staat. Het is immers een vervoeging van het werkwoord 'zijn'.
Oud 21-04-2004, 10:00
coopergirl
coopergirl is offline
Overigens, zijn vraagstukken met betrekking tot 'the meaning of life' niet te rangschikken in de moraalfilosofie?
Oud 22-04-2004, 11:09
booooo
booooo is offline
t is allemaal maar puur kut.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 18:12
kleinedraak
Huh??? Hallo is dit topic van belang? Mja.......
Ontopicals dat al bestaat ) Mijn zin van het leven? Het doel vinden waarvoor ik leef. Dat zal denk ik zijn; de goede dingen uit het leven halen, mensen zoveel mogelijk helpen waar ik kan en blabla........Ik weet het niet
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 20:42
Verwijderd
hmmm vaag topic en dat eerste met die woordenboek slaat nergens op
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 22:31
Taquoriaan
Taquoriaan is offline
De vraag is eigenlijk: waarom besta ik? En wat doe ik hier? Iemand een idee?
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 23:50
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Taquoriaan schreef op 22-04-2004 @ 23:31 :
Mensen die gelukkig zijn zullen hun levensdoelen opsommen bij zo'n vraag, de mensen die depri zijn zullen zeggen dat ze geen redens tot bestaan hebben.

Meer voor filosofie, vind ik eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 14:02
Taquoriaan
Taquoriaan is offline
Zou je ook depressief kunnen worden omdat je geen echte levensdoelen hebt? Of omdat je niet weet waarvoor je het nou allemaal doet.
Ik heb zelf ontdekt dat je jezelf doelen stelt (wel haalbare) dat je je dan daaraan kunt optrekken als je 't even allemaal wat minder ziet zitten.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 14:50
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Taquoriaan schreef op 23-04-2004 @ 15:02 :
Zou je ook depressief kunnen worden omdat je geen echte levensdoelen hebt? Of omdat je niet weet waarvoor je het nou allemaal doet.
Ik heb zelf ontdekt dat je jezelf doelen stelt (wel haalbare) dat je je dan daaraan kunt optrekken als je 't even allemaal wat minder ziet zitten.
Je antwoordt nu toch al zelf op je vraag?
Verder zei ik het ook al in mijn vorige post.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 18:25
miss Elise
miss Elise is offline
Citaat:
Taquoriaan schreef op 22-04-2004 @ 23:31 :
ik had een jaar geleden ook een onderzoekje gedaan (oa) naar de 'zin van het bestaan'. niemand wist daar eigenlijk een goed antwoord op: een aantal hadden wel dezelfde => de doelen die zij voor zichzelf gesteld hadden, die wilden ze in het leven berijken.

denk dat dat ook wel voor mij geldt. en ik probeer al mn angsten te overwinnen, maarja, dat wil niet altijd even goed lukken verder zo gelukkig mogelijk zijn. maar waarom wij hier zijn? ik geloof niet in een hogere macht of iets. ik denk dat wij hier op aarde leven door toevallige omstandigheden. (een massa die op juiste afstand van een ster staat). nah dr zullen wel meer planeten zijn met leven.

Ik weet niet of dit nou helemaal het antwoord is waar jezelf aan zat te denken, maar dit is mijn mening...
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 18:29
miss Elise
miss Elise is offline
Citaat:
Taquoriaan schreef op 23-04-2004 @ 15:02 :
ik merk dat veel mensen die nu (bij mij in de klas) eindexamen doen nog totaal niet weten wat ze volgend jaar gaan doen. Dat vinden ze wel vervelend. maar ze worden er niet depri van ofzo. ze doen gewoon wat ze moeten doen (mooie cijfers halen + leren voor t eindexamen) en dan zien ze wel.

ik heb 1x n meisje op tv gezien. die had helemaal geen doel in haar leven. die leefde gewoon van dag tot dag. op straat was ze meestal. zij was heel hard geworden, maar ik had niet het idee dat ze depri was ofzo. maar het is misschien wel heel belangrijk om doelen te stellen, wat jij ook zegt.

beetje onsamenhangent verhaal, hoop dat je dr wat uit kan halen
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 18:33
Mu
Mu is offline
Ik weet wel wat de zin van het leven is. Moet je ook eens proberen.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 20:19
Plasma
Plasma is offline
Aangezien leven uit chemische reacties is voortgekomen is er geen zin. Je kunt het woord zin ook niet gebruiken omdat dat een menselijk concept is. Als de mens niet had bestaan ha het concept niet bestaan, dus had je de vraag niet eens kunnen stellen terwijl er wel leven is.
Er is wel een doel. Het maken van orde uit chaos, vermeerdering.
Nu je toch eenmaal leeft kun je beter overgeven aan het doel en enjoy the ride. Dus geniet. Maakt niet uit hoe. Misluk je in het leven wordt kluizenaar in siberie, of ga relaxen op malibu. Doe vooral wat je gelukkig maakt en laat je leven voor niet leiden maar leid je leven zelf.

Sorry voor de slechte grammar.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 00:04
pinokio
pinokio is offline
de zin van het leven....

*pakt z'n portemonnee erbij waarin hij een stukje van een interview met Spinvis in heeft zitten*:

"De zin van het leven bestaat niet. Ik kan er ook niks aan doen. 'Zin' is een menselijk concept: in de natuur bestaan alleen maar oorzaak en gevolg. Je bent niets meer dan een tijdelijk voertuigje voor je genen. Ik vind het ook een kinderlijke fantasie om te geloven in het eeuwige leven..."
Oud 29-04-2004, 17:09
Verwijderd
Leven is natuur. In de natuur is geen zin, alleen maar oorzaak en gevolg. Mocht een mensenleven toch zin hebben, dan vind ik het niet zinnig om ons dáár druk over te maken als we nog niet eens precies weten wat de oorzaak van het leven is en wat de gevolgen ervan zijn.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2004, 21:41
DvoorA
DvoorA is offline
ik ga niet op zoek naar de zin van het leven, want daar kom je toch nooit achter. Live life to the max, is een mooi motto.
Oud 29-04-2004, 21:46
Cinamon
Cinamon is offline
Zo ver ik kan zien, zit er niet echt een nut in het leven.
Laat staan een mening. Het komt gewoon op het simpele neer.
Huisje, boompje, beestje.
Je gaat naar school, je vind werk, je werkt tot je 65e, 5 of meer jaar pensioen voordat je doodgaat.
Ondertussen zit je in een emotionele rollercoaster. Je word verliefd, misschien meerdere keren. Met een beetje geluk trouw je, krijg je kinderen.
Dat was het wel zo'n beetje.
Oud 30-04-2004, 20:43
very drunk driver
very drunk driver is offline
Op deze wereld is niets zeker, behalve de dood en de belastingen. (Benjamin Franklin)

het enigste wat wij hier op aarde doen is jezelf verrijken (leren boeken lezen mooie dingen zien) en andermans levens verrijken (hun blij maken hun iets te laten zien) dus wat is de zin van het leven.

elkaars levens verrijken.
Oud 30-04-2004, 22:23
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
very drunk driver schreef op 30-04-2004 @ 21:43 :
Op deze wereld is niets zeker, behalve de dood en de belastingen. (Benjamin Franklin)

Wat de algemen zin van het leven is weet ik niet. Misschien is daar ook wel helemaal geen antwoord op.

Ikzelf vind, maar dat is meer iets algemeens, dat je er het beste van moet maken en dat je anderen !en! jezelf zo gelukkig mogelijk moet laten bestaan.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 14:03
thabomb1986
thabomb1986 is offline
De zin van het leven hè... Ik heb al eerder deze thread beantwoord maar zou mn antwoord toch graag ff willen bijstellen.

Nu is de zin van mn leven: Proeven, ervaren, uitproberen, voelen. Ik wil me laten leiden door mn gevoel tot het doen van dingen die ik leuk vind of voor mezelf nuttig acht. Ook ervaar je een keer iets wat minder leuk is, dan is dat iik nuttig in de zin dat je weet wat je niet leuk of prettig is, dus dat je zoiets niet weer moet doen. En als ik die leuke dingen gevonden heb, ga ik daar gewoon lekker mee door en vind ik daar bevrediging en genot in.

Dit zal ik niet alleen kunnen, dus heb ik daar andere mensen bij nodig die me hierin steunen en helpen. Als het bijvoorbeeld ff niet meezit. Op mijn beurt kan ik andere mensen ook helpen.

Zelf ben ik ook gelovig, alleen staat dat nu vanwege een paar persoonlijke dingen in de weg bij het doen van dingen die ik leuk vind. Ik denk dat ik daar later ook wel weer zingeving in kan vinden, maar nu ben ik jong en wil ik geen dingen in mn leven missen, ik wil later geen spijt hebben van hetgeen ik niet gedaan heb.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-05-2004, 16:51
Taquoriaan
Taquoriaan is offline
Toen ik een jaar of 16 was liet ik me ook volledig leiden door mijn gevoel, maar vond daar geen bevrediging in. Ik denk dat je de zin van het leven kunt vinden door behalve je gevoel ook je verstand in te schakelen, daarvoor heb je dat immers tot je beschikking. Ik zou het jammer vinden als ik niet van al mijn 'features' gebruik zou maken.

Wat voor de één zinnig is, is voor de ander onzinnig. Toch merk ik dat ik sinds ik idealen heb die mijn leven zin geven. (Ik loop toch rond op deze aarde, dus waarom zou ik niet mensen helpen, samen met andere mensen iets aan de wereld beter maken). En ik vind het nog leuk ook. Toen ik 16 was dacht ik dat de wereld om mij draaide en dat ikzelf het belangrijkste was. Iedereen vond mij een ontzettende ego en ik had geen vrienden. Nu ik meer op anderen gericht ben heb ik opeens vrienden en ben populairder. Ik denk dat als iedereen zichzelf wat minder belangrijk vindt, en openstaat voor de anderen dat de wereld daardoor een stuk leefbaarder is.

En ja, ik geloof, maar wil dat niet ongevraagd aan iedereen opdringen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten