Citaat:
lso schreef op 14-05-2004 @ 16:56 :
Maar het kastensysteem bestaat dus in beide of niet..???
|
Voor zover ik weet, is juist het rigide kastensysteem komen te vervallen in het Boeddhisme of in ieder geval niet meer van belang voor wie verlicht kan worden. Itt het Hindoeisme kan
iedereen - hoge of lage sociale status (ik zeg dus hier bewust niet "kaste") - bij het boeddhisme verlicht worden.
Citaat:
Kastensysteem is in het hindoeïsme, je wordt geboren in een bepaalde kaste maar je kan hogerop geraken door goed te leven en dat betekent dus door rekening te houden met het dharma (de leer) en door goede daden, dus een goed karma te bekomen....?
|
Ja, dat kan, maar bij het hindoeisme ga je alleen een stap vooruit als je lichaam sterft en je ziel naar een "hoger" lichaam kan. Bij Boeddhisme kan iedereen tijdens zijn leven verlicht raken - zij het dat dat zelden gebeurt.
Citaat:
In het boeddhisme is het ook een standensysteem maar daar is het gewoon zo dat je ook verlicht wenst te worden en zo in het nirwana komt. Wordt hier ook 'kastenstelsel' gebruikt voor de bewoording?
|
Dat weet ik niet, maar het lijkt mij niet zo, omdat boeddhisten mensen alleen beoordelen (voor zover ze dat uberhaupt doen) op verlichtheid.
Citaat:
Ze geloven dus beide in reïncarnatie maar dat komt niet helemaal overeen..?
|
Komt in grote lijnen overeen, alleen de methoden en resultaten niet.
Citaat:
En dus dharma dat is eigenlijk die leer die uitlegt hoe het systeem in elkaar zit en hoe je moet leven...
|
Ja en nee. Je zou het kunnen vergelijken met boeddhistische metafysica.
Karma betreft een soort 'verzameling' van al je goede en slechte daden (en dus de consequenties daarvan) die je levensloop (en ook je volgende levenslopen) bepalen. Lees je goed, dan is je karma goed en zul je steeds dichter bij verlichting komen.
Citaat:
Die bewoordingen komen ook in beide godsdiensten terug?
|
De woorden wel, maar hun inhouden kunnen verschillen. Dat maakt het lastig.