Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-05-2004, 23:36
lso
lso is offline
Voor school leren we de vijf belangrijkste religies..

ik ben al een tijdje bezig met alle vijf samen maar nu plots begint k t allemaal door elkaar te slaan.. sites geven me ook geen duidelijkheid..

Kan iemand eens een duidelijke site geven of..

nog beter mij uitleggen wat het verschil is wat betreft wedergeboorte, kasten, nirwana, goede daden, slechte daden en dharma??? In welke godsdienst vind je wat terug?

Heeeeeel erg bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-05-2004, 13:08
dls
dls is offline
wedergeboorte (reincarnatie) komt voor bij de hindoe's

kasten is net zoals wij in Nederland vroeger de standenmaatschappij. daar werd je in geboren en kwam je eigenlijk niet uit. er zijn (geloof ik ) 4 kasten
1. geestelijken
2. adel
3. burgers arbeiders
4. boeren
kastelozen: mensen die zo slecht zijn dat er voor hun geen kast is. mensen met een slecht baan (putjeschepper etc.)

vast een begin...
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 13:50
Verwijderd
Boeddhisme komt voort uit het hindoeisme. Veel zaken komen dus overeen met elkaar. Het grootste verschil tussen de twee betreft de mogelijkheid van lagere kasten (lees: de gewone mens) om in boeddhisme verlicht te geraken, terwijl dat in het hindoeisme alleen aan de hoge kasten is voorbehouden.
  1. Vraag: In welke godsdienst vind je wat terug?
    Antwoord: in beide dus.

Vraag: wedergeboorte?
    Antwoord: verhuizing van de ziel na het sterven van het ene lichaam naar het volgende.

Vraag: kasten?
    Antwoord: Correctie op Stouwdam: er zijn vijf kasten.

1. geestelijken
    2. adel
    3. burgers arbeiders
    4. boeren
    5. paria's (kastelozen)

Vraag: nirwana?
    Antwoord: letterlijk vertaald: "de toestand van de vlam wanneer deze is uitgedoofd". In gewoon Nederlands: het Niets, iets waarover niets gezegd kan worden. Het duidt op de verlossing van de ziel uit het rad der wedergeboorte (Samsara) en dus verlossing van het Aardse lijden in het Niets.

Vraag: goede daden, slechte daden
    Antwoord: slaat op Karma - dat verwijst naar dat de mens op grond van zijn daden tijdens zijn leven onvermijdelijk in een nieuwe gedaante herboren zal worden. Wie niets dan goeds doet, zal uit het eeuwige wiel der wedergeboorte verlost worden.

Vraag: dharma???
    Antwoord: Dharma is onder meer volgens Boeddisten en Hindoes de eeuwige wereldwet, die kosmisch aan alles ten grondslag ligt en zich voor de mens als maatstaf voor zijn handelen manifesteert - de wereldwet volgens welke alle verschijnselen geordend zijn/worden dus.
    Voor boeddisten verwijst het ook naar de leringen van de buddha's.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 15:56
lso
lso is offline
Maar het kastensysteem bestaat dus in beide of niet..???

Ik dacht nu:

Kastensysteem is in het hindoeïsme, je wordt geboren in een bepaalde kaste maar je kan hogerop geraken door goed te leven en dat betekent dus door rekening te houden met het dharma (de leer) en door goede daden, dus een goed karma te bekomen....?

In het boeddhisme is het ook een standensysteem maar daar is het gewoon zo dat je ook verlicht wenst te worden en zo in het nirwana komt. Wordt hier ook 'kastenstelsel' gebruikt voor de bewoording?

Ze geloven dus beide in reïncarnatie maar dat komt niet helemaal overeen..?

En dus dharma dat is eigenlijk die leer die uitlegt hoe het systeem in elkaar zit en hoe je moet leven...

en karma zijn die goede of slechte daden???

Die bewoordingen komen ook in beide godsdiensten terug?

PFFFFFFFFF

Alvast heel erg bedankt

Laatst gewijzigd op 14-05-2004 om 15:59.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 23:26
Verwijderd
Citaat:
lso schreef op 14-05-2004 @ 16:56 :
Maar het kastensysteem bestaat dus in beide of niet..???
Voor zover ik weet, is juist het rigide kastensysteem komen te vervallen in het Boeddhisme of in ieder geval niet meer van belang voor wie verlicht kan worden. Itt het Hindoeisme kan iedereen - hoge of lage sociale status (ik zeg dus hier bewust niet "kaste") - bij het boeddhisme verlicht worden.

Citaat:
Kastensysteem is in het hindoeïsme, je wordt geboren in een bepaalde kaste maar je kan hogerop geraken door goed te leven en dat betekent dus door rekening te houden met het dharma (de leer) en door goede daden, dus een goed karma te bekomen....?
Ja, dat kan, maar bij het hindoeisme ga je alleen een stap vooruit als je lichaam sterft en je ziel naar een "hoger" lichaam kan. Bij Boeddhisme kan iedereen tijdens zijn leven verlicht raken - zij het dat dat zelden gebeurt.

Citaat:
In het boeddhisme is het ook een standensysteem maar daar is het gewoon zo dat je ook verlicht wenst te worden en zo in het nirwana komt. Wordt hier ook 'kastenstelsel' gebruikt voor de bewoording?
Dat weet ik niet, maar het lijkt mij niet zo, omdat boeddhisten mensen alleen beoordelen (voor zover ze dat uberhaupt doen) op verlichtheid.

Citaat:
Ze geloven dus beide in reïncarnatie maar dat komt niet helemaal overeen..?
Komt in grote lijnen overeen, alleen de methoden en resultaten niet.

Citaat:
En dus dharma dat is eigenlijk die leer die uitlegt hoe het systeem in elkaar zit en hoe je moet leven...
Ja en nee. Je zou het kunnen vergelijken met boeddhistische metafysica.

Citaat:
en karma zijn die goede of slechte daden???
Karma betreft een soort 'verzameling' van al je goede en slechte daden (en dus de consequenties daarvan) die je levensloop (en ook je volgende levenslopen) bepalen. Lees je goed, dan is je karma goed en zul je steeds dichter bij verlichting komen.

Citaat:
Die bewoordingen komen ook in beide godsdiensten terug?
De woorden wel, maar hun inhouden kunnen verschillen. Dat maakt het lastig.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 08:52
lso
lso is offline
Dankjewel - ik heb het gevoel dat het verwarrend blijft - maar het is me wel al duidelijker....
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 11:27
Verwijderd
Citaat:
lso schreef op 15-05-2004 @ 09:52 :
Dankjewel - ik heb het gevoel dat het verwarrend blijft - maar het is me wel al duidelijker....
Blijf vragen als je het niet begrijpt - dat dwingt mij weer de literatuur eens door te lezen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten