Advertentie | |
|
![]() |
|
Je pony denkt duidelijk dat hij de baas is.
In een natuurlijke rangorde, in een kudde, is er één de leider en de rest volgt. De leider zorgt voor zijn kudde. Amazone en pony zijn samen ook een kudde. Je pony denkt nu dat hij de leider is. En dus loopt hij totaal over jou heen. Je moet kunnen laten zien dat jij een goede leider voor je paard kunt zijn. Vastberaden. Te vertrouwen. Het leiderschap kun je niet afdwingen, dat moet je verdienen. Allereerst moet je er voor zorgen dat je pony geen nare associaties krijgt met het feit dat jij in de wei komt. Meestal kom je in de wei omdat de pony moet werken. Hierdoor denkt de pony, ja, bekijk jij het effe! Zorg er dus voor dat je ook een hoop keren de wei in komt om gewoon naar hem te kijken. Hem een stukje brood (of iets gezonds ![]() Laat hem zien dat als jij de wei in komt, het niet meteen betekent dat hij moet rijden of werken. Hierdoor zal je pony er meer plezier in krijgen om naar jou toe te komen in plaats van jij naar hem. Als je naast je pony loopt is het misschien in het begin heel handig om oefeningen met hem te doen. Laat hem stoppen wanneer jij dat wilt, en laat hem achter jouw schouder stoppen. (een kuddedier gaat nooit voorbij zijn leider!). Doe hiermee oefeningetjes, met lopen, bochtjes maken en stoppen. Zorg ervoor dat het touw los blijft hangen tijdens het lopen. En zorg ervoor dat uiteindelijk ook het touw los blijft hangen als je halt houdt. Als jij stil gaat staan is het slim om jezelf te "aarden". Voeten aan de grond en denken dat je met de aarde verbonden bent. Niet stijf als een plank gaan staan en denken dat je heel wat bent, want dan word je zo omver getrokken. Het "aarden" helpt met het stil blijven staan van je paard. Als een paard voelt dat jij stevig in je schoenen staat stopt hij. Misschien is het ook handig voor jou om een cursus Natural Horsemanship te doen ![]() Ik vond het heel erg leerzaam. Site van Terra Natura. Je mag me altijd PM-en voor meer advies/vragen ![]() Succes ![]()
||
Citaat:
Kijk deze site maar eens even door en kijk wat je eruit kunt halen. Verder zou je ook een clickertraining kunnen gaan doen met je pony. Ook dit stelt hem meet mentaal dan fysiek op de proef, maar reken maar, zijn energie kan hij er volledig in kwijt. Nee dit is niet alleen voor honden, de methode is inmiddels ook meerdere keren met succes toegepast op paarden. link2 Een paard waar jij nog niet de baas over bent met een overdosis energie is niet veilig genoeg om op te rijden, daar geef ik je groot gelijk in, ook niet aan beginnen. Eerst de baas worden, zijn energie leren kennen en er mee leren omgaan (de 2 links die ik je gaf zijn er beiden zeer goede manieren voor) en dan gaan rijden. Verwacht niet dat het resultaat op en top is binnen een paar weken. Het resultaat zal al wel na de eerste sessie te zien zijn als je het goed aanpakt. Op deze sites staat een heleboel theorie, maar ik kan het me goed voorstellen dat je je er moeilijk een beeld bij kan vormen. Ik weet niet waar je woont, en OF je er uberhaupt wel mee bezig wilt, maar als dat niet al te ver is wil ik als je dat prettig zou vinden wel een keertje langskomen voor een demo.
|
Hallo (weer),
Ik geloof dat jullie het een beetje verkeerd begrepen want ik bedoel niet dat hij me aanvalt als ik gewoon in de wei loop maar hij springt op me af als hij aan het halster+halstertouw loopt. Dat betekent niet dat ik niks aan de tips heb gehad hoor, ik heb net even geprobeerd om hem te laten volgen en dat lukte best aardig. Als hij me beet of wilde steigeren deed ik mijn hand omhoog en bleef ik stilstaan (met m'n voeten goed aan de grond en groot maken). Dan weer doorlopen en zo een hele tijd lang, ook zigzaggen enzo. Ook heb ik steeds geprobeerd om hem achter mijn schouder te houden, dat lukte wel goed totdat hij iets nieuws bedacht: in m'n schouder happen. maargoed, het gaat in ieder geval al wat beter. Oja, ik denk niet dat het kwam door pijn ofzo, het is gewoon van de ene op de andere dag gekomen dat hij vervelend begon te doen, daarvoor liep hij gewoon rustog achter me aan. en over die grondoefeningen: Ik dacht dat hij vast alleen maar zou gaan rennen als hij niet éerst beweging zou lrijgen. Ik weet wel dat je bij zulk soort dingen niet gaat rijden.
|
Je moet z'n vertrouwen zien te winnen, hij is je duidelijk aan het uit testen, vooral in die periode moet je 'm duidelijk maken wie de baas is. Je moet 'm ook veel aandacht geven, niet alleen als je wilt gaan rijden maar ook gewoon zomaar eens naar z'n weiland gaan om 'm een knuffel te geven etc. dan went ie aan je.
|
Verwijderd
|
Hey,
Pijn kun je zien op twee manieren... Hij kan pijn hebben omdat hij ergens last van heeft (in zijn been bijvoorbeeld) of pijn hebben om verdriet. Je zus heeft hem lang gehad en bereden en ineens komt er iemand anders die de baas wil spelen... Ik denk dat hij gewoon je zus nog mist. Hij moet wennen aan de situatie dat hij voortaan door jou bereden zal worden... (aangezien je vertelde dat het rijden ook moeilijk ging) Ik heb zoiets ook meegemaakt, ik moest weg bij mijn verzorgpony waar ik 2 jaar voor gezorgt heb. Ze werd totaal verwaarloosd, want als ik niet kwam, kwam er niemand... Dan krijg je na een tijdje een vriendschapsband met je pony en ben je beste vriendjes... Je kan er alles kwijt enzo. Toen ik weg moest bij haar, werd ze verkocht aan een manege en nu schijnt ze daar een jaar lang vervelend te zijn geweest door de bokken, steigeren, bijten, kinderen eraf gooien, enz... Toen zeiden ze ook dat het gewenning was omdat ze het niet deed toen ik er wel bij was (is denk ik te vergelijken met dat jij je zus erbij haalt) De tips die worden gegeven zijn opzich heel goed, maar al die tikken heeft geen zin... Je deed het heel goed door idd je hand op te heven en streng te blijven... Succes verder... Rainy |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Laatst zelfs zonder zadel en hoofdstel stukje gereden ( in de bak welliswaar maargoed is al hele vooruitgang)
|
mijn pony heeft een verschrikkelijke eigen wil, tenminste dat had ze vroeger. dan longeerde ik haar, en dan rende ze keihard naar me toe, of ze ging er steeds vandoor met rijden. toen ben ik eens flink mijn stem gaan gebruiken, met een zware stem 'nee' zeggen als ze iets fout deed, en met een lichte stem 'goedzo' en van die dingen zeggen als ze iets goed deed. dit werkte heel goed, het dier luistert nu veel beter en als ze af en toe vervelend doet bij het rijden,. zorg ik gewoon dat ik haar vooruit drijf voordat ze er vandoor kan gaan, dus met de bui mee drijven zal maar zeggen. ze gaat dan wel tamelijk vlug, maar bokken haalt ze zich niet meer in haar hoofd. soms helpt vriendelijk doen niet het beste en moet je gewoon duidelijk en preventief werken. ( al vind ik natural horsemanship een goede manier om met je paard om te gaan)
||
Citaat:
||
Citaat:
|
messchien zit het probleem wel niet geestelijk maar lichamelijk... mijn pony deed ook steigeren en bokken en keihard rennen en echt onder me vandaan rennen en niet stoppe voor je eraf ligt... we hadden echt alls geprobeert, diere arts late komen etc maar konden niets vinden... tot ze fotos gingen maken... schenen er op de rug onder het zadel ( zelfs de diere arts zag het toen NIET) bultjes te zitten , t bleken dus eitjes te zijn van een of andere ranzige vlieg, die hebbe ze eruit gesneden en 3 maandjes later was alles weer oke behalve dat ze dacht van... HEY ik kon het toen doen dus nu ook
![]()
|
Het gaat nog steeds vooruit. Hij weet nu wie de baas is en volgensmij vind hij dat fijn want nu weet íe tenminste dat hij mij kan vertrouwen en naar me moet luisteren (misschein kwam het ook doordat hij ineens van baasje wisselde).
dus iedereen weer bedankt voor de tips ![]() Oja, nog iets, over die eitjes ^^, ik hoorde pas een verhaal van iemand. D'r waren meisjes met een pony die alleen maar bokte en vervelend deed. Ze hadden de pony flink hard gemept en aangepakt, maar toen ontdekte iemand (en daar hoef je helemaal niet proffesioneel voor te zijn) dat er aan de binnenkant van het zadel, spijkers uitstaken die dus voortdurend in de pony prikten, maar niet zo erg dat er iets beschadigd werd. Vet zielig! Maargoed, ik weet (bijna) zeker dat er aan Speedy niks mankeert, hij heft geen bultjes, loopt nooit stijf, heeft goed tuig. En als er echt iets zou zijn, zou hij nu nog steeds vervelend doen denk ik.
|
jep daar heb je gelijk in, als het beter gaat nou perfect tog! messchien moest hij je gewoon inderdaad eerst vertrouwen messchien was hij wel gewoon in de war
![]() ![]() ![]()
|
Verwijderd
|
Hehe, ben beetje laat hier, maar... Het is toch vooral dominantiegedrag. Vooral in het begin, want dan wil je pony natuurlijk zelf de baas worden dus ik denk dat hij daarom zo overdreven vervelend is, gewoon om uit te proberen en om meteen zijn dominantiepositie vast proberen te stellen.
Mijn eigen pony, een heel betrouwbaar IJslandertje van 15, heeft dit weleens tijdens het longeren gedaan. Toen hij harder moest keek hij eerst elke keer naar chagarijnig binnen, en toen hij moest galopperen kwam hij ineens op me af gestormt en begon halverwege te bokken. Paarden dreigen; als je paard je écht zou raken, dan is er vaak iets flink mis met het dier (bijvoorbeeld een traumatische ervaring van vroeger) als je het zelf niks verkeerds hebt aangedaan. Als je paard naar je dreigt kan je het beste boos reageren, dat hielp bij mijn pony in ieder geval goed, hij heeft het nooit meer gedaan. Dan moet je natuurlijk wel zeker weten dat ie het echt alleen doet om de baas te spelen of omdat hij niet wil werken, als het bijvoorbeeld verder wel een betrouwbaar dier is. M'n pony is namelijk verder wel een enorme schat, alleen toen was hij nog in z'n uitprobeerperiode, we hadden hem nog maar een paar maanden. In het begin was hij mega-braaf, en na een paar maanden begon hij flink irritant te doen. Het is heel belangrijk om hem juist dan te laten weten wie de baas is want dan heb je er de rest van jullie tijd samen plezier van. ![]() |
![]() |
|
Ik las net dat als je pony op je afkomt rennen in de wei dat je hem maar een tik moest geven. Ik doe dat bij mijn paard echt niet. Mensen die dat wel doen, valt hij juist meer aan. En slaan helpt volgens mij sowieso niet. Of het ligt heel erg aan mijn paard. Gelukkig heb ik er geen last van, maar andere mensen wel. En ik hoop niet dat ze hem slaan, want dan gaat hij nog agressiever doen. Ik heb hem nog nooit geslagen en ik kan alles wel met hem doen. Gewoon omdat hij me vertrouwd. Daar kun je beter aan werken dan meteen een tik verkopen. En op z'n hoofd slaan vind ik al helemaal dom. Maarja, zal wel aan mij liggen...
|
![]() |
||
Citaat:
Als het op een andere manier opgelost kan worden is dat natuurlijk altijd de beste oplossing, maar bij sommige paarden kan dat domweg niet.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Nee want zo werkt het op dat moment niet. Op dat moment is het die pony een dreun geven, of idd een nieuwe schouder halen. Nou en als ik een dreun geef, dan doen paarden noit weer zoiets, is de hele boel binnen 2 minuutjes opgelost, want als ie daarna braaf is, krijgt ie natuurlijk wel een uitvoerige beloning ![]()
||
Citaat:
Vorig jaar stond hij vast op de poetsplaats en Piet Raymakers kwam er langs, want we hadden toen net een nieuwe buitenbak en daar kwam hij even naar kijken. Hij kon er niet meer langs omdat mijn paardje gewoon zat te dreigen. En ik moest er toen maar tussen gaan staan omdat hij er anders niet langs durfde. En hij sloeg hem ook niet even want dan trapt of bijt hij dus wel echt. Wel raar, want sommige mensen kunnen er wel gewoon langs lopen. Poetsen is al een stuk minder, maar gaat evt. ook nog wel. Gelukkig is hij, als ie opgezadeld is echt zo'n schat, dan kan ik er makkelijk kindjes van een jaar of 5 opzetten. |
![]() |
||
Citaat:
En als jouw paard jou bijt of trapt als jij em duidelijk maakt dat ie iets doet wat niet geaccepteerd kan worden, dan zit er iets vreselijk fout in jullie verhouding en zou ik daar eens even iets mee gaan doen.
||
Citaat:
Het is ook zo dat hij dat niet altijd doet bij iedereen. Maar soms.. Maar ik ken hem nu en hij accepteert me gewoon als leider. Alleen andere mensen niet (altijd). De stalhulp heeft er ook vaak moeite mee. Halster omdoen in de stal, dan wordt hij er soms bijna uitgetrapt, uit de wei halen etc. Die geeft hem dan ook een tik, maar hij blijft het doen. Bij mij doet hij het niet meer. Meestal komt hij gewoon rustig op me afstappen. Als hij aan de andere kant van de wei staat soms draven (of ik kan hem zelf gaan halen als hij weer eens het paard van de achterburen interessanter vindt dan mij). Dit is ook misschien maar alleen in mijn geval zo. Want ik heb hem nog nooit een tik gegeven. Bij hem werkt geduld gewoon beter. En nu kan ik gewoon alles met hem doen. Bij andere paarden hoeft dit natuurlijk niet zo te zijn. Maar met een tik geven op z'n neus zou ik wel uitkijken. Want bij mijn paard is het nu zo dat als de stalhulp z'n hand omhoog doet of langs de stal loopt dat hij of helemaal achter in zijn stal duikt, of meteen boos zijn hoofd naar buiten steekt... En ook als iemand bij z'n hoofd een onverwachte beweging maakt, gaat meteen z'n hoofd omhoog en begint hij onrustig te doen. Dus daarmee zou ik gewoon heel erg uitkijken. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Dat paard komt van een goede stal af. En de eigenaar zou haar paarden nooit mishandelen. En ze heeft hem ook al best lang. Maar bij dat paard moet je echt niet gaan slaan. Meestal als ik hem probeer te aaien, probeert hij al te happen. In het begin dacht ik dat het wel over zou gaan, maar na een paar maanden vond ik het wel eens tijd worden voor een tikje. Dus toen hij het weer een keer probeerde, heb ik wel geweten dat slaan bij dit paard niet helpt. Ik wilde hem een tik gaan geven en toen probeerde hij te bijten. Dus als je hem slaat, wordt het alleen maar erger. Ik probeer nu zijn vertrouwen te winnen, terwijl hodelahitie er alles mee kan. Als hij zijn oren in zijn nek legt, moet ik een beetje oppassen, maar zij kan er dan gewoon bij staan en hem vrolijk knuffelen. Maar ik ben gelukkig niet de enige met dit probleem.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Muziek |
Pats hier met je muziekcollectie telluriet | 216 | 05-09-2004 19:20 | |
Flora & Fauna |
Paardrijden Dom?!? Lady_Q | 99 | 03-02-2004 15:23 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Dit gedicht!!!!!!!! is verplicht!!!!!!!!! duidelijkheid over de islam!!! IGRA | 1 | 15-01-2004 16:53 | |
Muziek |
Welke muziek heb jij? AXE | 66 | 18-07-2003 15:08 | |
Psychologie |
Mijn zomervakantie tot nu Eend | 22 | 25-02-2002 16:22 |