Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-04-2004, 13:45
Denkie
Denkie is offline
-

Laatst gewijzigd op 22-12-2010 om 13:25.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-04-2004, 14:12
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Citaat:
Denkie schreef op 23-04-2004 @ 14:45 :
Héé mensen,

Even een vraag over chromosomen. Deze liggen in de celkern. Elke celkern bevat 46 van deze chromosomen. Maar in de chromosomen zit het DNA. Kun je de chromosomen dan zien als een soort verpakkingsmateriaal van het DNA waarin alle informatie ligt opgeslagen?

Bedankt voor het helpen!

Denkie
Je zou chromosome idd als boeken in een boekenkast (de celkern) kunnen zien, waar je de bladzijden (DNA-strings) in kunt lezen
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 15:20
Keith
Keith is offline
je hebt toch maar 23 chromosomen, onderverdeeld in ieder 2 chromatiden? (dus 46 chromatiden in totaal). Overigens is een elk chromatide e e n enkele DNA streng, maar die is niet uirgerekt, die is opgerold om een soort enzym. Als er iets moet gebeuren het DNA (replicatie of RNA transcriptei) wordt (een stukje van) het DNA uitgerold, en als het karwei af is weer opgerold.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 15:49
Verwijderd
Citaat:
Keith schreef op 23-04-2004 @ 16:20 :
je hebt toch maar 23 chromosomen, onderverdeeld in ieder 2 chromatiden? (dus 46 chromatiden in totaal).
Voor zover ik weet zijn het gewoon chromosomen.
Men zegt altijd dat je 22 paren homologe chromosomen hebt en dan nog 2 geslachtschromosomen natuurlijk.

Volgens mij heten het chromatiden tijdens de celdeling. 1 gewoon, standaard chromosoom gaat delen en de 2 delen die ontstaan, de chromatiden, blijven dan aan elkaar vast zitten (via centromeer).

Dus normaal, in de rustfase van een cel, heb je 46 chromosomen (2n). Tijdens de celdeling heb je ook 46 chromosomen, maar: ieder chromosoom bestaat hier uit 2 chromatiden. Dus in feite heb je de DNA-hoeveelheid van 2 x 46 chromosomen (4n).

Wat jij zegt klopt dus tijdens een bepaald moment vd celdeling, maar geldt niet in de rustfase.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 22:01
Sven
Sven is offline
Een chromosoom is het dna in zijn meest gecondenseerde toestand (zo efficient mogelijk opgevouwen/gespiraliseerd).. dit met behulp van histonen (eiwitten waar het dna omheenwikkelt om zo de lengte nog meer te verkorten).
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 09:47
marqhuinos
marqhuinos is offline
ligt het aan mij of is een chromosoom een opgerolde DNA streng.??

enne.....

Citaat:
Voor zover ik weet zijn het gewoon chromosomen.
Men zegt altijd dat je 22 paren homologe chromosomen hebt en dan nog 2 geslachtschromosomen natuurlijk.

Volgens mij heten het chromatiden tijdens de celdeling. 1 gewoon, standaard chromosoom gaat delen en de 2 delen die ontstaan, de chromatiden, blijven dan aan elkaar vast zitten (via centromeer).

Dus normaal, in de rustfase van een cel, heb je 46 chromosomen (2n). Tijdens de celdeling heb je ook 46 chromosomen, maar: ieder chromosoom bestaat hier uit 2 chromatiden. Dus in feite heb je de DNA-hoeveelheid van 2 x 46 chromosomen (4n).
hier ben ik het mee eens
Oud 06-05-2004, 10:31
Fantôme
Fantôme is offline
hihi, ik zit nu dus ook bij het thema DNA ondertussen, en ik vroeg het me ook al af
Oud 06-05-2004, 11:03
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Keith schreef op 23-04-2004 @ 16:20 :
je hebt toch maar 23 chromosomen, onderverdeeld in ieder 2 chromatiden? (dus 46 chromatiden in totaal). Overigens is een elk chromatide e e n enkele DNA streng, maar die is niet uirgerekt, die is opgerold om een soort enzym. Als er iets moet gebeuren het DNA (replicatie of RNA transcriptei) wordt (een stukje van) het DNA uitgerold, en als het karwei af is weer opgerold.

volgens mij heeft Alicia Silverstone idd gelijk... ik lees net dit in mn boek:

Tijdens de DNA - replicatie wordt van het DNA een kopie gemaakt.
de verbinding tussen de basenparen (A met T en C met G) wordt dan verbroken. vrije nucleotiden die in het kernplasma voorkomen koppelen zich dan aan de vrijgekomen stikstofbasen.
zo ontstaan er twee nieuwe nucleotideketens.
NA deze DNA replicatie bestaat een chromosoom uit twee chromatiden.

bedoel je dat?
Oud 07-05-2004, 18:04
kleinedraak
1 chromosoom bestaat uit 2 chromatiden.
De mens heeft 46 chromosomen en dus 23paar chromosomen. De chromatiden doen eigenlijk pas mee bij de mitose/meiose
Toch??
(Als aankomend Biologielerares hoor ik zoiets toch te weten dus corrigeer me als ik het fout heb )
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 22:04
sdekivit
sdekivit is offline
voor een cel in rust geldt volgens mij inderdaad dat je ieder chromosoom 2 maal hebt. Logisch ook want je krijg bij de bevruchting een chromosoom van je moeder en van je vader, vandaar ook bijvoorbeeld chromosoompaar nummer 17. Deze liggen los van elkaar in de celkern.

Het worden pas chromatiden als de originele strengen gaan verdubbelen, dus tijdens en na de replicatie. Hierbij worden bij de mitose een chromosoom met het kopie met elkaar verbonden met een centromeer en bij de meiose zoeken de homologe chromosomen elkaar op en vormen een paar (waarbij dus ook crossing-over kan ontstaan).

Vervolgens heten het in de dochtercellen weer chromosomen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten