Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Men zegt altijd dat je 22 paren homologe chromosomen hebt en dan nog 2 geslachtschromosomen natuurlijk. Volgens mij heten het chromatiden tijdens de celdeling. 1 gewoon, standaard chromosoom gaat delen en de 2 delen die ontstaan, de chromatiden, blijven dan aan elkaar vast zitten (via centromeer). Dus normaal, in de rustfase van een cel, heb je 46 chromosomen (2n). Tijdens de celdeling heb je ook 46 chromosomen, maar: ieder chromosoom bestaat hier uit 2 chromatiden. Dus in feite heb je de DNA-hoeveelheid van 2 x 46 chromosomen (4n). Wat jij zegt klopt dus tijdens een bepaald moment vd celdeling, maar geldt niet in de rustfase. |
![]() |
||
Citaat:
volgens mij heeft Alicia Silverstone idd gelijk... ik lees net dit in mn boek: Tijdens de DNA - replicatie wordt van het DNA een kopie gemaakt. de verbinding tussen de basenparen (A met T en C met G) wordt dan verbroken. vrije nucleotiden die in het kernplasma voorkomen koppelen zich dan aan de vrijgekomen stikstofbasen. zo ontstaan er twee nieuwe nucleotideketens. NA deze DNA replicatie bestaat een chromosoom uit twee chromatiden. bedoel je dat?
|
![]() |
voor een cel in rust geldt volgens mij inderdaad dat je ieder chromosoom 2 maal hebt. Logisch ook want je krijg bij de bevruchting een chromosoom van je moeder en van je vader, vandaar ook bijvoorbeeld chromosoompaar nummer 17. Deze liggen los van elkaar in de celkern.
Het worden pas chromatiden als de originele strengen gaan verdubbelen, dus tijdens en na de replicatie. Hierbij worden bij de mitose een chromosoom met het kopie met elkaar verbonden met een centromeer en bij de meiose zoeken de homologe chromosomen elkaar op en vormen een paar (waarbij dus ook crossing-over kan ontstaan). Vervolgens heten het in de dochtercellen weer chromosomen |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[BIO] erfelijkheid xElla. | 1 | 27-02-2013 14:59 | |
Lichaam & Gezondheid |
De erfelijkheid van kanker Verwijderd | 20 | 20-03-2005 00:23 | |
Lichaam & Gezondheid |
erfelijk bepaalde ziektes xxx_maartje_xxx | 28 | 06-08-2004 20:12 | |
De Kantine |
Zou jij kinderen willen nemen als je een erfelijke ziekte had? Severus | 50 | 04-08-2004 21:06 | |
Psychologie |
Onderzoek naar erfelijke ziekte Wave | 15 | 27-08-2003 19:01 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Erfelijke ziekte bij donor van sperma... PrackaH | 10 | 27-02-2002 21:30 |