Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Hier hebben 3e klassers met vragen over de conjunctivus niets mee te maken, dit is alleen voor examenkandidaten. Cicero is het eindexamenonderwerp, en wellicht handig voor mensen die het voor gaan bereiden. Waarom mogen al die andere topics die over 1 bepaald vak gaan dan wel? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
De belangrijkste voorwaarde die Antonius stelde voor een bondgenootschap met Octavianus (Augustus) was dat Cicero gedood zou mogen worden. En Antonius was voor Octavianus net even iets belangrijker dan Cicero... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Doen we toch ook niet met economie en m&o? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Of zullen we het maar gewoon proberen? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
laten we het proberen - lekker rebels ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als ik denk aan Cicero, denk ik nu meteen aan eindexamen. En dan lijkt het me logisch dat je dan ook op het eindexamenforum gaat kijken. Maar hier hebben we idd wel de mensen die het leuk vinden/die er kennis van hebben om te beantwoorden. Ps: Welk boek hebben jullie? Ik heb Otium cum dignitate - Cicero over het nuttig niets doen.
||
Citaat:
Edit: heeft deze vraag nog een specifieke reden? Een tekst, een vraag uit het boek ofzo? Laatst gewijzigd op 01-05-2004 om 16:18. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
De kans bestaat dat contact is geweest tussen deze twee mensen, maar het is niet echt intensief geweest (denk ik). De naam van Sulla is met name belangrijk in de geschiedenis van de republek, niet voor Cicero persoonlijk. Marius had met zijn leger, dat aan hem trouw was (hij regelde van alles voor hen, terwijl de senaat tegenwerkte) Rome in een houdgreep genomen. De optimates (ong. de senatorenstand) waren nu in het nauw gedrukt door de populares (het "gewone" volk). Sulla stond aan de kant van de optimates en na een burgeroorlog (met marius en na diens dood met zijn opvolgers) komt Sulla aan de macht en wordt dictator republicae constituendae (dus voor het herstel van de republiek). Na de dood van Sulla blijft dit conflict tussen optimates en populares doorleven met uiteindelijk het driemanschap Caesar-Crassus-Pompeius als vertegenwoordiging van de populares die hun zin kunnen doordrukken. Cicero kiest juist partij tegen deze drie, maar moet het afleggen als hij (pas laat) inziet dat hij niets kan beginnen tegen dit trio dat eigenlijk alleen maar sterke kanten kent in het begin (legers, geld, politiek/strategisch inzicht). Een echte band is er dus niet, of het moet al zijn dat ze aan dezelfde kant stonden in dit conflict. De naam Sulla is alleen genoemd, denk ik, omdat het in de geschiedenis van de Romeinse republiek een belangrijke figuur is geweest. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Sextus Roscius was niet een vriend van Sulla, dat was juist de tegenpartij, ene Chrysogonus. Tegen alle verwachting in won Sextus Roscius (en Cicero dus ook). Daarom werd Cicero niet geliefder bij Sulla en als Cicero dan vervolgens op studiereis gaat naar Griekenland, wordt dat door sommigen wel gezien als vlucht voor Sulla. Dat laatste hoeft echter niet zo te zijn, Cicero wilde sowieso veel leren en dat kon met name in Athene goed. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Cicero wilde heel graag belangrijk in de politiek zijn. In die tijd had Sulla de macht. Zijn grootste vijand was Marius. Sulla hoorde bij de nobiles en Marius bij de equites. Cicero was ook een eques. Daarom was de kans dat Cicero echt iets kon betekenen klein (or so they thought). Zo iets stond ook in ons boek. Niet echt een 'persoonlijke band' dus. ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Eques dus ![]() |
![]() |
||
Citaat:
1e Otium: nav een slordigheidje in Catilina-gate 2e Otium: nav de dood van Tullia 3e Otium: nav zijn teleurstelling dat het tweede Triumviraat er was gekomen en hij er niks mee te maken had BTW: ik denk niet dat je het 'gewone volk' tot de populares kan rekenen. De populares waren politici, zowel nobilis als equites (en wat andere standen), die ter vergroting van hun macht erg hingen aan steun van het gewone volk. Een soort Wouter Bos-typetjes dus, Jan Marijnnisjes in t klein ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Volgens de syllabus. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|