Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-04-2004, 18:28
ironflower
ironflower is offline
Iedereen die latijn heeft zal ook de levensbeschrijving wel doornemen. Als er dingen zijn die je niet helemaal vat, zet ze hier dan neer.

Zelf snap ik niet precies hoe hij dood gegaan is.
Hij was dan op een gegeven moment terug naar huis gegaan en heeft hij tegen zn slaven gezegd dat ze hem in een stoel moesten zetten enzo..etc etc

Alleen ik weet nu niet of hij de eer aan zich zelf heeft gehouden en hij dus zijn slaven de opdracht heeft gegeven hem te doden, of dat soldaten dat gedaan hebben.
Oud 25-04-2004, 18:30
Verwijderd
Inhoudelijke vragen over de stof horen op de huiswerkfora, dus ik verplaats hem naar Klassieke Oudheid
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 18:41
Chaucus
Chaucus is offline
Voor zover ik het me kan herinneren is Cicero, terwijl hij in zn draagkoets reisde aangehouden door soldaten van Antonius. Aangezien hij al op de proscriptielijsten stond kon dit maar een ding betekenen.
Cicero heeft zelf zijn nek aangeboden aan de soldaten....die dan ook met hun zwaard het hoofd hebben afgehakt.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 18:49
Luego
Luego is offline
Citaat:
Pebbles schreef op 25-04-2004 @ 19:30 :
Inhoudelijke vragen over de stof horen op de huiswerkfora, dus ik verplaats hem naar Klassieke Oudheid
Waarom??
Hier hebben 3e klassers met vragen over de conjunctivus niets mee te maken, dit is alleen voor examenkandidaten.
Cicero is het eindexamenonderwerp, en wellicht handig voor mensen die het voor gaan bereiden.
Waarom mogen al die andere topics die over 1 bepaald vak gaan dan wel?
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 18:52
mmmoeder
mmmoeder is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 25-04-2004 @ 19:41 :
Voor zover ik het me kan herinneren is Cicero, terwijl hij in zn draagkoets reisde aangehouden door soldaten van Antonius. Aangezien hij al op de proscriptielijsten stond kon dit maar een ding betekenen.
Cicero heeft zelf zijn nek aangeboden aan de soldaten....die dan ook met hun zwaard het hoofd hebben afgehakt.
Dacht 't ook. En hij heeft zijn slaven (die voor hem zouden willen sterven) opgedragen een stap opzij te doen, zodat zij zouden kunnen blijven leven.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 20:52
ironflower
ironflower is offline
Oke, thanks!

Ze hebben daarna ook zijn handen af gehakt, omdat deze stukken tegen Antonius hadden geschreven
Oud 25-04-2004, 20:55
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
ironflower schreef op 25-04-2004 @ 21:52 :
Oke, thanks!

Ze hebben daarna ook zijn handen af gehakt, omdat deze stukken tegen Antonius hadden geschreven
U heeft gelijk.....en heeft Antonius' vrouw Cicero's ogen niet uitgestoken nadat het hoofd was afgehakt?
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 21:08
mmmoeder
mmmoeder is offline
Daar zou ik niets over durven zeggen... Wat ik er nog wel aan toe wil voegen is dat Antonius later het hoofd en de handen van Cicero heeft laten neerzetten op het sprekerspodium waar Cicero vroeger werd aangehoord. Dramatisch
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 09:41
ironflower
ironflower is offline
Maar waarom stond hij de proscriptielijsten??
Omdat hij geen alibi voor Clodius wilde verschaffen?

(Clodius had zich verkleed als een vrouw, en was zo het huis van Caesar binnen gaan, waar toen een feest werd gegeven alleen voor vrouwen)

Maar ik snap niet zo goed wat Antonius er mee te maken heeft.
Oud 26-04-2004, 09:53
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
ironflower schreef op 26-04-2004 @ 10:41 :
Maar waarom stond hij de proscriptielijsten??
Omdat hij geen alibi voor Clodius wilde verschaffen?

(Clodius had zich verkleed als een vrouw, en was zo het huis van Caesar binnen gaan, waar toen een feest werd gegeven alleen voor vrouwen)

Maar ik snap niet zo goed wat Antonius er mee te maken heeft.
Aha...Cicero heeft namelijk een aantal redevoeringen gehouden in de senaat, waarin hij werkelijk geen spaan heel liet van Antonius. Deze zijn bekend onder de naam Philippicae.

De belangrijkste voorwaarde die Antonius stelde voor een bondgenootschap met Octavianus (Augustus) was dat Cicero gedood zou mogen worden. En Antonius was voor Octavianus net even iets belangrijker dan Cicero...
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 12:44
Verwijderd
En dat is wel een beetje zielig, omdat Cicero wel erg zijn best had gedaan voor Octavianus (als ik mij niet vergis.) Maar die offerde hem op aan de goede verstandhouding tussen Antonius en hemzelf.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 15:46
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
Luego_407 schreef op 25-04-2004 @ 19:49 :
Waarom??
Hier hebben 3e klassers met vragen over de conjunctivus niets mee te maken, dit is alleen voor examenkandidaten.
Cicero is het eindexamenonderwerp, en wellicht handig voor mensen die het voor gaan bereiden.
Waarom mogen al die andere topics die over 1 bepaald vak gaan dan wel?
Inderdaad. Ik heb ook liever dat het terug gaat naar 't Eindexamenforum. Kan/mag dat?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 17:24
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
heavinly schreef op 26-04-2004 @ 16:46 :
Inderdaad. Ik heb ook liever dat het terug gaat naar 't Eindexamenforum. Kan/mag dat?
Luego_407 had t ook gevraagd op M&M: http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=820159
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 18:56
heavinly
heavinly is offline
Ik vind 't stom. Dit gaat toch over 't eindexamenonderwerp. Argh.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 20:21
ironflower
ironflower is offline
Ja, dat dacht ik dus ook..

Mss als ik het topic Cicero had genoemd, en de vraagstelling net wat anders had neergezet was het wel gepast geweest.
Oud 26-04-2004, 20:40
Luego
Luego is offline
Ik vind/vond idd ook dat dit een nuttiger topic is voor mensen die examen gaan doen dan bijv. het klaagtopic over 2 examens op 1 dag, het ben-jij-al-begonnen-met-leren?-topic en het jaarboekvragen-topic.

Maarja, FBen zijn onverbiddellijk en het staat inderdaad in de regels.... dit topic was voor stofinhoudelijke (??) vragen.

Dacht net 'dan open ik wel een Cicero-topic' maar er is al een algemeen Latijn+Grieks - topic, dus vrees dat dat ook niet mag....
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 14:53
Verwijderd
Citaat:
Luego_407 schreef op 26-04-2004 @ 21:40 :
Dacht net 'dan open ik wel een Cicero-topic' maar er is al een algemeen Latijn+Grieks - topic, dus vrees dat dat ook niet mag....
Nou, ik vind Latijn en Grieks niet in één topic horen samen.
Doen we toch ook niet met economie en m&o?
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 15:11
Luego
Luego is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 27-04-2004 @ 15:53 :
Nou, ik vind Latijn en Grieks niet in één topic horen samen.
Doen we toch ook niet met economie en m&o?
Nee vind ik ook niet, maar als je nu een Latijn-topic opent is het van tevoren wel duidelijk dat 'is gesloten wordt .

Of zullen we het maar gewoon proberen?
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 23:59
Dr. Durrr
Dr. Durrr is offline
t is beetje gecompliceerd verhaal.. k heb het wel ooit eens gehad.. maar k heb er nooit zoveel aandacht aan besteed
Oud 29-04-2004, 11:25
Verwijderd
Citaat:
Luego_407 schreef op 27-04-2004 @ 16:11 :
Nee vind ik ook niet, maar als je nu een Latijn-topic opent is het van tevoren wel duidelijk dat 'is gesloten wordt .

Of zullen we het maar gewoon proberen?
Nou, stofinhoudelijke vragen over economie en m&o horen toch ook gewoon op het eindexamenforum, of vergis is me daar nou in?

laten we het proberen - lekker rebels
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 12:42
Luego
Luego is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 29-04-2004 @ 12:25 :
Nou, stofinhoudelijke vragen over economie en m&o horen toch ook gewoon op het eindexamenforum, of vergis is me daar nou in?

laten we het proberen - lekker rebels
klik
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 13:48
SpeedRock
SpeedRock is offline
Hehehe, mijn lerares rulezzz, ze geeft ons gewoon hele goede achtergrond info over Cicero, waarin dat van jullie allemaal mooi en overzichtelijk beschreven staat!!

Ennuh, Chaucus, ben jij Latijn-expert, of Cicero-lover, ofzo?? Echt vet dat je alles zo goed weet
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 15:53
ironflower
ironflower is offline
Ik heb nog een vraagje.

Wat is Cicero´s band met Sulla?
Oud 01-05-2004, 15:55
ironflower
ironflower is offline
Citaat:
Luego_407 schreef op 30-04-2004 @ 13:42 :
klik
Weer gesloten..toch vind ik het vaag.
Als ik denk aan Cicero, denk ik nu meteen aan eindexamen.
En dan lijkt het me logisch dat je dan ook op het eindexamenforum gaat kijken.

Maar hier hebben we idd wel de mensen die het leuk vinden/die er kennis van hebben om te beantwoorden.

Ps: Welk boek hebben jullie?
Ik heb Otium cum dignitate - Cicero over het nuttig niets doen.
Oud 01-05-2004, 16:08
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
ironflower schreef op 01-05-2004 @ 16:53 :
Ik heb nog een vraagje.

Ik ga hier over nadenken...heb t zo even niet paraat.

Edit: heeft deze vraag nog een specifieke reden? Een tekst, een vraag uit het boek ofzo?

Laatst gewijzigd op 01-05-2004 om 16:18.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-05-2004, 17:07
ironflower
ironflower is offline
nee, ik heb niet echt een specifieke reden.
Achter in ons boek staan namelijk allemaal namen/begrippen ed die we zonder toelichting op het examen moeten kennen.

Eén daar van is ook Sulla.
Oud 01-05-2004, 23:41
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
ironflower schreef op 01-05-2004 @ 18:07 :
nee, ik heb niet echt een specifieke reden.
Achter in ons boek staan namelijk allemaal namen/begrippen ed die we zonder toelichting op het examen moeten kennen.

Eén daar van is ook Sulla.
De band is niet bepaald erg groot. Cicero heeft de redevoering voor Sextus Roscius geschreven, die een vriend van Sulla was. Voor het overige geldt dat Cicero 28 was toen Sulla stierf.
De kans bestaat dat contact is geweest tussen deze twee mensen, maar het is niet echt intensief geweest (denk ik).

De naam van Sulla is met name belangrijk in de geschiedenis van de republek, niet voor Cicero persoonlijk. Marius had met zijn leger, dat aan hem trouw was (hij regelde van alles voor hen, terwijl de senaat tegenwerkte) Rome in een houdgreep genomen. De optimates (ong. de senatorenstand) waren nu in het nauw gedrukt door de populares (het "gewone" volk).
Sulla stond aan de kant van de optimates en na een burgeroorlog (met marius en na diens dood met zijn opvolgers) komt Sulla aan de macht en wordt dictator republicae constituendae (dus voor het herstel van de republiek).
Na de dood van Sulla blijft dit conflict tussen optimates en populares doorleven met uiteindelijk het driemanschap Caesar-Crassus-Pompeius als vertegenwoordiging van de populares die hun zin kunnen doordrukken. Cicero kiest juist partij tegen deze drie, maar moet het afleggen als hij (pas laat) inziet dat hij niets kan beginnen tegen dit trio dat eigenlijk alleen maar sterke kanten kent in het begin (legers, geld, politiek/strategisch inzicht).

Een echte band is er dus niet, of het moet al zijn dat ze aan dezelfde kant stonden in dit conflict.
De naam Sulla is alleen genoemd, denk ik, omdat het in de geschiedenis van de Romeinse republiek een belangrijke figuur is geweest.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2004, 13:19
ironflower
ironflower is offline
dankje

Ik heb er nog 1..

Cicero kreeg bij zijn terugkeer een supplicatio (dank en biddag), voor zijn overwinning die hij tijdens zijn ballingschap op regionale bandieten had behaald.
Maar hij had gehoopt op een triumphus.
Wat wordt daar precies mee bedoelt?
Is dat een soort zegevierd feest?
Oud 02-05-2004, 13:43
mmmoeder
mmmoeder is offline
Zoals het woord zegt, een echte triomftocht door Rome. Dat werd beschouwd als een zeer grote eer, terwijl zo'n dank- en biddag natuurlijk relatief niet zoveel voorstelde.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 10:20
Guen
Een supplicatio is een soort 'dankfeest', een soort van borrel.
Een triumphus is idd een triomftocht door de hele stad...

Hehe, best tegenstrijdig allemaal... in De Republica legt ie zeer overtuigend uit dat je geen 'roem' (gloria) moet nastreven, maar 'deugd' (virtus)... maar toch blijkt ie stiekem er wel een beetje van te houden als zn ego wordt gestreeld.
Altijd leuk, van die redenaars die twee tegengestelde stellingen allebei perfect kunnen verdedigen
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 12:25
ironflower
ironflower is offline
Ja, op een gegeven moment vraagt hij zelf aan een vriend, een geschiedschrijver, of hij een stuk over hem wilt schrijven. Over zijn leven en over zijn daden enzo.

Ik vind het allemaal wel interessant om te lezen, maar soms is het wel langdradig.

Weet iemand wanneer Tullia is geboren?
Ik kan alleen vinden wanneer is ze is overleden.
Oud 17-05-2004, 11:21
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 02-05-2004 @ 00:41 :
De band is niet bepaald erg groot. Cicero heeft de redevoering voor Sextus Roscius geschreven, die een vriend van Sulla was. Voor het overige geldt dat Cicero 28 was toen Sulla stierf.
De kans bestaat dat contact is geweest tussen deze twee mensen, maar het is niet echt intensief geweest (denk ik).
Hierop enige correctie/aanvulling

Sextus Roscius was niet een vriend van Sulla, dat was juist de tegenpartij, ene Chrysogonus.
Tegen alle verwachting in won Sextus Roscius (en Cicero dus ook). Daarom werd Cicero niet geliefder bij Sulla en als Cicero dan vervolgens op studiereis gaat naar Griekenland, wordt dat door sommigen wel gezien als vlucht voor Sulla.
Dat laatste hoeft echter niet zo te zijn, Cicero wilde sowieso veel leren en dat kon met name in Athene goed.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 21:47
Rundfunk
Rundfunk is offline
Citaat:
ironflower schreef op 11-05-2004 @ 13:25 :
Ja, op een gegeven moment vraagt hij zelf aan een vriend, een geschiedschrijver, of hij een stuk over hem wilt schrijven. Over zijn leven en over zijn daden enzo.

Ik vind het allemaal wel interessant om te lezen, maar soms is het wel langdradig.

Weet iemand wanneer Tullia is geboren?
Ik kan alleen vinden wanneer is ze is overleden.
Ze was 23 toen ze stierf (geloof ik) dus reken maar uit.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 21:53
Rundfunk
Rundfunk is offline
Citaat:
ironflower schreef op 01-05-2004 @ 16:53 :
Ik heb nog een vraagje.

Cicero wilde heel graag belangrijk in de politiek zijn. In die tijd had Sulla de macht. Zijn grootste vijand was Marius. Sulla hoorde bij de nobiles en Marius bij de equites. Cicero was ook een eques. Daarom was de kans dat Cicero echt iets kon betekenen klein (or so they thought).

Zo iets stond ook in ons boek. Niet echt een 'persoonlijke band' dus.
Oud 21-05-2004, 21:22
Saycheese
Saycheese is offline
Citaat:
Rundfunk schreef op 20-05-2004 @ 22:53 :
Cicero wilde heel graag belangrijk in de politiek zijn. In die tijd had Sulla de macht. Zijn grootste vijand was Marius. Sulla hoorde bij de nobiles en Marius bij de equites. Cicero was ook een eques. Daarom was de kans dat Cicero echt iets kon betekenen klein (or so they thought).

Zo iets stond ook in ons boek. Niet echt een 'persoonlijke band' dus.
Ja, en Cicero en Marius kwamen uit hetzelfde dorp en hadden ook nog een familieband. Op het moment dat Cicero op het politieke toneel verscheen, was Sulla aan de macht. Aangezien Marius Sulla's grootste vijand was, was het politieke klimaat Cicero niet erg gunstig gezind. Des te knapper dat hij als equites een homo novus werd en elk ambt suo anno bekleedde.
Oud 22-05-2004, 09:55
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Saycheese schreef op 21-05-2004 @ 22:22 :
equites
Cicero had misschien grootheidswaanzin ofzo, maar hij was echt maar alleen

Eques dus
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 08:47
gw
gw is offline
ff een vraagje:

cicero had toch twee gedwongen otiums?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 17:43
Rickus
Rickus is offline
Citaat:
gw schreef op 23-05-2004 @ 09:47 :
ff een vraagje:

cicero had toch twee gedwongen otiums?
Volgens mij niet; de eerste was dat wel, maar de tweede en derde heeft hij genomen om persoonlijke redenen.

1e Otium: nav een slordigheidje in Catilina-gate
2e Otium: nav de dood van Tullia
3e Otium: nav zijn teleurstelling dat het tweede Triumviraat er was gekomen en hij er niks mee te maken had

BTW: ik denk niet dat je het 'gewone volk' tot de populares kan rekenen. De populares waren politici, zowel nobilis als equites (en wat andere standen), die ter vergroting van hun macht erg hingen aan steun van het gewone volk. Een soort Wouter Bos-typetjes dus, Jan Marijnnisjes in t klein
Oud 23-05-2004, 18:31
Verwijderd
zit er niet een verschil tussen zijn verbanning en zijn otium?
Zijn eerste otium kwam toch pas na die verbanning? Of zit ik nou verkeerd?
Volgens mij snapt niemand er wat van.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 15:03
Luego
Luego is offline
1e Otium > na verlenging triumviraat, 55. > Somnium Scipionis
2e> na dood Tullia, 45. > De Finibus
3e> na dood Caesar, 44. > De amicitia & De officiis
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 19:19
Verwijderd
Citaat:
Luego_407 schreef op 24-05-2004 @ 16:03 :
1e Otium > na verlenging triumviraat, 55. > Somnium Scipionis
2e> na dood Tullia, 45. > De Finibus
3e> na dood Caesar, 44. > De amicitia & De officiis
Na de slag bij Pharsalus (48) onderwerpt hij zich aan de clementia van Caesar. Dan breekt een tweede periode van otium aan.

Volgens de syllabus.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten