Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-05-2004, 17:51
Fantôme
Fantôme is offline
hallo,

ik ben met ak bezig, en heb een paar vraagjes. de vragen heb ik schuingedrukt neergezet. hopelijk kan iemand me helpen.

ik heb hier de volgende informatie:

op gegeven moment komt er een grote stroom van zuid-noord migratie. hierin zijn 3 verschillende stromingen te onderscheiden.

stroom 1: een gevolg van dekolonisatie tussen 1650 en 1970.
Het gaat om:
1. Repatrianten: europeanen die terugkeren naar het vaderland.
2. Autochtonen die uit angst voor de politieke en economische situatie in hun land kiezen voor de nationaliteit van hun Eurese moederland.

stroom 2: een gevolg van de economische bloei van West Europa.
Er ontstond een tekort aan laaggeschoolde arbeiders. Deze werden daarom gworven uit Zuid-Europese landen en later uit Noord-Afrikaanse landen. in welke tijd was die ongeveer??

stroom 3: vluchtelingen: Wereldwijd is er sprake van een vluchtelingenstroom tussen de derde wereld en de rijke industrielanden. ik neem aan dat dit gewoon altijd zo is geweest?

later heeft met het over arbeidsmigratie.
ik koppel dit gelijk aan stroom 2... Klopt dit? of totaal niet? of is dat onvolledig?

ook bij arbeidsmigratie worden verschillende stadia genoemd.
Hierachter echter geen jaartallen van wanneer dit ongeveer was.
Misschien weet iemand (of meerdere!) van jullie de jaartallen te noemen die bij elk stadia horen?

stadium 1: in het eerste stadium zijn de arbeidsmigranten afkomstig uit meer geurbaniseerde en geindustraliseerde gebieden in het land van herkomst. Het gaat hier vaak om kortlopende arbeidscontracten die worden vervuld door jonge mannen. dus, wanneer was dit ongeveer?

Stadium 2: Vervolgens wordt de leeftijd van de migranten gemiddeld hoger en gaan ook getrouwde mannen deelnemen. De migranten zijn dan meer afkomstig uit de kleinere steden en omringende plattelandgebieden. Langzamerhand gaan er ook veel mannen terug naar huis. Er vind retourmigratie plaats.

stadium 3: in het derde stadium blijft de gemiddelde leeftijd stijgen en neemt de duur van het verblijf toe. Bovendien komen vruwen en kinderen over. De (primaire) gezinshereniging begint.

stadium 4: in het laatste stadium zet de gezinshereniging door. Tevens worden er in bepaalde migrantengemeenschappen huwelijkskandidaten voor de kinderen uit het land van herkomst gehaald. Zo ontstond de zogenaamde secundaire gezinshereniging of gezinsvormende migratie.

er staat wel dat eind jaren tachtig de meeste landen zich in het laatste stadia bevinden. Maar is er iemand hier die het preciezer weet.

liefs, wendy
Oud 11-05-2004, 17:55
Balance
Balance is offline
Als je examenstof niet helemaal snapt, dan is het de bedoeling dat je je vragen op de huiswerkfora stelt.
Anders hebben we straks allemaal topics als:
- hoe gaat kansberekenen?
- wat is het verschil tussen overtuigen en activeren?
- wat doet de nederlandse regering aan ontwikkelingssamenwerking?

Terwijl dat eigenlijk gewoon vragen voor de huiswerkfora zijn.
Daarom verplaats ik deze naar MV.
Oud 11-05-2004, 17:58
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Balance schreef op 11-05-2004 @ 18:55 :
Als je examenstof niet helemaal snapt, dan is het de bedoeling dat je je vragen op de huiswerkfora stelt.
Anders hebben we straks allemaal topics als:
- hoe gaat kansberekenen?
- wat is het verschil tussen overtuigen en activeren?
- wat doet de nederlandse regering aan ontwikkelingssamenwerking?

Terwijl dat eigenlijk gewoon vragen voor de huiswerkfora zijn.
Daarom verplaats ik deze naar MV.
ow sorry

ik zat nog te twijfelen, maar ik dacht dat hij dan daar weggehaald zou worden omdat het een examenonderwerp was.
maargoed, iemand hier die me kan helpen dan?
Oud 11-05-2004, 18:00
Balance
Balance is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 11-05-2004 @ 18:58 :
ow sorry

ik zat nog te twijfelen, maar ik dacht dat hij dan daar weggehaald zou worden omdat het een examenonderwerp was.
Offtopic: Geeft niet hoor . De grens is idd nogal onduidelijk. Vandaar dat ik de uitleg er nog maar eens bij gaf, dan snap je waarom bepaalde topic wel blijven staan en andere topics niet.
Oud 11-05-2004, 20:04
Verwijderd
hoi Wendy,

ik ga je vragen proberen te beantwoorden (ben ook met ak bezig)

stroom 2: een gevolg van de economische bloei van West Europa.
Er ontstond een tekort aan laaggeschoolde arbeiders. Deze werden daarom gworven uit Zuid-Europese landen en later uit Noord-Afrikaanse landen. in welke tijd was die ongeveer??

dat zijn volgens mij de economiesche migranten dit was tussen 1960 en 1973

stroom 3: vluchtelingen: Wereldwijd is er sprake van een vluchtelingenstroom tussen de derde wereld en de rijke industrielanden. ik neem aan dat dit gewoon altijd zo is geweest?

nee, volgens mij zijn dit de politieke en sociale vluchtelingen vanaf 1973-heden

later heeft met het over arbeidsmigratie.
ik koppel dit gelijk aan stroom 2... Klopt dit? of totaal niet? of is dat onvolledig?

ja stroom 2 is arbeidsmigratie denk ik. maar arbeidsmigratie in zn algemeenheid is als mensen migreren om te werken. en dat kan volgens mij nu ook nog zijn.

ook bij arbeidsmigratie worden verschillende stadia genoemd.
Hierachter echter geen jaartallen van wanneer dit ongeveer was.
Misschien weet iemand (of meerdere!) van jullie de jaartallen te noemen die bij elk stadia horen?

deze stadia kn ik in mijn boek niet vinden en ik weet het ook niet sorry. ik ga het miss mijn leraar nog even vragen want ik wil het nu ook wel weten

ik hoop dat ik je vragen beantwoord heb.

groetjes kirsten
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 14:11
Fantôme
Fantôme is offline
dag kirsten, dankjewel voor het serieus reageren! tuurlijk heb ik er wat aan!! mijn boekje is zo onduidelijk over bepaalde zaken!

ik zal hier opschrijven wat mijn boekje zegt over de stadia van arbeidsmigratie.

stadium 1: dit zijn arbeidsmigranten, afkomstig uit de meer geurbaniseerde en geindustrialiseerde gebieden in het land van herkomst. het gaat vaak om korlopende arbeidscontracten die worden vervuld door jonge mannen. (welk(e) jaartal(len) was/waren dit ongeveer?)

stadium 2: Vervolgens wordt de leeftijd van de migranten gemiddeld hoger en gaan ook getrouwde mannen deelnemen. De migranten zijn dan meer afkomstig uit de kleinere steden en omringende plattelandsgebieden. Langzamerhand gaan er ook veel mannen terug naar huis (retourmigratie). (welk(e) jaartal(len) was/waren dit ongeveer?)

stadium 3: in het derde stadium blijft de gemmidelde leeftijd stijgen en neemt de duur van het verblijf toe, bovendien komen vrouwen en kinderen over. De primaire gezinshereniging of volgmigratie begint. (welk(e) jaartal(len) was/waren dit ongeveer?)

stadium 4: in dit laatste stadium zet de volgmigratie voort. Tevens worden er in bepaalde migratengemeenschappen huwelijkskandidaten uit het land van heromst gehaald. Zo ontstond de zogenaamde secundaire gezinshereniging of gezinsvormende migratie. (welk(e) jaartal(len) was/waren dit ongeveer?)

Er staat nog wel bij dat de landen in europa deze stadia niet gelijktijdig verlopen maar de meestal landen zich eind jaren tachtig in de laatste fase (stadium) bevinden.
ik zou ze alleen graag willen weten wanneer het ong. in Nederland zo was.

XxX wendy
Oud 12-05-2004, 14:14
Fantôme
Fantôme is offline
tumtummetje, ik was ook geschiedenis aan het leren, en we hadden idd die tijd een economische bloei in Nederland, dus dat zou heel goed kunnen dat de arbeidsmigratie van ong. 1960 -1973 plaatsvond.

De eerste arbeidsmigranten (jonge mannen, geurbaniseerde gebieden) zouden ook wel in 1960 hierheen gekomen zijn.
Is het trouwens zo dat we tegen de jaren '90 volgmigratie hadden, en dat we nu nog steeds hebben dat huwelijkskandidaten uit andere landen worden gehaald?
Oud 12-05-2004, 16:24
Verwijderd
he Wendy,

van die verschillende fases van arbeidsmigratie kan ik dus niet vinden in mijn boek. maar in samengevat staat het wel!

er worden 3 fasen van arbeidsmigratie en volgmigratie genoemd:

fase 1: 1960-1975
komst gastarbeiders(eerste generatie). jonge mannen komen tijdelijk om het tekort aa narbeidskrachten op te vullen

fase 2: 1975-1985
gezinsherenigende migratie (tweede generatie) de gastarbeiders blijken tijdelijk te blijven, je kan nu beter zeggen arbeidsmigranten. na 5 jaar in Nederland werken mogen ze vrouw+kinderen overlaten komen.

fase 3: 1985-heden
gezinsvormende migratie
kinderen met gastarbeiders huwen met een partner uit het hrkomst land.

ik weet het niet zeker maar volgens mij is dit wat jou boek ook zegt, maar dan 1 fase minder.

groetjes, kirsten
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 12:07
Fantôme
Fantôme is offline
ja, klopt wel... ik heb geen samengevat van ak
thnx tumtummetje....
(staat in samengevat ook over natuur en milieu? want van die examenstof heb ik echt de helft niet uitgelegd gekregen.... en als dat erin staat bestel ik dat boek nog even bij de bruna oid, dan heb ik hem volgende week nog wel, en kan ik dat allemaal goed doornemen!)

xxx
Oud 14-05-2004, 13:12
Verwijderd
ja in samengevat staat ook een hoofdstuk over natuur en milieu
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten