Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2004, 14:46
bumblebee
bumblebee is offline
Fiets.

Heb jij dat ook wel eens? Dat je in de stad loopt, en denkt “God allemachtig, wat heeft dát meisje een leuke fiets!”? Zo van “Tss.., zo’n lelijk meisje verdient niet zo’n mooi rijwiel”? Nou, ik wel. Tja, what can I say, op mijn leeftijd kijk je daar toch naar.

Fietsen zijn rare dingen. Aan de relatie met m’n ex-fiets werd een abrupt einde gemaakt bij een van de weinige bushalte’s in Franeker. Hij liet me in tranen achter, reed weg met een ander. De hufter. In mijn relatief korte leventje is me dit toch vrij vaak overkomen. Het maakt ook heus niet uit ofzo. “Je wordt er hard van” zoals mijn opa zou zeggen. En toch doet het je pijn. Ik bedoel, je hebt samen toch een hoop meegemaakt.

Sinds een tijdje heb ik een nieuw exemplaar weten te scoren. Liefde op het eerste gezicht, zou je het inderdaad kunnen noemen. Het klikte meteen. Een naam heeft ‘ie nog niet, maar voor het gemak noem ik hem even Herman. Of nee, doe toch maar Henk. Ja, mijn fiets is een echte Henk.

Henk is hét type ‘ideale fiets’. Hij vindt het helemaal niet erg om buiten te wachten als ik de zoveelste winkel in wil gaan. Elke keer als ik laveloos de kroeg uit stap, staat Henk te wachten om me naar huis te rijden.
Geen gezeur om wie de boodschappen doet, Henk gaat gewoon altijd gezellig mee.

Zucht. Ja, al klinkt het misschien een beetje naïef, maar met zo’n fiets als Henk zou ik wel oud willen worden. Dus als je dit leest, en je ziet mijn knap staaltje fabriekswerk ergens rondfietsen, blijf van ‘m af, wil je? Henk is van mij.
Oud 10-05-2004, 13:46
bumblebee
bumblebee is offline
Niets?
Oud 10-05-2004, 13:59
hippie jesse
hippie jesse is offline
Hoi
Leuk hoor, het leest makkelijk en is leuk geschreven.
Ik mis wel een beetje een clou op het eind, ik wordt tijdens het lezen niet echt geprikkeld tot iets geks of zo. Verder heb ik niet echt veel verstand van nederlands, dus schrijftechnies kan ik je niet veel opwouwends meegeven. Wel leuk dat je dat doet, dat schrijven. Moet je mee doorgaan.
Oud 10-05-2004, 18:00
songeur
songeur is offline
Ik ben het eens met hippie jesse: heel erg leuk, maar je einde is niet zo goed. Probeer nog een wat leukere clou te verzinnen (misschien kun je nog iets zeggen dat ook teruggrijpt op het begin, dan is ie extra mooi) en hij is perfect. Of nou ja, als we dan toch bezig zijn, kun je misschien een wat originelere titel verzinnen. 'Henk.' zou al beter zijn dan 'Fiets.' Maar als je het verandert, kun je beter eerst je einde aanpassen en de titel op basis daarvan maken.
Oud 10-05-2004, 18:29
Charlottetje
Charlottetje is offline
Nou vind ik gelukkig bij een column de titel een stuk minder uitmaken. (hoe vaak lees ik mijn lievelingstijdschriften wel een geweldige column met een bagger titel, maar goed)

Leuk geschreven, grappig. NIet HAHA grappig, maar kreeg wel een glimlach op mijn mond en dat is zeker goed!
Jammer alleen, inderdaad, dat het een minder spectaculair einde heeft, geen clue inderdaad, jammer, want het begon zo leuk, tot de laatse, laten we zeggen, 5 regels (ben het niet gaan tellen hoor)

Charlotte
Oud 10-05-2004, 18:31
Esther
Esther is offline
Ik vind het een leuke column om te lezen en in tegenstelling tot wat de anderen voor mij hebben gezegd, ik zou het einde niet veranderen. De titel misschien wel inderdaad, Henk vind ik al een betere.
Het is grappig dat je over een onderwerp als 'fiets' een hele column kunt schrijven, knap gedaan!
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 10:46
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Ik ben het ook niet eens met de kritiek over het einde. Ik vind het echt een leuke column, hoewel ik volgens mij de laatste tijd wel veel columns over fietsen lees, maar zeg nou zelf, het is ook een geweldig onderwerp.

Deze zin klopt volgens mij grammaticaal niet helemaal:
Citaat:
Sinds een tijdje heb ik een nieuw exemplaar weten te scoren.

Het is volgens mij dubbelop: of je zegt 'Sinds een tijdje heb ik een nieuw exemplaar', óf je zegt 'Een tijdje geleden heb ik een nieuw exemplaar weten te scoren'. Volgens mij klopt het woord 'Sinds' grammaticaal niet met de werkwoordsconstructie die jij erna gebruikt .
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 13:48
Charlottetje
Charlottetje is offline
ach, het onderwerp, mensen inspireren elkaar laten we maar zeggen, denk ik.
Ze zal dat vast niet eens expres gedaan hebben, schrijven over een fiets omdat er meer over fietsen geschreven wordt.
Het is trouwens altijd lastig hoor, een onderwerp, heel vaak is het een veel gebruikt onderwerp namelijk..

Charlotte
Oud 11-05-2004, 13:53
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Ik bedoelde het ook niet negatief, ik vind gebruiksvoorwerpen serieus altijd een ontzettend leuk onderwerp voor dit soort columns . Ik heb eens een geweldige column gelezen over een vork. Geweldig toch, als je mensen met dergelijke onderwerpen weet te boeien?!

Offtopic: sinds wanneer ben jij trouwens medewerker charlot? Wat hip
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 14:46
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
Fladdergeval schreef op 11-05-2004 @ 14:53 :
Offtopic: sinds wanneer ben jij trouwens medewerker charlot? Wat hip
ow joh, je wil niet weten hoe hip ik ben sinds wanneer, een weekje ofzo? omdat ik uitreksels ga schrijven voor s.com en om alle voorwaarden wat sneller te kunnen bespreken is er een topic op het medewerkersforum geopend, mja, daar moet je dan wel toegang tot hebben, niet waar? ratelderatelderatel

Charlotte
Reageren

Regels voor berichten