Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2004, 15:52
bassgirl
bassgirl is offline
hey, er zit MS in mijn familie en als mn vader drager is heb ik de kans dat ik het ook heb, de laatste tijd nogal veel pijn als ik maar kleine dingetjes gedaan heb.. ik heb hypermobiliteitsyndroom daar hoort het ook bij maar ik heb het dan veel meer dan de meeste mensen, na een klwartier staan of lopen heb ik al pijn en na langer als een half uur dreunt het maar door en door de hele dag. maar ik zit te toch wel af te vragen of het niks met MS te maken heeft.. dus weten jullie wat de 1e kenmerken zijn van MS

(mn oma weet niet dat ik het weet dus ik kan het haar zelf niet vragen)
Oud 14-05-2004, 15:59
Verwijderd
Veel meer dan 'de meeste mensen' of 'veel meer dan de meeste mensen met het hypermobiliteitsyndroom'? (ff voor de duidelijkheid )

De kenmerken van MS zijn btw ook gewoon op internet te vinden, ff zoeken met bijvoorbeeld Google.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 16:15
bassgirl
bassgirl is offline
nou de meeste mensen met hypermoiliteitssyndroom hebben geen of weinig pijn.. dat bedoelde ik en ik dus wel degelijk

en voor dat ms zal ik es zoeken.
Oud 14-05-2004, 16:21
Konijn
Konijn is offline
Over het beginnen van MS:

De leeftijd waarop de eerste ziekteverschijnselen zich kunnen voordoen ligt meestal tussen het twintigste en veertigste levensjaar. MS komt drie keer zo vaak bij vrouwen dan bij mannen voor, de oorzaak hiervan is nog onbekend. We weten ook nog niet waarom MS bij vrouwen op jongere leeftijd dan bij mannen begint.

MS openbaart zich vaak met vage klachten zoals: moeheid, plotseling slecht zien, krachtsverlies in de armen en/of benen, verminderde controle over de blaas en gevoelsstoornissen. Meestal volgt hierna een tijd van herstel, waarna zich na een paar maanden, soms wel een paar jaar, weer nieuwe uitvalsverschijnselen voordoen.

Klachten en verschijnselen

De volgende klachten en verschijnselen kunnen bij MS ontstaan:

Motoriek: krachtsverlies, spasticiteit, krampen, stijfheid
Sensibiliteit: tintelingen, prikkelingen, doofheid, pijnaanvallen, gevoelsstoornissen zoals koude voeten, spierpijn
Coördinatie: trémoren, spraakstoornis, duizeligheid, draaiduizeligheid
Hersenstam: zenuwpijn, gevoelsstoornis in het gezicht, dubbelzien
Gezichtsvermogen: zenuwontsteking aan een of beide ogen, oogsiddering
Blaas: toegenomen aandrang, achterblijven van urine, incontinentie
Seksueel: libidoverlies, impotentie, genitale pijn, vermindering van het gevoel
Darmen: obstipatie, incontinentie
Moeheid: moeheid in rust, snelle vermoeibaarheid
Cognitie: geheugenstoornissen, Concentratiestoornissen

Bron
Hier staat nog veel meer info, handige site
Oud 14-05-2004, 16:34
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
bassgirl schreef op 14-05-2004 @ 17:15 :
nou de meeste mensen met hypermoiliteitssyndroom hebben geen of weinig pijn.. dat bedoelde ik en ik dus wel degelijk
Ik kom als ik op internet rondkijk ook veel tegen over HMS.
Een vorm van hypermobiliteit waar mensen wel pijn bij hebben.
Onder andere:

Pijnklachten en vermoeidheid

Het bottenstelsel wordt bij HMS patienten min of meer bij elkaar gehouden door de spieren, i.p.v. de banden. Dat betekend dus dat naast 'normaal' te functioneren de spieren ook nog eens de hele dag bezig zijn om de gewrichten vast te houden. Met een beetje inlevingsvermogen kan men zich dus voorstellen dat de spieren eenvoudig oververmoeid raken. Als een HMS patienten een kopje optilt, moet het lichaam tegelijkertijd de gewrichten bijeen houden en de grijpfunctie uitvoeren. Dus, dat is een stuk inspannender en arbeidsintensiever dan voor iemand zonder HMS. Spiertrillingen en extreme vermoeidheid van het lichaam komen veel voor bij HMS-patienten. Onder bepaalde omstandigheden zijn ook uitvalsverschijnselen mogelijk. Oorzaken hiervan kunnen bijvoorbeeld zijn: niet zelf terug te plaatsen gewrichten, afknellende gewrichten, spieroververmoeidheid of afgeknelde zenuwbanen.

Hypermobiliteitssyndroom

Niet iedereen met hypermobiele gewrichten heeft het hypermobiliteitssyndroom. Sommige mensen die je hypermobiel kunt noemen hebben nergens last van. Of er sprake is van HMS wordt bepaald aan de hand van de zogenaamde 'Brighton criteria'. Hierin wordt gekeken naar overbeweeglijkheid, pijn en nog een aantal andere factoren.

Bron
Geen officiele site ofzo, maar wel een goede tekst
Oud 14-05-2004, 16:38
Verwijderd
Citaat:
bassgirl schreef op 14-05-2004 @ 17:15 :
De mensen die ik ken die dat hebben, die hebben allemaal juist pijn...
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 16:43
weird/kirsten
weird/kirsten is offline
Mijn moeder heeft MS dus ik snap wel wat je bedoelt met als je extreem moe bent enzo dat je daar gelijk aan denkt. Maar juist omdat het een ziekte is met zoveel symptonen is er altijd wel iets bij wat je ook hebt. Tenminste vaak, als ik naar me zelf kijk dan. nou heb ik ook de ziekte van Crohn dus als ik iets heb kan het ook daar van komen maar veel symptonen komen ook overeen met MS.
Terwijl het ook makelijk een andere oorzaak kan hebben. Waarom ga je niet naar de dokter? Hij of Zij kan je misschien een reden voor je klachten geven.

Groetjes kirsten
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 16:57
bassgirl
bassgirl is offline
ah thnkx goor jullie reacties ja nou ik die dingen lees zit er bijna niks bij dat ik ook heb, nja de dingen die ik wel heb hoort bij t hypermobielgedoe
Oud 15-05-2004, 09:05
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Als jij je er zo zorgen over maakt, kan je je toch laten onderzoeken in het ziekenhuis? Dan heb je dus zekerheid of je het hebt of niet. Alleen sommige mensen willen het liever niet van te voren weten of ze het kunnen krijgen, anderen weer wel.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 13:38
Qamra
Qamra is offline
MS is toch niet erfelijk?
Oud 15-05-2004, 16:01
Konijn
Konijn is offline
Zowel omgevings- als erfelijke factoren beinvloeden de kans op het krijgen van MS.

Maar MS is dus niet erfelijk zoals wat we normaal onder erfelijk verstaan.
Oud 15-05-2004, 18:18
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Konijn schreef op 15-05-2004 @ 17:01 :
Zowel omgevings- als erfelijke factoren beinvloeden de kans op het krijgen van MS.

Maar MS is dus niet erfelijk zoals wat we normaal onder erfelijk verstaan.
Dan kan d'r vader dus ook geen drager zijn van MS. Die invloeden van erfelijke factoren zijn toch niet aan te tonen of je ze hebt? Of toch weer wel..?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 20:20
Fantôme
Fantôme is offline
ik heb geen verstand van de hele ziekte maar als ik konijn's post goed intepreteer wil dat dus zeggen dat het zeker een erfelijke ziekte is, maar dat als je de ziekte hebt de ziekteverschijnselen niet altijd tot uiting hoeven te komen omdat het ook met de omgeving waarin je leeft te maken heeft?
Oud 16-05-2004, 10:33
Konijn
Konijn is offline
De rol van omgevings- en erfelijke factoren

Hoewel bekend is dat MS een auto-immuunziekte is, is helaas nog niet bekend waarom en op welke wijze het afweersysteem ontregeld wordt. Wel is door bestudering van de verspreiding van de ziekte bekend dat zowel omgevings- als erfelijke factoren de kans op het krijgen van MS beïnvloeden. Het feit dat deze factoren nog steeds niet bekend zijn, wordt veroorzaakt doordat er vermoedelijk een combinatie van vele factoren een rol speelt en dat bovendien deze factoren waarschijnlijk voor verschillende personen anders kunnen zijn. Mogelijk kunnen omgevings- en erfelijke factoren ook het verloop van de ziekte beïnvloeden.

Het feit dat erfelijke factoren een rol spelen bij de gevoeligheid voor het krijgen van MS betekent overigens niet dat MS erfelijk is in de gebruikelijke zin van het woord. De kans dat kinderen van personen met MS ook MS ontwikkelen is heel klein en mensen met precies hetzelfde erfelijk materiaal (eeneiige tweelingen) ontwikkelen vaker niet dan wel allebei MS. Wel kan de kans op MS in sommige families hoger zijn dan het gemiddelde van 1 op 1000.

Bron
Oud 16-05-2004, 11:32
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 14-05-2004 @ 17:38 :
De mensen die ik ken die dat hebben, die hebben allemaal juist pijn...
Mijn broer heeft dat en die heeft er nooit pijn van.
Ik zelf heb er ook nog nooit pijn van gehad, maar ik heb het dan ook maar in zeer lichte vorm.
Oud 16-05-2004, 11:54
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 16-05-2004 @ 12:32 :
Mijn broer heeft dat en die heeft er nooit pijn van.
Ik zelf heb er ook nog nooit pijn van gehad, maar ik heb het dan ook maar in zeer lichte vorm.
Wees er maar blij mee.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 15:01
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 16-05-2004 @ 12:54 :
Wees er maar blij mee.
Doe ik

Regels voor berichten