![]() |
|
Over het beginnen van MS:
De leeftijd waarop de eerste ziekteverschijnselen zich kunnen voordoen ligt meestal tussen het twintigste en veertigste levensjaar. MS komt drie keer zo vaak bij vrouwen dan bij mannen voor, de oorzaak hiervan is nog onbekend. We weten ook nog niet waarom MS bij vrouwen op jongere leeftijd dan bij mannen begint. MS openbaart zich vaak met vage klachten zoals: moeheid, plotseling slecht zien, krachtsverlies in de armen en/of benen, verminderde controle over de blaas en gevoelsstoornissen. Meestal volgt hierna een tijd van herstel, waarna zich na een paar maanden, soms wel een paar jaar, weer nieuwe uitvalsverschijnselen voordoen. Klachten en verschijnselen De volgende klachten en verschijnselen kunnen bij MS ontstaan: Motoriek: krachtsverlies, spasticiteit, krampen, stijfheid Sensibiliteit: tintelingen, prikkelingen, doofheid, pijnaanvallen, gevoelsstoornissen zoals koude voeten, spierpijn Coördinatie: trémoren, spraakstoornis, duizeligheid, draaiduizeligheid Hersenstam: zenuwpijn, gevoelsstoornis in het gezicht, dubbelzien Gezichtsvermogen: zenuwontsteking aan een of beide ogen, oogsiddering Blaas: toegenomen aandrang, achterblijven van urine, incontinentie Seksueel: libidoverlies, impotentie, genitale pijn, vermindering van het gevoel Darmen: obstipatie, incontinentie Moeheid: moeheid in rust, snelle vermoeibaarheid Cognitie: geheugenstoornissen, Concentratiestoornissen Bron Hier staat nog veel meer info, handige site
||
Citaat:
Een vorm van hypermobiliteit waar mensen wel pijn bij hebben. Onder andere: Pijnklachten en vermoeidheid Het bottenstelsel wordt bij HMS patienten min of meer bij elkaar gehouden door de spieren, i.p.v. de banden. Dat betekend dus dat naast 'normaal' te functioneren de spieren ook nog eens de hele dag bezig zijn om de gewrichten vast te houden. Met een beetje inlevingsvermogen kan men zich dus voorstellen dat de spieren eenvoudig oververmoeid raken. Als een HMS patienten een kopje optilt, moet het lichaam tegelijkertijd de gewrichten bijeen houden en de grijpfunctie uitvoeren. Dus, dat is een stuk inspannender en arbeidsintensiever dan voor iemand zonder HMS. Spiertrillingen en extreme vermoeidheid van het lichaam komen veel voor bij HMS-patienten. Onder bepaalde omstandigheden zijn ook uitvalsverschijnselen mogelijk. Oorzaken hiervan kunnen bijvoorbeeld zijn: niet zelf terug te plaatsen gewrichten, afknellende gewrichten, spieroververmoeidheid of afgeknelde zenuwbanen. Hypermobiliteitssyndroom Niet iedereen met hypermobiele gewrichten heeft het hypermobiliteitssyndroom. Sommige mensen die je hypermobiel kunt noemen hebben nergens last van. Of er sprake is van HMS wordt bepaald aan de hand van de zogenaamde 'Brighton criteria'. Hierin wordt gekeken naar overbeweeglijkheid, pijn en nog een aantal andere factoren. Bron Geen officiele site ofzo, maar wel een goede tekst
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
De rol van omgevings- en erfelijke factoren
Hoewel bekend is dat MS een auto-immuunziekte is, is helaas nog niet bekend waarom en op welke wijze het afweersysteem ontregeld wordt. Wel is door bestudering van de verspreiding van de ziekte bekend dat zowel omgevings- als erfelijke factoren de kans op het krijgen van MS beïnvloeden. Het feit dat deze factoren nog steeds niet bekend zijn, wordt veroorzaakt doordat er vermoedelijk een combinatie van vele factoren een rol speelt en dat bovendien deze factoren waarschijnlijk voor verschillende personen anders kunnen zijn. Mogelijk kunnen omgevings- en erfelijke factoren ook het verloop van de ziekte beïnvloeden. Het feit dat erfelijke factoren een rol spelen bij de gevoeligheid voor het krijgen van MS betekent overigens niet dat MS erfelijk is in de gebruikelijke zin van het woord. De kans dat kinderen van personen met MS ook MS ontwikkelen is heel klein en mensen met precies hetzelfde erfelijk materiaal (eeneiige tweelingen) ontwikkelen vaker niet dan wel allebei MS. Wel kan de kans op MS in sommige families hoger zijn dan het gemiddelde van 1 op 1000. Bron
||
Citaat:
Ik zelf heb er ook nog nooit pijn van gehad, maar ik heb het dan ook maar in zeer lichte vorm.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
|