De volgorde van een sollicitatiebrief:
- je deelt mee dat je naar die baan wilt solliciteren
- je vertelt iets over jezelf (leeftijd, adres, opleiding, wat je nu doet)
- je vertelt in hoeverre je voldoet aan de eisen die in een advertentie genoemd worden
- je legt uit waarom je deze baan graag wilt: iteresse, motivatie of ervaring.
Een voorbeeld in mijn nederlands boek is:
Slocheteren, 5 januarie 2000
Nederlandse Parachutisten Vereniging
t.a.v. mevrouw C. van Aarsen
7856 PA Schaijck
Geachte mevrouw van Aarsen
In het niwuesblad van 3 januari las ik uw advertentie voor een bar- en keukenhulp. Ik wil graag voor deze vakantiebaan in aanmerking komen.
Ik ben 17 jaar en zit op dit moment in havo-5. In mei doe ik examen en het is bijna zeker dat ik slaag.
Ik denk dat ik volledig voldoe aan de eisen die u stelt. Ik heb vijf jaar Frans gehad op school en die taal ligt me wel. Ik ben al drie keer in Frankrijk op vakantie geweest en toen kon ik me daar goed verstaanbaar maken.
Verder werk ik al jaren in de kantine van de Slochterse tennisvereniging, soms als hulpje achter de bar, soms als schoonmaker en soms als hulpje in de keuken. Ik vnd het prettig werk en de baas is wel tevreden over mij.
De baan die u aanbiedt, trekt me ook aan omdat ik sportief ben en houdt van uitdagende sporten. Misschien kan ik straks wel een keer met een van de deelnemers aan het kamp meespingen. En natuurlijk is het een mooie gelegenheid om mijn franse taalvaardigheid te vergroten.
Kortom: het lijkt mij een geweldige baan en ik hoop dat u mij uitnodigt voor een gesprek.
Met vriendelijke groet,
(handtekening)
Pieter-Jan Maassen
Gasbel 3
2343 CV Slochteren
tel.: 056-938475
Nou ik hoop dat je hier iets aan hebt
Myrthe