Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-04-2004, 21:55
never mind
never mind is offline
wat gaan jullie hier van maken?

Ik ben hier opt moment mee bezig, ik begin die deugdjes te haten, bah!
Wat vinden jullie van t boek? Komen jullie er doorheen? Nog goede samenvattingen gekregen van de leraar? En: hoe gaat jullie het leren .
Oud 07-04-2004, 15:35
enigszins
enigszins is offline
Ik heb geen idee hoe het gaat worden! Ik ben ook net begonnen met wat voorbereidingswerk. Ik vind het boek best lastig, vooral omdat we de jaren hiervoor gebruik maakten van een hele andere (ik vond eenvoudiger) boeken. Van de leraar hebben we geen samenvatting gekregen, wel helpt hij ons goed met het doornemen van de stof, maar de samenvatting ga ik zelf maken. Gelukkig ga ik mn examen in met een 8 (ongeveer). Ik heb zo'n idee dat het allemaal wel gaat lukken!
Oud 07-04-2004, 18:23
never mind
never mind is offline
ja wij hebben ook samenvattingen gekregen van de leraar en ik denk dat ik nog wat dieper op de exameneisen in zal gaan (die zelf uitschrijven...). En ja daarnaast sta ik ook om en nabij de 8 gemiddeld...
heeft er misschien iemand ervaring met eerdere filosofieexamens...?
Oud 08-04-2004, 08:10
Verwijderd
-> VWO subforum
Oud 09-04-2004, 18:54
kuivaar
kuivaar is offline
Wij behandelen altijd allerlei vragen en we werken de eindtermen achterin het boek uit. En deze week hebben we ook nog een samenvatting gekregen, dat is best handig.
Als ik het boek zelf lees heb ik heel vaak het idee dat ik hetzelfde iedere keer weer tegenkom. Maar veel dingen zijn ook wel helder uitgelegd met voorbeelden ed.
Een paar weken geleden zijn we met school naar een cafe geweest waar de auteur van het boek over deugdethiek ging vertellen. Dat was wel verhelderend want de eerste hoofdstukken vond ik nogal vaag eigenlijk. Toen we zeiden dat we de eerste twee hoofdstukken nogal lastig vonden zei hij dat hij die oorspronkelijk had willen schrappen omdat ze te simpel waren .
Maar nu we alles goed bespreken in de klas en wat verder zijn wordt alles een stuk duidelijker.
Oud 14-04-2004, 08:56
Dagusti
Dagusti is offline
Citaat:
kuivaar schreef op 09-04-2004 @ 19:54 :
Toen we zeiden dat we de eerste twee hoofdstukken nogal lastig vonden zei hij dat hij die oorspronkelijk had willen schrappen omdat ze te simpel waren .
Das kut
Oud 14-04-2004, 19:00
framboos
framboos is offline
ik blijf het een heel moeilijk onderwerp. wij hebben in de laatste tentamenweek een mondeling over het hele boek gehad en daar was een goede vriend van de schrijver van het boek bij. en dat was op zich wel fijn, maar ik werd af en toe wel gek van zijn...maar wat zegt de schrijver hiervan...ik wist in het begin van het boek helemaal niet dat het vaak over de mening van de schrijver ging...ach ja..ik hoop dat ik het red..lijkt me leuk...kijk er wel tegenop..
Oud 14-04-2004, 19:20
simsalabim
simsalabim is offline
Nou ga ik me echt meer en meer afvragen hoe zo een examen eruit ziet qua vraagstelling etc.

Ik zit nog wel in 5 vwo, maar toch...
Bij ons op school vertelt die vent van filosofie een onvolgbaar verhaaltje. Daar krijg je zo af en toe een aantekeningetje bij, maar meer niet.
Een SchoolExamen mogen we moet groepjes maken, en je hebt je boek daar nooit bij nodig. Je hoeft niets te leren, etc. Je moet gewoon zeggen wat JIJ vind, bijv wat jij ziet in een bepaald plaatje.
Daarbij gebruiken we het boek ook zeer zelden (blauw boek met oranje rand).

Nu is er een meisje dat naar een andere school is gegaan, en van haar hoorde ik dat ze daar alleen maar feiten kreeg. En dat een SchoolExamen gewoon leren was.

Ik vraag me nu dus echt af hoe het echte examen er dan uit ziet?
Moet je dan wel stof uit het boek kennen (natuurlijk behandelen we de stof wel, maar niet rechtstreeks, die vent verteld zijn verhaaltje over bepaalde filosofen), of juist helemaal niet?
Oud 14-04-2004, 22:58
never mind
never mind is offline
Citaat:
simsalabim schreef op 14-04-2004 @ 20:20 :
hoe ziet een schoolexamen er uit?
Het school examen hangt van de leraar af, dat is meestal het zelfte als de toetsen die je nu krijgt.

voor HET examen (dus het centraal examen) krijg je een boekje, dit moet je leren (dus je moet weten wat de schrijfer van het boekje probeert te vertellen enzo). Daar krijg je dan volgens onze leraar een paar leer-stamp-vraagjes over maar ook eigenmeningvragen en veel vragen aan de hand van bronnen....

Het boekje wat jij krijgt is overigens kut
Oud 17-04-2004, 16:59
simsalabim
simsalabim is offline
Thnx,

Ik bedoelde het CE, niet SE.
Maar goed, ik weet het nu!
Oud 08-05-2004, 11:02
Petergym6nt
Petergym6nt is offline
Hoi iedereen!
Zijn er meer mensen in den lande die ook examen doen in Latijn en filosofie? Het valt mij op dat ze eignelijk toch wel aardig op elkaar lijken en dat vind ik erg interessant.
Cicero is volgens mij best wel een deugdenethicus, omdat hij ook bezig is met de vier kardinale deugden, die we ook zien bij Van Tongeren en Aristoteles.
Denk er eens over na en reageer...
Oud 08-05-2004, 14:19
Balance
Balance is offline
Ik pas de topictitel iets aan, omdat we eigenlijk al een Latijn topic hebben. Filosofie nog niet, dus deze wordt dat dan.
Oud 08-05-2004, 14:57
never mind
never mind is offline
Citaat:
Balance schreef op 08-05-2004 @ 15:19 :
Filosofie nog niet,
jawel... geeft verder niks

maar even terug naar cicero volgens mij heb je dan best wel voordeel als je die kardinale deugden daar al uitgebreid mee behandeld... Het was allemaal vrij nieuw voor mij.

Ze zetten wel vaker examens in een 'thema' dacht ik. Bij mij overlapten de vakken kunstgeschiedenis, filosofie en klassieke culturele vorming elkaar altijd. Ook wel handig.
Oud 08-05-2004, 15:15
Balance
Balance is offline
Citaat:
never mind schreef op 08-05-2004 @ 15:57 :
jawel... geeft verder niks

maar even terug naar cicero volgens mij heb je dan best wel voordeel als je die kardinale deugden daar al uitgebreid mee behandeld... Het was allemaal vrij nieuw voor mij.

Ze zetten wel vaker examens in een 'thema' dacht ik. Bij mij overlapten de vakken kunstgeschiedenis, filosofie en klassieke culturele vorming elkaar altijd. Ook wel handig.
oeps.. over het hoofd gezien

bij deze wordt deze topic dan toegevoegd aan de filosofietopic.
Oud 08-05-2004, 22:36
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Petergym6nt schreef op 08-05-2004 @ 12:02 :
Hoi iedereen!
Zijn er meer mensen in den lande die ook examen doen in Latijn en filosofie? Het valt mij op dat ze eignelijk toch wel aardig op elkaar lijken en dat vind ik erg interessant.
Cicero is volgens mij best wel een deugdenethicus, omdat hij ook bezig is met de vier kardinale deugden, die we ook zien bij Van Tongeren en Aristoteles.
Denk er eens over na en reageer...
Cicero was niet echt een deugdenethicus, hij rekende zichzelf totde sceptici. En natuurlijk was hij advocaat, retoricus en historicus
Oud 09-05-2004, 10:40
Croeloes
Croeloes is offline
Ik ben nu net bezig met het boekje voor filosofie. Ik ben maar begonnen bij hoofdstuk 5, omdat ik bij de hoofdstukken daarvoor erg gedeprimeerd werd. Ik vind het niet echt een goed boek voor het examen.

Ik heb ook Latijn... ik had zelf nog niet echt een verband gebracht tussen Latijn en filosofie... maar ik zal er ff naar kijken

xxxx
Oud 09-05-2004, 12:04
enigszins
enigszins is offline
Ik heb ook latijn en filosofie allebei, maar ik weet niet of ik er nou echt een voordeel mee heb. Nu heb ik latijn ook nog niet echt goed doorgenomen, dus daar kan het natuurlijk ook aan liggen. Maar van Tongeren behandelt nog wel iets meer dan alleen de kardinale deugden. En ik blijf erbij: Het filosofieboek is een rotboek Hebben jullie overigens ook oefenexamens gehad? En zo ja, en je hebt ze ook al gemaakt, hoe gingen die?
Oud 09-05-2004, 14:12
wissie
wissie is offline
Ik vind het onderwerp erg eenvoudig, maar het is wel veel leerwerk. Ik denk dat ik een redelijk tot goed cijfer ga halen op het examen, omdat ik er goed voor sta voor filosofie en we op school al veel aandacht hebben besteed aan dit examenonderwerp. Ik heb het gevoel dat ik de stof al goed ken, en ik hoop dat het examen niet al te veel op de details in zal gaan, als dat niet gebeurd wordt het makkelijk
Oud 09-05-2004, 17:32
~Rubberducky~
~Rubberducky~ is offline
Citaat:
enigszins schreef op 09-05-2004 @ 13:04 :
Ik heb ook latijn en filosofie allebei, maar ik weet niet of ik er nou echt een voordeel mee heb. Nu heb ik latijn ook nog niet echt goed doorgenomen, dus daar kan het natuurlijk ook aan liggen. Maar van Tongeren behandelt nog wel iets meer dan alleen de kardinale deugden. En ik blijf erbij: Het filosofieboek is een rotboek Hebben jullie overigens ook oefenexamens gehad? En zo ja, en je hebt ze ook al gemaakt, hoe gingen die?
Ja, wij hebben oefenexamens gehad, maar die waren niet te vergelijken met het examen zei de leraar. Ze waren nl. veel te makkelijk. Waren ze ook ja, alles zéér letterlijk. Had je over het algemeen niet veel aan hoor, dus je hebt niks gemist
Oud 10-05-2004, 09:34
juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Heeft iemand dan niet toevallig een samenvatting van hoge kwaliteit van dit boekje?
Oud 10-05-2004, 09:42
hippie jesse
hippie jesse is offline
je moet het boek gewoon 6 keer lezen, dan volg je het wel

en ik heb samen met een klasgenoot van elke filosoof een pooster gemaakt, en er op gezet wat hij over deugdethiek zei. Dus ik denk dat ik dat gedeelte er aardig goed in heb zitten
Oud 10-05-2004, 14:44
enigszins
enigszins is offline
Citaat:
juliettebinoche schreef op 10-05-2004 @ 09:34 :
Heeft iemand dan niet toevallig een samenvatting van hoge kwaliteit van dit boekje?
Ik heb een samenvatting van mn leraar gehad die ik wel handig vind. Hij heeft hem zelf gemaakt volgens mij en nu zit hij ook in de examencomissie van filosofie die de examens voorbereidt, dus misschien heb je er wat aan?
Oud 11-05-2004, 18:33
P-L-U-T-O
P-L-U-T-O is offline
hoi allemaal!

al zenuwachtig voor het examen filo?
weet iemand wat van je hoofdstuk 7 ( al die teksten enzo) moet weten?
heb trouwens van mijn leraar gehoord dat je op het examen heel consequent moet zijn met je antwoorden, alsof iedere filosoof altijd zo consequent is geweest
trouwens heeft er iemand heel misschien een goede samenvatting voor mij?
Oud 12-05-2004, 03:02
hippie jesse
hippie jesse is offline
Citaat:
P-L-U-T-O schreef op 11-05-2004 @ 19:33 :
hoi allemaal!

heb trouwens van mijn leraar gehoord dat je op het examen heel consequent moet zijn met je antwoorden, alsof iedere filosoof altijd zo consequent is geweest

de exameneisen staan achter in het boek
Oud 12-05-2004, 16:05
never mind
never mind is offline
Citaat:
hoi allemaal!

mijn leraar denkt dat er (ivm een koppige examencomissievoorzitter die nogal veel van oosterse filosofie houdt) er in ieder geval een vraag komt over chineze deugdenethiek ofzo... Naja je begrijpt wat ik bedoel
Oud 12-05-2004, 17:27
evaluna
evaluna is offline
wat kut is dit filosofie. dr staat overal tzelfde, maar dan net weer een beetje anders. word dr gek van! ben opzoek naar n goede smaenvatting van h5&6! succes met leren allemaal!
Oud 13-05-2004, 12:41
Margreeth
Margreeth is offline
Hallow!

Ook ik doe examen filosofie (heb geen Latijn, overigens, ben atheneumleerling) en ik ben op zoek naar antwoorden op de eindtermen! Dat is die lijst met wat je moet kennen, die achterin je boek staat.

Onze lessen zijn meestal nogal chaotisch en het is de bedoeling dat iedereen steeds een stuk gelezen heeft en daar vragen over stelt. Maar ja, het merendeel, ik meestal ook niet trouwens, leest het nooit en nu, twee weken voor het examen komt iedereen er in eens achter hoe veel het eigenlijk wel niet is. De leraar krijgt een beetje de schuld maar da's nie helemaal terecht...

Maar heeft iemand een goede samenvatting of de antworden op de eindtermen? Meel dan ff naar ik_word_gek_van@hotmail.com
Oud 13-05-2004, 14:39
P-L-U-T-O
P-L-U-T-O is offline
hoi,

never mind tanx, nu weet ik in ieder geval wat ik moet met die stomme teksten.
is er hier iemand al echt begonnen met leren?
ik in ieder geval nog niet, heb tot overmaat van ramp ook nog eens economie op dezelfde dag
in elk geval allemaal heeel erg veeeeeeeeeel succes met leren
Oud 13-05-2004, 21:32
never mind
never mind is offline
Citaat:
hoi allemaal!

volgens mij leraar mocht ik gewoon ook niet-consequent zijn (als in: ene keer zwaar katholiek, andere keer: heel wetenschappelijk)......
Oud 13-05-2004, 21:56
wallflower
wallflower is offline
Argh, klotefilosofie..

Sorry, vandaag de hele dag bezig geweest...
Oud 14-05-2004, 10:52
Margreeth
Margreeth is offline
Hee Enigszins, hartstikke bedankt, hij is echt geweldig, die samenvatting!

Ik heb trouwens ook eco op dezelfde dag, dat is echt zwaar klote...

Ik moet trouwens wel zeggen, ik heb het nu zelf ook helemaal samengevat en daar heb ik onwijs veel van geleerd! Het meeste begrijp ik nu en het is allemaal best helder. Je moet dan trouwens niet naar de eindtermen gaan kijken, want dan weet je het weer niet meer. 'k Heb net mn laatste les gehad, dus nu zal ikd e rest zelf moeten doen...

Succes allemaal!

owjah, mijn leraar heeft aangegeven dat je een paar teksten wel goe dmoet lezen (1, 6 en 7) en een paar niets aan hoeft te doen (2, 5, 8 en 9) De overige moet je wel lezen, maar die hoef je niet echt te bestuderen. Ik weet niet waar hij deze indeling op heeft gebaseerd, trouwens.
Oud 14-05-2004, 18:59
TimJoy
TimJoy is offline
Hoi, is het mogelijk dat ik die zeer goede samenvatting ook krijg? Alvast bedankt!
Oud 14-05-2004, 19:48
~Rubberducky~
~Rubberducky~ is offline
Zou ik die dan miss ook mogen ? Dan kan ik eens vergelijken, want tis zooooo lastig hè . Ook alvast bedankt!
Oud 14-05-2004, 22:02
never mind
never mind is offline
emailadressen? pm me maar even
Oud 15-05-2004, 08:40
enigszins
enigszins is offline
TimJoy en ~Rubberducky~, ik heb de samenvatting naar jullie gestuurd, ik hoop dat jullie er wat aan hebben!
Oud 15-05-2004, 09:03
~Rubberducky~
~Rubberducky~ is offline
Bedankt!
Oud 17-05-2004, 16:41
Croeloes
Croeloes is offline
Zou ik die samenvatting ook kunnen krijgen?

me email is carola_bl@hotmail.com

iig bedankt!
Oud 18-05-2004, 12:47
Margreeth
Margreeth is offline
Misschien is het handig om 'm gewoon op de website van scholieren te zetten...

Ik moet trouwens zeggen dat ik door zelf een samenvatting te maken, het meeste geleerd heb! Ik overzie en begrijp nu volgens mij alles.
Oud 18-05-2004, 15:49
enigszins
enigszins is offline
Citaat:
Margreeth schreef op 18-05-2004 @ 12:47 :
Misschien is het handig om 'm gewoon op de website van scholieren te zetten...

Ik moet trouwens zeggen dat ik door zelf een samenvatting te maken, het meeste geleerd heb! Ik overzie en begrijp nu volgens mij alles.
Hier stond dus de samenvatting, maar onderhand heb ik hem weer verwijderd... aangezien m'n leraar het liever niet had dat ik hem hier neerzette (hij heeft hem immers gemaakt). Sorry!

Laatst gewijzigd op 19-05-2004 om 09:23.
Oud 19-05-2004, 09:27
Croeloes
Croeloes is offline
ik zit toch een beetje met die eindtermen.... door de samenvatting is alles echt serieus een stuk duidelijker geworden, maar als ik naar de eindtermen ga kijken, word ik weer een beetje depri.... ik probeer nu de antwoorden op die eindtermen te vinden/te maken

Als iemand de antwoorden daarop heeft zijn ze natuurlijk altijd welkom
Oud 25-05-2004, 17:13
Tryptamine
Tryptamine is offline
Als iemand die samenvatting naar yall@hotmail.com zou willen sturen; graag
Oud 25-05-2004, 20:45
Metallinos
Metallinos is offline
Ook ik zou erg blij zijn met een extra samenvatting.

gregmetallinos@hotmail.com
Oud 25-05-2004, 20:52
Thibaudaux
Thibaudaux is offline
ik zou ook graag die samenvatting willen hebben

wilhemien@planet.nl
Oud 26-05-2004, 10:37
~Rubberducky~
~Rubberducky~ is offline
Ik zit te leren, maar ik snap eigenlijk het verschil tussen de intellectuele deugden en de karakterdeugden niet.

Ik snap wel wat ze zijn, maar als je ze in de praktijk moet toepassen wordt een beetje problematisch .

Als iemand dat even zou willen uitleggen?

Ik ben blij als ik hier nog een 5 voor kan halen....
Oud 26-05-2004, 11:47
gregor
gregor is offline
is het niet zo dat intellectuele deugden vallen de redenen met je rede en karakterdeugden afhangen van het karakter van iemand, en dus zeg maar zijn bepaald door normen van buitenaf zonder dat je middels je rede erachter kan komen wat die normen zijn?
Oud 26-05-2004, 12:20
~Rubberducky~
~Rubberducky~ is offline
Citaat:
gregor schreef op 26-05-2004 @ 12:47 :
is het niet zo dat intellectuele deugden vallen de redenen met je rede en karakterdeugden afhangen van het karakter van iemand, en dus zeg maar zijn bepaald door normen van buitenaf zonder dat je middels je rede erachter kan komen wat die normen zijn?
Nou, ik weet dat de intellectuele deugden ontstaan door middel van onderricht en oefening.
De karakterdeugden ontstaan door middel van opvoeding en aard.

Maar als je het nou in verband moet gaan brengen met de natuur, welke past er dan het beste bij?
Zal dan wel karakterdeugden zijn, omdat je opgevoed wordt fatsoenlijk met de natuur om te gaan. Of niet?
Oud 26-05-2004, 12:20
aanee
aanee is offline
bij ons in de klas gaan de antwoorden op de eindtermen langs iedereen over de mail. Als iemand ze dus nog wil hebben moet diegene zijn e-mailadres maar even hier neerzetten...
Oud 26-05-2004, 12:25
~Rubberducky~
~Rubberducky~ is offline
Citaat:
aanee schreef op 26-05-2004 @ 13:20 :
bij ons in de klas gaan de antwoorden op de eindtermen langs iedereen over de mail. Als iemand ze dus nog wil hebben moet diegene zijn e-mailadres maar even hier neerzetten...
zaaimelody@hotmail.com

Graag !
Oud 26-05-2004, 12:28
~Rubberducky~
~Rubberducky~ is offline
Bedankt!
Oud 26-05-2004, 12:29
aanee
aanee is offline
graag gedaan

Regels voor berichten