Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2001, 15:13
maaike0
maaike0 is offline
Ik heb geleerd dat dit op drie manieren kan, namelijk door:

-osmose
-diffusie
-Actief transport door membraaneiwitten
-endo- of exocytose

Maar nergens staat echt goed uitgelegd wat dit nu precies betekent en wat de verschillen zijn, kan iemand van jullie me hierover misschien iets meer uitleggen?

Alvast bedankt!
Oud 16-06-2001, 13:38
autodropje
autodropje is offline
ik weet alleen osmose en diffusie

diffusie= De neiging van moleculen om zich gelijkmatig over een ruimte te verspreidden tot dat de concentratie overal even groot is. Drijvende kracht is warmte beweging van de moleculen.

osmose= diffusie door een halfdoorlatende (semi-permeabele) wand. (dat is een wand/membraan die wel de kleine moleculen van een oplosmiddel (bijv. water) doorlaat, maar niet de grote moleculen van een opgeloste stof (bijv. zout of suiker)
het vervolg is waterverplaatsing in één richting.

als je bijv. een bak met water hebt met in het midden zo'n semi-permeabele wand en je gooit er rechts suiker in, dan is aan die kant dus minder water en gaat er meer water heen (door diffusie) waardoor je links minder water als rechts krijgt.
Dit samen heet osmose.

Cellen in het lichaam kun je vergelijken met één kant van de bak met water. Om de cellen zit een semi-permeabel vlies

ik hoop dat je hier wat aan hebt

------------------
Enjoy life . There's plenty of time to be dead

[Dit bericht is aangepast door autodropje (16-06-2001).]
Oud 16-06-2001, 19:14
maaike0
maaike0 is offline
HEY!!!!!!

heel erg bedankt, hier heb ik zeker wat aan !!!!!!!!!TNX!!!!!!!!!!
Oud 19-06-2001, 16:59
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
maaike0 schreef:
HEY!!!!!!

heel erg bedankt, hier heb ik zeker wat aan !!!!!!!!!TNX!!!!!!!!!!
graag gedaan hoor
Reageren

Regels voor berichten