Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-05-2001, 14:30
Isa
Isa is offline
wit licht zijn alle kleuren bij elkaar heb ik geleerd.
betekent dit ook dat er infrarood en untraviolet, de onzichtbare kleuren dus, bijzitten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-05-2001, 14:38
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
wit licht zijn alle kleuren bij elkaar heb ik geleerd.
betekent dit ook dat er infrarood en untraviolet, de onzichtbare kleuren dus, bijzitten?
Als ik me niet vergis hoeven die er niet in te zitten, maar meestal zit IR en UV er wél in. Volgens mij verantert het niet van kler als je die tweee eruit filtert...
Oud 31-05-2001, 15:08
Chakotay
Chakotay is offline
Nee, die hoeven er inderdaad niet in te zitten. Kleuren worden immers gevormd door alle kleuren in het voor ons waarneembare spectrum. Aangezien, dat Infrarood en ultraviolet op een voor ons onzichtbare golflengte zitten, bepalen die niet de kleuren.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2001, 12:57
Isa
Isa is offline
en als wij nou infrarood en ultraviolet wel konden zien? zou licht dat uit slechts rood-oranje-geel-groen-blauw-indigo-violet bestaat nog steeds wit zijn?
Met citaat reageren
Oud 02-06-2001, 15:24
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
en als wij nou infrarood en ultraviolet wel konden zien? zou licht dat uit slechts rood-oranje-geel-groen-blauw-indigo-violet bestaat nog steeds wit zijn?
tja... als je het woord wit als definitie ziet dan niet, want de omschrijving van wit is volgens mij: "de som van alle kleuren licht in het door ons zichtbare spectrum".

Als je wit ziet als de kleur die wij wit noemen zou ik het erlijk gezetgd niet weten (ik ben hgeen bij!). Ik denk dat we wit dan inderdaad niet meer als wit zouden zien.
Oud 09-06-2001, 19:22
viberator
viberator is offline
infrarood voel je als warmte b.v. je lichaam en ultraviolet weet ik niet uit mijn hoofd
Oud 09-06-2001, 21:08
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
viberator schreef:
infrarood voel je als warmte b.v. je lichaam en ultraviolet weet ik niet uit mijn hoofd
UV zorgt voor de kleuring van de huid tog?

Oud 10-06-2001, 10:30
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
Tampert schreef:

Je hebt UV-A, UV-B en UV-C

UV-C is erg gevaarlijk voor je huid (wordt ook opgenomen in de ozonlaag), UV-A zorgt voor huidsveroudering en UV-B voor huidsverkleuring.

Verder is het zo, dat hoe kleiner de golflengte van het licht des te meer energie het licht bevat.

Voor de energie van 1 foton voor een bepaalde golflengt bestaat de formule:

Ef = h * f
Wat hetzelfde is als:
Ef = (h*c)/labda

Bij deze formule geldt:
Ef = energie van 1 foton
h = constante van Planck (= 3,37 * 10^-19 J)
c = constante lichtsnelheid (=3,00 * 10^8 m/s)
f = frequentie van het licht
labda = golflengte

Infrarood heeft een kleine golflengte => veel energie per foton. Bij UV is dit weer andersom.

Vergeet niet dat de sterkte van het licht ook afhankelijk is van de intensiteit van het licht (dus het aantal fotonen per seconde).

[Dit bericht is aangepast door GinnyPig (10-06-2001).]
Oud 11-06-2001, 18:37
Isa
Isa is offline
Citaat:
GinnyPig schreef:

UV-C is erg gevaarlijk voor je huid (wordt ook opgenomen in de ozonlaag), UV-A zorgt voor huidsveroudering en UV-B voor huidsverkleuring.

aha, wat is het verschil tussen die 3 soorten UV? heeft UV-A een kleinere of juist grotere frequentie dan UV-C?

Verder is het zo, dat hoe kleiner de golflengte van het licht des te meer energie het licht bevat.

Voor de energie van 1 foton voor een bepaalde golflengt bestaat de formule:

Ef = h * f
Wat hetzelfde is als:
Ef = (h*c)/labda

Bij deze formule geldt:
Ef = energie van 1 foton
h = constante van Planck (= 3,37 * 10^-19 J)
c = constante lichtsnelheid (=3,00 * 10^8 m/s)
f = frequentie van het licht
labda = golflengte

dit snap ik allemaal niet maar ik ben dom.

Infrarood heeft een kleine golflengte => veel energie per foton. Bij UV is dit weer andersom.

volgens mij vergis je je. het is juist andersom. rood licht heeft een lage frequentie, dus Infrarood heeft een nog lagere (langzamere, minder trillingen per sec.) frequentie. Violet heeft de hoogste frequentie van het zichtbare spectrum, dus UV heeft dan een nog hogere (snelle, veel trillingen per sec.) frequentie, en dus meer energie.

Vergeet niet dat de sterkte van het licht ook afhankelijk is van de intensiteit van het licht (dus het aantal fotonen per seconde).

ok.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2001, 20:31
Zorkman
Zorkman is offline

just
de pigmentcellen verkleuren daardoor
maar teveel is ofcoarse schadelijk
Oud 16-06-2001, 22:04
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
aha, wat is het verschil tussen die 3 soorten UV? heeft UV-A een kleinere of juist grotere frequentie dan UV-C?
UV-A licht het dichtsbij het zichtbaar licht, als je het spectrum bekijkt. Deze heeft dus de kleinste golflengte.

Citaat:
Kenny McCormick schreef:
volgens mij vergis je je. het is juist andersom. rood licht heeft een lage frequentie, dus Infrarood heeft een nog lagere (langzamere, minder trillingen per sec.) frequentie. Violet heeft de hoogste frequentie van het zichtbare spectrum, dus UV heeft dan een nog hogere (snelle, veel trillingen per sec.) frequentie, en dus meer energie.
Yup, je hebt gelijk. Fout van mij.

Je kan het (nu ik het zo bekijk) ook uit de formule afleiden:

Ef = h * f

h = constant.
Wordt f (=frequentie) groter, dan zal Ef (=energie van een foton) ook groter worden. Een grotere frequentie staat dus gelijk aan meer energie per foton.
Oud 20-06-2001, 13:35
Isa
Isa is offline
Citaat:
GinnyPig schreef:
UV-A licht het dichtsbij het zichtbaar licht, als je het spectrum bekijkt. Deze heeft dus de kleinste golflengte.
Volgens mij vergis je je, als UV-A dicht bij zichtbaar licht ligt, dan heeft het juist de grootste golflengte van de 3 soorten UV-straling.

Infrarood =grote golflengte
rood tot violet=van een grote naar een steeds kleinere golflengte

UV-A tot UV-C =steeds kleinere golflengte.

Met citaat reageren
Oud 20-06-2001, 13:38
Isa
Isa is offline
Citaat:
GinnyPig schreef:

UV-A voor veroudering hmm? dan kan ik maar beter nooit buiten komen als ik een mooie huid wil houden.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2001, 16:18
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
UV-A voor veroudering hmm? dan kan ik maar beter nooit buiten komen als ik een mooie huid wil houden.
ja, geloof het of niet, maar het is echt zo
Reageren

Regels voor berichten