Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2004, 10:55
Tjkmjt
Tjkmjt is offline
Hallo,

Ik ben bezig met een verslag voor scheikunde over een demonstratiepracticum waarin o.a. de verdampingstijd van 0,5 mL water en van 0,5 mL ethanol werd gemeten door de docent.

Nu heb ik in mijn schrift bij de verdampingstijd van water 2 minuut 11 staan, en bij de verdampingstijd van ethanol 5 minuut 56.

Moet dit niet andersom zijn? Het lijkt mij namelijk logisch dat de verdampingstijd van water groter is dan die van ethanol, waar nog allemaal CH-groepen aan hangen.

Met andere woorden: heb ik het verkeerd opgeschreven of is hier sprake van een scheikundig verschijnsel dat ik als vierdeklasser nog niet kan verklaren?

Bij voorbaat dank!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-05-2004, 11:05
Tjkmjt
Tjkmjt is offline
Bedankt voor je reactie!
Maar waarom is het dan moeilijker om ethanol te laten verdampen dan water? Dat kan toch (onderling) ook H-bruggen vormen?

Overigens: volgens BINAS tabel 11 is de verdampingswarmte van water
2,26 * 10^6 J / kg
en die van ethanol
0,84 * 10^6 J / kg
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 11:21
sdekivit
sdekivit is offline
sorry ik zat ff lomp te doen

--> kookpunt van ethanol is lager dan van water --> water is moeilijker te verdampen

solly
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 11:23
Tjkmjt
Tjkmjt is offline
Het geeft niets, hoor, nu weet ik tenminste zeker wat ik moet opschrijven.
Bedankt!
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 11:24
sdekivit
sdekivit is offline
ok
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 13:38
snookdogg85
snookdogg85 is offline
Citaat:
Tjkmjt schreef op 16-05-2004 @ 11:55 :
Hallo,

Ik ben bezig met een verslag voor scheikunde over een demonstratiepracticum waarin o.a. de verdampingstijd van 0,5 mL water en van 0,5 mL ethanol werd gemeten door de docent.

Nu heb ik in mijn schrift bij de verdampingstijd van water 2 minuut 11 staan, en bij de verdampingstijd van ethanol 5 minuut 56.

Moet dit niet andersom zijn? Het lijkt mij namelijk logisch dat de verdampingstijd van water groter is dan die van ethanol, waar nog allemaal CH-groepen aan hangen.

Met andere woorden: heb ik het verkeerd opgeschreven of is hier sprake van een scheikundig verschijnsel dat ik als vierdeklasser nog niet kan verklaren?

Bij voorbaat dank!
Of jij hebt 't verkeerd opgeschreven of je docent is verkeerd

Een molecuul ethanol kan met 2 andere ethanol-moleculen H-bruggen vormen, een watermolecuul kan met 3 andere water-moleculen H-bruggen vormen. Er is dus meer energie nodig om 3 H-bruggen/molecuul te verbreken dan 2 H-bruggen/molecuul en derhalve heeft etahanol een lager kookpunt dan water.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten