![]() |
|
![]() |
Gistermiddag heeft mijn vriend het uitgemaakt. We hebben ruim 16 maanden met elkaar gehad. Hij is net 5 maanden op uitzending geweest naar Bosnie en moest nog een maand gaan. Op 2 maart had hij 10 dagen verlof, alles ging perfect. Weekendje weg geweest, filmpjes kijken, langs familie en vrienden. Gewoon super.
De laatste dag voelde hij zich zwaar beroerd. Wij het SituatieCentrum gebeld (is van defensie) en die zeiden dat hij beter thuis kon blijven en langs een arts moest gaan. Dus hij naar een arts, bleek dat hij panieksstoorenissen heeft (zie www.maat-kracht.nl) Afgelopen weekend ging het helemaal mis, we kregen knallende ruzie omdat hij zei dat hij naar ze moeder ging, maar toen bleek dat hij gewoon in de kroeg zat. Die avond hadden we alles bij gelegd. Die zondag zou hij even langs een vriend van hem gaan een zaag ophalen. Hij was de hele dag en avond weg. Bleek dat hij bij zijn vader zat om na te denken. Hij kwam rond 00.00 thuis en zei dat hij twijfelde en een time out wou. Hij twijfelde vanwege de ruzies die we in het verleden allemaal hebben gehad. Ik ging helemaal over de rooie want dit kwam onverwachts. Maandag heeft hij me naar huis gebracht. Gister belde hij me op en vertelde dat hij eruit was en dat het uit is. Ik viel compleet stil...we waren verloofd, ik had een tattoo van hem, we hadden onze toekomst al gepland. Hij negeert me nu totaal, op ze cu2 site heeft hij (voor mijn doen) pijnlijke dingen staan. Relatie: Nee nog niet. Beste gevoel: Nog nooit gevoeld Beste plek om iemand ten huwelijk te vragen: Mag ik daar later op terug komen Tattoo: Ja twee, een panter en een draak. Verder is zijn site erg depressief. Te maken met de panieksstoorenissen???? Dit zijn dingen die hij normaal nooit zou doen. Ik ken hem bijna 4 jaar dus weet hoe hij in elkaar zit. Maar de laatste tijd doet hij gewoon heel erg raar. Ik denk dat het te maken heeft met de paniekstoorenissen. Want hij kan niet eens zeggen dat hij nog van me houdt. Ik ben gewoon bang dat hij straks instort hierdoor. Toen ik hem gister nog belde nam hij erg boos de telefoon op. En die dingen op de site...hij zit vol met woede en agressie... Zijn er mensen die deze situatie hebben meegemaakt? Wat moet ik hiermee? Afwachten en hopen dat hij straks terugkomt en inziet dat hij ziek is? Het kan toch niet zomaar over zijn na 16 maanden? Ineens uit het niks? Kan het aan zijn ziekte liggen? Iemand die z'n ervaring wil delen?
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Dank je wel voor je reactie.
Ik probeer hem te steunen en met hem te praten, maar hij sluit zich af van mij. Hij negeert me, smst niet terug, laat gewoon niets van zich horen. Ik wil hem heel erg graag helpen ookal kan ik de relatie niet meer redden. Hoe kan ik hem in laten zien dat hij ziek is?? Mensen met ervaring...op welk 'punt' werden jullie 'wakker'?? Is er een manier dat ik die panieksvrees ff breek en zijn hart weer laat spreken. Ik weet dat hij nog van me houdt, maar hij zegt van niet. Dan kan toch niet over zijn na 3 dagen?? Vandaag heb ik hem een gedicht geschreven (www.sfor-gedichten.tk, onder verlies) hopen dat dit wat bij hem losmaakt....
|
![]() |
Tja het is moeilijk allemaal.. maar verder is het ook voor ons ntuurlijk erg moelijk in te schatten wat hij denkt/voelt en wel/niet wil.
Wat me verder nog opvalt: "De laatste dag voelde hij zich zwaar beroerd. Wij het SituatieCentrum gebeld (is van defensie) en die zeiden dat hij beter thuis kon blijven en langs een arts moest gaan. Dus hij naar een arts, bleek dat hij panieksstoorenissen heeft" Je zegt dat die hij zich die laatste dag zwaar beroerd voelde.. maar was dit eenmalig? Een eenmalige paniekaanval is goed mogelijk.. maar dan heb je nog niet direct een paniekSTOORNIS. De precieze criteria die aangehouden worden volgende de zogenaamde DSM-IV standaard is hier te vinden: http://www.geocities.com/morrison94/anxiety.htm (inc. een hele lijst aan symptomen) Het verbaast me dus een beetje, aangenomen dat hij zich alleen die ene dag zo beroerd voelde(!), dat die arts het meteen op deze manier stelde. Als ik dit tenminste goed uit je eerste bericht begrepen heb!. "Afgelopen weekend ging het helemaal mis, we kregen knallende ruzie omdat hij zei dat hij naar ze moeder ging, maar toen bleek dat hij gewoon in de kroeg zat." Als hij echt last heeft van een panierkstoornis doet hij er heel erg verstandig aan om: - Alchohol te vermijden - Koffie en/of andere 'oppeppende' middelen te vermijden - Een -VAST- en redelijk normaal dag/nachritme c.q. slaappatroon aan te houden - Er tenminste over proberen te praten, ook als is het maar met een vertrouwenspersoon Daarnaast nog twee tips die mij geholpen hebben: - Hoe meer je je er tegen verzet, des te meer weerstand/wrijving je in jezelf oproept -> grotere kans op nieuwe aanval. Zo mogelijk accepteren dat het er nu even bijhoort. werkt prima in combinatie met: - Blijf zoveel mogelijk de dingen doen die je voor het begon ook deed. Vermijdingsgedrag is een valkuil.. waar je maar met heel veel wilskracht weer uitkomt. Dus ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En dat snap ik niet helemaal. Ik kreeg juist een combinatie van paniekaanvallen en pleinvrees. Ik durfde amper nog een brood bij de bakker te halen als 4e jaars HBO ![]() Wat een hel was dat.. echt.. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Mijn vriendje heeft het een week of drie geleden ook uitgemaakt, uit paniek. Niet omdat hij een stoornis heeft hoor, hij is verder wel de meest stabiele persoon die je je kunt voorstellen. ![]() Toen ik terug kwam waren we allebei bekomen en nu gaat het heel goed. - Heb jij dus iets gedaan wat hij erg moeilijk vond de afgelopen tijd? - Maak hem duidelijk dat je er nog voor hem bent maar; - SMS hem niet tienduizend keer en ga iets voor jezelf doen, dan krijgt hij ook meer respect voor je. En uiteindelijk ga je voor elkaar, of niet. Je kunt niet aan de gang blijven met knipperlichten. |
![]() |
|
![]() |
hallo,
Ik heb ook al 5 jaar last van een paniekstoornis met agorafobie. Waarschijnlijk heeft jouw vriend ook agorafobie, dat houdt in dat je erg bang en onzeker bent in situaties dat je een paniekaanval zou kunnen krijgen maar niet weg kunt vluchten[zoals een bioscoopzaal, file, vergadering etc ] Ik heb het er zelf erg moeilijk mee (gehad), 1 vriend weet het van me , maar mijn andere vrienden die ik nu niet meer heb maar dat is een ander verhaal, die wisten het niet. Als we bijvoorbeeld weggingen met de auto ofzo met die vrienden dan was ik al in angst van "gaan we niet te ver van huis want als ik een paniekaanval krijg moet ik thuis zijn in 2 sec omdat ik me daar thuis voel, want dan houdt dat hyperventileren wel op" op een gegeven moment stop je met afspreken, maar vaak sprak ik dan wel af, gaf geen kik natuurlijk of ik een naanval had want ik wou niet dat zij dat wisten. Vervelend wel want het sloopt en maakt je moe en chagarijnig en vooral eenzaam,machteloos en depressief. Ik ben nu een jaar in therapie bij een psychiater en slik ook medicijnen elke avond. Misschien is het eens goed om met jouw vriend in therapie e gaan, medicijnen helpen erg gesprekken ook, want mijn paniekaanvallen [ ben nu 18 jr ] die hebben een relatie met mijn jeugd waar ik trieste dingen heb meegemaakt en die krijg ik nu weer onbewust terug in paniekaanvallen [ = paniekstoornis ] Verdiep je anders is in paniekstoornissen : www.paniekaanval.nl Sterkte en succes, toch vind ik dat je vriend niet zo moet reageren tegen jou, want ik kan ook gewoon de telefoon opnemen zonder dat ik cagarijnig ben, hij moet het idee paniekstoornis ook niet MISbruiken. Sterkte, Devilcat ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Advies gevraagd bij 2,5 jaar durende relatie Jongen_22 | 32 | 17-03-2009 14:54 | |
Psychologie |
ben zo verdomd onzeker, al zo lang.. devilcat | 12 | 29-07-2003 16:56 |