Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-05-2004, 18:50
duifeltje
duifeltje is offline
Ik heb een pony, en gelukkig heb ik nu ook les zodat het steeds beter gaat (zie andere topic van mij) maar ik heb gemerkt dat als het een keer niet gaat, ik niet alleen de controle over m'n pony maar ook over mezelf verlies. 'k ga helemaal flippen en reageer dat dan op een verkeerde manier af (als je begrijpt wat ik bedoel ) en daardoor wil m'n pony ook niet luisteren, want wie luistert er nou naar iemand die niet eens rustig kan blijven?

Het is niet zo dat ik hem helemaal mishandel ofzo hoor () maar ik ga bijv. expres bonken als hij in draf gaat zonder dat het de bedoeling is, ben veel te onrustig met z'n mond en kan m'n benen niet meer stil houden. En ik kom er altijd achter als het al te laat is en dan wordt ik helemaal pissig op mezelf en wordt het alleen maar erger.

Het is ook zo dat ik van mijn instructrice links-recht moet doen met mijn teugels om hem rustiger te laten lopen terwijl het bij mij veel beter werkt als ik gewoon zacht druk op de teugels leg. Moet ik nou gewoon keihard in z'n mond zagen (wat dus eerst wel hielp maar nu niet meer) of zal ik het gewoon voortaan op mijn eigen manier doen? (en ik zal het ook nog wel even vragen aan m'n instructrice)

Dus, wie heeft er tips om gewoon kalm te blijven, ookal is je pony nog zo onrustig? En hoe kan je oefenen je zit niet in evenwicht te houden met je teugels maar met je benen?

p.s.: ik plaats het hier en niet op psychologie o.i.d. omdat ik denk dat hier de meeste paarden-mensen rondzwerven die mijn probleem misschein herkennen.
Oud 08-05-2004, 20:31
hodelahitie
hodelahitie is offline
Door te zagen krijgt je pony een harde mond, ik zou dat dus nooit doen eigenlijk. Je kunt hem beter op een volte zetten en jezelf lang maken en rustig een ophouding maken. Dat doe ik tenminste altijd. Of gewoon rustig tegen hem praten. En als hij in draf te snel gaat rustiger gaan lichtrijden (mijn paard reageert daar heel goed op) en dan is een ophouding maken meestal niet eens nodig.

Voor je evenwicht kun je misschien aan de longe zonder teugels rijden. Gewoon met je armen over elkaar of je armen gestrekt etc. Misschien kun je aan je instructrice vragen of ze je wil longeren en dat jij dan een knoop in je teugels legt en dan zo gaat rijden. Gewoon met je armen los langs je, over elkaar, gestrekt, rondjesdraaiend wat je maar wil eigenlijk.

Wat je aan je 'flippen' kunt doen weet ik niet echt, misschien iemand laten kijken die er elke keer meteen wat van zegt. Of gewoon zelf eerst nadenken voordat je dat gaat doen... Want het heeft toch geen nut.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 22:15
Verwijderd
Wat hodel al zei, probeer rustig te blijven en zet m op de volte.
Maar ik reageer nu op de rest....;
Ik vind het best gemeen van je dat je je afreageer op je pony, niet in grootte mate zie ik, maar tog wel degelijk. Een paardenrug is heel kwetsbaar en ik vind dat je dat dus absoluut niet maag doen!
Als jij je zo snel opwind, ongeduldig bent en je geen plezier heb in het rijden, dan moet je het niet doen!!! Ik vind het wel weer een goed punt van je dat je het van jezelf opmerkt en je het ook niet leuk vind van jezelf..... probeer sowieso heel veel aan je geduld te werken, weant dit kan niet!
Je verpest je pony'tje ermee, het vertrouwen tussenbeide en je plezier......
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 01:55
Roxy
Roxy is offline
Natuurlijk moet je het eerst altijd technisch op proberen te lossen en dus niet lomp gaan zagen, maar er zijn ook paarden waarbij zachte druk totaal geen effect heeft en een hulp waar totaal geen effect op komt is nog erger dan een harde hulp. Dus kun je in dat geval misschien beter de eerste paar keren lomp zijn en dan zal hij zelf ook de link gaan leggen dat het de bedoeling is dat ie dan effe moet remmen, en dan kun je die hulp weer zachter gaan geven zodat het ook minder rottig kan.. Maargoed als bij die van jou zachtjes beter werkt is het onzinnig om te gaan trekken.. Ik zou dat even overleggen met degene die les geeft. Als ie alleen rustiger moet draven vind ik zagen sowieso niks, dat lijkt mij alleen in extreme situaties toepasselijk.. Rustiger lichtrijden en een druk houden tot ie reageert en dan weer los lijkt me beter..

Zelf rustig blijven is natuurlijk voor iedereen anders, waarschijnlijk gaat het sowieso wel over als je meer ervaring krijgt met rondspringende en misschien jonge paarden.. Maargoed daar heb je nou niks aan, aangezien je het zelf niet merkt is het misschien handig om zo vaak mogelijk iemand te laten kijken en dat die meteen begint te roepen als je zo bezig bent.. Als dat niet mogelijk is dan moet je toch maar proberen jezelf kalm te krijgen, zet hem terug naar stap als dat mogelijk is en anders denk aan je ademhaling en denk na over wat je doet.. Iets anders zou ik ook niet weten..
Oud 09-05-2004, 14:38
duifeltje
duifeltje is offline
Ok iedereen bedankt vor de tips. Ik ga echt zeker mijn best doen (en meestal gaat het ook wel goed hoor ). Als hij nu druk doet zal ik gewooooon kalm blijven.
Oud 09-05-2004, 17:25
AngelLena
AngelLena is offline
Eerst zal je aan jezelf moeten werken voordat je weer met je paard gaat werken. Van een stresskip die alles doet wat eigenlijk alleen maar in je eigen nadeel werkt leert je paardje niets. Dus leer eerst zelf rustig blijven, hoe moeilijk het ook is. Als je jezelf onder controle hebt, en het beestje gaat draven terwijl dat niet mag: stel hem de keuze. Hij mag draven, maar dan maak je het hem moeilijk (zeer kleine cirkel inzetten), hij mag ook gaan stappen zoals het hoort, wordt het hem verder ook niet moeilijk gemaakt.

Als ik lesgeef en ik zie iemand zagen met de teugels, dan wordt die hardhandig van dat paard afgeworpen als mijn paardjes die ruiter dan nog niet zelf van de rug hebben gegooid. Dat accepteer ik absoluut niet! Het heeft ten eerste totaal geen zin, het wekt een schrikreactie op met als gevolg dat het paard er de eerste paar keer over na moet denken en dus rustig aan gaat doen, maar daarna denken ze bekijk het maar. Zijn mond wordt er bij elke keer weer meer ongevoelig van, na een jaar kan je de mond van je beestje afschrijven.

Ga werken aan je zit. Laat hem wennen aan jouw houding, ga bv eens als je in stap zit overdreven je gewicht naar voren leggen. Je paard zal gaan draven als jij veel op je gewicht rijdt. Leg je gewicht eens ver naar achteren, zak in elkaar als een plumpudding, laat die teugels voor wat ze zijn, als je paard geleerd heeft op je zit te reageren, zal hij rustiger aan gaan doen tot zelfs stoppen. Dus dat geef ik eerst aan je mee.

Leer je paard te reageren op gewicht en houding, is niet zo moeilijk, kost wel tijd als hij het in het begin al niet heeft geleerd. PM me maar als je niet weet hoe.
Als je dit eenmaal onder controle hebt en je paardje weigert op zo'n moment te reageren op je houding, maak het em dan moeilijk en zet een flink kleine cirkel in, maak steeds kleiner tot hij weer stapt, dan weer vooruit. Hij zal het nog een paar keer proberen, maar uiteindelijk snapt hij dat het makkelijker is rustig vooruit te gaan dan zich in een vreemde bocht te wenden om maar te mogen draven.
Oud 09-05-2004, 17:43
AngelLena
AngelLena is offline
Ik zie dat ik iets vergeet Mijn excuses. Hoe je jezelf kalm kan houden is iets wat je moet leren voordat je op je paard stapt, hoe weet ik niet precies, ik heb ooit 1 man bij mij op les gehad, die was zo opgefokt dat dat paard knetterwild van hem werd. Ik had er toen eens een ander meiske op gezet, en het bestje was zo mak als een lammetje. Ik heb hem toen aangraden om voor het rijden eerst een half uur tegen een boksbal aan te gaan slaan. Ging ineens een stuk beter toen.

Jij bent waarschijnlijk iemand die altijd controle wilt houden en er niet tegen kan als je eens een keer geen controle hebt over de situatie. Dat ligt meer psychisch dan lichamelijk en er is ook weinig wat ik je kan aanraden behalve probeer gewoon bewust te zijn van wat je doet en hou jezelf tegen met alle wilskracht die je in je hebt. Zeg desnoods een rescept voor asperges op als afleiding. Je moet altijd bij jezelf denken: paardrijden is leuk, anders deed ik het niet dus waarm zou ik me kwaad maken? Daar wordt het niet leuker van. Er gaat iets fout, dit is een uitdaging voor mij, geen struikelblok.

Dan het evenwicht: als jij nu rijd met en evenwicht op de teugels gaat het niet goed. Dan zou ik je per direct aanraden om met een losse teugel te gaan rijden (zie de losse teugel van de western ruiters). Dan heb je daar geen hou vast meer aan. Het liefst dan ook nog je teugels vervangen door stro touwtjes. Elke keer als je je evenwicht even verliest en je probeert je evenwicht in je teugels te vinden doet dat goed auw. Leer je dan heel snel af.

Dan nog even een correctie, je evenwicht ligt niet in je benen, maar in je bekken en schouders. Ga zonder zadel rijden, aan de longe en probeer elke beweging van je paard te voelen en met je bekken(voor de achterhand) en je schouders (voor de voorhand) mee te bewegen. Eerst gewoon in stap. Als oefening kan je zeggen dat je elke keer als het linker achterbeen een stap zet, dat jij dan 'ja' zegt. Iemand die erbij staat of je paard aan de longe heeft kan jou vertellen of jij dat goed gevoeld hebt of niet. Dat kan je bij elk been doen (bij de voorbenen moet je letten op je eigen schouders, jouw schouders zijn de schouders van je paard, dus ook heel belangrijk, ontspan je, anders beweeg je zelf niet en hinder je dus je paard). Je moet elke beweging van je paard kunnen voelen en als je meebeweegt met je bekken maakt jouw bekken precies dezelfde beweging. Dat kan je dan later ook in draf en galop doen. Door simpelweg de bewegingen van je paard goed te kunnen voelen en met je bekken ACHTER je paard aan te bewegen (precies erop hinderd je paard, ervoor ook, altijd achter je paard aan bewegen, laat hem het werk voor jou doen).

Je evenwicht komt er dan heel snel vanzelf achteraan. Als je deze oefeningen kan doen dan heb je je evenwicht eigenlijk al gevonden. Met zadel is het lastiger te voelen, dus als je je zadel er weer op legt moet je dezelfde oefeningen even weer doen.
Oud 11-05-2004, 11:21
AngelLena
AngelLena is offline
hou je ons op de hoogte?
Oud 11-05-2004, 17:40
Paardenlover
Paardenlover is offline
Heeej!!!
Je zou ook nog kunnen vragen aan je instructrice kunnen vragen of je op het makste paard van de manege mag. Die worden niet zo snel zenuwachtig en daarop kun je aan je zit werken terwijl je je eigen paard in beweging houd door hem te longeren. Ik hoop dat mijn tip geholpen heeft!!!Laat graag nog iets van je weten!!!Suc6!!(K) Ilse
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 23:05
Roxy
Roxy is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 09-05-2004 @ 18:25 :
Als ik lesgeef en ik zie iemand zagen met de teugels, dan wordt die hardhandig van dat paard afgeworpen als mijn paardjes die ruiter dan nog niet zelf van de rug hebben gegooid. Dat accepteer ik absoluut niet! Het heeft ten eerste totaal geen zin, het wekt een schrikreactie op met als gevolg dat het paard er de eerste paar keer over na moet denken en dus rustig aan gaat doen, maar daarna denken ze bekijk het maar. Zijn mond wordt er bij elke keer weer meer ongevoelig van, na een jaar kan je de mond van je beestje afschrijven.
Ik ben het met je eens maar ik vind wel dat het in uitzonderlijke gevallen moet kunnen, we hebben op de manege nou een verpest geval staan.. hij word nou de laatste maanden door een persoon gereden en niet zo vaak tussen andere paarden en het word wel beter, maar in het begin was het af en toe gewoon nodig om te zagen. Hij reageerde totaal niet, niks hielp, alleen maar rennen en af en toe wat gespring tussen door.. maar als je die niet snel leert dat ie gewoon moet remmen is ie levensgevaarlijk.. en ja natuurlijk is dat slecht voor de mond van een paard en natuurlijk moet je dat niet iedere keer gaan doen, maar in extreme situaties kan ik me best voorstellen dat er geen andere optie is. je kunt op zo'n ding niet met zit terugproberen te krijgen want dat merkt ie niet eens zo gespannen loopt ie.. Als ie daarover heen is en wat minder raar doet dan kan je aan het verfijnen beginnen..
Verder ben ik het geheel met je eens over evenwicht en dat controle verliezen enzo..
Oud 12-05-2004, 00:24
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Roxy schreef op 12-05-2004 @ 00:05 :
Ik ben het met je eens maar ik vind wel dat het in uitzonderlijke gevallen moet kunnen, we hebben op de manege nou een verpest geval staan.. hij word nou de laatste maanden door een persoon gereden en niet zo vaak tussen andere paarden en het word wel beter, maar in het begin was het af en toe gewoon nodig om te zagen. Hij reageerde totaal niet, niks hielp, alleen maar rennen en af en toe wat gespring tussen door.. maar als je die niet snel leert dat ie gewoon moet remmen is ie levensgevaarlijk.. en ja natuurlijk is dat slecht voor de mond van een paard en natuurlijk moet je dat niet iedere keer gaan doen, maar in extreme situaties kan ik me best voorstellen dat er geen andere optie is. je kunt op zo'n ding niet met zit terugproberen te krijgen want dat merkt ie niet eens zo gespannen loopt ie.. Als ie daarover heen is en wat minder raar doet dan kan je aan het verfijnen beginnen..
Verder ben ik het geheel met je eens over evenwicht en dat controle verliezen enzo..
Er zijn altijd situaties waarin je niet anders kunt (op hol geslagen paard tijdens buitenrit, dat soort geouwehoer), maar dat paard waar jij het nu over hebt, daar zijn oplossingen genoeg voor zonder dat je hoeft te zagen. Ik zou er eerst nog niet eens opstappen. Nou is dit een manegepaard die zijn kost moet verdienen en dus gereden moet worden (zo steekt die branche nou eenmaal in elkaar) maar als het een paard van mij was geweest had ik daar wel zo mijn methodes voor om dat op een vreedzame, niet zagende manier op te lossen.
Oud 12-05-2004, 12:32
Roxy
Roxy is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 12-05-2004 @ 01:24 :
Er zijn altijd situaties waarin je niet anders kunt (op hol geslagen paard tijdens buitenrit, dat soort geouwehoer), maar dat paard waar jij het nu over hebt, daar zijn oplossingen genoeg voor zonder dat je hoeft te zagen. Ik zou er eerst nog niet eens opstappen. Nou is dit een manegepaard die zijn kost moet verdienen en dus gereden moet worden (zo steekt die branche nou eenmaal in elkaar) maar als het een paard van mij was geweest had ik daar wel zo mijn methodes voor om dat op een vreedzame, niet zagende manier op te lossen.
Nah dit is niet echt een manegepaard aangezien ie niet in lessen word ingezet, maar het is wel de bedoeling dat ie dat zo snel mogelijk leert, en of ie dan iet wat stug is maakt niemanduit dat zijn de meeste, of worden de meeste toch wel als ze de lessen ingaan.. Dus van die NH maniertjes enzo zou idd niet echt kunnen nee..
Oud 12-05-2004, 14:52
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Roxy schreef op 12-05-2004 @ 13:32 :
Nah dit is niet echt een manegepaard aangezien ie niet in lessen word ingezet, maar het is wel de bedoeling dat ie dat zo snel mogelijk leert, en of ie dan iet wat stug is maakt niemanduit dat zijn de meeste, of worden de meeste toch wel als ze de lessen ingaan.. Dus van die NH maniertjes enzo zou idd niet echt kunnen nee..
Dat duurt idd wat langer dan dit en tja, dat paard moet zsm die lessen in om de kost te kunnen verdienen. Was bij aantal van onze paarden ook zo. Hadden 3 haflingers binnengekregen, 2 ervan moesten nog helemaal beleerd worden, de 3e was al wel zadelmak en ingereden maar vreselijk mishandeld en als je em kwam voeren kroop ie letterlijk tegen de muur van zijn box omhoog. Laat staan dat je em kon aaien of in de buurt kon komen... Ik ben met dat beestje aan de gang gegaan, ik had em na een week zover dat ie me achterna liep als een hondje, geen touw of niets nodig, kon alles met em, maar ja, toen kwam het zadel en het beestje schoot meteen in paniek alleen al als hij het zag. Dus nog weer 2 weken bezig voor hij zonder problemen het zadel toeliet en daar zijn angst voor kwijt was. Inmiddels waren de andere 2 al zadelmak en aangereden. Met hem moest ik weer van voor af aan beginnen, en omdat ie op sommige dingen zo angstig reageerde en je niet weet wat er met hem is gebeurd, kost het tijd om dat te verhelpen. Ik had het uiteindelijk voor elkaar, maar het beestje moest wel uiteindelijk de lessen in en hij vertrouwde niemand anders... Da's dan het nadeel, 5 ervaren mensen hebben daarna onder mijn toezicht met hem gewerkt, maar na een evaluatie hebben we toch besloten dat het te veel tijd zou gaan kosten voor hij volledig zonder problemen mee kon lopen in de lessen, hoewel hij boven verwachting snel dingen oppikte. Uiteindelijk is toch het besluit gevallen dat hij weg moest. We hebben wel gezegd dat hij te veel mogelijkheden in zich had om em terug te sturen naar de handelaar met een groot risico op de slacht. Dus we hebben hem voor een zacht prijsje verkocht aan iemand die ermee overweg kon en bereid was er veel tijd en energie in te steken om uiteindelijk een zeer fijn paard eraan te hebben. Zo werkt het op maneges. Niets aan te doen. En met dit soort paarden kan je ook niet anders dan rustig aanpakken en niet forceren, anders doen ze nooit weer wat. En dat is voor een manege niet te doen.
Oud 13-05-2004, 10:11
Roxy
Roxy is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 12-05-2004 @ 15:52 :
Dat duurt idd wat langer dan dit en tja, dat paard moet zsm die lessen in om de kost te kunnen verdienen. Was bij aantal van onze paarden ook zo. Hadden 3 haflingers binnengekregen, 2 ervan moesten nog helemaal beleerd worden, de 3e was al wel zadelmak en ingereden maar vreselijk mishandeld en als je em kwam voeren kroop ie letterlijk tegen de muur van zijn box omhoog. Laat staan dat je em kon aaien of in de buurt kon komen... Ik ben met dat beestje aan de gang gegaan, ik had em na een week zover dat ie me achterna liep als een hondje, geen touw of niets nodig, kon alles met em, maar ja, toen kwam het zadel en het beestje schoot meteen in paniek alleen al als hij het zag. Dus nog weer 2 weken bezig voor hij zonder problemen het zadel toeliet en daar zijn angst voor kwijt was. Inmiddels waren de andere 2 al zadelmak en aangereden. Met hem moest ik weer van voor af aan beginnen, en omdat ie op sommige dingen zo angstig reageerde en je niet weet wat er met hem is gebeurd, kost het tijd om dat te verhelpen. Ik had het uiteindelijk voor elkaar, maar het beestje moest wel uiteindelijk de lessen in en hij vertrouwde niemand anders... Da's dan het nadeel, 5 ervaren mensen hebben daarna onder mijn toezicht met hem gewerkt, maar na een evaluatie hebben we toch besloten dat het te veel tijd zou gaan kosten voor hij volledig zonder problemen mee kon lopen in de lessen, hoewel hij boven verwachting snel dingen oppikte. Uiteindelijk is toch het besluit gevallen dat hij weg moest. We hebben wel gezegd dat hij te veel mogelijkheden in zich had om em terug te sturen naar de handelaar met een groot risico op de slacht. Dus we hebben hem voor een zacht prijsje verkocht aan iemand die ermee overweg kon en bereid was er veel tijd en energie in te steken om uiteindelijk een zeer fijn paard eraan te hebben. Zo werkt het op maneges. Niets aan te doen. En met dit soort paarden kan je ook niet anders dan rustig aanpakken en niet forceren, anders doen ze nooit weer wat. En dat is voor een manege niet te doen.
Ah je verhaal doet me een beetje denken aan Calypso, is van een handelaar die hem als veulen ofzo had gekocht en erg hoge verwachtingen van hem had, en hij had hem op de mange gezet zodat iemand hem in kon rijden.. dat werd een stalhulp die na regelmatig eraf te zijn gedonderd er mee stopte en toen begon ik er mee. Hij was erg bang, die handelaar is niet echt een gevoelig typje zeg en heeft hem nooit vertroeteld maar altijd lomp en gemeen gedaan.. maar mij vond ie niet eng, ik ben ook maar 1.58 terwijl die eigenaar groot en breed is Ik weet niks van NH, dus op mijn manier, gewoon eerst knuffelen, poetsen.. iedere dag en het in en uit de wei deed ik ook alleen zodat ie mij leerde kennen.. en na een tijdje stond ie niet meer zo gespannen als ik hem poetste en probeerde hij niet meer constant te bijten.. en toen hebben we hem gewoon aan de longe gedaan en op het rem en stuurloos zijn na ging het wel goed maar het is wel echt een uitdaging om met zo'n dier te werken wat zo'n trauma heeft... Hij is uiteindelijk in de lessen gekomen en deed het daar ook wel redelijk, maar hij werd er wel minder fijn op.. en nou staat ie al een half jaar kreupel en stuurt de manegeeigenaar hem terug naar die eigenaar..
Gelukkig maar voor die haf dat ie een leuk meisje heeft dat er tijd en energie in wil steken.. Sommige zijn gewoon zo verpest dat ze nooit meer iedereen zullen vertrouwen, en dat je er echt moeite voor moet doen om hun vertrouwen te winnen.. en dat zijn paarden die nooit geschikt zijn voor maneges..
Oud 15-05-2004, 15:17
AngelLena
AngelLena is offline
Tja, eeuwig zonde dat die beestjes al bij maneges terrecht komen. Vanaf daar gaat het vaak alleen maar berg afwaarts tenzij de manege toch beslist om er iets meer geld in te steken en em te verkopen aan iemand die er wel tijd in kan steken.
Oud 17-05-2004, 09:16
Eend
Eend is offline
Ik heb de andere reacties niet gelezen, maar ik weet wel, dat vaak als een pony ervandoor schiet, dan mensen aan de teugels gaan trekken en gaan slaan met hun zweep. Dat helpt dus absoluut niet.

Wat bij mij vaak helpt is goed terug gaan zitten (let goed op dat je daarbij geen extra druk op de teugels legt wat vergelijkbaar is met trekken, want je krijgt m toch niet terug dmv trekken).
Dus goed terug gaan zitten en als hij er vandoor draaft, probeer dan rustiger te gaan draven dmv zelf rustiger te gaan lichtrijden.
Verder; geef ophoudingen en hou je been erbij! Mensen vergeten nog wel eens been te geven als een paard ervandoor gaat, maar dat is juist van belang. De ophoudingen en het been geven het paard de mogelijkheid om af te knabbelen en zo krijg je je paard weer onder controle.

Ook wilt een volte nog wel eens helpen. Een paard dat zich krom maakt is minder sterk.

Zorg wel dat het geen gevecht wordt tussen jullie twee. Jullie moeten het allebei leuk vinden.
Oud 17-05-2004, 09:19
Eend
Eend is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 15-05-2004 @ 16:17 :
Tja, eeuwig zonde dat die beestjes al bij maneges terrecht komen. Vanaf daar gaat het vaak alleen maar berg afwaarts tenzij de manege toch beslist om er iets meer geld in te steken en em te verkopen aan iemand die er wel tijd in kan steken.
Wij hebben een paard op de manege en die vindt het werk doodsaai, daardoor wordt ze teugelkreupel.
Het liefst zou ik willen dat ze verkocht werd, maar ze staat niet te koop *zucht* Ik denk nu onderhand wel, want de manege heeft beweerd dat ze echt kreupel loopt en alle kliniekskosten ervoor betaald.

Maar nu is ze aan haar voorbenen verholpen en wilde ze haar weer onder het zadel laten lopen. Aan het begin was het nog wel leuk, maar toen ze dingen moest gaan doen liep ze opeens weer kreupel aan haar achterbenen.

Die merrie hoort gewoon niet thuis in het manege werk. Ze is veel te mooi en veel te 'moeilijk' daarvoor.

Ze hebben zelfs een paardenfluisteraar bij haar laten komen, whahahaha
Oud 18-05-2004, 16:36
Verwijderd
Haha, wat zei die dan? Kon die niet zeggen dat ze het geen leuk werk vind?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 09:58
Eend
Eend is offline
Citaat:
punkyfox schreef op 18-05-2004 @ 17:36 :
Haha, wat zei die dan? Kon die niet zeggen dat ze het geen leuk werk vind?
Dat ze vakantie wilde

Ik heb me best rotgelachen, haha
Reageren

Regels voor berichten