Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2004, 15:51
Co
Co is offline
Ik stel mezelf vrij kwetsbaar op altijd, en dat kan wel eens in je nadeel werken. Maar ik ben zo nu eenmaal, als ik het niet zou doen ben ik mezelf niet...

Wat zijn volgens jullie de voor/nadelen van het kwetsbaar opstellen? Vinden jullie het positief of juist niet?
Doen jullie het zelf ook?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-05-2004, 16:09
DigitalWorld
DigitalWorld is offline
Lieve Co,

Kan je messchien een voorbeeldje geven?

Liefs, Annemijn.
Oud 31-05-2004, 16:42
phensicske
phensicske is offline
Volgens mij heeft het voordelen bij mensen die dicht bij je staan, anders kan het wel eens in jouw nadeel uitslaan.

Maar ja, ik stel me ook nogal veel kwetsbaar op.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 16:44
Fantôme
Fantôme is offline
het heeft idd voordelen voor iemand die dicht bij je staat, je (goede) vrienden bijvoorbeeld, omdat zij degene zijn die je er niet op zullen pakken... Maar buitenstaanders kunnen dit wel doen, dat is een nadeel. x
Oud 31-05-2004, 17:07
Verwijderd
voordeel kan zijn dat mensen weten hoe het je vergaat, waar je mee bezig bent, en wie je bent, maar nadeel kan zijn dat je wordt afgerekend op wie je dus bent, en dat ze je afkraken op alles wat je denkt. alleen mensen die jou waarderen kunnen goed met jouw gevoel omgaan.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 17:15
femkeb
femkeb is offline
Mijn idee over open zijn over jezelf is:
Voordelen:
- mensen weten veel over je, kunnen je goed inschatten. Je weet wat je aan elkaar hebt. Vooral bij goede vrienden is dat makkelijk.
- doordat je eerlijk over jezelf bent (heb ik altijd het idee) respecteren mensen je makkelijker (omdat jij blijkbaar geen problemen hebt met wie je bent)
Nadelen:
- Je kan makkelijke naar beneden worden gehaald door mensen die daar zin in hebben
- dat je zelf spijt krijgt van wat je gezegt hebt.
- je bent voorspelbaar (in sommige gevallen)

Ik heb zelf goede, maar ook mindere ervaring met mezelf openstellen, maar ben er toch een voorstander van. Ik ga zelf namelijk (soms ten onrechte) uit van het goede in mensen.
Oud 31-05-2004, 18:36
Quiana
Quiana is offline
Achteraf merk ik heel vaak dat ik me toch (onbewust, onbedoeld)
kwetsbaar opgesteld heb... Kweenie waarom, is deels ook wel
een manier van reageren oid, denk ik?

Voordeel is idd dat mensen je beter in kunnen schatten, en
daarmee bepaalde dingen op je af kunnen stemmen ed. En
het schept ook een soort van vertrouwen, als jij open durft
te zijn. (is iig iets wat ik wel vaker gehoord heb ed.)

Nadeel is dat als je je kwetsbaar opstelt, je ook echt gekwetst
kunt worden, júist door die mensen van wie je het misschien niet
verwacht had... Hoe meer een ander/anderen weten, hoe meer
kans je loopt om gekwetst te worden. (al kan je dat zelf ook
redelijk in de hand houden door de personen met wie je goed
omgaat ed met enige zorgvuldigheid 'uit te kiezen')
Oud 31-05-2004, 19:03
Vrouw1986
Vrouw1986 is offline
In welke vorm stel je jezelf kwetsbaar op?
Dit is wel een beetje oppervlakkig.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 19:41
Sasbeest
Sasbeest is offline
Ik denk dat het een groot nadeel kan zijn tegenover mensen die niet alleen maar goede dingen met je voor hebben. Of erger nog, wanneer ze doen alsof ze dat wel hebben. Als jij je dan kwetsbaar opstelt en zij jou wat beter kennen, denk ik dat ze je veel pijn kunnen doen
Oud 31-05-2004, 21:30
ABrules
ABrules is offline
ik vind het positief... ik kan het niet...
Oud 31-05-2004, 21:34
Verwijderd
Ik stel mezelf juist niet kwestbaar op. Het enige wat dat oplevert is dat iedereen denkt dat het wel goed met mij gaat, ook als het niet zo is.

Soort van schild om mij heen zeg maar
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 23:08
Co
Co is offline
Citaat:
ArvinaAcTurpis schreef op 31-05-2004 @ 17:09 :
Lieve Co,

Kan je messchien een voorbeeldje geven?

Liefs, Annemijn.
Lieve Annemijn/Vrouw1986

Onder jezelf kwetsbaar opstellen versta ik het duidelijk uiten van mijn gevoelens, eerlijkheid en openheid.

Ik draai niet snel ergens omheen, ben 99% eerlijk, ben een open persoon, dwz dat ik veel over mezelf vertel, ook mijn zwakheden.

Sommige mensen vinden dit fijn, iemand die zich niet anders voordoet dan hij is. Ze voelen die ander stukken beter aan dan iemand die vaak gesloten is. Anderen vinden het minder positief. Want als je weet waar iemands minpunten/zwakheden liggen, kan je die gene makkelijker de grond in stampen

hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,
vriendelijke groet, Co
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 23:26
Verwijderd
Ik durf(de) eigenlijk nooit mezelf te zijn omdat ik me dan kwetsbaar voelde. Omdat ik bang was uitgelachen te worden, zei ik maar niets in plaats van mogelijk iets stoms in een groep, bijvoorbeeld.

Ik was zo bang voor vanalles dat ik in de loop van de tijd een soort bunker om mij heen heb gebouwd. Ik aanschouwde de wereld vanuit dat bunker.

Pas de laatste tijd doe ik een stapje uit het bunker en loop ik de wereld in. Maar ik laat het bunker nog niet achter me.

Ik heb namelijk het idee, dat zodra ik mezelf ben, ik kwetsbaar ben. Dat ik afgerekend word op wie ik echt ben. Tsja, is ook ingeprogrammeerd door de maatschappij natuurlijk. En door mijn eigen onzekerheid.

Nu zit ik soms in een groep en dan gooi ik er zomaar een opmerking uit. Iets grappigs, of zoiets van 'ik hoorde laatst...'. Als ik dan aan het praten ben, ben ik zo verbaasd, dat ik het ben die iets zegt! Dat is echt zo vreemd! Maar ik voel me dan heel trots.

Heel soms kom ik iemand tegen waarbij ik bijna helemaal mezelf ben.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2004, 15:28
DigitalWorld
DigitalWorld is offline
Lieve Co,

Je vertelde dat je heel erg eerlijk en open bent. Ik kan me weinig mensen voorstellen die dat niet leuk vinden. Ze weten teminste wat ze aan je hebben! Je bent duidelijk en, zoals je zegt, eerlijk. Dus als ze een eerlijke mening of raad nodig hebben weet ik wel zeker dat ze snel naar je toe zullen komen.

Maar vind je het zelf vervelend dat je er soms wat "uitgooit" over je zwakheden?

Messchien vertel je wel zoveel over jezelf omdat je bang bent om over je heen te laten lopen. (messchien zelfs wel onbewust)

Ben je een "eerst doen dan denken" of denk je eerst na voordat je iets zegt? Meestal kan het wel helpen, als je eerst nadenkt of je wel je zwakheden aan iemand kan vertellen of niet.

Ikzelf heb hier niet zo heel veel last van, Ik ben meer een binnenin-persoon. Met het gevolg dat je dingen opkropt en dat lijkt me vervelender dan dat je verteld wat er met je is ect.

Ik ken niet veel mensen die zo zijn als jij bent. En ik heb er respect voor. Je bent uniek!

Veel liefs, Annemijn.
Oud 03-06-2004, 17:45
Co
Co is offline
Citaat:
ArvinaAcTurpis schreef op 01-06-2004 @ 16:28 :
Lieve Co,

Je vertelde dat je heel erg eerlijk en open bent. Ik kan me weinig mensen voorstellen die dat niet leuk vinden. Ze weten teminste wat ze aan je hebben! Je bent duidelijk en, zoals je zegt, eerlijk. Dus als ze een eerlijke mening of raad nodig hebben weet ik wel zeker dat ze snel naar je toe zullen komen.

Maar vind je het zelf vervelend dat je er soms wat "uitgooit" over je zwakheden?

Messchien vertel je wel zoveel over jezelf omdat je bang bent om over je heen te laten lopen. (messchien zelfs wel onbewust)

Ben je een "eerst doen dan denken" of denk je eerst na voordat je iets zegt? Meestal kan het wel helpen, als je eerst nadenkt of je wel je zwakheden aan iemand kan vertellen of niet.

Ikzelf heb hier niet zo heel veel last van, Ik ben meer een binnenin-persoon. Met het gevolg dat je dingen opkropt en dat lijkt me vervelender dan dat je verteld wat er met je is ect.

Ik ken niet veel mensen die zo zijn als jij bent. En ik heb er respect voor. Je bent uniek!

Veel liefs, Annemijn.
Ik ben vrij emotioneel en gevoelig. (oeh, wat klinkt dit fout)
Maar daar ben ik zelf niet zo blij mee.
Soms ben ik super vrolijk, soms voel ik me zwaar klote. Als ik soms zie dat mensen om me heen altijd evenwichtig zijn, lijkt dat me ook wel wat.
Verder ben ik geneigd veel persoonlijke dingen over me te vertellen. Als mensen dingen van je weten en je vertrouwd die persoon niet helemaal, kan het ook negatief uitpakken...

Maar that's the way I am, ik ga mezelf niet anders voordoen dan ik ben!
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 18:07
belledonne
belledonne is offline
om je kwetsbaar op te stellen hoef je niet een emotioneel of gevoelig type te zijn.. het gaat er volgens mij om dat je zegt wat je denkt en staat waar je voor staat.. het ligt eraan op welke manier je het doet, maar mensen die zich kwetsbaar opstellen zijn vaak geliefd bij de medemens, omdat ze een eigen mening hebben en die laten merken.. nadeel is natuurlijk dat je snel gekwetst kan worden, maar dan ligt het er maar aan wat voor type je bent denk ik.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 21:04
sientjuh
sientjuh is offline
Ik vind het positief dat mensen zichzelf kwetsbaar opstellen, het is fijn om te weten hoe iemand over bepaalde dingen denkt, dan kan je daar ook rekening mee houden en zo
Ik vind trouwens ook dat zo'n kwetsbare houding je in een bepaald opzicht wel sterker kan maken.

Ikzelf ben best een open persoon. Mensen zeggen soms tegen me dat ze aan m'n gezicht alleen al kunnen zien hoe ik over dingen denk. Aan de andere kant krijg ik ook wel eens klachten, vooral van jongens , dat ik niet laat merken wat ik vind, waardoor ik mensen onzeker maak.
Ergens valt het me ook heel zwaar om me kwetsbaar op te stellen, vooral bij het aangaan van intieme relaties, want ja, je wordt wel makkelijker gekwetst op die manier.
Oud 04-06-2004, 21:20
Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Als ik me kwetsbaar opstel, heb ik het gevoel dat mensen net op mijn ziel trappen. Me veel makkelijker pijn doen. Ik stel me daarom liever wat harder op, inderdaad een soort 'schild om me heen'. Toch vind ik dat je je af en toe kwetsbaar op moet stellen. Het kan namelijk ook positief uitwerken, het kan mensen laten zien hoe je je werkelijk voelt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten