Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2004, 10:20
LoeLoe
LoeLoe is offline
Over een maand studeer ik af als onderwijsassistent en dat geeft me de mogelijkheid om op veel sociale hbo opleidingen een verkort 3 jarig traject te volgen.

Allemaal leuk en aardig en nou heb ik gekeken wat ik er eigenlijk mee kan, en ben ik tot bovenstaande 3 opleidingen uitgekomen.

Het meest voor de hand liggende is dat ik naar de PABO ga, tenslotte sluti daar mijn opleiding het beste op aan. Maar ik denk niet dat ik mijn hele leven voor de klas wil staan. Al moet ik wel zeggen dat k het ontzettend gezellig heb hier op mijn stage, en vooral het contact met de kinderen erg leuk is.

Ik dacht zelf meer aan het begeleiden van een leefgroep van een jaar of 10-12 jaar. Die doelgroep ongeveer. Kinderen die om de een of andere reden niet meer thuis kunnen wonen.

Nou is allereerst mijn vraag: Bestaat zo'n baan wel? Hoe heet zoiets? Welke opleiding is dan het beste?

Wat ik wil is gewoon contact met kinderen te hebben, plezier met hen te maken, leuke dingen aanbieden.. veel omgaan met kinderen, hun gedachtegang volgen. Dat trekt mij aan. Ik weet absoluut niet of hier uberhaupt een baan voor is en welke opleiding ik dan hiervoor kan volgen weet ik al helemaal niet.

Wie o wie kan mij verder helpen want mijn nieuwe schooljaar begint al op 1 september.. en ik weet wel ongeveer wat ik wil maar ik weet niet welke opleiding hier nou het beste bij past.

Overigens heb ik verschillende gesprekken hier op school gehad en zij vinden echt dat ik pabo-niveau heb. Dus opzich zou ik ook geschikt zijn voor de PABO, maar ik weet dus niet echt of ik mijn hele leven voor de klas wil staan. Ik wil meer uit de kinderen halen dan alleen lesgeven.

Wie kan mij hiermee verder helpen of advies geven? Want op mijn eigen school heb ik al verschillende beroepentesten gehad en om advies gevraagd, maar daar kom ik niet echt verder!

Alvast bedankt.
Oud 19-05-2004, 10:25
Verwijderd
Citaat:
LoeLoe schreef op 19-05-2004 @ 11:20 :
Ik dacht zelf meer aan het begeleiden van een leefgroep van een jaar of 10-12 jaar. Die doelgroep ongeveer. Kinderen die om de een of andere reden niet meer thuis kunnen wonen.

Nou is allereerst mijn vraag: Bestaat zo'n baan wel? Hoe heet zoiets? Welke opleiding is dan het beste?
Zo'n baan bestaat zeker, er moeten toch mensen zijn die dat doen? Het verschilt een beetje per instelling hoe ze zo iemand noemen, maar bv. gewoon groepsleider.

MWD en SPH zijn breed...MWD richt zich ook niet echt op wat jij wil, volgens mij...dat richt zich veel meer op (volwassen) mensen begeleiden en ook veel op juridische dingen, iig op het invullen van formulieren, aanvragen van dingen, enz.

Voor de klas haal je ook meer uit kinderen dan alleen maar lesgeven btw.

Als ik lees wat jij wil, dan zou ik MWD sowieso schrappen, blijven Pabo en SPH dus nog over. Dan maak ik het toch weer moeilijker door als nog een derde opleiding aan te dragen: hbo pedagogiek.

Heb je van de verschillende opleidingen als folders doorgelezen, ben je al naar open dagen geweest? Misschien kan je ook nog een dag meelopen bij één of twee (of drie) van die opleidingen, dan krijg je ook weer een beter beeld.

(Ik heb twee jaar pabo gedaan en doe nu pedagogiek, als je daar vragen over hebt: stel ze maar. Dreamerfly doet SPH, die wil vast ook wel vragen daarover beantwoorden als je ze hebt. (Mijn moeder en zusje doen het ook en ik heb er ook naar gekeken, dus ik weet er ook wel iets van, maar dan niet uit eigen ervaring, zeg maar.))
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 10:53
Balance
Balance is offline
SPH is wel een beetje wat jij wil gaan doen. Je zegt dat je met kinderen wil werken die niet meer thuis wonen om bepaalde redenen. Met dat soort kinderen kun je heel goed in aanraking komen met SPH. Probleem is misschien wel dat je bij de opleiding SPH je aandacht niet alleen op kinderen richt, maar ook op gehandicapten, verslaafden en ouderen. Na je opleiding kun je uiteraard zelf kiezen welke richting je op wil, maar binnen je opleiding ben je wel verplicht om ook die kanten van de opleiding te voltooien. Misschien is pedagogiek dan idd wat meer voor jou (wat Leonoor al zegt).
De PABO past ook goed binnen het rijtje, maar als je niet weet of je wel altijd voor de klas wil staan denk ik dat pedagogiek handiger is. Ik ga zelf pedagogische wetenschappen doen; de universiteit variant van pedagogiek. De doelgroep die ik daarmee tegen kom is precies de doelgroep die jij beschrijft. Ik neem dus aan dat dat op het HBO ook zo zal zijn met pedagogiek, dus ik zou daar echt eens naar kijken!
Oud 19-05-2004, 10:53
dark princess
dark princess is offline
Ik dacht ook gelijk aan HBO pedagogiek toen ik je verhaal las. Ik heb zelf op de pabo gezeten en wist, net als jij, voordat ik die opleiding ging doen ook al dat ik niet mn hele leven voor de klas wil staan. De opleiding was leuk, maar voor mij niet erg motiverend als je al weet dat je het eigenlijk niet wil gaan doen. Zelf heb ik de opleiding pedagogiek niet gekozen, wel erg over nagedacht om dit te doen, maar ben erachter gekomen dat mensen met problemen helpen geen goed beroep is voor mij.
Oud 19-05-2004, 10:57
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 19-05-2004 @ 11:53 :
De doelgroep die ik daarmee tegen kom is precies de doelgroep die jij beschrijft. Ik neem dus aan dat dat op het HBO ook zo zal zijn met pedagogiek, dus ik zou daar echt eens naar kijken!
Niet precies (hier iig niet), pedagogiek (en ik denk ook pedagogische wetenschappen) richt zich ook heel erg op de opvoeders van kinderen. Maar niet zo dat ik dat als heel storend ervaar. Het is bovendien ook wel interessant en ook wel erg handig om te weten als je op zo'n leefgroep wilt gaan werken.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 11:46
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-05-2004 @ 11:57 :
Niet precies (hier iig niet), pedagogiek (en ik denk ook pedagogische wetenschappen) richt zich ook heel erg op de opvoeders van kinderen. Maar niet zo dat ik dat als heel storend ervaar. Het is bovendien ook wel interessant en ook wel erg handig om te weten als je op zo'n leefgroep wilt gaan werken.
tja, het is een combinatie van die twee natuurlijk.
Je ziet wat er is met een kind en gaat daarvoor een behandelplan maken. Bij kinderen kom je dan al snel uit bij de opvoeding omdat daar nou eenmaal een hoop mis kan gaan. Je zoekt uit wat er kan veranderen dat goed is voor een kind en moet dit over brengen op de ouders en met hen uitvoeren. Op die manier help je een kind.
Dat is wat vaak voorkomt tenminste en dan ben je dus zowel met het kind als met de ouders bezig.

Ik weet overigens niet of je op de HBO ook verschillende richtingen hebt? Een richting als leerproblemen of onderwijskunde lijkt me wel iets voor de topicstarter. Maar is dat bij jullie (of in andere plaatsen dat jij misschien weet?) ook aanwezig?
Oud 19-05-2004, 11:50
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 19-05-2004 @ 12:46 :
tja, het is een combinatie van die twee natuurlijk.
Je ziet wat er is met een kind en gaat daarvoor een behandelplan maken. Bij kinderen kom je dan al snel uit bij de opvoeding omdat daar nou eenmaal een hoop mis kan gaan. Je zoekt uit wat er kan veranderen dat goed is voor een kind en moet dit over brengen op de ouders en met hen uitvoeren. Op die manier help je een kind.
Dat is wat vaak voorkomt tenminste en dan ben je dus zowel met het kind als met de ouders bezig.

Ik weet overigens niet of je op de HBO ook verschillende richtingen hebt? Een richting als leerproblemen of onderwijskunde lijkt me wel iets voor de topicstarter. Maar is dat bij jullie (of in andere plaatsen dat jij misschien weet?) ook aanwezig?
Bij het voorbeeld wat jij noemt heb je idd te maken met ouders, maar het kan ook zijn dat je alleen maar te maken hebt met ouders (bv. bij opvoedingsondersteuning) of andere opvoeders (bv. bij de begeleiding van leerkrachten of groepsleiders) te maken hebt, 't is maar net waar je gaan werken.

Op de Hogeschool Rotterdam had je eerst twee richtingen: orthopedagogiek en onderwijskunde, maar dat is met ingang van vorig jaar (het jaar dat nu dus het tweede jaar is, zeg maar) samengevoegd tot één algemene opleiding. In Tilburg hebben ze volgens mij nog wel verschillende richtingen. (In Rotterdam zijn er wel verschillende afstudeerrichtingen btw, maar dat is pas van toepassing in het vierde jaar.) Onderwijskunde was bij ons btw volgens mij niet zo zeer gericht op het basis-/middelbaar, maar meer in het algemeen op leerprocessen (leek mij helemaal niks ). In Leiden is het dat wel, daar is opleidingskunde weer meer wat ze op de HR onderwijskunde noemden (ik wil in Leiden nl wel onderwijskunde gaan doen als het kan ).
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 12:02
Princesita
Princesita is offline
Ik doe CMV, cultureel maatschappelijke vorming. Het lijkt veel op MWD, mijn opleiding doet het 1e jaar daar ook gezamenlijk mee. Steeds meer opleidingen SPH, MWD en CMV gaan ook samen als Social Work dus zul je steeds algemener opgeleid worden.
Bij CMV doe je vooral veel leuke activiteiten, bij MWD is het wat meer op het probleem gericht. Ik denk dat je bij CMV wel minder goed voor zo'n specifieke doelgroep kunt kiezen dan bij MWD of SPH. Op de opleiding krijg je bij MWD ook meer met probleemcasussen te maken, wat bij CMV minder gebeurt. Wij hebben bv meer creatieve workshops en ipv die probleemcasussen opdrachten waarbij je in theorie (en later ook in praktijk) een activiteit op gaat zetten (bv een feest of expositie ofzo)
Uiteindelijk denk ik dat je als je met kinderen wil werken het beste SPH kunt doen. Miisschien kun je een opleidng zoeken (ik geloof in den bosch in ieder geval) waar ze deze 3 opleidingen combineren.
Als je nog iets wilt weten stuur maar een pm
Succes!
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 12:06
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-05-2004 @ 12:50 :
Bij het voorbeeld wat jij noemt heb je idd te maken met ouders, maar het kan ook zijn dat je alleen maar te maken hebt met ouders (bv. bij opvoedingsondersteuning) of andere opvoeders (bv. bij de begeleiding van leerkrachten of groepsleiders) te maken hebt, 't is maar net waar je gaan werken.

Op de Hogeschool Rotterdam had je eerst twee richtingen: orthopedagogiek en onderwijskunde, maar dat is met ingang van vorig jaar (het jaar dat nu dus het tweede jaar is, zeg maar) samengevoegd tot één algemene opleiding. In Tilburg hebben ze volgens mij nog wel verschillende richtingen. (In Rotterdam zijn er wel verschillende afstudeerrichtingen btw, maar dat is pas van toepassing in het vierde jaar.) Onderwijskunde was bij ons btw volgens mij niet zo zeer gericht op het basis-/middelbaar, maar meer in het algemeen op leerprocessen (leek mij helemaal niks ). In Leiden is het dat wel, daar is opleidingskunde weer meer wat ze op de HR onderwijskunde noemden (ik wil in Leiden nl wel onderwijskunde gaan doen als het kan ).
Aha. Dan zou dat dus wel een optie zijn voor de TS.
Opleidingskunde lijkt me ook helemaal niks. Gaat ook over volwassenen die leren in bedrijven enzo. Ik vind het ook niet zo goed bij pedagogische wetenschappen passen.
Gezinspedagogiek, onderwijskunde en leerproblemen lijken me de leukste richtingen.
Oud 19-05-2004, 12:14
Verwijderd
Citaat:
Princesita schreef op 19-05-2004 @ 13:02 :
Ik doe CMV, cultureel maatschappelijke vorming. Het lijkt veel op MWD, mijn opleiding doet het 1e jaar daar ook gezamenlijk mee. Steeds meer opleidingen SPH, MWD en CMV gaan ook samen als Social Work dus zul je steeds algemener opgeleid worden.
Nu je dit zo zegt...moet ik weer aan het oriënterend propedeuse jaar Gedrag en Maatschappij (OPGM) denken, wat ze iig in Rotterdam aanbieden. Dat is een jaar waarin de opleidingen Culturele en Maatschappelijke Vorming, Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, Personeel en Arbeid, Sociaal Pedagogische Hulpverlening en Pedagogiek aangeboden worden. Na dat jaar kies je dan één van die opleidingen en ga je bij die opleiding gewoon verder in het tweede jaar (mits je natuurlijk voldoet aan de eisen van het eerste jaar, zoals altijd).

Meer informatie over dat jaar is te lezen op: http://www.hogeschool-rotterdam.nl/index.php?nid=89
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 12:37
LoeLoe
LoeLoe is offline
Jah ik ben al naar open dagen van de SPH en de PABO geweest. Allebei harstikke leuk, mooie scholen.. gezellig ook.

Nadeeltje inderdaad aan sph vind ik dus dat je ook met ouderen, gehandicapten en verslaafden in contact komt, eigenlijk zijn dat voor mij groepen die voor mij al vanaf het begin af vallen. En nu ben ik bij die opleiding dus toch verplicht om me er 3 jaar op te orienteren.

Bij de SPH en PABO heb ik ook allebei een meeloopdag gedaan.

Okay mwd valt dus denk ik na jullie reacties gelezen te hebben, af. Die richt zich veel te weinig op de doelgroep waar ik later mee wiol gaan werken.

Pedagogiek trok me in eerste instantie wat minder aangeizen het heeeeel veel theorie is en ik altijd het idee heb dat de theorie zich vooral richt op kinderen met een handicap..

Nah goed ik hou jullie informatie even in me achterhoofd.. en dan moet ik binnekort toch maar echt een keuze gaan maken want voor je het weet is het schooljaar alweer begonnen. Ik zal er nog eens heel goed over gaan nadenken maar bedankt voor alle info tot dusver!
Oud 19-05-2004, 12:40
Balance
Balance is offline
Citaat:
LoeLoe schreef op 19-05-2004 @ 13:37 :
Jah ik ben al naar open dagen van de SPH en de PABO geweest. Allebei harstikke leuk, mooie scholen.. gezellig ook.

Nadeeltje inderdaad aan sph vind ik dus dat je ook met ouderen, gehandicapten en verslaafden in contact komt, eigenlijk zijn dat voor mij groepen die voor mij al vanaf het begin af vallen. En nu ben ik bij die opleiding dus toch verplicht om me er 3 jaar op te orienteren.

Bij de SPH en PABO heb ik ook allebei een meeloopdag gedaan.

Okay mwd valt dus denk ik na jullie reacties gelezen te hebben, af. Die richt zich veel te weinig op de doelgroep waar ik later mee wiol gaan werken.

Pedagogiek trok me in eerste instantie wat minder aangeizen het heeeeel veel theorie is en ik altijd het idee heb dat de theorie zich vooral richt op kinderen met een handicap..

Nah goed ik hou jullie informatie even in me achterhoofd.. en dan moet ik binnekort toch maar echt een keuze gaan maken want voor je het weet is het schooljaar alweer begonnen. Ik zal er nog eens heel goed over gaan nadenken maar bedankt voor alle info tot dusver!
Ik herken dat van pedagogiek ook heel erg. Ik wist ook zo ongeveer wat ik wilde gaan doen en besefte toen dat de opties sph en pedagogiek eigenlijk het meest aansloten. Pedagogiek heb ik toen meteen aan de kant gezet, omdat ik dat te theoretisch vond en toen ben ik me op sph gaan oriënteren. Ik had me al bijna ingeschreven voor sph toen ik toch weer begon te twijfelen. Dan toch maar een keer een open dag bezocht en informatie verzamelt over pedagogiek en het bleek juist precies aan te sluiten bij wat ik wilde! Ik weet dus niet of jouw ideeën van pedagogiek gebaseerd zijn op open dagen enz of puur uit wat je denkt te weten over die opleiding. Maar in dat laatste geval kan het dus geen kwaad om je toch eens te laten inlichten over die studie, want het kan best anders zijn dan dat je denkt.
Oud 19-05-2004, 12:53
Verwijderd
Citaat:
LoeLoe schreef op 19-05-2004 @ 13:37 :
Hier in Rotterdam is het meer praktijk dan theorie en de opleiding richt zich ook erg op 'normale' kinderen. (hbo is sowieso ook veel praktijk, dat is een kenmerk van hbo. )

Ik denk dat SPH zich meer op kinderen met een handicap richt dan pedagogiek (weet het eigenlijk wel zeker), wij kunnen nl wel stage lopen op een reguliere basisschool, op de kinderopvang, enz. terwijl studenten van SPH dat niet kunnen. Voor het werken op een leefgroep wordt volgens mij wel weer vaker SPH gevraagd, maar dat kan ook wel met pedagogiek. Bij SPH moet je volgens mij ook verplicht stages lopen in bepaalde werkvelden (je kunt niet alleen maar bij kinderen stage lopen, maar moet ook bv. bij ouderen, gehandicapten, verslaafden (niet altijd en en) stage hebben gelopen tijdens je opleiding).

Ben je al eens naar een open dag van pedagogiek geweest? Dat zou ik dan zeker eens doen, mede om wat Balance zegt. Ik had ook een verkeerd beeld bij hbo pedagogiek (ondanks een open dag ed), maar nu ik het doe blijkt dit voor mij echt de juiste opleiding te zijn.

Je mag best eens een dagje mee lopen als je dat wilt (al hebben we niet zoveel les en ook niet meer zo lang, maar goed, dan krijg je wel een beetje een indruk (al is pedagogiek niet echt representatief voor de opleiding ben ik bang, maar goed )). Of je belt een keer de Hogeschool in Tilburg, daar woon je toch meer in de buurt? Of laat mijn aardrijkskundige kennis me nu geheel in de steek? (Zou heel goed kunnen. )
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 13:19
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-05-2004 @ 13:53 :
Of je belt een keer de Hogeschool in Tilburg, daar woon je toch meer in de buurt? Of laat mijn aardrijkskundige kennis me nu geheel in de steek? (Zou heel goed kunnen. )
Een ruime 70 km...
Oud 19-05-2004, 13:28
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 19-05-2004 @ 14:19 :
Een ruime 70 km...
Ik bedoelde dat Tilburg dichterbij waar ze woont is dan Rotterdam.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 15:08
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 19-05-2004 @ 13:53 :
Hier in Rotterdam is het meer praktijk dan theorie en de opleiding richt zich ook erg op 'normale' kinderen. (hbo is sowieso ook veel praktijk, dat is een kenmerk van hbo. )

Ik denk dat SPH zich meer op kinderen met een handicap richt dan pedagogiek (weet het eigenlijk wel zeker), wij kunnen nl wel stage lopen op een reguliere basisschool, op de kinderopvang, enz. terwijl studenten van SPH dat niet kunnen. Voor het werken op een leefgroep wordt volgens mij wel weer vaker SPH gevraagd, maar dat kan ook wel met pedagogiek. Bij SPH moet je volgens mij ook verplicht stages lopen in bepaalde werkvelden (je kunt niet alleen maar bij kinderen stage lopen, maar moet ook bv. bij ouderen, gehandicapten, verslaafden (niet altijd en en) stage hebben gelopen tijdens je opleiding).
Is niet altijd zo. Bij mij op de Hanzehogeschool zijn ook stages bij creches, BSO's, zelf bij YMCA (activiteitenorganisatie). Maar het heeft als nadeel dat het problemen oplevert bij het maken van opdrachten e.d. omdat je geen specifieke doelgroep, mensen met een stoornis o.i.d. hebt (om het zo maar even te zeggen). En over de doelgroep, bij ons is het zo dat je een doelgroep kan kiezen voor de eerste stage. En verder heb ik ook niet met andere doelgroeppen te maken gehad. Maar dat zal op elke SPH wel verschillend zijn.

pff sorry als de reply een beetje warrig is, heb net driekwartier in een ontzettend hete trein gezeten
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 15:12
Verwijderd
Daarom ook 'volgens mij'.

Ik weet bv. dat mijn zusje (Inholland, Rotterdam) verplicht verschillende stages moet lopen (verschillende instellingen en verschillende doelgroepen) en ze krijgt ook veel dingen die ze absoluut niet interessant vindt (nu bv. over verslaafden). Op de Hogeschool Rotterdam moeten ze ook verschillende stages lopen, bij verschillende doelgroepen, voor zo ver ik weet dan. En qua lessen hebben alle mensen die ik ken die SPH doen, lessen gericht op alle doelgroepen.

Zal idd wel per hogeschool verschillen. Wel handig om er naar te informeren als je bv. alleen met kinderen wilt werken.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 18:14
LoeLoe
LoeLoe is offline
Ik denk dat ik inderdaad eens contact op ga nemen met de school in Tilburg (die is volgens mij idd het dichtste bij mij in de buurt).

En een meeloopdag bijwonen ofzo. Want dat heb ik bij pedagogiek nooit gedaan omdat ik dus een beetje een verkeerd beeld heb van die opleiding. Maar dat ga ik zeker even proberen te regelen! bedankt!
Oud 19-05-2004, 20:40
nivava
nivava is offline
ik heb alleen jou eerste bericht gelezen en niet die van de rest. dus misschien is het al wel gezegd wat ik wil gaan zeggen..maar ik ben te lui om alles te gaan lezen

Als ik jouw verhaal zo lees, denk ik dat je het beste SPH kunt gaan kiezen. Hoewel je dan geen 3-jarig traject kunt volgen, maar gewoon de volle 4 jaar moet doen.
Hier kun je in jouw doelgroep werken bijv. als groepsleider. Ik zal gewoon eens wat informatie aanvragen over deze opleiding dan kom je er vanzelf wel achter of het jou wat lijkt...

Ik heb zelf ook onderwijsassistent gedaan een meisje uit mijn oude klas doet nu ook SPH (in Nijmegen) en zij moet dus gewoon de volle 4 jaar doen...

Alleen een drie jarig traject kun je volgen als je een verwante opleiding kiest (dus in dit geval de Pabo).

in ieder geval..
succes met je keuze!
Oud 20-05-2004, 09:17
LoeLoe
LoeLoe is offline
Neeh das niet waar want ik ben ook naar de open dag in Nijmegen gaan kijken voor de sph en daar kon ik wel verkort traject volgen. Zelfde als in Eindhoven. Alleen die school in Eindhoven spreekt me veeeel meer aan dan die in Nijmegen, die valt voor mij af.

Ik zit echt gigantisch te twijfelen haha
Ik wacht even het informatiepakket van pedagogiek af en dan ga ik een keuze maken. Of pedagogiek, of sph, of toch de pabo..even afwachten dus
Reageren

Regels voor berichten