Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-09-2001, 21:17
bono
bono is offline
Beste Allemaal,

Wie kan me goeie informatie geven over Differentieren (en de rest wat er bij hoort Afgeleide funcie etc.) ik vind dit namelijk behoorlijk pittig dus weet je een goeie site of heb je samenvatting laat het ff weten!

alvast Bedankt,

Gert Jan
Oud 10-09-2001, 13:19
ekki
ekki is offline
heb je de formulekaart al?
die kan ik evt inscannen

verder weet ik natuurlijk niet WAT je niet snapt, het is namelijk erg veel, dus als je uitleg wil zou je ff een wat specifiekere vraag moeten stellen denk ik.
Oud 10-09-2001, 13:55
Doc
Doc is offline
Een simpel voorbeeld van differentieren is

f(x) = x^n
f'(x)= n x^n-1

kortom het exponent voor de variable plaatsen en vervolgens één van het exponent aftrekken.
Oud 21-09-2001, 13:07
DrPain
DrPain is offline
Met het voorbeeld van hierboven kun je alles oplossen
Citaat:
f(x) = x^n
f'(x)= n * x^(n-1)
Je moet alleen weten dat als je een constante hebt (4 bijvoorbeeld) dat de afgelijde daarvan 0 is.

f(x)= 3x + 4
f'(x)= 3
Want: x is eigenlijk x^1 dus krijg je 3x^1 => 3*1 * x^(1-1) = 3*x^0 en x^0 is 1 (voormaar in je je rekenmachine, elk getal tot de 0de is 1) dus is het antwoord 3

f(x) = (1/4)x^4 + 3x^3 + x + 5
f'(x) = x^3 + 9x^2 + 1
Want: (1/4)x^4 => 4*(1/4)*x^(4-1) = x^3 en 3x^3 => 3*3*x^(3-1) = 9x^2 en x^1 => x^(1-1) = x^0 = 1 en die 5 wordt 0

Het is gewoon veel oefenen.
Oud 22-09-2001, 08:53
apeldoorn
apeldoorn is offline
Kijk ff op de site van faculteit wiskunde: www.math.utwente.nl dan naar COO, kunt daar allerlei leuke dingetjes downloaden, ook over differentieren dacht ik.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten