Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-05-2004, 11:30
Verwijderd
Gisteren had ik het voor de tweede keer in korte tijd; ik had een tijdje buiten gestaan, het was frisjes, maar niet heel erg koud. Toen ik naar mijn vingers keek, bleken mijn beide wijsvingers helemaal wit en koud te zijn. Ik voelde ze ook nauwelijks. Na een tijdje warm binnen te hebben gezeten, waren ze nog steeds wit, slaperig en koud. Ik heb aan ze gezogen (zodat ze warm zouden worden) en dat werkte na een tijdje gelukkig wel. Nu heb ik nergens last meer van.

De keer ervoor was het mijn pink, hij was heel blauw van boven, alsof er een beetje inkt opzat. Ik dacht dus in eerste instantie dat het inkt was, maar toen ik op mijn pink duwde werd hij helemaal wit. Ik liet hem los, en hij werd weer blauwig. Geen inkt dus. Ik voelde hem ook nauwelijk. Dus toen ook aan die pink gezogen, en na een tijdje was hij weer helemaal normaal.

Ben nu toch wel een beetje geschrokken, helemaal omdat het beide keren echt niet heel koud was en omdat het ook telkens maar 1 of 2 vingers waren, nooit een paar. En omdat ik er beide keren toch vrij laat achter kwam. Iemand enig idee wat het kan zijn? Slechte doorbloeding ofzo?
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 12:03
luchtballon
luchtballon is offline
Mijn moeder heeft het zelfs al in de albert heijn (waar het vergeleken met andere AH's wel extreem koud is, maar toch niet echt koud ofzo). En de rest van mijn familie heeft het ook vrij snel.

Het is (waarschijnlijk) een slechte doorbloeding idd, verder niet erg, alleen irritant als je er niks meer mee voelt.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 12:04
Verwijderd
Citaat:
luchtballon schreef op 22-05-2004 @ 13:03 :
Mijn moeder heeft het zelfs al in de albert heijn (waar het vergeleken met andere AH's wel extreem koud is, maar toch niet echt koud ofzo). En de rest van mijn familie heeft het ook vrij snel.

Het is (waarschijnlijk) een slechte doorbloeding idd, verder niet erg, alleen irritant als je er niks meer mee voelt.
Dus ze kunnen niet zomaar bijna dood gaan ofzo? Omdat mijn pink dus best wel blauw was geworden...
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 12:06
cyntha
cyntha is offline
Ik heb geen idee wat het is, misschien inderdaad een slechte doorbloeding. Maar als ik koude vingers heb, houd ik ze altijd onder de koude kraan of tegen iets kouds. Ze worden dan eerder warm bij mij. Als je ze onder de warme kraan of tegen iets warms houdt gaan je vingers tintelen en zeer doen.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 12:10
Verwijderd
Wat het is weet ik verder niet, maar ze kunnen niet zomaar afsterven in elk geval, dat duurt wat langer dan jij nu beschrijft
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 12:28
Dzjes
Dzjes is offline
Zou het niet hetzelfde principe kunnen zijn als wintertenen? Gewoon een heel erg slechte doorbloeding? Voor mijn wintertenen heb ik speciale pilletjes + vitaminen, mss kan dit ook voor jou helpen? (alhoewel het nu al wat laat is voor 'winter'-vingers ) Anders heb ik geen flauw idee wat het kan zijn..
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 12:49
Endomychus
Endomychus is offline
Oh bah wintertenen zijn echt zoo irritant! Dan zijn ze helemaal hard en koud en kun je ze met geen mogelijkheid warm kringen
Oud 22-05-2004, 13:01
Dzjes
Dzjes is offline
idd + bij mij worden ze na een (lange) tijd ook blauwig.. en dan moet het niet eens echt bitterkoud zijn.. dus daarom dacht ik dat dit ook met Andijvie haar vingers het geval zou kunnen zijn..?
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 13:07
Verwijderd
Citaat:
Dzjes schreef op 22-05-2004 @ 14:01 :
idd + bij mij worden ze na een (lange) tijd ook blauwig.. en dan moet het niet eens echt bitterkoud zijn.. dus daarom dacht ik dat dit ook met Andijvie haar vingers het geval zou kunnen zijn..?
Mijn tenen zijn zo ongeveer permanent paars en koud... dus ach ja, 't zal wel ok zijn dan. Vond het alleen eng dat het telkens maar 1 of 2 vingers waren... en dat rare blauw was ook eng.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 13:46
--Pipeloi--
--Pipeloi-- is offline
Komt me heel erg bekend voor wat je verteld....heb het ook weleens in de pauze, sta je 20 minuutjes buiten terwijl het niet eens zo koud is, heb je witte en ongevoelige vingers, bevroren lijkt het wel ja....na een tijdje wordt het gelukkig minder...
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 18:11
Roos
Roos is offline
Ik denk dat het komt door een slechte doorbloeding. Je haarvaatjes trekken dan snel samen als het een klein beetje koud is (soms al bij <18 graden), waardoor je vingers koud en blauw worden.
Als je dit heel vaak hebt, wordt het het syndroom van Reinauld genoemt (uit mijn hoofd: misschien schrijf je het iets anders).

Je hébt er medicijnen voor, die je bloedvaten wat verwijden. Maar aangezien het toch zomer wordt, heb je er dan misschien minder vaak last van

Mijn zusje heeft iets soortgelijks, maar dan ook in haar voeten. Ze had er medicijnen voor gekregen, maar daar kreeg ze als bijwerking heel erg jeuk van. Toen is ze overgestapt op een alternatief medicijn ginko biloba. Volgens mij hielp dat wel iets (te krijgen bij drogist)
Oud 22-05-2004, 18:20
Verwijderd
Dat ginko biloba ken ik wel ja, als ik het nog eens krijg, dan zal ik dat spul eens gaan halen. Kan toch geen kwaad.

Bedankt
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 19:32
ekki
ekki is offline
Misschien zou je op Google ff moeten zoeken naar 'ziekte van Raynaud'. Dat zou het misschien kunnen zijn, maar jij kent je symptomen het beste.

2 links:
http://www.czmedicinfo.nl/%7B8689e43...box/d_491.xml/
http://www.achmeahealth.nl/cgi/go.fp...e=aandoeningen
Oud 22-05-2004, 20:06
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 22-05-2004 @ 20:32 :
Misschien zou je op Google ff moeten zoeken naar 'ziekte van Raynaud'. Dat zou het misschien kunnen zijn, maar jij kent je symptomen het beste.

2 links:
http://www.czmedicinfo.nl/%7B8689e43...box/d_491.xml/
http://www.achmeahealth.nl/cgi/go.fp...e=aandoeningen
Dank je

Voor zover ik het kan beoordelen heb ik de symptomen wel (eerst wit, dan blauw en wanneer het weer warm wordt rood en tintelig (maar wel anders tintelig dan wanneer je been bv slaapt, minder fijne steekjes, veel grover), maar verder staan er ook oorzaken genoemd, en die kunnen het bij mij niet zijn. Dus ja, ik hou het wel in de gaten. Als het nog eens gebeurd en ik er vervolgens ook last van heb (of wanneer ze echt weer blauw worden) zal ik eens kijken of er iets tegen te krijgen is.

Maar bedankt iedereen
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 20:10
ekki
ekki is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 22-05-2004 @ 21:06 :
Voor zover ik het kan beoordelen heb ik de symptomen wel (eerst wit, dan blauw en wanneer het weer warm wordt rood en tintelig (maar wel anders tintelig dan wanneer je been bv slaapt, minder fijne steekjes, veel grover), maar verder staan er ook oorzaken genoemd, en die kunnen het bij mij niet zijn.
kan het niet 'aangeboren' zijn?

een klasgenoot had er ook ineens last van, en die had ook geen idee waar het vandaan kwam.

anders misschien 'ns naar de dokter.
Oud 22-05-2004, 21:31
Roos
Roos is offline
Citaat:
Roos schreef op 22-05-2004 @ 19:11 :
Als je dit heel vaak hebt, wordt het het syndroom van Reinauld genoemt (uit mijn hoofd: misschien schrijf je het iets anders).
Citaat:
ekki schreef op 22-05-2004 @ 20:32 :
Ja idd zo spel je het

Regels voor berichten