Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-05-2004, 20:39
Silvia19
Silvia19 is offline
Leerlingen vaker anti-islamitisch

Uitgegeven: 20 mei 2004 20:32

LEIDEN - Leraren maatschappijleer en geschiedenis krijgen vaker te maken met anti-islamitische dan met anti-joodse uitspraken van leerlingen. De helft van de leraren hoorde het afgelopen jaar in de klas kwetsende opmerkingen over joden en kent leerlingen die de holocaust bagatelliseren. Nog meer leraren (70 procent) hoorden een of meerdere keren grievende uitlatingen over de islam.

Dat blijkt uit een onderzoek naar geweld op school dat bureau Research voor Beleid deed in opdracht van het ministerie van Onderwijs. In het praktijkonderwijs en het vmbo komen de grievende opmerkingen het vaakst voor.
bron: www.nu.nl
---------------------------------------------------------------------------

tja wat de media al wel niet kunnen veroorzaken....
Oud 20-05-2004, 20:48
Zaina
Zaina is offline
Het vmbo en praktijkonderwijs zullen wel de volgende zijn. Die laatste zin is compleet overbodig.

Voor de rest is het logisch. De media halen vaak moslims naar voren en dus krijg je dit soort reacties. Over een aantal jaren zal er wel weer een nieuwe hype zijn.
Oud 20-05-2004, 20:48
LaResistance
LaResistance is offline
Oud 20-05-2004, 20:51
McCaine
McCaine is offline
"Anti-islamitische opmerkingen" is niet helemaal dezelfde schaal als de holocaust bagatelliseren, eerlijk gezegd.
Oud 20-05-2004, 20:52
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Waarschijnlijk het gevolg van de 'spanningen' die er op dit moment zijn tussen de Islamitische wereld en laten we zeggen de Westerse wereld. Zolang die spanningen er zijn zal je dit soort opmerkingen denk ik houden over en weer.
Oud 20-05-2004, 20:55
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
McCaine schreef op 20-05-2004 @ 21:51 :
"Anti-islamitische opmerkingen" is niet helemaal dezelfde schaal als de holocaust bagatelliseren, eerlijk gezegd.
"grievende uitlatingen" over de islam is ook niet helemaal hetzelfde als de holocaust bagatelliseren, dat laatste hoeft namelijk helemaal geen anti-joodse lading te hebben.
Oud 20-05-2004, 20:58
P&C
P&C is offline
ja, maar het is toch vrij normaal dat je afgeeft op alles wat anders is dan dat het zou moeten zijn

andere mensen bijv ofzo
Oud 20-05-2004, 21:00
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
P&C schreef op 20-05-2004 @ 21:58 :
ja, maar het is toch vrij normaal dat je afgeeft op alles wat anders is dan dat het zou moeten zijn

andere mensen bijv ofzo
dan dat het zou moeten zijn? wie bepaalt dat? moet iedereen dan op elkaar afgeven omdat iedereen anders is?
Oud 20-05-2004, 21:04
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 20-05-2004 @ 21:55 :
"grievende uitlatingen" over de islam is ook niet helemaal hetzelfde als de holocaust bagatelliseren, dat laatste hoeft namelijk helemaal geen anti-joodse lading te hebben.
Nou en? Het doet er niet toe wat voor lading het heeft, het is gewoon erger dan "grievende uitlatingen".
Oud 20-05-2004, 21:06
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
McCaine schreef op 20-05-2004 @ 22:04 :
Nou en? Het doet er niet toe wat voor lading het heeft, het is gewoon erger dan "grievende uitlatingen".
Dat zeg jij, jij weet toch niet wat die grievende uitlatingen inhouden.

En ik bedoelde dus dat dat niet onder anti-joodse uitspraken hoeft te vallen.
Oud 20-05-2004, 21:06
Zaina
Zaina is offline
Citaat:
Of onwetend? Je zou grievende uitlatingen ook wel zo kunnen noemen misschien.
Oud 20-05-2004, 21:13
Verwijderd
Zalig zijn de onwetenden.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 21:27
Gatara
Gatara is offline
Jammer/triest. Ben benieuwd naar de motivatie hierachter.
Oud 20-05-2004, 21:37
Zaina
Zaina is offline
Citaat:
Gatara schreef op 20-05-2004 @ 22:27 :
Jammer/triest. Ben benieuwd naar de motivatie hierachter.
Het nieuws en soortgelijken?
Oud 20-05-2004, 21:47
timp
timp is offline
drie keer hoera voor pim fortuyn, dat hij nog zo'n mooie nawerking heeft gehad met het verrechtsen van nederland
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 21:53
Verwijderd
jammer
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 21:56
Verwijderd
Viel te verwachten. Domme mensen zijn er altijd al geweest, alleen in deze tijd van escalatie van het Israel/Palestina-conflict en massamedia zijn ze wel veel makkelijker te beïnvloeden.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 22:06
Atje85
Atje85 is offline
ra ra ra hoe zou dat toch komen?
Applausje voor de media
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 22:13
Verwijderd
idd.. hulde voor de media... en bush en zijn oorlogsverklaringen richting islamitische landen... echt gewoon driewerf hoera ofzo...
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 22:25
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 20-05-2004 @ 23:18 :
Het geeft een goed beeld van hoe goed het onderwijs wel niet is.
Dit wordt imo niet veroorzaakt door het onderwijs, maar door de media... en door de beïnvloedbare mreintjes van deze domme mensen.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 22:43
Verwijderd
Racisme en discriminatie is van alle tijden, en het houdt op als er geen bekrompen en domme mensen meer zijn.

Nooit dus.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 22:46
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Lijkt me logisch dat er meer anti islamitische uitlatingen zijn dan anti semitische, we hebben heel wat meer last van islamieten dan van Joden..
Oud 20-05-2004, 22:46
Verwijderd
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 20-05-2004 @ 23:46 :
Lijkt me logisch dat er meer anti islamitische uitlatingen zijn dan anti semitische, we hebben heel wat meer last van islamieten dan van Joden..

Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 22:47
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
vertel
Oud 20-05-2004, 23:01
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Dikke vette
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2004, 23:05
Verwijderd
Citaat:
In Rafah denken ze daar vast anders over.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 23:09
PV
PV is offline
De media hebben het weer gedaan hoor waarom ga je joods en islamitisch eigenlijk vergelijken. Gaan ze ook nog tellen hoe vaak ze 'godverdomme' horen in de klas?
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 23:32
Verwijderd
Citaat:
Last? Demografisch (en dus ook economisch) gezien zijn ze voor ons Nederlanders bijzonder voordelig!

Het feit dat bepaalde groepen lastige jongeren islamitisch zijn betekent niet dat we last hebben van het feit dat ze islamitisch zijn.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 00:08
Verwijderd
Citaat:
Silvia19 schreef op 20-05-2004 @ 21:39 :
[...]tja wat de media al wel niet kunnen veroorzaken [...]
Daar gaan we weer...

Het zijn de mensen die journalisten aan het woord laten, die de uitspraken doen. Niet de 'media'. En selectie van het nieuws wordt getoetst interessen onder het publiek.

Overigens kwam jouw bericht ook uit diezelfde media...
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 00:49
Vice
Vice is offline
Discriminatie is er altijd wel geweest. Het is nu alleen wat erger door de spanning tussen de Islamitische wereld en Westerse wereld. Het onderwerp komt nu vaker voor in de media en daardoor gaan mensen misschien wat sneller uitspraken doen die ze normaal voor zich houden of alleen tegen vrienden vertellen.
Oud 21-05-2004, 00:54
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 21-05-2004 @ 01:49 :
Discriminatie is er altijd wel geweest. Het is nu alleen wat erger door de spanning tussen de Islamitische wereld en Westerse wereld. Het onderwerp komt nu vaker voor in de media en daardoor gaan mensen misschien wat sneller uitspraken doen die ze normaal voor zich houden of alleen tegen vrienden vertellen.
Yep
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 01:03
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Juist niet. Het ontkennen van een feit betekent niet dat je negatieve gevoelens voor iemand koestert, grievende uitlatingen wel. Ook is dit kwetsend bedoeld.
Oud 21-05-2004, 07:21
Mu
Mu is offline
En dan te bedenken dat er juist op die niveaus veel Turken en Marokkanen zitten. Maar ja ook de toekomstige LPF-ers zitten er, dus gek is het ook niet.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 09:04
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-05-2004 @ 00:05 :
In Rafah denken ze daar vast anders over.
Maar daar hebben we het nu niet over, ik zeg hier alleen maar dat het mij duidelijk lijkt waarom leerlingen eerder anti-islamitisch zijn dan anti-semitistisch. Waarom me dat nou zoveel oplevert snap ik ook niet.
Oud 21-05-2004, 09:31
meisje
meisje is offline
Citaat:
Silvia19 schreef op 20-05-2004 @ 21:39 :
Leerlingen vaker anti-islamitisch

Uitgegeven: 20 mei 2004 20:32

LEIDEN - Leraren maatschappijleer en geschiedenis krijgen vaker te maken met anti-islamitische dan met anti-joodse uitspraken van leerlingen. De helft van de leraren hoorde het afgelopen jaar in de klas kwetsende opmerkingen over joden en kent leerlingen die de holocaust bagatelliseren. Nog meer leraren (70 procent) hoorden een of meerdere keren grievende uitlatingen over de islam.

Dat blijkt uit een onderzoek naar geweld op school dat bureau Research voor Beleid deed in opdracht van het ministerie van Onderwijs. In het praktijkonderwijs en het vmbo komen de grievende opmerkingen het vaakst voor.
bron: www.nu.nl
---------------------------------------------------------------------------

tja wat de media al wel niet kunnen veroorzaken....
dat vind ik toch zo'n gigantisch gelul he, 'de media is het schuld' Boo fucking hoo. Is het bij jou wel eens opgekomen dat de maatschappij (jij dus) de politieke en journalistieke agenda bepaalt. Denk toch eens na voordat je lulkoek van de RVD overneemt.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 09:59
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Ik denk dat niet alleen de media een rol speelt maar ook een hoop eigen ervaring. Dingen die je om je heen ziet gebeuren e.d.
je zou aan de ene kant zeggen dat het juist minder voor zou komen op een vmbo school omdat er vaak ook veel moslims op zitten en dus ga je ook wel met ze om.
Oud 21-05-2004, 10:01
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
meisje schreef op 21-05-2004 @ 10:31 :
dat vind ik toch zo'n gigantisch gelul he, 'de media is het schuld' Boo fucking hoo. Is het bij jou wel eens opgekomen dat de maatschappij (jij dus) de politieke en journalistieke agenda bepaalt. Denk toch eens na voordat je lulkoek van de RVD overneemt.
Ja maar de media kan alles altijd zo lekker overdrijven, en maken ook vaak van een mug een olifant.
Oud 21-05-2004, 10:49
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 21-05-2004 @ 10:04 :
Maar daar hebben we het nu niet over, ik zeg hier alleen maar dat het mij duidelijk lijkt waarom leerlingen eerder anti-islamitisch zijn dan anti-semitistisch. Waarom me dat nou zoveel oplevert snap ik ook niet.
Kun jij dan aangeven wat voor last jij precies hebt van de islam?
Oud 21-05-2004, 12:09
Verwijderd
Citaat:
MissCzechMeOut schreef op 21-05-2004 @ 11:01 :
Ja maar de media kunnen alles altijd zo lekker overdrijven, en maken ook vaak van een mug een olifant.
...omdat daar maatschappelijke vraag naar bestaat.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 12:10
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 21-05-2004 @ 11:49 :
Kun jij dan aangeven wat voor last jij precies hebt van de islam?
Gaat het hier om mij? Nee dus, maar als we het daar toch over hebben; ik heb meer last van islamitische mensen dan van joden. Ga hier verder geen voorbeelden noemen, die kun je zelf wel bedenken.

Maar het ging hier in het algemeen om leerlingen en islamieten zorgen in het algemeen op scholen voor meer problemen dan joden...
Oud 21-05-2004, 13:24
Verwijderd
anti-islamitische opmerkingen = misschien wel kritische opmerkingen jegens islam e.d.?
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 13:26
Gatara
Gatara is offline
@deadlocked, ik heb vooral last van christenen en atheisten, maar betekent dat dan dat ik anti-christen en anti-atheistisch moet worden/zijn?
Oud 21-05-2004, 13:26
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 21-05-2004 @ 14:24 :
anti-islamitische opmerkingen = misschien wel kritische opmerkingen jegens islam e.d.?
Nee, waarschijnlijk uitspraken in de trant van:

"Vuile moslimshoer doe die kopvod van je kop af."

Oud 21-05-2004, 13:48
Silvia19
Silvia19 is offline
Citaat:
meisje schreef op 21-05-2004 @ 10:31 :

.... vuile woorden in de mond nemen is niet moeilijk...
Fucking Hoo dat je bent .....

...ooit van maatschappijleer gehoord? Daar leren ze je namelijk het een en ander over de rol van de media en zo ook de politieke agenda. Het is weliswaar de bedoeling dat de maatschappij de agenda bepaalt, maar de media hebben wel degelijk een grote rol...want de media bepalen voor een groot deel hoe en wat er in het nieuws komt..en zo ook het politieke gedrag van de mensen en hun mening wordt zo dus ook beinvloedt...
Oud 21-05-2004, 14:03
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
Gatara schreef op 21-05-2004 @ 14:26 :
@deadlocked, ik heb vooral last van christenen en atheisten, maar betekent dat dan dat ik anti-christen en anti-atheistisch moet worden/zijn?
Ja, doe dat maar lekker. Ik geef alleen aan dat ik het niet raar vind dat leerlingen eerder anti islamitisch zijn. So what?
Oud 21-05-2004, 14:13
Verwijderd
Citaat:
Silvia19 schreef op 21-05-2004 @ 14:48 :
Het is weliswaar de bedoeling dat de maatschappij de agenda bepaalt, maar de media hebben wel degelijk een grote rol...want de media bepalen voor een groot deel hoe en wat er in het nieuws komt..en zo ook het politieke gedrag van de mensen en hun mening wordt zo dus ook beinvloedt...
Wat betreft agendasetting en nieuwselectie heb je gelijk (zij het dat het wat ongenuanceerd is). Journalisten zijn idd beïnvloed door hun disposities bij nieuwsselectie. Dat wil zeggen, ook zij kijken door een eigen nature/nurture-bril. Zij bepalen grotendeels hoe en wat er in het nieuws komt, weliswaar aan de hand van een maatschappelijke agenda.
Maar wat betreft het tweede gedeelte van je verhaal heb je ten dele ongelijk. Ja, het publiek kan worden beïnvloed in hun meningsvorming, maar in hoeverre is niet duidelijk. Meer stellen dan dat media invloed hebben, is niet mogelijk. Zo blijkt het bijvoorbeeld dat het mensen zich veel meer door opinionleaders in hun omgeving laten beïnvloeden, dan direct door media. Toegegeven, ook de opinionleaders kijken tv. Maar ze lezen ook de krant, zijn hoger opgeleid en wegen hun mening bewust af.
Media hebben invloed, maar hoeveel, dat staat niet buiten kijf.

Nu over je ts: jij legt een direct verband tussen "Leraren maatschappijleer en geschiedenis krijgen vaker te maken met anti-islamitische dan met anti-joodse uitspraken van leerlingen" en vermeende invloed van media.
Dat is onjuist en ongenuanceerd.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 14:22
Hero_Zero
Hero_Zero is offline
Citaat:

...ooit van maatschappijleer gehoord? Daar leren ze je namelijk het een en ander over de rol van de media en zo ook de politieke agenda. Het is weliswaar de bedoeling dat de maatschappij de agenda bepaalt, maar de media hebben wel degelijk een grote rol...want de media bepalen voor een groot deel hoe en wat er in het nieuws komt..en zo ook het politieke gedrag van de mensen en hun mening wordt zo dus ook beinvloedt...
Ik denk dat het niet zo zeer de schuld bij de media ligt op dit punt. In ieder geval niet bewust. De meeste mensen in de Journalistiek zijn links zat en willen helemaal geen maatschappij die anti-islamitisch zijn.

Wel denk ik dat de media te veel algemeniseerd. Er staan vaak termen als de Marokkaanse gemeenschap en De Islamitische Instanties. Dit is vrij gemakzuchtig. Het komt vooral omdat journalisten maar heel weinig ingang hebben tot contacten met moslims. Dat is mede te wijden aan het lage percentage Islamieten onder journalisten. De Journalistieke opleidingen zouden moeten zorgen dat er meer Islamieten voor Journalistiek kiezen. Want nu is de Journalistiek geen goede weergave van de maatschappij en is het nog steeds moeilijk om goede Islamitische bronnen te krijgen.
Oud 21-05-2004, 14:34
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
niet schelden
Oud 21-05-2004, 15:42
Paulo Nuñez
Paulo Nuñez is offline
Snapik wat lees je in de kranten negatieve dingen over moslims,toch...
Aangezien wij pro israelisch zijn !!!!!
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 15:50
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
ziekegeest666 schreef op 21-05-2004 @ 16:42 :
Snapik wat lees je in de kranten negatieve dingen over moslims,toch...
Aangezien wij pro israelisch zijn !!!!!
Natuurlijk.
Het groot Zweeds complot.
Reageren

Regels voor berichten