Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() en er staat bijv. een regel dat hij wil dat jij dat doet. en dan zeg jij: en vandaar uit bepaal ik zelf... oftewel: je weet hoe het moet en hij het wil, maar je bepaalt zelf.. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
b) Alleen de meest extremistische mensen geloven dat iedereen die niet precies zoals hun denkt naar de hel gaat, als ze sowieso al in een hel geloven. Generaliseren whoopie. c) De meeste mensen kiezen op een gegeven moment voor hun geloof. Misschien is dit niet makkelijk als kind, maar als volwassene kun je toch echt zelf bepalen wat je doet of laat. d) Regels zijn zeker niet nutteloos. Tegenwoordig zijn er andere ( en misschien wel betere) bronnen om je Normpjes en Waardjes aan te ontrekken, maar religie in het algemeen heeft zeker veel waardevols toegevoegd aan de samenlevingen op deze planeet. |
![]() |
||
Citaat:
2) Generalisaties, daar staat de bijbel vol van. Als die gelovigen het mogen, dan mag ik het ook. 3) Dat "kiezen" gebeurd vaak als het kind al verblind is door indoctrinaties en kerkelijke propaganda in plaats van dat het is opgegroeid in een neutrale en objectieve omgeving. Een omgeving die een neutrale kijk bied op beide vormen. (Niet-geloof en het Christelijke geloof in dit geval.) 4) Veel waardevols? Religies hebben de overbevolking van de wereld in ieder geval jaren lang tegengewerkt met hun bekrompen ideeen*. "Ik volg het juiste Geloof! Sterf Moslimhond!" of "Allah is Groot, sterf gristentuig!" of "Homoseksuelen moeten worden uitgeroeid, want het staat in de bijbel." en nog veel meer van dat soort voorbeelden. Religies in het algemeen hebben de bevolking lang (en doet het in sommige gebieden nog steeds) dom gehouden. Door vast te houden aan idiote ideeen en visies die dat idiote regelboekje (a.k.a. de bijbel) voorschrijft. Ideeen en visies die zijn ontstaan in een tijd dat het kennisniveau van de mens sowieso al laag was. Nee, religies zullen best wel wat goede dingen hebben gebracht, maar het hele concept is ouderwets, onnodig en heeft OOK slechte dingen voortgebracht. (Een hele zooi zelfs) *: sorry, maar op deze pc is het om een of andere manier onmogelijk om letters met trema's, streepjes, etc te typen. Mijn excuses. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
uhm, leonkorn, raar punt, aangezien ik als atheist de bijbel verwerp, en toch steel of moord ik niet.
het feit dat je stelt dat je met geloof in de bijbel per definitie gelukkiger wordt is trouwens behoorlijk arrogant.
||
Citaat:
Dus misschien houdt jij wel meer van God dan dat jezelf beseft ( ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Denk aan een man wiens vrouw hem vraagt of die jurk haar dik maakt, etc. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
en ik vind het ten tweede wel een heel erg rare interpretatie van een tekst. Laatst gewijzigd op 28-10-2004 om 17:49. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
en als ze het eenmaal gedaan hebben, hebben ze spijt dat ze dat niet eerder deden. bijlo |
![]() |
||
Citaat:
En de definitie die jij van goed en kwaad hebt is niet universeel (en dus, in een zekere context, onwaar) want ik geloof sowieso niet in goed en kwaad. Probeer eens als een heiden te leven, je dood te zuipen in het weekend, "Zijn" Naam ijdel gebruiken in vele mogelijke vormen (godsgruwelijk, godverdomme, godvergeten, etc.) en mensen niet eens lief te hebben maar te minachten omdat ze gruwelijk dom zijn. Geloof me, je zult het geweldig vinden. ![]() @Chrizzle: Tuurlijk, mensen sloegen elkaar ook dood voordat er religies waren, en de komst daarvan gaf elkaar nieuwe redenen. Maar dat wil dus wel zeggen dat "het geloof" indirect een gigantisch aantal doden op zijn geweten heeft. Dit is simpelweg niet te ontkennen. Natuurlijk had men ook andere redenen gevonden als er geen geloof was geweest. Maar als dat zo was, dan voerden we deze discussie nu niet. En natuurlijk is de gemiddelde Christen niet bezig met het bekeren. Ik durf grof weg te zeggen dat 70% van de gelovigen "gewoon" gelooft, zonder daar een echte verklaring voor te hebben. En de laatste keer dat iemand mij probeerde te bekeren was vandaag overigens. ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zoals jij het schetst, klinkt het niet alsof je een gelijkwaardige relatie hebt met God. (Misschien wil je dat ook niet, is mij opzich ook prima...Maar misschien denk jij er anders over?) |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Als je het in 1 zin noemt dan lijkt het wel alsof het voor jou bij elkaar hoort.
Besides, wat jij zondig vind vinden andere mensen misschien wel normaal. En ALS jullie Christenen gelijk hebben dan is dat mooi klote voor ons als we dood zijn, maar jij hebt evenhard wat te vrezen als het blijkt dat de Christenen niet gelijk hebben maar een een of andere vage anti-Christendom religie...
||
Citaat:
A. jij gelooft in geen godsdienst(heb ik dat goed?) B. Wij zijn christenen. stel dat jij gelijk hebt, dan is het voor ons niet zo heel erg want dan is dood dood stel dat wij gelijk hebben, dan is het voor jou vreselijk en zijn wij gelukkig stel dat een ander anti-christelijk geloof gelijk heeft, dan zijn we allebij vreselijk ongelukkig conclusie: als je ziet op een leven na de dood, is het beter wel godsdienstig te zijn, dan niet godsdienstig.
||
Citaat:
Trouwens, ik zal later nooit Branden in de Hel (er van uitgaand dat er een Hel blijkt te zijn) "Want ik geloof er niet in." Ignorance is Bliss ![]() |
![]() |
||
Citaat:
maar als JIJ er niet in gelooft, bestaat het niet, en zal het op jou geen toepassing hebben ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
en aangezien er meer geloven zijn als het christendom, heb jij toch een vrij kleine kans. en dan heb je het nog geen eens over de verschillende stromingen christenen. ik hou niet zo van 'baadt het niet, schaadt het niet' theorieen ![]() |
![]() |
|
![]() |
ik volg de alphacursus voor studenten in utrecht nu, dit is een soort inleiding tot het christelijk geloof voor zowel christelijke als niet christelijke mensen. (voor de geinteresseerden, ik ben christelijk opgevoed en nu op zoek naar een manier daar vorm aan te geven).
goed, om nog even bij het topic te blijven over de relatie-kwestie... ook ik heb geleerd dat het christelijk geloof gaat om een relatie met God, die je langzaam kunt opbouwen door bijvoorbeeld te bidden. religie in deze vorm kun je dus ook een relatie noemen, ja. en daar horen uiteraard regels bij; zoals vrijwel elke relatie regels heeft. @nare man; het plaatsen van zondig en goddeloos in 1 zin hoeft idd niet te betekenen dat deze hetzelfde zijn. MAAAAAAR heb ik ook geleerd, dat alle mensen zondig zijn; jij, ik en iedereen. en wanneer je je tot God keert, worden die zonden je vergeven. Wanneer je het op die manier bekijkt kun je dus inderdaad ook zeggen dat goddeloos zijn, hetzelfde is als zondig zijn.
||
Citaat:
![]() ik moest het gewoon even zeggen, sorry. Toch geloof ik echt in God en is het gelukkig geen kansberekening of je gelijk hebt. De eeuwigheid zal het uitmaken. naja, beetje vaag miss maar ik hoop dat het duidelijk is. dat ik geloof in wat ik zeker weet. En dat heeft Gods Heilige Geest me geleerd
||
Citaat:
wat heeft gods hg je geleerd? geloven of zeker weten? |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
[Enquête] christenen, want denken jullie over hekserij? Flijn | 38 | 21-05-2009 14:34 | |
geloof, hoop, liefde Gerlinda | 126 | 12-05-2009 06:32 | |
Geloof ik....? Sjarlot | 62 | 27-01-2009 19:19 | |
Wat is jouw religie en wat vind jij het belangrijkste aspect? BezigeBij | 145 | 14-06-2006 15:05 | |
lief-de Love & Peace | 49 | 18-04-2006 10:50 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hoofdoekjes moet af op Franse Openbare scholen; goed of fout? Verwijderd | 173 | 06-03-2004 21:04 |