Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2004, 10:32
leonkorn
leonkorn is offline
Is religie vaak niet een programma en een stelsel van regels en handelingen, terwijl het Nieuwe Testament spreekt over het hebben van een relatie, waarbij mensen die in Jezus geloven (!) zich kinderen van God mogen noemen en het veel meer gaat om hebben van een relatie.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-10-2004, 10:35
LaResistance
LaResistance is offline
En die relatie is vrij van regels wil jij zeggen?

Terwijl het navolgen van regels juist gebaseerd is op je relatie tot God.
Oud 15-10-2004, 10:49
Samaris
Samaris is offline
| Jaah...ik heb een relatie met Jezus...hij is mn bitch. |

De religie is de regels voor een goede relatie met de god/godin/whatever bedoel je, right?

Tjah...Dat klopt wel aardig denk ik zo.

Ik vind dat ieder mens zelf moet beslissen wat voor hem goed en fout is, en als mensen daarbij die regels uit een heilig schrift tot de letter willen opvolgen, of het juist vrij willen interpreteren is dat hun keuze.
Oud 15-10-2004, 15:47
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
kan mij het schelen wat het nieuwe testament zegt .
donder nou eens op met je persoonlijke relatie met god.

sorry hoor. ik vroeg me alleen af wat de zin van dit topic is.

waarom heeft god die regels gemaakt?

zie verder de post van LaResistance
Met citaat reageren
Oud 15-10-2004, 16:13
Gothic
Gothic is offline
ik zie het meer als een stel regels... maar ik ben dan ook niet gelovig
Oud 17-10-2004, 12:45
Anneee
Anneee is offline
Als je een relatie hebt met iemand, dan ben je toch bereid om je dan aan regels te houden (zoals bijvoorbeeld: geen overspel)?

Als je een relatie met Jezus hebt, dan ben je ook bereid om je aan de regels te houden die God heeft ingesteld.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2004, 13:15
pTr
pTr is offline
Regels, regels, regels...

Pfff als je God en de Bijbel zo gaat benaderen, is t niet zo aantrekkelijk meer he.

Ik ben Christen, geloof in God en zijn zoon Jezus, heb een relatie met God, houd me daarom aan zijn regels (voor zover het me lukt).
Niet omdat t moet, maar omdat ik me verdiep in Hem en daaruit leer hoe Hij wilt dat ik doe. En vandaar uit bepaal ik zelf verder in hoeverre ik dingen letterlijk opvat of ze vrij vertaal voor mezelf.
Oud 27-10-2004, 13:54
Verwijderd
ik wil gewoon neuken, dus ik geloof niet.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2004, 13:55
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
pTr schreef op 27-10-2004 @ 14:15 :

Pfff als je God en de Bijbel zo gaat benaderen, is t niet zo aantrekkelijk meer he.

Ik ben Christen, geloof in God en zijn zoon Jezus, heb een relatie met God, houd me daarom aan zijn regels (voor zover het me lukt).
Niet omdat t moet, maar omdat ik me verdiep in Hem en daaruit leer hoe Hij wilt dat ik doe. En vandaar uit bepaal ik zelf verder in hoeverre ik dingen letterlijk opvat of ze vrij vertaal voor mezelf.
het moet niet, maar hij wil wel dat je het doet. dus het moet wel. van hem dan. je moet dus alleen van hem (hoewel je zelf suggereert dat het niet zou hoeven, waarom, wil god niet dat je goed doet ofzo?!) maar dan ga je zelf wel zitten bepalen hoe je dat opvat. oftewel: wat in je eigen straatje past.

en er staat bijv. een regel dat hij wil dat jij dat doet. en dan zeg jij: en vandaar uit bepaal ik zelf... oftewel: je weet hoe het moet en hij het wil, maar je bepaalt zelf..
Met citaat reageren
Oud 27-10-2004, 14:09
pTr
pTr is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 27-10-2004 @ 14:55 :
het moet niet, maar hij wil wel dat je het doet. dus het moet wel. van hem dan. je moet dus alleen van hem (hoewel je zelf suggereert dat het niet zou hoeven, waarom, wil god niet dat je goed doet ofzo?!) maar dan ga je zelf wel zitten bepalen hoe je dat opvat. oftewel: wat in je eigen straatje past.

en er staat bijv. een regel dat hij wil dat jij dat doet. en dan zeg jij: en vandaar uit bepaal ik zelf... oftewel: je weet hoe het moet en hij het wil, maar je bepaalt zelf..
Ik bepaal zelf inderdaad, maar dan wel zo dat het ook in Zijn straatje past.
Oud 27-10-2004, 14:14
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
pTr schreef op 27-10-2004 @ 15:09 :
Ik bepaal zelf inderdaad, maar dan wel zo dat het ook in Zijn straatje past.
hij zet toch een regel. dan is er voor jou toch niks te bepalen? ik neem aan dat hij zo'n regel sowieso al in zijn straatje laat passen..
Met citaat reageren
Oud 27-10-2004, 17:21
Chrizzle
Chrizzle is offline
De meeste religieuzen zien hun geloof toch echt meer als een soort 'moreel kader' dan als iets waaraan je je letterlijk woord per woord moet houden.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2004, 17:26
Verwijderd
Citaat:
Reverend schreef op 27-10-2004 @ 14:54 :
ik wil gewoon neuken, dus ik geloof niet.
Precies, in mn werkgroep zit iemand die niet wilt neuken voor zn huwelijk, snap niet hoe hij het volhoudt.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2004, 17:43
Órelindë
Órelindë is offline
Eehm,
dat je gelooft wil niet zeggen dat je niet neukt..
En hoe je in je geloof staat, bepaalt ook aan welke regels je je wel en niet wil houden. Ieder gelooft op zijn eigen manier.
Oud 27-10-2004, 19:27
RanC
RanC is offline
Je moet "verplicht" houden van God, want anders zul je branden in de hel.

Leuke keuze voor een leven waar je niet zelf voor hebt gekozen.

Een stel nutteloze verplichte regels volgen en dus "houden" van een God.
Of Eeuwig Verdoemenis lijden.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2004, 19:47
Chrizzle
Chrizzle is offline
Citaat:
RanC schreef op 27-10-2004 @ 20:27 :

a) Van niemand 'moet' je iets. We wonen in een vrij land enzo.

b) Alleen de meest extremistische mensen geloven dat iedereen
die niet precies zoals hun denkt naar de hel gaat, als ze sowieso al in een hel geloven. Generaliseren whoopie.

c) De meeste mensen kiezen op een gegeven moment voor hun geloof. Misschien is dit niet makkelijk als kind, maar als volwassene kun je toch echt zelf bepalen wat je doet of laat.

d) Regels zijn zeker niet nutteloos. Tegenwoordig zijn er andere ( en misschien wel betere) bronnen om je Normpjes en Waardjes aan te ontrekken, maar religie in het algemeen heeft zeker veel waardevols toegevoegd aan de samenlevingen op deze planeet.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2004, 20:32
RanC
RanC is offline
Citaat:
Chrizzle schreef op 27-10-2004 @ 20:47 :
a) Van niemand 'moet' je iets. We wonen in een vrij land enzo.

b) Alleen de meest extremistische mensen geloven dat iedereen
die niet precies zoals hun denkt naar de hel gaat, als ze sowieso al in een hel geloven. Generaliseren whoopie.

c) De meeste mensen kiezen op een gegeven moment voor hun geloof. Misschien is dit niet makkelijk als kind, maar als volwassene kun je toch echt zelf bepalen wat je doet of laat.

d) Regels zijn zeker niet nutteloos. Tegenwoordig zijn er andere ( en misschien wel betere) bronnen om je Normpjes en Waardjes aan te ontrekken, maar religie in het algemeen heeft zeker veel waardevols toegevoegd aan de samenlevingen op deze planeet.
1) Als je de gemiddelde bekeringsdrang van de gemiddelde gristen bekijkt, dan zul je zien dat die over het algemeen zeer groot is. (En dan doel ik op gristenen die ook echt aandacht aan hun geloof besteden. Niet aan "angsty" mensen die geloven omdat geloof 'hip' is.) En als de bekeringsdrang groot is, dan vinden ze dat je _moet_ geloven.

2) Generalisaties, daar staat de bijbel vol van. Als die gelovigen het mogen, dan mag ik het ook.

3) Dat "kiezen" gebeurd vaak als het kind al verblind is door indoctrinaties en kerkelijke propaganda in plaats van dat het is opgegroeid in een neutrale en objectieve omgeving. Een omgeving die een neutrale kijk bied op beide vormen. (Niet-geloof en het Christelijke geloof in dit geval.)

4) Veel waardevols? Religies hebben de overbevolking van de wereld in ieder geval jaren lang tegengewerkt met hun bekrompen ideeen*. "Ik volg het juiste Geloof! Sterf Moslimhond!" of "Allah is Groot, sterf gristentuig!" of "Homoseksuelen moeten worden uitgeroeid, want het staat in de bijbel." en nog veel meer van dat soort voorbeelden.
Religies in het algemeen hebben de bevolking lang (en doet het in sommige gebieden nog steeds) dom gehouden. Door vast te houden aan idiote ideeen en visies die dat idiote regelboekje (a.k.a. de bijbel) voorschrijft. Ideeen en visies die zijn ontstaan in een tijd dat het kennisniveau van de mens sowieso al laag was.

Nee, religies zullen best wel wat goede dingen hebben gebracht, maar het hele concept is ouderwets, onnodig en heeft OOK slechte dingen voortgebracht. (Een hele zooi zelfs)

*: sorry, maar op deze pc is het om een of andere manier onmogelijk om letters met trema's, streepjes, etc te typen. Mijn excuses.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2004, 20:52
Chrizzle
Chrizzle is offline
Dat de gemiddelde Grrrrrrrrrristen een bekeringsdrang heeft (en die al dan niet onderdrukt, want wanneer is de laatste keer dat iemand je probeerde te bekeren? Mij is het nog nooit overkomen) zal ongetwijfeld zo zijn. Maar volgens mij is de gemiddelde persoon die een religie aanhangt niet zo heel erg bekeerderig. Sommige religies verbieden het zelfs om jezelf op te dringen (denk Boeddhisme enzo).

En nee, omdat de Bijbel mag generaliseren mag jij niet niet. Nouja, je mag het wel, juridisch gezien, maar het argument zij doen het dus daarom doe ik het ook is natuurlijk niet zo sterk.

Dat mensen de keus niet hebben om zich op een gegeven moment niet meer als gelovig te zien omdat ze opgevoed zijn in een indoctrinerende omgeving is gewoon niet waar, want er zijn zat mensen die Met Den Bijbel zijn opgevoed en die naarmate ze ouder worden hun geloof opgeven. Als het iets doet is het juist tegenzin tegen het geloof voortbrengen.

& dat mensen een hekel aan elkaar hadden was ook al zo voordat er monotheïstische geloven waren. Het geeft mensen hooguit een reden om elkaars bezit af te pakken en elkaar de kop in te slaan.

Citaat:
*: sorry, maar op deze pc is het om een of andere manier onmogelijk om letters met trema's, streepjes, etc te typen. Mijn excuses.
Je bent vergeven. Een van die leuke dingen die het Christendom tot Waarde heeft verheven.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 15:31
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
RanC schreef op 27-10-2004 @ 20:27 :

Je moet ook eten anders ga je dood. Er zijn nou eenmaal consequenties verbonden aan jou keuzes. Als je de wetten van God volgt, zul je zowiezo veel gelukkiger worden, want je zult met me eens zijn dat stelen, liegen, moorden, geen respect voor je ouders, overspel etc je allemaal ongelukkig (HEL) zullen maken. God zegt ook in De Bijbel dat wie zijn geboden heeft en bewaard Hem liefheeft. Nou is er niemand die dat lukt dus is Jezus gekomen, om ons te helpen en stimuleren ons naar God (het goede) te keren.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 15:37
T_ID
T_ID is offline
uhm, leonkorn, raar punt, aangezien ik als atheist de bijbel verwerp, en toch steel of moord ik niet.

het feit dat je stelt dat je met geloof in de bijbel per definitie gelukkiger wordt is trouwens behoorlijk arrogant.
Oud 28-10-2004, 15:48
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
T_ID schreef op 28-10-2004 @ 16:37 :
uhm, leonkorn, raar punt, aangezien ik als atheist de bijbel verwerp, en toch steel of moord ik niet.

het feit dat je stelt dat je met geloof in de bijbel per definitie gelukkiger wordt is trouwens behoorlijk arrogant.
Wat mijn punt is is dat het houden van God, een keuze is die OOK VEEL te maken heeft met je houden als Zijn leefregels (geboden).
Dus misschien houdt jij wel meer van God dan dat jezelf beseft ( ). En verder denk ik dat als je je houdt aan wetten die allemaal op LIEFDE zijn gebaseerd je daar uiteindelijk zelf ook gelukkiger van wordt....
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 16:47
Chrizzle
Chrizzle is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 28-10-2004 @ 16:31 :
Als je de wetten van God volgt, zul je zowiezo veel gelukkiger worden, want je zult met me eens zijn dat stelen, liegen, moorden, geen respect voor je ouders, overspel etc je allemaal ongelukkig (HEL) zullen maken.
Nochtans zijn er genoeg mensen die een heleboel van deze regels overtreden en heel gelukkig zijn. Misschien zelfs gelukkiger dan als ze zich wel aan deze regels zouden houden.

Denk aan een man wiens vrouw hem vraagt of die jurk haar dik maakt, etc.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 17:31
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 28-10-2004 @ 16:48 :
Dus misschien houdt jij wel meer van God dan dat jezelf beseft ( ).
vergeet de other side niet he.
en ik vind het ten tweede wel een heel erg rare interpretatie van een tekst.

Laatst gewijzigd op 28-10-2004 om 17:49.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 17:56
Verwijderd
Citaat:
Blackwater_park schreef op 27-10-2004 @ 18:26 :
Precies, in mn werkgroep zit iemand die niet wilt neuken voor zn huwelijk, snap niet hoe hij het volhoudt.

en als ze het eenmaal gedaan hebben, hebben ze spijt dat ze dat niet eerder deden.

bijlo
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 18:30
RanC
RanC is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 28-10-2004 @ 16:31 :
Je moet ook eten anders ga je dood. Er zijn nou eenmaal consequenties verbonden aan jou keuzes. Als je de wetten van God volgt, zul je zowiezo veel gelukkiger worden, want je zult met me eens zijn dat stelen, liegen, moorden, geen respect voor je ouders, overspel etc je allemaal ongelukkig (HEL) zullen maken. God zegt ook in De Bijbel dat wie zijn geboden heeft en bewaard Hem liefheeft. Nou is er niemand die dat lukt dus is Jezus gekomen, om ons te helpen en stimuleren ons naar God (het goede) te keren.
Ik ben een liegende klootzak die niet altijd evenveel respect heeft voor zijn ouders, (ook zij maken godsgruwelijke fouten waar ik geen respect voor/kan hebben) en tja... ook heb ik regelmatig "overspel" gepleegd (lees: vreemd gegaan) en ik ben HEEL gelukkig.

En de definitie die jij van goed en kwaad hebt is niet universeel (en dus, in een zekere context, onwaar) want ik geloof sowieso niet in goed en kwaad.

Probeer eens als een heiden te leven, je dood te zuipen in het weekend, "Zijn" Naam ijdel gebruiken in vele mogelijke vormen (godsgruwelijk, godverdomme, godvergeten, etc.) en mensen niet eens lief te hebben maar te minachten omdat ze gruwelijk dom zijn.
Geloof me, je zult het geweldig vinden.

@Chrizzle:

Tuurlijk, mensen sloegen elkaar ook dood voordat er religies waren, en de komst daarvan gaf elkaar nieuwe redenen. Maar dat wil dus wel zeggen dat "het geloof" indirect een gigantisch aantal doden op zijn geweten heeft. Dit is simpelweg niet te ontkennen. Natuurlijk had men ook andere redenen gevonden als er geen geloof was geweest. Maar als dat zo was, dan voerden we deze discussie nu niet.

En natuurlijk is de gemiddelde Christen niet bezig met het bekeren. Ik durf grof weg te zeggen dat 70% van de gelovigen "gewoon" gelooft, zonder daar een echte verklaring voor te hebben. En de laatste keer dat iemand mij probeerde te bekeren was vandaag overigens.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-10-2004, 08:11
Verwijderd
Citaat:
pTr schreef op 27-10-2004 @ 14:15 :

Als je een relatie met iemand hebt dan bepaal je toch gezamelijk de regels? Regels waar jij het mee eens bent, en de andere partij ook. In dat geval hoef je je niet aan 'Zijn' regels te houden, omdat het je eigen regels ook zijn.

Zoals jij het schetst, klinkt het niet alsof je een gelijkwaardige relatie hebt met God. (Misschien wil je dat ook niet, is mij opzich ook prima...Maar misschien denk jij er anders over?)
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 08:46
Samaris
Samaris is offline
Wat RanC zei.

Mijn ouders maken(/hebben) meer fouten (gemaakt)dan ik, dus respect moeten ze verdienen.
Oud 29-10-2004, 10:08
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
RanC schreef op 28-10-2004 @ 19:30 :
Ik ben een liegende klootzak die niet altijd evenveel respect heeft voor zijn ouders, (ook zij maken godsgruwelijke fouten waar ik geen respect voor/kan hebben) en tja... ook heb ik regelmatig "overspel" gepleegd (lees: vreemd gegaan) en ik ben HEEL gelukkig.

En de definitie die jij van goed en kwaad hebt is niet universeel (en dus, in een zekere context, onwaar) want ik geloof sowieso niet in goed en kwaad.

Oke je hebt idd een punt, ik denk ook dat je prima gelukkig kunt zijn met een zeer zondig en Goddeloos leven, alleen als wat wij Christenen geloven waar is, heb je een hoop te vrezen na je dood, omdat je zult oogsten wat je zaait. Ik denk wel dat er een universeel GOED en KWAAD is en dat je je geweten wel kunt verminken of uitschakelen, maar toch volgens deze norm verantwoordelijk wordt gesteld voor je daden.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 10:27
Verwijderd
Citaat:
leonkorn schreef op 29-10-2004 @ 11:08 :
Oke je hebt idd een punt, ik denk ook dat je prima gelukkig kunt zijn met een zeer zondig en Goddeloos leven, alleen als wat wij Christenen geloven waar is, heb je een hoop te vrezen na je dood, omdat je zult oogsten wat je zaait. Ik denk wel dat er een universeel GOED en KWAAD is en dat je je geweten wel kunt verminken of uitschakelen, maar toch volgens deze norm verantwoordelijk wordt gesteld voor je daden.
Waarom stel je 'zondig' gelijk aan 'goddeloos'? Denk je niet dat er mensen kunnen zijn die niet in god geloven, maar toch in hun hart vervuld zijn van goedheid en naastenliefde? Is dat zo moeilijk in te zien?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 10:58
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-10-2004 @ 11:27 :
Waarom stel je 'zondig' gelijk aan 'goddeloos'? Denk je niet dat er mensen kunnen zijn die niet in god geloven, maar toch in hun hart vervuld zijn van goedheid en naastenliefde? Is dat zo moeilijk in te zien?
A : je reageert totaal niet inhoudelijk B ik stel het niet gelijk, ik noem het gewoon in een zin.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 11:04
Verwijderd
Citaat:
leonkorn schreef op 29-10-2004 @ 11:58 :
A : je reageert totaal niet inhoudelijk B ik stel het niet gelijk, ik noem het gewoon in een zin.
Ik hoef hier niet inhoudelijk te reageren omdat die hele religie/relatiekwestie nonsens vind. Het ging mij hier even om jouw opmerking. Die vatte ik zo op dat mensen die goddeloos leven per definitie zondig zouden zijn. Als je dat niet bedoelt heb ik niets gezegd.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 11:07
Samaris
Samaris is offline
Als je het in 1 zin noemt dan lijkt het wel alsof het voor jou bij elkaar hoort.

Besides, wat jij zondig vind vinden andere mensen misschien wel normaal.

En ALS jullie Christenen gelijk hebben dan is dat mooi klote voor ons als we dood zijn, maar jij hebt evenhard wat te vrezen als het blijkt dat de Christenen niet gelijk hebben maar een een of andere vage anti-Christendom religie...
Oud 30-10-2004, 15:58
Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
Samaris schreef op 29-10-2004 @ 12:07 :
Als je het in 1 zin noemt dan lijkt het wel alsof het voor jou bij elkaar hoort.

Besides, wat jij zondig vind vinden andere mensen misschien wel normaal.

En ALS jullie Christenen gelijk hebben dan is dat mooi klote voor ons als we dood zijn, maar jij hebt evenhard wat te vrezen als het blijkt dat de Christenen niet gelijk hebben maar een een of andere vage anti-Christendom religie...
ik ben ook een christen, dus k wil hier effe op reageren

A. jij gelooft in geen godsdienst(heb ik dat goed?)
B. Wij zijn christenen.

stel dat jij gelijk hebt, dan is het voor ons niet zo heel erg want dan is dood dood
stel dat wij gelijk hebben, dan is het voor jou vreselijk en zijn wij gelukkig
stel dat een ander anti-christelijk geloof gelijk heeft, dan zijn we allebij vreselijk ongelukkig
conclusie: als je ziet op een leven na de dood, is het beter wel godsdienstig te zijn, dan niet godsdienstig.
Oud 30-10-2004, 16:02
Gary Gaytalk
Gary Gaytalk is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 30-10-2004 @ 16:58 :
ik ben ook een christen, dus k wil hier effe op reageren

A. jij gelooft in geen godsdienst(heb ik dat goed?)
B. Wij zijn christenen.

stel dat jij gelijk hebt, dan is het voor ons niet zo heel erg want dan is dood dood
stel dat wij gelijk hebben, dan is het voor jou vreselijk en zijn wij gelukkig
stel dat een ander anti-christelijk geloof gelijk heeft, dan zijn we allebij vreselijk ongelukkig
conclusie: als je ziet op een leven na de dood, is het beter wel godsdienstig te zijn, dan niet godsdienstig.
Maar atheisten geloven sowieso niet in een leven na de dood.
Trouwens, ik zal later nooit Branden in de Hel (er van uitgaand dat er een Hel blijkt te zijn) "Want ik geloof er niet in."
Ignorance is Bliss
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 16:11
Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
Gary Gaytalk schreef op 30-10-2004 @ 17:02 :
Maar atheisten geloven sowieso niet in een leven na de dood.
Trouwens, ik zal later nooit Branden in de Hel (er van uitgaand dat er een Hel blijkt te zijn) "Want ik geloof er niet in."
Ignorance is Bliss
dat zeg ik toch, dood is dood. dus maakt ook niks meer uit

maar als JIJ er niet in gelooft, bestaat het niet, en zal het op jou geen toepassing hebben
Oud 30-10-2004, 20:56
Chrizzle
Chrizzle is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 30-10-2004 @ 17:11 :
dat zeg ik toch, dood is dood. dus maakt ook niks meer uit

maar als JIJ er niet in gelooft, bestaat het niet, en zal het op jou geen toepassing hebben
Om precies dezelfde reden dat God wél bestaat omdat jij er in gelooft, bestaat de hel voor atheïsten, gewoon-niet-gelovers, en ook nog eens tonnen christenen niet.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 12:33
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 30-10-2004 @ 16:58 :
lekkere reden om wel te geloven, stel dat je gelijk hebt..misschien, hopelijk.
en aangezien er meer geloven zijn als het christendom, heb jij toch een vrij kleine kans. en dan heb je het nog geen eens over de verschillende stromingen christenen.

ik hou niet zo van 'baadt het niet, schaadt het niet' theorieen .
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 16:05
anansi_de_spin
anansi_de_spin is offline
ik volg de alphacursus voor studenten in utrecht nu, dit is een soort inleiding tot het christelijk geloof voor zowel christelijke als niet christelijke mensen. (voor de geinteresseerden, ik ben christelijk opgevoed en nu op zoek naar een manier daar vorm aan te geven).
goed, om nog even bij het topic te blijven over de relatie-kwestie...

ook ik heb geleerd dat het christelijk geloof gaat om een relatie met God, die je langzaam kunt opbouwen door bijvoorbeeld te bidden. religie in deze vorm kun je dus ook een relatie noemen, ja. en daar horen uiteraard regels bij; zoals vrijwel elke relatie regels heeft.

@nare man; het plaatsen van zondig en goddeloos in 1 zin hoeft idd niet te betekenen dat deze hetzelfde zijn. MAAAAAAR heb ik ook geleerd, dat alle mensen zondig zijn; jij, ik en iedereen. en wanneer je je tot God keert, worden die zonden je vergeven. Wanneer je het op die manier bekijkt kun je dus inderdaad ook zeggen dat goddeloos zijn, hetzelfde is als zondig zijn.
Oud 05-11-2004, 16:58
Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 03-11-2004 @ 13:33 :
lekkere reden om wel te geloven, stel dat je gelijk hebt..misschien, hopelijk.
en aangezien er meer geloven zijn als het christendom, heb jij toch een vrij kleine kans. en dan heb je het nog geen eens over de verschillende stromingen christenen.

ik hou niet zo van 'baadt het niet, schaadt het niet' theorieen .
ik ook niet
ik moest het gewoon even zeggen, sorry. Toch geloof ik echt in God en is het gelukkig geen kansberekening of je gelijk hebt. De eeuwigheid zal het uitmaken. naja, beetje vaag miss maar ik hoop dat het duidelijk is. dat ik geloof in wat ik zeker weet. En dat heeft Gods Heilige Geest me geleerd
Oud 28-11-2004, 13:42
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 05-11-2004 @ 17:58 :
ik ook niet
ik moest het gewoon even zeggen, sorry. Toch geloof ik echt in God en is het gelukkig geen kansberekening of je gelijk hebt. De eeuwigheid zal het uitmaken. naja, beetje vaag miss maar ik hoop dat het duidelijk is. dat ik geloof in wat ik zeker weet. En dat heeft Gods Heilige Geest me geleerd
ja redelijk duidelijk > hel.
wat heeft gods hg je geleerd? geloven of zeker weten?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten