Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2004, 20:45
Bezoeker1
Ik moet een krantenartikel schrijven alleen weet niet hoe ik dit aan moet pakken. Bovendien kan ik absoluut geen informatie vinden. De opdracht luidt:
Je moet gaan uitzoeken welke participatiemogelijkheden de nederlandse burger heeft en hoe hij daar gebruik van maakt of heeft gemaakt. De mate van interesse en desinteresse van de burger in de politiek en vooral in het daadwerkelijk meedoen eraan zijn dus van belang voor je artikel.

Dit is het eerste deel van de opdracht , kunnen jullie mij helpen??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-05-2004, 20:59
memory
memory is offline
De burger kan gaan stemmen, lid worden van een politieke partij en eventueel zelf kandidaat worden op een lijst. Dit zijn de conventionele middelen.

Daarnaast zijn er de niet-conventionele middelen, dit zijn de middelen die de overheid niet onder controle heeft. Men kan betogen voor/tegen iets, een petitie tekenen, staken, een referendum aanvragen, lezersbrieven schrijven naar een krant...

Dat zijn de algemene participatiemiddelen; de middelen specifiek voor Nederland ken ik niet, omdat ik uit België kom.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 21:29
Balance
Balance is offline
Uit mijn maatschappijleerboek:

Vormen van participatie:
· Electorale participatie: burgers kunnen stemmen.
· Conventionele vormen van participatie: lid / donateur van een politieke partij, belangenorganisatie of pressiegroep. Ook brieven schrijven aan politici hoort hier bijvoorbeeld bij.
· Protestparticipatie: demonstraties, handtekeningenacties en boycotacties. Er is een conflict.
Reageren

Regels voor berichten