Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-05-2002, 17:24
ratsja
ratsja is offline
ik ben hier dus voor.....

voorbeeld: zakenmannen met 120000 euro jaarinkomen
die te hard rijden....zwaardere boete geven dan iemand met een modaal inkomen....

eens of oneens
Oud 05-05-2002, 17:36
Jozzy
Jozzy is offline
Oneens. Ben je werkloos moet je €7.50 betalen (bij wijze van spreken) als je door rood rijdt ofzo, nou dat schrikt dus niet af. Gewoon sowieso hoge boetes, voor iedereen en voor alles.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 17:56
Not for Sale
Not for Sale is offline
nou voor een werkloze schrikt een lage boete dus wél af.
wat versta je onder hoge boetes? als ze hoog genoeg zijn om rijken af te schrikken zullen ze in een klap het faillissement betekenen van mensen met een klein inkomentje.
Oud 05-05-2002, 18:11
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
ModuM schreef:
Oneens. Ben je werkloos moet je €7.50 betalen (bij wijze van spreken) als je door rood rijdt ofzo, nou dat schrikt dus niet af. Gewoon sowieso hoge boetes, voor iedereen en voor alles.
sowieso hoog.....maar niet gelijk voor iedereen
de "rijken" harder aanpakken...dus meer laten betalen..

gewoon een tabel....waarin loon en boete aan elkaar gerelateerd zijn
Oud 05-05-2002, 19:50
Joostje
Joostje is offline
eens. trouwens zie ik meer in taakstraffen of iets dergelijks dan in geldstraffen .
Oud 05-05-2002, 19:53
see the other side
see the other side is offline
Citaat:
ratsja schreef:

die te hard rijden....zwaardere boete geven dan iemand met een modaal inkomen....

eens of oneens
IK vind dat de boetes gewoon gelijk moeten blijven een zaken man met 120000 euro jaar in komen werkt ook kei hard voor zijn geld dus hij hoeft niet meer tebetalen als hij te hard rijd strax krijg je boetes van 1000 euro !!
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 19:54
see the other side
see the other side is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
nou voor een werkloze schrikt een lage boete dus wél af.
wat versta je onder hoge boetes? als ze hoog genoeg zijn om rijken af te schrikken zullen ze in een klap het faillissement betekenen van mensen met een klein inkomentje.
dan moet je dus gewoon niet tehard rijden !!!
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 19:58
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
see the other side schreef:

IK vind dat de boetes gewoon gelijk moeten blijven een zaken man met 120000 euro jaar in komen werkt ook kei hard voor zijn geld dus hij hoeft niet meer tebetalen als hij te hard rijd strax krijg je boetes van 1000 euro !!
Boetes zijn er om te voorkomen dat iemand een misdaad pleegt. Als iemand niet voelt dat hij of zij iets verkeerd heeft gedaan, dan zal hij of zij in herhaling treden.
Oud 05-05-2002, 20:02
sneeuwstorm
sneeuwstorm is offline
Tja wat betreft te hard rijden misschien wel

maar als het gaat over serieuzere misdaden waar men normaal met een geldboete vanaf kunnen komen zal dit de grootste onzin zijn.
Dan zou pietje (die arm is) lichter gestraft worden dan joep (die rijk is) terwijl de misdaad hetzelfde is...
En niet iedereen's eigendom staat vast op papier...voor hetzelfde geld is Pietje net zo rijk als Joep terwijl die geld zwart binnen krijgt.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 20:18
tacidvs
tacidvs is offline
Minimumbedrag instellen om te voorkomen dat 'de armen' niets hoeven te betalen. Vind het een goed idee. Ik denk dat wel Billy-boy een lamborghini moeten geven en hem hierheen lokken
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 20:19
ZlatanSuperJood
ZlatanSuperJood is offline
Wie zijn tog die Pietje en Joep??
Oud 05-05-2002, 20:35
Psychopath
Psychopath is offline
Ik vind 1 sandaard boete van €200,-- of hogergoed voor iedere verkeersovertreeding omdat je met ze allemaal een mensen leven in gevaar kan bringen!!!!
Oud 05-05-2002, 20:40
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Dark-Sugar schreef:
Ik vind 1 sandaard boete van €200,-- of hogergoed voor iedere verkeersovertreeding omdat je met ze allemaal een mensen leven in gevaar kan bringen!!!!
ehm... de logica
Oud 05-05-2002, 20:43
Psychopath
Psychopath is offline
Citaat:
Joostje schreef:

ehm... de logica
Men zegt wel eens dat het brijn bij sommege mensen in de klijne teen zit.

Oud 05-05-2002, 20:48
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Dark-Sugar schreef:

Men zegt wel eens dat het brijn bij sommege mensen in de klijne teen zit.

humor klijne. maar leg even je stelling uit alsjeblieft

brijn. sommege..
Oud 05-05-2002, 20:50
Psychopath
Psychopath is offline
Citaat:
Joostje schreef:

humor klijne. maar leg even je stelling uit alsjeblieft

brijn. sommege..
DYSELXIE
Oud 05-05-2002, 21:20
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Dark-Sugar schreef:

DYSELXIE
hm ok sorry dan. Maar licht nu even je standpunt toe ok?
Oud 05-05-2002, 21:30
Danny
Danny is offline
Citaat:
ratsja schreef:

eens of oneens
Eens..

Net zoals ons belastingstelsel is ingedeeld. €90,- voor te hardrijden voor iemand die €1.000.000,- op jaarbasis verdient is echt een peulenschil.. maar €90,- voor iemand die rond moet komen van een minimumloontje.. tja..

Danny
Oud 05-05-2002, 22:50
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Danny schreef:
Eens..

Net zoals ons belastingstelsel is ingedeeld. €90,- voor te hardrijden voor iemand die €1.000.000,- op jaarbasis verdient is echt een peulenschil.. maar €90,- voor iemand die rond moet komen van een minimumloontje.. tja..

Danny
ja

en ik doel niet op crimineel gedrag dat lijkt me logisch
zoals anderen hier boven net melden....
geld alleen voor voorziene dingen

en boetes moeten gewoon al beginnen met 1000 euro

moet je maar niet te hard rijden

en drank achter stuur al helemaal afschaffen

met 10 glazen bier op achter het stuur
is gewoon moord met voorbedachte rade.....
Oud 06-05-2002, 06:23
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Dark-Sugar schreef:
dat is nou net de reden waarom het WEL inkomensgerelateerd moet zijn. Rijke ****ers zullen 200 euro niet echt missen en dus lekker asociaal doorracen.
Oud 06-05-2002, 09:00
tacidvs
tacidvs is offline
Of je geeft iedereen een puntenrijbewijs.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 09:11
twiety
twiety is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
Of je geeft iedereen een puntenrijbewijs.
Mee eens! Enige correcte oplossing.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 09:13
tacidvs
tacidvs is offline
Maar dan moet je de kosten voor een her-examen weer inkomensrelatief maken. Het schiet niet op dvs.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 09:35
twiety
twiety is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
Maar dan moet je de kosten voor een her-examen weer inkomensrelatief maken. Het schiet niet op dvs.
Zit wat in, maar dat lijkt me wel een stuk overzichtelijker en helderder, en ook minder bureaucratisch.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 10:06
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
twiety schreef:

Zit wat in, maar dat lijkt me wel een stuk overzichtelijker en helderder, en ook minder bureaucratisch.
Kan je dat uitleggen, ik zie de logica niet. Het overzicht raakt sowieso kwijt bij inkomensgerelateerde dingen en de bureaucratie verschuift nu alleen maar, naar mijn mening.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-05-2002, 10:16
twiety
twiety is offline
Citaat:
tacidvs schreef:

Kan je dat uitleggen, ik zie de logica niet. Het overzicht raakt sowieso kwijt bij inkomensgerelateerde dingen en de bureaucratie verschuift nu alleen maar, naar mijn mening.
Het proberen te halen van een rijbewijs gebeurt veel minder vaak dan een verkeersovertreding en het is vast wel op de een of andere manier te koppelen aan de belasting o.i.d., zodat er met het inkomen rekening gehouden wordt. Sowieso ben ik van mening dat 't CBR geen particuliere (al is 't non-profit, heb ik me laten vertellen) organisatie zou moeten zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 10:16
Verwijderd
Mijn belastbaar inkomen in momenteel 0,0. Dus dat betekent dat ik de wet aan mijn laars mag lappen?
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 10:21
twiety
twiety is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
Mijn belastbaar inkomen in momenteel 0,0. Dus dat betekent dat ik de wet aan mijn laars mag lappen?
Nee, ik heb 't over inkomen, niet belastbaar inkomen ;-)

Hoe dan ook, als je geen geld verdient kun je autorijden waarschijnlijk helemaal niet betalen. Bovendien moet het halen van een rijbewijs nooit helemaal gratis zijn, maar wel goedkoop/goedkoper voor mensen die minder inkomen hebben.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 14:02
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
mja, maar het is natuurlijk een heel gedoe om weer opnieuw examen te doen, kost een hoop tijd enzo...dat schrikt misschien ook af.
Oud 06-05-2002, 14:06
tacidvs
tacidvs is offline
Dus dan zouden we iets moeten doen in de volgende trant:

boetes: e100 per 10km/u te hard + 10%maandinkomen

b=100x+0,1m

b=boete
x=aantal 10km/u te hard, absoluut
m=maandinkomen
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 14:43
Verwijderd
Ik vind het onzin. Straks krijgen we nog dat alle prijzen afhankelijk worden van je inkomen.
Sta je straks bijvoorbeeld bij de albert heijn met een kar vol spullen, vraagt de mevrouw aan de kassa: hoeveel verdient u?
- 1000 € per maand
- Ok, dat gaat u dan 10 € kosten
Volgende klant komt dan..
- Wat is u salaris, meneer??
- 10000 € elke maand, mevrouw
- Dat zijn dan 8 rollen wc-papier à 50 €.
Dus de boete inkomensafhankelijk maken lijkt me niet echt een goed idee.

Het is een beter idee om bij elke volgende verkeersovertreding binnen een bepaalde tijd, de boete hoger te maken:
Heb je eerst bijv. een boete van 50 € omdat je 10km/h te hard rijdt, dan krijg je de volgende keer dat je te hard rijdt een boete van bijv. 100 € (ik noem ook maar wat he), en daarna wéér een hogere boete (200 € ? ), enzovoorts.

Het effect hiervan is dat 'rijken' niet oneindig te hard kunnen blijven rijden. Ze kunnen het een paar keer doen, maar op een gegeven moment wordt het ook voor hun duur.
Armere mensen zullen nu zeker proberen niet te hard te rijden, omdat ze weten dat het een heleboel geld gaat kosten als ze het vaker doen.

Laatst gewijzigd op 06-05-2002 om 15:45.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 15:14
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
heitinga4ever* schreef:
Ik vind het onzin. Straks krijgen we nog dat alle prijzen afhankelijk worden van je inkomen.
Sta je straks bijvoorbeeld bij de albert heijn met een kar vol spullen, vraagt de mevrouw aan de kassa: hoeveel verdient u?
- 1000 € per maand
- Ok, dat gaat u dan 10 € kosten
Volgende klant komt dan..
- Wat is u salaris, meneer??
- 10000 € elke maand, mevrouw
- Dat zijn dan 8 rollen wc-papier à 50 €.

Het is een beter idee om bij elke volgende verkeersovertreding binnen een bepaalde tijd, de boete hoger te maken:
Heb je eerst bijv. een boete van 50 € omdat je 10km/h te hard rijdt, dan krijg je de volgende keer dat je te hard rijdt een boete van bijv. 100 € (ik noem ook maar wat he), en daarna wéér een hogere boete (200 € ? ), enzovoorts.

Het effect hiervan is dat 'rijken' niet oneindig te hard kunnen blijven rijden. Ze kunnen het een paar keer doen, maar op een gegeven moment wordt het ook voor hun duur.
Armere mensen zullen nu zeker proberen niet te hard te rijden, omdat ze weten dat het een heleboel geld gaat kosten als ze het vaker doen.
ja dat kan ook....een volgende boete meer laten betalen
Oud 06-05-2002, 15:58
Verwijderd
Citaat:
twiety schreef:

Nee, ik heb 't over inkomen, niet belastbaar inkomen ;-)
ehmm, het niet belastbare inkomen kan wordt dus niet opgegeven en je kan dus daarvoor gewoon €0,- voorgeven.

Citaat:

Bovendien moet het halen van een rijbewijs nooit helemaal gratis zijn, maar wel goedkoop/goedkoper voor mensen die minder inkomen hebben.
Ik weet niet hoeveel een rijbewijs kost. Maar ik krijg iig de helft al ofzo, en zo zijn er nog vele die ook een aanbetaling krijgen.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 23:41
waaromniet?
waaromniet? is offline
én boeten naar inkomen én puntenrijbewijs én taakstraffen.
Oud 07-05-2002, 09:08
L Boksha
L Boksha is offline
Tsjakkaa. (<-- Emile spreekt)
Maar ik vind wel: MEER geldboetes! Dat is wat mensen boeit! Dat is waar het pijn doet! (Vooral domme en oppervlakkige mensen)
Taakstraffen zijn wel leuk, maar verschrikkelijk... tijdrovend. En ik denk persoonlijk dat hoe langer een straf duurt, hoe meer de misdadiger vergeet waarom hij/zij hem gekregen heeft, en hoe minder geschikt de straf "opvoedkundig" is. (Woord staat tussen "s omdat je bij volwassenen niet echt van opvoeding kunt spreken)
Oud 07-05-2002, 09:15
Verwijderd
Citaat:
waaromniet? schreef:
én boeten naar inkomen én puntenrijbewijs

Citaat:
én taakstraffen.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 10:01
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Grote onzin. We kennen in Nederland al een progressief belastingstelsel, inkomensgerelateerde boetes zijn dan dubelop.
Oud 07-05-2002, 14:13
tacidvs
tacidvs is offline
Niet dubbelop, consequent. Zijn boetes eigenlijk aftrekbaar?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 14:50
Main
Main is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
én boeten naar inkomen én puntenrijbewijs én taakstraffen.
Precies
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 15:03
ratsja
ratsja is offline
ik ben niet voor taakstraffen ......ja maar op een manier.....
dat ze een speciaal opvallend pak dragen
dat het zichtbaar is voor iedereen......
dat diegene zich misdragen heeft
Oud 07-05-2002, 16:30
L Boksha
L Boksha is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef:
Grote onzin. We kennen in Nederland al een progressief belastingstelsel, inkomensgerelateerde boetes zijn dan dubelop.
Verklaar! Je krijgt toch niet maandelijks boetes? Als je maandelijkse boetes kreeg zou het dubbelop zijn, maar dat krijg je niet.

Overigens is belasting geen straf, maar een bijdrage aan de staat. Rijke mensen kunnen gewoon meer missen, en moeten dus meer (ook relatief) bijdragen.
Oud 07-05-2002, 16:48
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
L Boksha schreef:

Verklaar! Je krijgt toch niet maandelijks boetes? Als je maandelijkse boetes kreeg zou het dubbelop zijn, maar dat krijg je niet.

Overigens is belasting geen straf, maar een bijdrage aan de staat. Rijke mensen kunnen gewoon meer missen, en moeten dus meer (ook relatief) bijdragen.
jah
Oud 07-05-2002, 16:57
Prada
Prada is offline
Citaat:
Joostje schreef:
eens. trouwens zie ik meer in taakstraffen of iets dergelijks dan in geldstraffen .
Geldstraffen zijn een redelijke bron van inkomsten voor de Nederlandse staat, lijkt me niet verstandig dit om te zetten...
Oud 07-05-2002, 16:59
Rhinus
Rhinus is offline
Ik ben voor. Maar er moet wel een ondergrens zijn.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 17:06
Verwijderd
Citaat:
tacidvs schreef:
Niet dubbelop, consequent. Zijn boetes eigenlijk aftrekbaar?
tuurlijk niet.
Wat natuurlijk wel zo is: als er op een foto 2 auto staan krijgen alle 2 de eigenaren een boete.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 17:08
Ieke
Ieke is offline
misschen een punen rijbewijs maarals je punten op zijn dat je hem bijv. 1 jaar kwijt bent. maar voor huisartesen moeten uitzonderingen mogelijk zijn omdat anders de volksgezondheid in gevaar kan komen.
Oud 07-05-2002, 17:15
Psychopath
Psychopath is offline
^
|| = not posted by ieke omdat die K*T ZUS van mij niet heeft uitgelogt! maar bij mij
Oud 07-05-2002, 17:22
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
Ik ben voor. Maar er moet wel een ondergrens zijn.
ja
de jongere jeugd 18 tm 23 ofzo....beginnen bij boete van 250 euro.....ben je ouder....200.....en dan naar inkomen kijken en
hoe lang je je rijbewijs hebt
Oud 07-05-2002, 20:52
Tampert
Tampert is offline
Dit in combinatie met cumulatieve boetes voor verkeersovertredingen vind ik een beter idee (niet van mezelf BTW). Iemand die een keer door rood rijdt betaalt bijvoorbeeld 3% van zijn maaninkomen aan boete. Voor iedere keer dat deze persoon door rood rijdt, betaalt deze persoon 150% van de eerder gegeven boete. En de teller wordt iedere twee jaar op 0 gesteld ofzo...

bij hardrijden wordt het helemaal leuk rekenwerk: voor elke kilometer boven 5 km te hard betaal je 0,1% van je maandinkomen, voor elke keer dat je daarna te hard rijdt betaal je 1,5x zoveel per kilometer dan de vorige keer...

getallen zijn trouwens totaal uit de lucht komen vallen ... ik heb daar even geen inzicht op, gaat alleen maar om het idee
Oud 07-05-2002, 22:31
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Tampert schreef:
Dit in combinatie met cumulatieve boetes voor verkeersovertredingen vind ik een beter idee (niet van mezelf BTW). Iemand die een keer door rood rijdt betaalt bijvoorbeeld 3% van zijn maaninkomen aan boete. Voor iedere keer dat deze persoon door rood rijdt, betaalt deze persoon 150% van de eerder gegeven boete. En de teller wordt iedere twee jaar op 0 gesteld ofzo...

bij hardrijden wordt het helemaal leuk rekenwerk: voor elke kilometer boven 5 km te hard betaal je 0,1% van je maandinkomen, voor elke keer dat je daarna te hard rijdt betaal je 1,5x zoveel per kilometer dan de vorige keer...

getallen zijn trouwens totaal uit de lucht komen vallen ... ik heb daar even geen inzicht op, gaat alleen maar om het idee
ja zo doen we het

LT

lijst tampert
Reageren

Regels voor berichten