Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-05-2004, 14:23
lso
lso is offline
Ik word later graag regentes Nederlands. Op school leren we uiteraard hoe we er het best in slagen een goede leerkracht te worden. We zijn onder andere bezig met leeslijsten en hoe we die moeten opstellen.

Leeslijsten zijn boekenlijsten met voldoende info opdat de leerling gericht naar zijn/haar interesse een boek kan kiezen.

Wat staat er allemaal in? Titel, thema, pagina's, auteur, meningen van anderen, korte samenvatting... en daar moeten de leerlingen dan uit kiezen.

Maar er zijn ook enkele open en belangrijke vragen bij het maken van zo'n leeslijst. Ik had die graag eens aan jullie gesteld om diverse meningen en argumenteringen te horen:

1) Hebben boeken die via allerlei mediatoestanden in de picture staan of waarvoor de mond-aan-mond-reclame toch zijn werk doet, nog nood aan een steuntje vanwege de leerkracht?

2) Hoe bekend of bemind moet een boek of auteur zijn om een plekje te krijgen op de leeslijst?

3) Welke kwaliteitseisen kunnen de selectie mee bepalen?

4) Speelt een jaar van uitgave een rol?

5) In hoeverre moet een lectuurlijst voor het vak Nederlands een weerspiegeling zijn van wat de leerlingen sowieso graag lezen?

Héél erg bedankt als ik jullie mening daarover eens zou kunnen horen. Ik begin deze zomer alvast met het aanleggen van een leeslijst. Onthoud goed. De leerlingen zijn verplicht uit de leeslijst boeken te kiezen.

Laatst gewijzigd op 28-05-2004 om 14:26.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-05-2004, 14:37
Verwijderd
1) Hebben boeken die via allerlei mediatoestanden in de picture staan of waarvoor de mond-aan-mond-reclame toch zijn werk doet, nog nood aan een steuntje vanwege de leerkracht?
Ik zou willen zeggen: ja. Niet iedereen kijkt/luistert/... naar de media en/of praat met anderen over boeken ed. Niet iedereen krijgt dingen waarvan je verwacht dat ze ze mee zouden krijgen daardoor dus niet mee. Ik denk dat je door het in de klas nog eens extra toe te lichten iedereen bereikt of misschien de kinderen/jongeren die door de media/mond-op-mondreclame niet bereikt worden.

2) Hoe bekend of bemind moet een boek of auteur zijn om een plekje te krijgen op de leeslijst?
Ik zou er behalve de standaard (bekende) boeken en auteurs ook juist de onbekendere boeken en auteurs in zetten. Het is niet zo dat een onbekend iemand niet goed zou kunnen schrijven. En door goede boeken (van misschien onbekende schrijvers) in zo'n leeslijst op te nemen, worden ze ook bekender. Ik zou bij het wel of niet op een leeslijst afga op de kwaliteit van een boek, niet op de bekendheid van het boek en/of de schrijver.

Onderwerp, moeilijkheidsgraad, opbouw van het verhaal, ontwikkeling van de personen in het verhaal, hoeveelheid en complexheid van de gebeurtenissen, ...

Ik zou vmbo-leerlingen geen boek in heel oud-Nederlands laten lezen, veel van deze leerlingen vinden lezen al niet zo geweldig en/of vinden het 'normale Nederlands' al moeilijk genoeg, vraag dan niet nog meer van ze.
't ligt dus aan het boek of het jaar van uitgave een rol speelt, denk ik. Alleen jaar van uitgave niet, maar dingen die daar mee samen kunnen hangen (bv. dus taalgebruik) wel, lijkt me.

5) In hoeverre moet een lectuurlijst voor het vak Nederlands een weerspiegeling zijn van wat de leerlingen sowieso graag lezen?
Ik zou er zeker veel boeken op zetten die leerlingen graag lezen, het lijkt me niet de bedoeling om leerlingen iets tegen lezen te laten krijgen, toch?

(De rest van je vragen gaat toch over literatuur of zie ik dat fout...waarom deze dan opeens over lectuur?)
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 14:41
lso
lso is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 28-05-2004 @ 15:37 :

Ik zou er zeker veel boeken op zetten die leerlingen graag lezen, het lijkt me niet de bedoeling om leerlingen iets tegen lezen te laten krijgen, toch?

(De rest van je vragen gaat toch over literatuur of zie ik dat fout...waarom deze dan opeens over lectuur?)
ja inderdaad, ik heb het eigenlijk over jeugdboeken voor jongeren in het middelbaar...

Ik vraag mij juist af.. als ik dan bekende boeken (uit media en zo) op de lijst zet en daarnaast ook onbekende auteurs of iedereen dan niet zal grijpen naar die eerste reeks boeken...

Uiteraard hangt dat ook een beetje af van de mate waarin je hen kan overtuigen ook eens de onbekende auteurs aan te durven
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 18:11
Verwijderd

Nee. Het lijkt mij meer wenselijk dat een leraar juist andere boeken onder de aandacht brengt om het aanbod wat meer divers te maken, zodat niet iedereen Giphart, Het Gouden Ei en Lord Of The Rings leest.

Ik ben er zelf voorstander van om over boeken die jonger dan twintig jaar zijn totaal geen uitspraken te doen. Teveel boeken worden goed gevonden met de simpele reden dat ze goedgevonden worden. Dat is met oude boeken zo, maar ook met nieuwe. De oude zijn niet meer te redden, laten we proberen de nieuwe boeken onbegeleid hun weg te laten vinden naar de lezer.

Ik heb geen flauw idee. Ik ben er een voorstander van om iedereen verplicht Beckett te laten lezen, maar de meeste leerlingen zouden dan van verveling sterven. Het belangrijkste lijkt me om een divers aanbod te bieden en boeken die veel gelezen worden van de lijst af te gooien. Misschien een regeling dat ieder boek door maximaal drie mensen gelezen mag worden, bepaald door loting.

Ja. Zie punt twee.

Twee antwoorden, want het is een dubbele kwestie. Aan de ene kant moet het voor de leerlingen mogelijk zijn om boeken te lezen die hen aanspreken. De meeste mensen lezen tegenwoordig nooit meer boeken omdat ze droge, moeilijke en saaie boeken moeten lezen voor school die op een mogelijk nog saaiere en flauwere ('Wat betekent de titel?') manier behandeld worden.
Maar aan de andere kant weten jonge mensen, vooral luie, middelbare scholieren natuurlijk nooit wat goed voor ze is. Ik pleit weer voor een diversiteit. Laat ze wat boeken lezen die ze leuk vinden, maar laat iemand niet zijn lijst vullen met alle Harry Potters en Tolkiens. Gooi er dan ook een verplichte Dostojevski doorheen.

Maar ik denk dat alleen een goede boekenlijst niet genoeg is om het Nederlandse literatuuronderwijs te redden.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 21:00
lso
lso is offline
Dankjewel alvast helpt me een stuk vooruit - zo hoor ik ook eens andermans mening

Ik zou er graag nog een vraag aan toevoegen voor diegene die hier een mening over zouden hebben...

Wat zijn voor- en nadelen aan:

Een tekst - verhaal thuis laten lezen
Een tekst - verhaal in klas expressief voorgelezen door de lk
Een tekst - verhaal in klas door de lln laten lezen in stilte

x
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 21:25
EggeD
EggeD is offline
Iso, dat laatste - in stilte klassiekaal lezen - heeft me altijd tegengestaan, het voelt niet fijn om zo behandeld te worden, het heeft iets wantrouwerigs. Daarnaast lijkt het me ook verspilling van leraar en lestijd, lezen kunnen de leerlingen tenslotte thuis wel, lezen kunnen ze in ieder geval zonder toezicht van een docent. Het zou alleen nuttig kunnen zijn bij korte verhalen om ze vervolgens te bespreken.

Af en toe een werk oraal behandelen en bespreken heeft daarentegen wel nut. Het zorgt naast het voor leerlingen misschien duffe leeswerk voor wat actieve deelname aan literatuur. Misschien is het interessant om de leerlingen van te voren een stencil of twee mee te geven om te bestuderen, alvorens de discussie te beginnen, zodat er wat diepte in kan komen.

Thuis lezen is altijd goed en zal aangemoedigd moeten worden, beloond misschien zelfs... het is immers het vak Nederlands. Tijdens de les wat tijd vrijmaken om het thuis gelezene te bespreken lijkt me geen slecht idee. Op die manier krijgen de leerlingen er misschien meer zin in.
Oud 31-05-2004, 09:34
lso
lso is offline
Citaat:
EggeD schreef op 28-05-2004 @ 22:25 :
Iso, dat laatste - in stilte klassiekaal lezen - heeft me altijd tegengestaan, het voelt niet fijn om zo behandeld te worden, het heeft iets wantrouwerigs. Daarnaast lijkt het me ook verspilling van leraar en lestijd, lezen kunnen de leerlingen tenslotte thuis wel, lezen kunnen ze in ieder geval zonder toezicht van een docent. Het zou alleen nuttig kunnen zijn bij korte verhalen om ze vervolgens te bespreken.

Af en toe een werk oraal behandelen en bespreken heeft daarentegen wel nut. Het zorgt naast het voor leerlingen misschien duffe leeswerk voor wat actieve deelname aan literatuur. Misschien is het interessant om de leerlingen van te voren een stencil of twee mee te geven om te bestuderen, alvorens de discussie te beginnen, zodat er wat diepte in kan komen.

Thuis lezen is altijd goed en zal aangemoedigd moeten worden, beloond misschien zelfs... het is immers het vak Nederlands. Tijdens de les wat tijd vrijmaken om het thuis gelezene te bespreken lijkt me geen slecht idee. Op die manier krijgen de leerlingen er misschien meer zin in.
Kan ik goed inkomen dank je
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 10:07
Millroy
Millroy is offline
Citaat:
lso schreef op 28-05-2004 @ 22:00 :
Dankjewel alvast helpt me een stuk vooruit - zo hoor ik ook eens andermans mening

Ik zou er graag nog een vraag aan toevoegen voor diegene die hier een mening over zouden hebben...

Wat zijn voor- en nadelen aan:

Een tekst - verhaal thuis laten lezen
Een tekst - verhaal in klas expressief voorgelezen door de lk
Een tekst - verhaal in klas door de lln laten lezen in stilte

x
Thuis laten lezen om er wat mee te doen? Er een boekbespreking over te laten schrijven? Dan kan je er donder op zeggen dat er een aantal leerlingen gewoon bespreking van het net halen, aanpassen en herschrijven (tot u spreekt iemand die nu op het rechte pad is gekomen, maar ik deed dit ook, en leraars hadden dit bijna nooit door.)
Expressief laten voorlezen is volgens mij evenveel tijd verspilling als in stilte laten lezen want lezen kunnen leerlingen zelf, maar ze doen het niet als ze geen zin hebben. Thuis laten lezen en dan klassikaal bespreken kan een oplossing zijn, of er een uitgebreide test over geven, of op het examen zetten en in detail vragen dat ze het wel moeten lezen.
Denk ik.
Oud 31-05-2004, 10:53
Verwijderd
Ik denk dat ik het wel leuk had gevonden als men op mijn middelbare school wat dieper inging op boeken. Niet een stuk of twaalf lezen en vervolgens van de docent horen waar het 'echt' over gaat, maar één klein aantal boeken intensief lezen en daar dan echt mee aan de slag gaan, zodat de leerlingen er zelf iets mee kunnen ontdekken. Docent en zijn mening dus op de achtergrond, omdat hij alleen middelen tot analyse zou moeten aanreiken, geen analyses zelf.

Maar dat vereist wel motivatie van de leerlingen, en jongeren zijn natuurlijk stuk voor stuk luie cultuurbarbaren.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 11:15
Verwijderd
Je vergeet erbij te zetten dat het dan wel een fatsoenlijk boek moet zijn, LUH. Je steekt niet veel op van vijf maanden Cal van Bernard MacLaverty behandelen.

Brr, elke week weer uitleg over waarom de katholieken de protestanten af willen schieten.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 11:25
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 31-05-2004 @ 11:53 :
Maar dat vereist wel motivatie van de leerlingen, en jongeren zijn natuurlijk stuk voor stuk luie cultuurbarbaren.

LUH-3417
Nou, dank je wel dan maar weer he, in het slechte vertrouwen dat je in me hebt.
Gaat weer goed he LUH? ijsje?

Nog even over de boeken voor die leeslijst.
Logisch lijkt het me wanneer je niet de meest bekende en favoriete boeken neemt, aangezien die toch wel gelezen worden.
Ik zou denk ik heel veel verschillende soorten boeken op die lijst zetten. Veel variatie, veel keuze. Mensen hebben dan ook beter de mogelijheid een boek te lezen dat ze ook echt leuk vinden en omdat ze meerdere boeken moeten lezen leren ze ook veel verschillende boeken en schrijfstijlen kennen, waardoor ze misschien ook een ander zicht krijgen op literatuur.
Dan weten ze tenminste dat er meer bestaat dan 'de avonden' van Reve, die over het algemeen als saai betiteld wordt.
Maar goed, naar mijn mening dus net zo veel variatie in de bekendheid van schrijvers, als in het soort boek (stijl, onderwerp), als in jaar van uitgave, als in kwaliteit, al vind ik dat je bij dat laatste toch wel uit moet kijken, te slecht mag het niet worden en liever 70% goede kwaliteit 20% gemiddeld en 10% echt wat minder ofzo, ik noem maar iets.

En over de teksten lezen.
thuis laten lezen, tsja, en dan? ze moeten er dan wel wat mee doen en inderdaad iets wat ze niet van internet kunnen halen ofzo. Thuis lezen doen ze niet zo snel.
In stilte laten lezen. ze zullen waarschijnlijk gaan zitten kliederen op een blaadje of zitten bedenken wat ze na school zullen gaan doen, gaat niet werken denk ik.
Als een docent het voorleest, het een beetje leuk kan brengen, er eventueel wat extra's bij verteld kan dat heel leuk zijn, mensen kunnen om het luisteren bijna niet heen, al nemen ze er minder van op dan wanneer ze het ook zelf lezen, maar ja, dat doen ze toch in geen geval.
Door een lln voor laten lezen is trouwens geen goed plan, want vaak onverstaanbaar en monotoom.

Charlotte
oh ja, en verder, LUH, ik had dat ook leuker gevonden. ijsje? cultuurbarbaar.
Oud 31-05-2004, 11:27
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
zuster schreef op 31-05-2004 @ 12:15 :
Je vergeet erbij te zetten dat het dan wel een fatsoenlijk boek moet zijn, LUH. Je steekt niet veel op van vijf maanden Cal van Bernard MacLaverty behandelen.

Brr, elke week weer uitleg over waarom de katholieken de protestanten af willen schieten.
(tsss, en jij durft tegelijk met mij te reageren ? )

maar je hebt zeker gelijk! ik werd ook niet zo blij van on the beach van nevil shute. SF is slecht, echt ohhhhw.

Charlotte
Oud 31-05-2004, 11:36
Verwijderd
Sciencefiction is goed!

Misschien kan je juist door ook fantasy, sciencefiction, gothic novels, horror stories, enz op de lijst te zetten het allemaal wat interessanter maken. In ieder geval de grenzen open gooien en niet meer alleen bezig zijn met Nederlandse literatuur. Sinds 'Elckerlijc' is er in Nederland toch niets meer geschreven dat het verdient over de landsgrenzen te komen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 11:40
Charlottetje
Charlottetje is offline
oewww, ik hekel SF, fantasy etc. etc.
ik ben tenslotte ook een beetje raar.
(raar is zo gek nog niet - Loesje)

Ik heb nog bijna 7 jaar lang op een basischool gezeten die Elckerlyc heette. Nooit geweten dat het een boek was.
Waar gaat het over?

Charlotte
Oud 31-05-2004, 12:12
Verwijderd
Het is een toneelstuk over 'de mens'. Uit de vijftiende eeuw, geloof ik. Het enige Nederlandse literaire werk dat echt internationale bekendheid genoot. En dan vind ik Hella Haasse niet internationaal, voor de duidelijkheid. Ongeacht hoeveel Franse prijzen ze wint.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 12:13
Charlottetje
Charlottetje is offline
hmm, oke
misschien zou ik het eens moeten lezen... ofzo, ooit

Charlotte
Oud 31-05-2004, 12:14
Millroy
Millroy is offline
En Max Havelaar dan?
Bedankt daarvoor, Multatuli, dat boek moeten wij lezen.
Maar ach
ik kom er wel overheen
Oud 31-05-2004, 12:25
Charlottetje
Charlottetje is offline
dat heel dikke AKO-Literatuurprijs boek?
Dat weet-ik-veel-hoeveel-bladzijdes boek?
Dat boek?

Hmm, veel plezier

Charlotte
Oud 31-05-2004, 12:40
Millroy
Millroy is offline
u bent werkelijk te vriendelijk
Reageren

Regels voor berichten