Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2004, 15:22
steefos
steefos is offline
hi
ik wou even weten of een van jullie hier mij misschien mee kan helpen? Welke factor zou je aanraden voor mij

als ik me niet insmeer dan verbrand ik ongeveer na 15 minuten ik ben best wel bleek en krijg ook best wel snel zomersproetjes.

Ohja als je zelf nog een goed merk weet mag je dat er ook bij zetten want ik moet toch zonnebrand inkopen gaan doen. Ik heb alleen niveau in huis maar daar ben ik allergisch voor
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 15:26
Verwijderd
Dat ligt eraan hoe hard de zon schijnt en hoe lang je in de zon wilt blijven .

In de zomer (ik weet niet of het er nu al staat), staat altijd op teletekst (en ze zeggen het wel eens bij het weer) wat de zonnekracht is. En dan is er een formule waarmee je kunt berekenen hoe lang je met jouw huidtype (ik denk dat jij type 1 bent) in de zon kunt blijven. Als je dat niet lang genoeg vindt, dan kun je zonnebrandcreme gebruiken om langer te kunnen; de factor is dan het aantal keer langer dat je in de zon kunt blijven.

Dus stel, je mag volgens die formule een kwartier in de zon, en je wilt graag twee uur in de zon, dan heb je factor 8 nodig, want 8 keer een kwartier is twee uur.

Ehm, ben ik niet te vaag?
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 15:32
the_only_fieke
the_only_fieke is offline
Ik zelf ben ook bleek vanhuid, ik krijg ontzettend rap zonnesproetjes en ikgebruik factor 46 (moet je bij de apotheker halen) Het is een sunblok en zonnen zit er voor mij niet in, als ik niet ingesmeerd ben verbrand ik direct

Een jaar was het eens zo erg dat ik in het ziekenhuis lag met brandwonden

Toch voorzichtig mee zijn, want kan huidkanker veroorzaken
Oud 30-05-2004, 15:47
Balance
Balance is offline
Citaat:
Sarah schreef op 30-05-2004 @ 16:26 :
Dat ligt eraan hoe hard de zon schijnt en hoe lang je in de zon wilt blijven .

In de zomer (ik weet niet of het er nu al staat), staat altijd op teletekst (en ze zeggen het wel eens bij het weer) wat de zonnekracht is. En dan is er een formule waarmee je kunt berekenen hoe lang je met jouw huidtype (ik denk dat jij type 1 bent) in de zon kunt blijven. Als je dat niet lang genoeg vindt, dan kun je zonnebrandcreme gebruiken om langer te kunnen; de factor is dan het aantal keer langer dat je in de zon kunt blijven.

Dus stel, je mag volgens die formule een kwartier in de zon, en je wilt graag twee uur in de zon, dan heb je factor 8 nodig, want 8 keer een kwartier is twee uur.

Ehm, ben ik niet te vaag?
In theorie werkt het idd zo, maar ik weet uit de praktijk dat dat toch echt niet op gaat.
Met huidtype 2 (uit m'n hoofd hoor: lichte huid, donker haar) met factor 20 ben ik soms binnen een half uur verbrand.
Maar volgens die formule mag ik met factor 20 wel een paar uurtjes in de zon liggen. Ik zou dus ook wel naar de praktijk kijken, want ik kom felrood thuis als ik naar die formule luister.

Ikzelf gebruik meestal rond de factor 20. In hele warme landen factor 30 omdat de zon daar vaak een stuk feller is. Zodra ik eenmaal een klein kleurtje begin te krijgen stap ik van 30 af en ga ik verminderen van 20 naar 15 naar 10. Dus op het einde van mijn vakantie gebruik ik dan een stuk lagere factor.
Oud 30-05-2004, 15:52
SuperSanne
SuperSanne is offline
factoren werken zo: aantal minuten dat jij in de zon kunt blijven zonder zonnebrand * factor = aantal minuten dat jij met zonnebrnd in de zon kan. Jij zegt 15 min, maar als je huid dan rood is, ben je al te laat. het verbranden begint a voor je huid rood is, dus laten we (beetje overdreven maar voor de veiligheid) zeggen dat je 5 min veilig in de zon kan. als jij dan factor 30 ( dat is sunblock, maar er bestaat hoger) neemt kan jij dus 30 * 5 =150 minuten veilig zonnen. Overigens moet je als de zon op zijn felst is (tussen 11 en 14 geloof ik) uit de zon blijven, ook al ben je al superbruin.

Regels voor berichten