Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-06-2004, 20:27
ldn87
ldn87 is offline
Het lijkt me sinds kort heel leuk om piano te leren spelen, maar dan zonder lessen. Ik wil het als het ware zelf een beetje uitvogelen, en ik denk ook wel dat dat gaat lukken, maar zonder de basisdingen is het toch wel erg lastig. Ik kan niet zo goed noten lezen. Ik snap niet precies hoe dat zit met je linkerhand. Mijn vraag is dus of iemand hier het me uit kan leggen of dat iemand een goede internetsite weet. Alvast bedankt!
Oud 04-06-2004, 20:36
rockin
rockin is offline
geen dank
Oud 04-06-2004, 20:38
Briseïs
Briseïs is offline
Zoals de Viool-/G-sleutel de G aanwijst, wijst de Bas-/F-sleutel de F aan. Beetje tellen en je bent klaar.
Oud 04-06-2004, 20:40
rockin
rockin is offline
je kunt beter beginnen eerst goed met je rechterhand te spelen, ondersteund door puur akkoorden met je linkerhand... en daarna links ook gaan meespelen
Oud 04-06-2004, 20:45
ldn87
ldn87 is offline
Citaat:
rockin schreef op 04-06-2004 @ 21:40 :
je kunt beter beginnen eerst goed met je rechterhand te spelen, ondersteund door puur akkoorden met je linkerhand... en daarna links ook gaan meespelen
Ja, maar hoe weet ik welke akkoorden ik aan moet slaan? Ik heb hier een paar (vrij makkelijke) pianoboeken liggen, en de rechterhand snap ik helemaal en kan ik goed spelen, maar van de linkerhand snap ik helemaal niets. Ik weet niet wat het betekend zeg maar.
Oud 04-06-2004, 20:49
Verwijderd
als je nou ff doet alsof je een G sleutel leest, maar de partij voor de linker hand. dan staat er bv een a geschreven. dit speel je met de linker hand als een c. snapie?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 21:20
Daevrem
Daevrem is offline
Nou, de noten voor de linkerhand staan in een andere sleutel onder de vioolsleutel. Je moet dus twee sleutels leren. De cijfers die naar de vingers verwijzen zijn hetzelfde, 5 is de pink, 1 is de duim.

Er zijn wel oefeningen op internet om de posities van de noten snel te memoriseren. http://www.emusictheory.com/practice.html

Die lijn die door die twee puntjes rechts van het omgekeerde C-achtige symbool voor de bas-sleutel is dus de F. De middelste is e D, de onderste de G en de bovente de A. Dit moet je gewoon even memoriseren, dat kun je oefenen op die site hierboven.

Laatst gewijzigd op 04-06-2004 om 21:26.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 22:45
Verwijderd
en toch he......

neem een leraar, gaat sneller en eventuele fouten kunnen snel aangepast worden, onder het motto beter voorkomen dan genezen, want een maal aangeleerde fouten zijn erg onprettig in het verbeteren ervan
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 09:21
ldn87
ldn87 is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 04-06-2004 @ 23:45 :
neem een leraar, gaat sneller en eventuele fouten kunnen snel aangepast worden, onder het motto beter voorkomen dan genezen, want een maal aangeleerde fouten zijn erg onprettig in het verbeteren ervan
Daar heb je idd wel gelijk in, dus ik zit er over te denken toch maar lessen te nemen.

@de rest: heel erg bedankt!
Reageren

Regels voor berichten