Ik ben er 2 keer geweest, een keer 5 weken (zo'n 7 jaar terug) en 2 jaar geleden ben ik er 6 weken geweest en zat toen in een leuk dorpje zo'n 30 kilometer van San Jose vandaan in het uxte hotel van Costa Rica. Ik heb veel rondgereist, in vrijwel alel nationale parken geweest. In het westen heb je dus de grote oceaan, daar is de zee niet helder maar wel spectaculair qua golven en in het oosten bij de Caribische kust is het dus meestal erg helder. Het is echter niet zo helder als op de Antillen of Indonesie o.i.d. Ik ben in het nationale park ''Guanacaste'' geweest en dat vond ik zelf erg mooi. En ook in het park ''Tortuga'' (het kan ook iets anders hebben geheten) en dat was al helemala prachtig. Dat is in het noordoosten bij de kust, en dara komen zeeschildpadden e.d. aan land. Die hebben we dan ook gezien dara, net zoals apen, krokodillen (andere mensen zagen tijdens onze rondvaart een zeekoe zwemmen, maar die zijn zeer zeldzaam.) en natuurlijk een heleboel vogels. Ik ben toen ook anar een eiland(je) in dat park geweest van zo'n 300 bij 300 meter groot en daar stikte het letterlijk van de slangen. (daar kwamen maar heel zelden mensen maar m'n vader moest daar even aan wal vanwege z'n werk. Hij moest namelijk wat grondmonsters nemen.) Ik was haast op een lanspuntslang getrapt en dat is dus een doedelijk giftige slang. Ik trapte er met m'n voet zo'n 30 centimeter naast. Maar dat park was dus geweldig.
Ik ben ook naar de Arenal geweest, maar dat was 7 jaar terug. Dat was niet heel mooi of spectaculair omdat het nogal mistig was. Op dat moment was het de meest uitbarstende vulkaan ter wereld. En ik had de pech dat ik hem geen enkele keer heb zien uitbarsten. Het hotelletje waar wij toen zaten is een paar jaar erna samen met de rest van de omgeving volledig weggebrand door de lava. Bij de Arenal was ook een soort ''openlucht-zwemparadijs'' dat volledig werd verwarmt door de Arenal. Dat staat in m'n geheugen gegrift als ''geweldig''.
Maar ik ben nog op heel veel andere plekken geweest, dus. Zowel in het zuiden (waar de weg was opengebroken door de zee en er dus een paar weken geen verbinding was met de rest van het land. Tenminste als je niet de omweg wil maken via Panama.) als in het noorden waar we erg veel zijn geweest.
Oh jah, San Jose is echt zoals de meeste grote steden: druk, multicultureel en vies. Je moet er uit kijken voor zakkenrollers (we zijn 80 euro kwijt geraakt) en de mentaliteit van de mensen is er wat ''harder'' dan bij de rest van het land. In de rest van het land zijn de mensen erg behulpzaam en niemand gaat er dood van de honger. Ook zijn de ziekenhuizen erg goed geregelt, voor het geval dat je daramee in aanraking komt. En de natuur is natuurlijk super, daarvoor zal je waarschijnlijk ook naar Costa Rica gaan. Je zult waarschijnlijk wel wat apen en krokodillen zien. Jaguars e.d. zul je niet zien. De nationale parken zijn natuurlijk mooi maar je moet er wel entree voor betalen natuurljk.
Maar ik wens je natuurlijk een fijne reis en als je vragen hebt: stel maar!
Oh ja, ik heb geen malariapillen geslikt. Ik heb ook niet het idee dat dta nodig is. (is dat nu verplicht?) Je moet wel een goede muggenstift meenemen. En over 't klimaat: in het regenseizoen regent het vrijwel iedere middag heel hard. Veel harder dan in Nederland. Het is er niet heel heet (+/- 27 graden) maar wel erg benauwd.
Maar je gaat dus met een groepsreis (ik ben ook in monteverde en in Manuel Antonio gewwest geloof ik.) en hoe lang ga je?
Want als je een of twee weken of zo gaat: ik zou het veel te kort vinden. maar goed, ik vond zes weken ook te kort