Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-06-2004, 19:19
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Er is al een tijdje geen topic meer geweest over tarot, dus ik dacht dat ik wel even een nieuw topicje kon openen...

Het zit zo: gister heb ik door een nieuwe vriendin tarotkaarten voor me laten leggen. Ik geloofde er niet heilig in ofzo, maar ik was wel nieuwsgierig naar wat er uit kwam. Toen ik had geschud en 7 kaarten had uitgekozen, legde ze de kaarten in een patroon neer. Ze was verbaasd en zei dat ze dat nog nooit had meegemaakt (en ze legt al best lang). Wat er was: ik bleek alle 3 de vertrekkaarten (kaarten die verandering betekenen) gepakt te hebben. Nu ben ik slecht in kansrekenen, maar ik weet dat er maar een heel kleine kans bestaat dat je uit een 56-delig kaartspel alle drie de kaarten pakt waar er ook maar drie van zijn...
Wat denken jullie, toeval of gewoon te toevallig om toeval te zijn?

[edit]: m'n broer heeft het uitgerekend: kans is 0.12%...
Oud 12-06-2004, 19:55
Energie
Energie is offline
wat denk jezelf
Oud 12-06-2004, 21:37
steefos
steefos is offline
dat is het mystiek achter tarot,
als het een goede legging is is het wel bijzonder. Weet je of die vriendin de tarotkaaarten gekocht heeft of gekregen en of zij de enige is die ze aanraakt.
Oud 13-06-2004, 09:04
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Citaat:
Kassandra schreef op 12-06-2004 @ 22:37 :
als het een goede legging is is het wel bijzonder. Weet je of die vriendin de tarotkaaarten gekocht heeft of gekregen en of zij de enige is die ze aanraakt.
Ze heeft ze 3.5 jaar geleden gekregen van haar zus. Ze is natuurlijk niet de enige die ze aanraakt; het was mijn legging dus ik heb de kaarten geschud. Is dat belangrijk dan?
Oud 13-06-2004, 09:07
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Citaat:
Energie schreef op 12-06-2004 @ 20:55 :
wat denk je zelf
Tja, dat het erg bijzonder was, maar ik geloofde er niet echt in... Ik weet gewoon niet wat ik ervan moet denken!
Oud 13-06-2004, 12:47
steefos
steefos is offline
als je de kaarten geschud hebt is t geen probleem, maar ik heb een keer 1 kaart van een vriendin omgedraaid en elke keer als ze nu een legging doet zit die kaart ertussen.
Oud 13-06-2004, 18:19
finger_fish
finger_fish is offline
Tarot kaarten kun je beter zelf leggen en schudden omdat dan de voorspelling dichter bij jou staat... ik heb het 1 keer laten leggen..en daar klopte niet heel veel van maar ik heb het zelf geleerd en ik moet zeggen dat klopt toch echt veel beter
Oud 13-06-2004, 19:21
Charm
Charm is offline
ik leg heel vaak tarot, als ik er niet met mijn hoofd bij ben, dan kom ik er niet echt uit, maar normaal wel.

het lijkt mij geen toeval dat je die 3 kaarten pakt. ik geloof dat als je echt geconcentreerd tarot legt, dat het wel klopt.
Oud 14-06-2004, 08:18
Gatara
Gatara is offline
Wat zijn "vertrekkaarten"?
Oud 14-06-2004, 10:35
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Citaat:
Gatara schreef op 14-06-2004 @ 09:18 :
Wat zijn "vertrekkaarten"?
Dat heb ik er toch tussen haakjes achter gezet: kaarten die een verandering betekenen of voorspellen...
Oud 14-06-2004, 13:12
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Puppetgirl schreef op 14-06-2004 @ 11:35 :
Dat heb ik er toch tussen haakjes achter gezet: kaarten die een verandering betekenen of voorspellen...
t was nog vroeg in de ochtend

maar die kaarten die verandering betekenen; wat maakt drie specialer dan 1. Eén kaart zegt dan toch ook al dat er verandering is? Of staat t in verband met een daarop volgende of vorige kaart?
Oud 14-06-2004, 15:20
CryperA
CryperA is offline
Citaat:
Kassandra schreef op 12-06-2004 @ 22:37 :
Maakt dat dan iets uit?

Ligt het gewoon niet meer aan de persoon die kaarten legt of die persoon goed kaart kan leggen en de kaarten goed kan interpreteren/boodschappen door laat komen?

Toevallig dat ik zo mijn eigen kaarten heb, maar het maakt echt niks uit of ik nu met die van mij of die van iemand anders leg en of ik ze zelf gekocht heb of gekregen.
Oud 15-06-2004, 17:26
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Citaat:
Gatara schreef op 14-06-2004 @ 14:12 :
t was nog vroeg in de ochtend

maar die kaarten die verandering betekenen; wat maakt drie specialer dan 1. Eén kaart zegt dan toch ook al dat er verandering is? Of staat t in verband met een daarop volgende of vorige kaart?
Dat heb ik ook al gezegd
Er zijn in het hele deck van 56 kaarten maar 3 vertrekkaarten. Ik had 7 kaarten getrokken waarvan alle 3 de vertrekkaarten. Wat dus zo bijzonder was (kauw, kauw) is dat die kans zo enorm klein is (0.12%)... dat was mijn punt dus.
Snap je het nu??
Oud 15-06-2004, 17:36
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Puppetgirl schreef op 15-06-2004 @ 18:26 :
Dat heb ik ook al gezegd
Er zijn in het hele deck van 56 kaarten maar 3 vertrekkaarten. Ik had 7 kaarten getrokken waarvan alle 3 de vertrekkaarten. Wat dus zo bijzonder was (kauw, kauw) is dat die kans zo enorm klein is (0.12%)... dat was mijn punt dus.
Snap je het nu??
ja doh

ik snap wel dat die kans klein is, maar ik vraag of er nog wat bijzonders is aan het feit dat het er drie zijn, aangezien 1 vertrekkaart imo ook al genoeg zegt dat er verandering komt.

Komen er dan drie veranderingen?
Of staat het in verband met die andere kaarten?
Oud 15-06-2004, 18:06
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
tja er bestaat op iedere combinatie een kans dus ooit zal er iemand moeten zijn die deze betreffende drie kaarten in de 7 heeft liggen. niet echt bijzonder ofzo, als je nu met een dobbelsteen 100 keer achter elkaar hetzelfde gooit, ben je wat speciaals
Oud 17-06-2004, 02:48
JCG
JCG is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 15-06-2004 @ 19:06 :
tja er bestaat op iedere combinatie een kans dus ooit zal er iemand moeten zijn die deze betreffende drie kaarten in de 7 heeft liggen. niet echt bijzonder ofzo, als je nu met een dobbelsteen 100 keer achter elkaar hetzelfde gooit, ben je wat speciaals
Juist het is me vandaag gelukt om 10 keer de kleur van kaarten goed te raden achterelkaar. Ben ik nu paranormaal begaaft?
je zegt zelf al dat er een kans is, een kleine maar toch een kans.
Oud 18-06-2004, 17:44
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Citaat:
Gatara schreef op 15-06-2004 @ 18:36 :
ja doh

ik snap wel dat die kans klein is, maar ik vraag of er nog wat bijzonders is aan het feit dat het er drie zijn, aangezien 1 vertrekkaart imo ook al genoeg zegt dat er verandering komt.

Komen er dan drie veranderingen?
Of staat het in verband met die andere kaarten?
Vergeten te zeggen: die 3 kaarten waren uit het verleden. Je hebt zo'n patroontje waarbij een paar kaarten uit het verleden neerlegt en daarnaast uit de toekomst.
Ze staan niet in verband met elkaar, tuurlijk geeft 1 kaart al verandering aan, maar daar ging het mij dus even niet om. Het ging mij om de kleine kans. Maar ja, ik ben ondertussen al een beetje van mening veranderd. Die kaarten klopten op een vage manier.

@ De Veroorzeker en JCG: zo dacht ik eerst dus ook...
Oud 18-06-2004, 18:55
De Veroorzaker
Citaat:
Puppetgirl schreef op 18-06-2004 @ 18:44 :
@ De Veroorzeker en JCG: zo dacht ik eerst dus ook...
en waar ben je erna de fout in gegaan?
Oud 18-06-2004, 21:06
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 18-06-2004 @ 19:55 :
en waar ben je erna de fout in gegaan?
Nou zeg, niet zo negatief . De kaarten klopten gewoon... maar binnenkort laat ik nog een keer voor me leggen en als het dan onzin is, zal ik dat ook eerlijk zeggen!
Oud 18-06-2004, 21:50
De Veroorzaker
Citaat:
Puppetgirl schreef op 18-06-2004 @ 22:06 :
Nou zeg, niet zo negatief . De kaarten klopten gewoon... maar binnenkort laat ik nog een keer voor me leggen en als het dan onzin is, zal ik dat ook eerlijk zeggen!
hehe sorry, was een beetje een flauwe manier om te vragen wat je op andere gedachte heeft gebracht..
ik zal me inhouden
Oud 18-06-2004, 21:53
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 18-06-2004 @ 22:50 :
hehe sorry, was een beetje een flauwe manier om te vragen wat je op andere gedachte heeft gebracht..
ik zal me inhouden
Als je maar niet te veel inhoud en eerlijk je mening geeft vind ik alles goed .
Oud 18-06-2004, 21:56
De Veroorzaker
Citaat:
Puppetgirl schreef op 18-06-2004 @ 22:53 :
Als je maar niet te veel inhoud en eerlijk je mening geeft vind ik alles goed .
nu weet ik het nog niet
Oud 22-06-2004, 04:36
eSo
eSo is offline
Hmm...56 kaarten....
Is geen tarot!
Tarotkaarten is een deck van 78, dus het was één of andere variatie die je tegenwoordig veel tegenkomt.
De betrouwbaarste tarotkaarten zijn die van Rider Waite of Aleister Crowley, de één is een beroemde alchemist de ander een beroemde occultist.
Let daarop, het zijn niet voor niets 78 kaarten.
Het deck wat zij gebruikt kan goed door een leuke ontwerper gemaakt zijn 10 jaar geleden.
tarotkaarten zitten op een bepaalde manier in elkaar, en daar moet je niet teveel aanzitten. De plaatjes mag je veranderen, maar kom niet aan het aantal of het verschil tussen grote en kleine arcana.
Als we vandaag besloten dat een jaar 14 maanden had, zou de astrologie dan nog kloppen?
Let daar in het vervolg op, en vraag haar waarom ze een deck van 56 kaarten gebruikt, en waarom ze het dan Tarot noemt.
Ben altijd benieuwd naar wat het dan wel is.

-eSo-
Oud 22-06-2004, 11:03
Verwijderd
Citaat:
Puppetgirl schreef op 12-06-2004 @ 20:19 :

[edit]: m'n broer heeft het uitgerekend: kans is 0.12%...
Je broer kan niet kansrekenen.

De kans is namelijk ongeveer 0,0036075%

Geen wonder dat ze verbaasd was.

Maar het berust m.i. gewoon op toeval. Ik heb wel eens binnen 5 potjes poker 2 keer een straight flush gehad. Als je de kans gaat berekenen dat dat gebeurt kom je ook op een ontzettend lage kans uit, maar dat wil niet zeggen dat het een spiritueel potje poker was.
Oud 23-06-2004, 18:06
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Citaat:
eSo schreef op 22-06-2004 @ 05:36 :
Hmm...56 kaarten....
Is geen tarot!
Tarotkaarten is een deck van 78, dus het was één of andere variatie die je tegenwoordig veel tegenkomt.
De betrouwbaarste tarotkaarten zijn die van Rider Waite of Aleister Crowley, de één is een beroemde alchemist de ander een beroemde occultist.
Let daarop, het zijn niet voor niets 78 kaarten.
Het deck wat zij gebruikt kan goed door een leuke ontwerper gemaakt zijn 10 jaar geleden.
tarotkaarten zitten op een bepaalde manier in elkaar, en daar moet je niet teveel aanzitten. De plaatjes mag je veranderen, maar kom niet aan het aantal of het verschil tussen grote en kleine arcana.
Als we vandaag besloten dat een jaar 14 maanden had, zou de astrologie dan nog kloppen?
Let daar in het vervolg op, en vraag haar waarom ze een deck van 56 kaarten gebruikt, en waarom ze het dan Tarot noemt.
Ben altijd benieuwd naar wat het dan wel is.

-eSo-

Grappig, ik wilde net gaan vertellen dat het helemaal geen 56 kaarten waren, maar zoals je zegt: 78 kaarten. Vandaag weer tarot laten leggen, dus toen zag ik het.
De kans wordt steeds kleiner zeg! Mephostophilis haalt m'n precentage omlaag en door de hoeveelheid kaarten die het werkelijk zijn wordt het alleen maar lager. Bizar, bizar...
Oud 23-06-2004, 19:21
Verwijderd
Met 78 kaarten: ~0,0013145%
Oud 24-06-2004, 03:29
eSo
eSo is offline
Maak je niet zo druk over de percentages.
Tarot is deel van occulte esoterische wijsheden (mondvol).
Misschien als ik het op die manier uitleg lijkt het minder hocus pocus.

In de esoterie komt de wet van de polariteit voor, die zie je in een hoop dingen terug, ik geloof dat WICCA daar ook aardig mee bezig is.
Polariteit zegt dat alles een + en een - heeft.
+ -
man - vrouw
zwart - wit
groot - klein,
etc..
TIJD zien wij in deze wereld eigelijk alleen maar in kwantiteit, en om de kwantiteit(hoeveelheid) van tijd te kunnen berekenen hebben we minuten- uren-seconden uitgevonden.
daar komen weer dagen etc uit.
Maar omdat alles een tegenpool heeft moet er naast kwantiteit ook kwaliteit zijn!
Nu is de vraag hoe bereken je de kwaliteit van tijd, daar zijn verschillende dingen voor uitgevonden, waaronder astrologie maar ook Tarot.
Met tarot berekenen we dus de kwaliteit van tijd, door de kaarten tot toeval te forceren. Alles wat gebeurt, gebeurt per toeval en alleen de tijd kan het toeval sturen.
Daarom kun je met tarot alleen, ook nooit de toekomst voorspellen, je kunt alleen het heden verduidelijken.
Tenzij je misschien helderziend bent of visioenen hebt, en als je dat tijdens een tarotsessie kan opwekken....DAn kun je de toekomst voorspellen.
Eigelijk heel nuchter...Tarot.
Oud 24-06-2004, 11:56
Verwijderd
Citaat:
eSo schreef op 24-06-2004 @ 04:29 :
Maak je niet zo druk over de percentages.
Tarot is deel van occulte esoterische wijsheden (mondvol).
Misschien als ik het op die manier uitleg lijkt het minder hocus pocus.

In de esoterie komt de wet van de polariteit voor, die zie je in een hoop dingen terug, ik geloof dat WICCA daar ook aardig mee bezig is.
Polariteit zegt dat alles een + en een - heeft.
+ -
man - vrouw
zwart - wit
groot - klein,
etc..

Auto - ?
Stoel - ?
Hondendrol - ?
Citaat:
TIJD zien wij in deze wereld eigelijk alleen maar in kwantiteit, en om de kwantiteit(hoeveelheid) van tijd te kunnen berekenen hebben we minuten- uren-seconden uitgevonden.
daar komen weer dagen etc uit.
Maar omdat alles een tegenpool heeft moet er naast kwantiteit ook kwaliteit zijn!
Waarom? Kwaliteit is het helemaal niet het tegenovergestelde van kwantiteit. Bovendien is de kwantiteit van tijd niet constant - dit is namelijk afhankelijk van het referentiekader. (een sneller bewegend object comprimeert de tijd)
Citaat:
Nu is de vraag hoe bereken je de kwaliteit van tijd, daar zijn verschillende dingen voor uitgevonden, waaronder astrologie maar ook Tarot.
Met tarot berekenen we dus de kwaliteit van tijd, door de kaarten tot toeval te forceren. Alles wat gebeurt, gebeurt per toeval en alleen de tijd kan het toeval sturen.
Daarom kun je met tarot alleen, ook nooit de toekomst voorspellen, je kunt alleen het heden verduidelijken.
Tenzij je misschien helderziend bent of visioenen hebt, en als je dat tijdens een tarotsessie kan opwekken....DAn kun je de toekomst voorspellen.
Eigelijk heel nuchter...Tarot.
Kwaliteit is een subjectief begrip uitgevonden door mensen en heeft niets met tijd te maken.
Advertentie

Regels voor berichten