Advertentie | |
|
![]() |
|
oneindig wordt gebruikt bij limiten en bereik dat is om vergelijkingen te benaderen. Maar y=1 en y=2 als je daar de snijpunten van wil weten moet je ze aan elkaar gelijk stellen 1=2 (kan niet) dus ik haak af.
(of beweren jullie dat in het oneindige 1 gelijk is aan 1 000 000 000 000 000 dat alles in 1 punt uit komt?) (en een punt is 1 dementionaal of te wel een oneindige rij van nix. Kan dat in het oneindige?) [edit]Leuk iets om over te discussieren, intressant (en dat meen ik ![]()
|
![]() |
probeer eens aante nemen dat twee venwijdige rechten mekaar WEL in oneindig snijden, ik kan het intuïtief een beetje aanvoelen maar niet wiskundig verklaren, just believe me
![]() en as ge mij nie gelooft, losset dan aub op, aannemend da ze snijden in oneindig :-)
|
Ja kijk, neej als je het zo bekijkt zijn er als nog 2 kanten aan het verhaal. Aan de ene kant heb je natuurlijk de rationeel nadenkende manier, en aan de andere kant heb je de wiskundige regels der benadering. En als je die 2 nou allebei apart bekijkt en later pas gaat nadenken over hoe het nou kan dan kom je misschien wel tot de conclusie dat het hele verhaal makkelijker zou zijn als je maar 1 lijn had.
(Uhm ik lul maar wat, ik heb geen flauw ideej waar je het over hebt.)
|
![]() |
Ik begrijp echt niet waarom twee evenwijdige lijnen elkaar zouden snijden in het oneindige.
Mijn boek zegt: Twee lijnen die in één vlak liggen en géén punt gemeen hebben, noemen we evenwijdige lijnen. Als de lijnen zouden snijden op oneindig en - oneindig hebben ze (minstens) een punt gemeen --> dus niet evenwijdig? ![]() Dus als je nou even uitlegt hoe je aan die wijsheid komt is het voor mij (ons?) een stuk makkelijker om met je mee te denken ![]() [Dit bericht is aangepast door Femke (05-10-2001).] |
![]() |
|
![]() |
Nou over een punt zijn we het in elk geval eens. Als we aannemen dat twee punten elkaar 'in het oneindige' snijden leidt dit tot een contradictie.
Maar Zorkman, de twee evenwijdige lijnen die ik gaf snijden elkaar niet 'in het oneindige', of er zit een fout in mijn redenering.
|
![]() |
ik weet het alberto en femke,
ik kan het niet wiskundig verklaren waarom ze in oneindig snijden, alleen intuïtief lijkt het me niet zo onmogelijk ik heb echter uit de monden van verschillende wiskundeleraars gehoord dat twee evenwijdige rechten mekaar snijden op oneindig... ik heb een mail gestuurd naar een prof van de FTW (faculteit toegepaste wetenschappen in gent), 'khoop da hij een beetje duidelijkheid kan scheppen
|
kijk.... Dat die lijnen elkaar in oneinidg snijden daar ben ik het mee eens. (dat is een definitie), maar zodra je gaat rekenen met oneinidigheden gaat het gewoon altijd mis. Je kent het voorbeeldje vast wel van de limieten.
We zijn het erover eens dat x*0 = * en dat x*oneindig = oneindig Stel je hebt een functie a die de limiet oneinig heeft en je hebt een functie b die de limiet 0 heeft. Je kunt dan zonder meer niets zeggen mover de limiet van a * b. Je krijgt dan namelij keen limiet 08 * oneuindig. Dat kán gewoon niet berekend worden. Ik denk dus dat het in jouw probleem ook zoiets is wat je gewoon niet mág doen met oneindig...
|
![]() |
hmmmz0r
een perfect voorbeeld voglens jullie dus dat men met oneindig sjoemelt dat' geen doen is het is echter ook een definite dat het "oneigelijke punt" (ik denk dat ze in de projectieve meetkunde het punt op oneindig zo noemen -ik zou het eens moeten nakijken) een BESTAAND punt is van dat vlak... kweetniet, het wordt laat en mijn geest is trager al.... toch geeft de wiskunde op vele momenten de indruk van oneindig uit te diepen of links laten te ligen naargelang de regels ermee blijven kloppen, jullie zullen zelf wel genoeg voorbeelden daarvan weten
|
![]() |
ja,
zallet es mailen maar het was al bij al een niet al te snuggere vraag bij affiene meetkunde echter, DAAR zitten de echte fouten, daarove rheb ik echter geen mails gestuurd, maar de leraar is ons al een paar weken denkek het antwoord verschuldigd maar vindt het niet ![]()
||
Citaat:
![]() (mja je kunt die mail ook gewoon posten ![]()
||
Citaat:
|
Daar bennik eik ook voor...
![]() (Kun je anders niet kopieren naar een text bestand, en dat uploaden en dan de link hier neer zetten???)
|
![]() |
|
![]() |
ach als er zo'n vraag naar is zettek hem ier wel zenne
![]() had gewoon gedacht da niemand hier nog in geïnteresseerd zou zijn: Geachte heer Matthys, in uw gedachtengangen loopt een aantal zaken dooreen, nl: euclidische meetkunde projectieve meetkunde analyse op de reele as om met dit laatste te beginnen: + oneindig en - oneindig zijn twee symbolen (geen getallen!) waarmee men aanduidt resp "groeter dan om eht even welk reeel getal" , "kleiner dan idem"; dit kan omdat het veld van de reele getallen geordend is (groter dan, kleiner dan); deze symbolen duiken op bij het bestuderen van limieten aangezien deze symobolen geen getallen zijn zijn het ook geen "punten die op oneindig liggen"; hun gebruik wordt strikt beperkt tot analyse op de reele getalllen as in de euclidische meetkunde zijn evenwijdige rechten, rechten die elkaar niet snijden (denk aan het beroemde axioma dat stelt dat door een punt niet op een rechte gelegen er juist een rechte gaat die evenwijdig is met de gegeven rechte) als men zich, in het kader van de euclidische meetkunde (dit is, grofweg, meetkunde met gebruik van afstand en rechte hoek), laat verleiden tot uitspraken als "twee evenwijdige rechten snijden elkaar op oneindig", dan is dit spijtig, want niet alleen onzin maar ook verwarring scheppend; in de euclidische meetkunde bestaan er geen "elementen op oneindig" in de projectie meetkunde, dit is, grofweg, meetkunde die gebruik maakt van incidentie en dubbelverhouding, snijden twee rechten, die niet samenvallen, elkaar altijd in een punt. voor elke projectieve meetkunde bestaan verschillende modellen; een van deze modellen is gebruik maken van klassieke meetkunde, waarbij elke richting, dit is een equivalentieklasse van evenwijdige rechten, juist een "punt op oneindig" bepaalt; de verzameling van elle punten op oneindig noemt men dan de rechte op oneindig [we werken in het vlak]; dit model kan zelfs worden geimplementeerd in de cartesiaanse meetkunde met behulp van homogene coordinaten (x,y,z) waarbij aan deze rechte op oneindig de vergelijking z=0 wordt toegekend. In dit model heeft elke rechte, dus ook de "x-as" en de "y-as" 1 punt op oneindig! in uw hieronder geschetste redenering maakt u gebruik van twee punten op oneindig van de x-as; u haalt deze uit de analyse en dat leidt tot "contradicties" vriendelijke groet Fred Brackx Yorick Matthys wrote: > Sorry om u te storen Professor > > Ik ben een leerling van 6 La-Wi (8uur) van het Sint-Jozelfscollege en krijg > les van de befaamde heer Beeckman. > Wij zijn nu de projectieve meetkunde aan het bestuderen en daaromtrent ben > ik een contradictie tegengekomen (denk ik). Hoewel ik vrij zeker ben dat ik > gewoon iets oer het hoofd zien en de wiskunde natuurlijk niet zou falen, zou > ik graag over argumentatie beschikken, spijtig genoeg ben ik (nog) niet > intelligent genoeg. > Het probleem is niet alleen toepasbaar op de projectieve meetkunde maar ook > op de analytische meetkunde, ik vermeld dit er echter bij omdat het > misschien voor iemand met een grotere kennis belangrijk is. > > Men heeft mij van in de tweedes geleerd dat twee evenwijdige rechten mekaar > snijden op oneindig. Als dit gebeurt in bijv een twee dimensionale ruimte > als een vlak, dan zullen ze snijden op + en - oneidig (hetzij op de x-as of > de y-as of op beiden oneindig). > > Een ander vroeg aangeleerd axioma (nl dit van Eulcides) leert ons dat twee > punten juist één rechte bepalen. > > De snijpunten op plus en min oneindig bepalen in het beschreven geval echter > twee discjuncte evenwijdige rechten die dus alles behalve gelijk zijn. > > contradictie? > > De enige reden dat ik vind waarom het toch geen contradictie is zou zijn > omdat de rechten maar in 1 punt snijden, maar hoe kan dit? > Beschouwt men bijv twee halfrechten A B C D, allemaal onderling evenwijdig > met de X-as > A begint in de oorsprong en loopt naar min oneindig op de x-as > B begint in de oorsprong en loopt naar plus oneingig op de x-as > C begint in (0,1) en loopt naar min oneindig op de x-as > D begint in (0,1) en loopt naar plus oneingig op de x-as > > A en C zullen dan een snijpunt hebben op min oneindig op de x-as > B en D zullen dan een snijpunt hebben op plus oneindig op de x-as > de dragers van de halfrechten moeten dan toch dezelfde snijpunten hebben als > deze vier rechten samen? > > een beetje uitleg zou met grote dankbaarheid aanvaard worden > > dank bij voorbaat > yorick zoals ik zei..al bij al was het stom van mij bij affiene zullen ze meer moeten doen maarja, onze leraar krijgt niemeer genoeg slaap ![]()
|
|