Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Universiteit Twente
De UT werkt al een geruime tijd met major minor geloof ik... Je volgt naast je hoofdstudie (major) nog een klein evenwichtig samengesteldpakketje van 14 SP (van die echte oudhollandse studiepunten) waarin je vakken volgt en afsluit met een opdracht of een project. Het is de bedoeling dat je over de rand van je smalle studie heenkijkt. Iemand die natuurkunde doet doet ook wat psychologie vakken bijvoorbeeld, en iemand die communicatie doe doet een techniekminor.... Je kan kiezen uit een berg vastgestelde minors, je kan er zelf eventueel ook een samenstellen. Er moet alleen wel voor gelden dat het afgesloten wordt en dat de vakken evenwichtig gekozen zijn en goed op elkaar aansluiten. Nu doe ik zelf een studie die van zichzelf heel breed is (BMT). Ik volg bijvoorbeeld o.a. werktuigbouw, natuurkunde, scheikunde, biologie, elektrotechniek, informatica, wiskunde en bedrijfskundevakken. Bij ons wordt de minor dan ook gebruikt om 1 richting uit te diepen. Er zijn drie minors om uit dte kiezen en die bereiden tegelijkertijd voor op de masterkeuze. Zo wordt mijn brede studie verdiept m.b.v een minor. Er staat nog wat meer informatie op de site van de ut denk ik www.utwente.nl
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
(Momenteel is mijn uni (de RUG) bezig met plannen om ook naar zo'n systeem te gaan en ben ik vanwege mijn bestuurlijke activiteiten hierbij betrokken.)
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar het is niet een geheel vrij jaar, het is verdeeld over vier semesters. Alleen als je de richting tv doet, heb je een half jaar om geheel vrij in te delen ![]()
||
Citaat:
![]() de enige waarvan ik het wist
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb even gezocht bij de andere faculteiten: Bij sommigen daarvan heb je geen profileringsruimte maar kan je alleen keuzevakken kiezen. Rechten, letteren, sociale wetenschappen: hetzelfde verhaal Geneeskunde: keuzevakken of studiepad Diergeneeskunde: beperkte ruimte keuzevakken Beta faculteiten: profileringsruimte/studiepad |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Dat over die niveau's zijn ze nu ook bij ons mee bezig. Kun je uitleggen hoe dat aan de UU in elkaar steekt?
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik denk niet dat het met die niveau's zo ingewikkeld is. Je moet gewoon een aantal cursussen volgen een bepaalde moeilijkheidsgraad. Btw ik doe zelf een letterenstudie en ben pas eerstejaars dus ik heb er nog niet veel verstand van ofzo. Ik was me laatst eens aan het verdiepen in de minors omdat ik me voor 13 juni al moet inschrijven. Laatst gewijzigd op 27-05-2004 om 22:49. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dus dat je maar 75 (ipv 100)% van je hoofdstudie volgt en 25% van een andere studie? Hier kun je zien welke Major/Minors Leiden aanbiedt.
||
Citaat:
Is wel jammer, ik vind die combinatie juist wel fijn, dat ik Orthopedagogiek kan combineren met Onderwijskunde... |
![]() |
|
![]() |
Misschien dat de onderwijskundigen onder ons via PM/mail/o.i.d. contact kunnen leggen en we hier weer verder kunnen gaan over de ontwikkeling van majors en minors?
Er zullen toch nog wel meer studenten zijn die geconfronteerd worden met die nieuwe systeem?
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Bij ons is het eigenlijk niet zo ingewikkeld. Er zijn 60 ECTS die je zelf moet invullen, waarvan 30 ECTS voor een minor gebruikt moeten worden. Dit kan over twee jaar verspreid worden. Je kiest bij ons een minor, je meldt je aan voor die vakken (wel goed kijken naar het rooster etc.) en voilà.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Begrijp ik je goed dat julie een minor MOETEN kiezen? Hoe is die verdeling van die 60 en 30? Moet je een gedeelte verplicht buiten je eigen studie/faculteit doen?
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Algemeen: Ok. Heb nu beetje uitleg gekregen. Al blijft het vaag en moet je veel zelf er over uitzoeken. Je hebt dus bij Pedagogische Wetenschappen in de eerste twee jaar een paar verplichte vakken, majorgebonden keuzevakken en 7.5 ECTS profilering. De majorgebonden is eigenlijk al ingevuld anders heb je geen toegang tot je master. De profilering mag je helemaal zelf invullen (is wel handig als je iets invult dat aansluit) IN het derde jaar heb je het eerste half jaar alleen maar profilering. Dit is heel handig om dit in te vullen met een minor. Mag wel, moet niet. Een minor staat voor 30 ECTS. Je kan kiezen uit gehele onderwijsaanbod van die UU of andere universiteit in binnen en buitenland. Omdat van het derde jaar, het eerste half jaar profileringsruimte is kun je gemakkelijk naar het buitenland zonder dat je in de knoop komt met andere vakken. Binnen pedagogiek heb je 5 minors. Andere kun je vinden op www.uu.nl/minors
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Heel erg bedankt voor de verdere info.
|
![]() |
Ik studeer in Leiden en volg een major minor opleiding. Mijn major is rechtsgeleerdheid en mijn minor bedrijfswetenschappen. de opleiding heeft onderneming, recht en management.
Het systeem werkt als volgt. ipv van sommige vakken van je major (dus bij mij rechten) volg ik andere vakken (van mijn minor) ik doe dus niks extra's, ik vervang vakken van rechten voor vakken van bedrijfswetenschappen. Ik moet gewoon 60 studiepunten halen, evenveel dus als studenten die geen major-minor volgen. In Leiden kun je ook ipv bedrijfswetenschappen, economie doen. Ik vind het persoonlijk erg leuk om een major minor te volgen. Ik vond het leuk om niet alleen maar met rechten bezig te zijn, maar dus ook iets anders. het is een perfecte oplossing als je twijfelt tussen twee opleidingen. Voordeel is uiteraard dat het geweldig staat op je diploma dat je naast rechten ook kennis hebt van bedrijfswetenschappen Nadeel is dat ik geen civiel recht mag uitvoeren (dus geen togaberoepen). De wet eist dat je een aantal studiepunten voor rechten haalt om dat te mogen doen. Om precies te zijn kom je 10 studiepunten te kort, maar in het 3e jaar volg ik dan staats-en bestuursrecht als extra vak waardoor ik die 10 punten extra haal en dus alsnog civielrechtelijk werk mag doen |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Kun je wat nader uitleggen hoe dat precies zit met die minor in verhouding tot het EC tekort voor de civiel effect opleiding en hoe je dat oplost?
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Major/minor - Recht & economie/Recht & Bedrijfswetenschappen Monco | 11 | 11-04-2007 15:37 | |
Studeren |
Major/Minor Knots | 18 | 25-02-2007 16:13 | |
Studeren |
Rechtsgeleerdheid Verwijderd | 73 | 15-05-2005 13:30 | |
Algemene schoolzaken |
Rechten QueenOfSpades | 18 | 25-05-2004 19:12 | |
Algemene schoolzaken |
Major-minor Natuurkunde - Life Science & Technology Bilbalf | 5 | 28-12-2002 17:22 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Strawson, Grice, Davidson DruidessI | 12 | 12-04-2002 10:44 |