Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2004, 13:49
Stefanie
Stefanie is offline
Ik heb in totaal vier mannetjescavia's die bij elkaar in 1 ruimte staan, maar in een apart hok. Sinds een tijdje doet één van de vier heel erg raar. Hij is nooit echt een knuffelbeest geweest in tegenstelling tot de andere cavia's die wél graag op schoot zitten, maar nu al helemaal niet meer.

Als je hem oppakt wil hij zo snel mogelijk van je schoot af springen omdat hij weet dat hij op de grond vrij kan lopen. Hij zit gewoon nooit, maar dan ook nooit meer stil bij me. Als je hem tegenhoudt zodat hij niet kan springen begint hij heel raar te piepen. Het is af en toe net een kind dat zn zin niet krijgt.
Ook bijt hij me af en toe en is hij schrikkeriger dan normaal.

Ik vraag me nu dus af hoe dit kan komen? Hij is altijd al een beetje vreemd geweest, maar nu hij me bijt vind ik het echt niet meer normaal... Hij bijt trouwens niet omdat hij agressief is, maar omdat hij gewoon niet wil dat je hem oppakt of tegenhoudt.
Kan het komen door die andere mannetjes? Hij valt ze trouwens ook aan als je hem los laat lopen met een ander mannetje. De anderen mogen elkaar ook niet omdat het mannetjes zijn, maar die vallen elkaar tenminste niet zó aan.

Btw ik heb hem nog nooit geslagen of pijn gedaan als hij zo vervelend was. Ik zet hem altijd gewoon weer in zn hok als hij echt niet wil.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-04-2004, 17:42
Stefanie
Stefanie is offline
Up!
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 17:54
Green Day
Green Day is offline
Ik ben totaal geen expert, maar het lijkt me wel dat het er aan kan liggen dat die andere mannetjes in de buurt zijn. Hij zal ze ook wel ruiken, neem ik aan. En verder is het altijd wel zo dat ieder dier anders is. Dat die andere 3 cavia's zich wel "goed" gedragen wil niet zeggen dat hij dat ook zou moeten doen. Z'n gedrag lijkt me iig erg natuurlijk. (bijna zou ik willen zeggen "Zoals het zou moeten zijn") Ergens doet het me denken aan mijn zusjes konijn. Die is ooit als dwergkonijn verkocht, maar bleek later vanwege z'n grote een Australisch Chinchilla konijn te zijn. Type konijn dat erg verwilderd is en ook moeilijk te domestificeren is. Tja, dan houdt het al snel op (al kun je iig proberen om de situatie enigzins te veranderen). Misschien ligt hier ook zo'n reden aan de grondslag van het probleem? Ik weet niet (nogmaals, geen expert)
Maar als je hier erg mee zit, waarom ga je dan niet naar de dierenarts? Misschien kan die je verder helpen?

Tis ook wel zo dat het een soort van negatief spiraal is, hoe meer afstandelijk hij doet, hoe minder aandacht je er aan besteed, hoe meer afstanderlijk hij doet etc. Weet niet of het zo gegaan is, maar dat is vaak het verhaal bij dieren.

Laatst gewijzigd op 11-04-2004 om 17:57.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 10:43
Stefanie
Stefanie is offline
Maar kan het zo zijn dat hij dus vals wordt door die anderen beestjes die bij hem in de buurt staan? Want ik snap niet dat hij mij dan bijt...
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 19:26
kuivaar
kuivaar is offline
Je cavia zit gewoon vol testosteron, en misschien is hij daarom zo agressief. Misschien wil hij wel gewoon een vrouwtje
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten