Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
(Of gewoon de zoek-functie gebruikt. ![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 04-06-2004 om 12:26. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik ben Petrus niet.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar voor zover ik weet is God niet stoffelijk en dus is je vraag niet van toepassing. Wij mensen kennen alleen maar stoffelijke dingen die ontstaan en verdwijnen en daarom is het moeilijk voor ons om voor te stellen dat iets er al was en nooit zal vergaan. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() zo kan ik ook beweren dat de materie er altijd al was |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Heb jij een andere theorie die niet begint met: 1. Eerst was er niets en toen kwam .. 2. Er is altijd .. geweest |
![]() |
|
![]() |
Gelovigen zien dit ook wel als het kosmologische argument. Hieronder volgt een stukje van website in wording.
Het kosmologische argument Dit argument gaat als volgt: 1 alles heeft een oorzaak 2 niets kan zichzelf veroorzaken 3 daarom moet elk gevolg een oorzak hebben buiten zichzelf 4 deze causale ketting kan niet in het oneindige doorgaan 5 daarom moet er een eerste oorzaak zijn 6 die eerste oorzaak is (de christelijke) god Op bovenstaande punten valt echter aardig wat aan te merken. Bij punt 1,2 en 3 Ten eerste leert de kwantumfysica ons dat de eerste drie veronderstellingen niet waar hoeven te zijn. Er zijn verschijnselen waarbij men geen causaal verband kan ontdekken. Voorbeelden hiervan zijn radioactief verval en kwantumfluctuaties. Het ontstaan van het heelal hoeft dus geen oorzaak te hebben. Ten tweede veronderstelt causaliteit dat een oorzaak altijd vóór een gevolg plaatsvindt. Er is dus tijd nodig voor een causaal verband. Nu wordt over het algemeen aangenomen in de kosmologie dat tijd een ruimte mét de oerknal zijn ontstaan. Er kan dus logisch onmogelijk dat 'vóór de oerknal' bestaat, omdat er geen sprake is van tijd. Vragen wat er vóór de oerknal is, is dus hetzelfde als vragen wat er ten noorden van de noordpool ligt: beide een onmogelijke en zinloze vraag. Bij punt 4 en 5 Waarom niet? Er zij hypothesen dat de oerknal niet het begin van tijd is geweest, bijvoorbeeld omdat tijd een aparte dimensie is of dat er meerder universums zijn. Het menselijk brein kan oneindigheid niet bevatten, het kan niet stoppen, het voert een regressus in infinitum door. Als alles het gevolg is van acties, waar is dan de eerste actie en wat is er dan vóór die eerste actie? Misschien is er wel helemaal geen eerste oorzaak. Bij punt 6 Het kosmologische argument meent dat er een eerste oorzaak moet zijn. Dit zegt echter niets over de eigenschappen van deze 'eerste oorzaak'. Christenen menen altijd dat dit 'hun' god moet zijn, maar waarom? Waarom niet Allah, of een van de vele andere goden die de mens heeft uitgevonden? Het kosmologische argument kan gebruikt worden door elke godsdienst, en is dus zeker geen bewijs voor het bestaan van de christelijke god! Het kosmologische argument doet meteen de vraag rijzen wat god veroorzaakt heeft. gelovigen antwoorden dan vaak dat god geen oorzaak heeft, oneindig is, buiten de tijd staat, enzovoort. De veronderstelling dat alles een oorzaak heeft wordt tegengesproken door dat god er geen nodig heeft. Als god dan geen oorzaak nodig heeft, waarom het universum wel? God invullen als eerste oorzaak, als 'onbewogen weger' (Aristoteles) is dus een schijnoplossing, niets meer dan een stoflap. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 05-06-2004 om 10:51. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wanneer wij als volmaakte mensen geen oorzaak kunnen vinden.. Nou, dan zal die er misschien wel niet zijn. *arrogantie* Dat is net zo'n slecht argument als het geloven in een god als oorzaak. Er moet trouwens wel een eerste oorzaak geweest zijn. Want er zijn oorzaken, dus ooit moet de eerste zijn geweest. Maar of de eerste oorzaak een Big Bang heeft veroorzaakt is nog maar de vraag. Persoonlijk vind ik het een zeer interesant maar tegelijk onbegrijpelijk onderwerp. Oneindigheid kan ik niet bevatten, en een begin zonder tijd ervoor ook niet. Ik verwacht niet dat ik in mijn leven nog het antwoord zal komen te weten op de vraag waar alles mee begon, of een alternatief. Goden, Big Bangs.. En dan? We komen er geen stap dichterbij mee want elke theorie levert meer vragen op dan hij beantwoord. Alles wat ik kan doen is het feit accepteren dat ik het niet weet, en het waarschijnlijk ook nooit zal weten. En ik geloof dat dit voor iedereen geld. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
"Do not the Unbelievers see that the heavens and the earth were joined together before We split them asunder ? We made from water every living thing. Will they not then believe?" (Holy Quran 21:30)
Andere vertaling : "Do the unbelievers not realize that the heaven and the earth used to be one solid mass that we exploded into existence? And from water we made all living things. Would they believe?" (Holy Quran 21:30) "Moreover He Comprehended in His design the sky and it had been (as) smoke: He said to it and to the earth: "Come ye together willingly or unwillingly." They said: "We do come (together) in willing obedience ."(Holy Quran 41:10) "And the firmament, We constructed with power and skill and verily We are expanding it ." (Holy Quran 51:47) "And We have made above you seven heavens (saba tara_iq); and We are never unmindful of (Our) Creation."(Holy Quran 23:17) "And we placed on earth stabilizers, lest it tumbles with them, and we placed straight roads therein, that they may be guided." "And we rendered the sky a guarded ceiling. Yet, they are totally oblivious to all the portents therein. " "And He is the One who created the night and the day, and the sun and the moon; each floating in its own orbit." (21:31-33) -------------- "Lord of the two Easts, and Lord of the two Wests. Which then of the bounties of thy Lord will you deny?"(Holy Quran 55:17-18) "He made the earth egg-shaped."(Holy Quran 79:30) -------------- -------------- "He rules (all) affairs from the heavens to the earth: in the end will (all affairs) go up to Him on a day the space whereof will be (as) a thousand years of your reckoning."(Holy Quran 32:5) "Yet they ask thee to hasten on the Punishment! But Allah will not fail in His promise. Verily a day in the sight of thy Lord is like a thousand years of your reckoning." (Holy Quran22:47) "The angels and the Spirit ascend unto Him in a day the measure whereof is (as) fifty thousand years"(Holy Quran 70:4) -------------- "And those to whom knowledge has come see that the (Revelation) sent down to thee from thy Lord, that is the Truth, and that it guides to the Path of the Exalted (in Might), Worthy of all praise."(Holy Quran 34:6) Bezoek deze sites : http://www.beconvinced.com/SCIENCEIN...NCE%20IN%20THE http://www.science4islam.com/ http://www.themodernreligion.com/verses_sci.htm Lees ook : THE AMAZING QURAN By Dr. Gary Miller http://www.beconvinced.com/AMAZINGQURAN_htm'.htm
||
![]() |
Citaat:
Misschien is dit artikel wat voor je. Do conclusie van het artikel: "So, when did time begin? Science does not have a conclusive answer yet, but at least two potentially testable theories plausibly hold that the universe--and therefore time--existed well before the big bang. If either scenario is right, the cosmos has always been in existence and, even if it recollapses one day, will never end. " Laatst gewijzigd op 05-06-2004 om 11:13. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Hmmm herkenbaar, al die vragen: als er een big bang was (wat ik op zich best wil geloven) , wat was daarvoor dan? Ok, waarschijnlijk materie (?) maar hoe is dat ontstaan dan? Er moet ergens een begin zijn geweest, maar hoe kan er van "niks" 'iets' worden gemaakt?
Verder: de wereld gaat er ooit aan. Zoals het nu gaat zal het niet eeuwig gaan, maar wat is daarna dan? Er zal ooit een einde moeten zijn, maar oneindigheid bestaat niet... En wat is er na dat einde? "Niks". Ook dat bestaat niet... hoe kan er nou niks zijn... Ik zit met zoveel vragen... Wie geeft me antwoord... een opperwezen misschien... na mijn dood?? Wie weet... Ik hou er niet van om hier over na te denken, want je komt er toch nooit uit. Maar toch blijf ik me ermee bezig houden...
||
Verwijderd
|
Citaat:
Aan de ene kant is het vaag dat het universum er "eeuwig" zou zijn, en aan de andere kant is het vaag dat het er "opeens" zou zijn. In ieder geval impliceert het bestaan van het universum voor de Big Bang niet dat het altijd heeft bestaan. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Iedereen die wordt geboren is een Moslim. We zijn zo gemaakt dat iedereen die wordt geboren het gevoel heeft dat er een God bestaat, die gevoel kan juist sterker worden of kan juist vervagen, maar dat ligt helemaal aan de persoon zelf.
Laatst gewijzigd op 07-06-2004 om 11:08. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Lekker objectief hoor. Maar stiekem snap ik het wel. Iedereen is Joods. Iedereen is Christen. Iedereen is Moslim. Zolang je in God geloofd. |
![]() |
||
Citaat:
xD Zoals ranonkel zei, er is weinig verschil tussen iets en niets. Volgens de evolutietheorie, als ik het me goed herinner, was alle massa gecentreerd in 1 punt. Dit werd na een tijdje onstabiel en viel toen uiteen. als alles zich bevindt in 1 punt, dan is dat ene punt alles dat is. Of er nu 1 ding is, of dat er niets is, dan kunnen wij geen verschil waarnemen, en in die zin zijn zij ook gelijk aan elkaar. Immers, om iets waar te nemen moeten wij een zeker onderscheid kunnen maken. Als er maar 1 punt is kunnen wij dat niet. Iets en Niets zijn in het begin dezelfde. Dat is nu niet meer zo omdat niet alles meer gecentreerd is in dat ene punt. Dat beginpunt wordt gesymboliseerd door de 1 links van het =-teken. En een valt uiteen in de vulling en zijn vat, 1 en 0. Door ondelinge wisselwerking (er bestaan nu immers twee dingen, en er valt een onderscheid te maken) kunnen alle andere getallen ontstaan. Een poging om een wiskundige verklaring te leveren (geïnspireerd door een wiskunde werkstuk dat ik ooit heb gemaakt). Voor dit punt was er dus niets, want alles was er al. De tijd stond als het ware stil, want er was geen tijd en er waren geen handelingen. Tijd is niets anders dan handelingen, bewegingen die elkaar opvolgen. Als deze er niet zijn staat tijd als het ware stil. Dit is een beetje hoe ik erover denk ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De big bang staat op springen Willem1000 | 139 | 08-01-2012 20:35 | |
Films, TV & Radio |
The Big Bang Theory Mohammed'95 | 1 | 31-03-2008 02:22 | |
Big Bang ~> Eilidh <~ | 49 | 02-06-2007 17:17 | |
De wetenschappelijke wonderen van de Heilige Koran. Verwijderd | 444 | 24-04-2005 09:57 | |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 | |
Evolutie, Big Bang, Atheisme en Islam... BiL@L | 36 | 15-05-2003 17:27 |